Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Toch interessant om te zien het verschil tussen het "dashboardverbruik" en het verbruik aan de stroommeter.

Vanochtend met 90% vertrokken. In totaal 109 km gereden, merendeel snelweg. Tamelijk vlot gereden en wat tijd moeten inhalen omdat een van de provinciale wegen op de route volledig afgesloten bleek (bordje hing enkele meters voor de afsluiting) en ik weer terug moest naar de snelweg voor een volgende afrit. Het werd lekker warm, dus de airco deed goed z'n best voor 21C. Vervolgens thuis weer aan de lader tot 90%.

Totaal gemiddeld verbruik volgens de auto: 154 Wh/km
Totaal bijgevuld: 23 kWh. Dat resulteert in 214 Wh/km.

Fors verschil! Ik zal het nog wat vaker bijhouden, misschien is dit een rare uitschieter.
Ik neem aan dat je de hoeveelheid bijgevuld afleest in je meterkast.
Je weet dat er de nodige verliezen optreden in de charger en in je bekabeling? Daar zijn de nodige draadjes over volgeschreven.
Laadrendement - ervaringen, metingen, tips
En er zijn allerlei verliezen bij het opstarten, vooral als je voorverwamt, mischien koelt, sentry mode enz.
Verbruik boordcomputer is onjuist
 
Ik neem aan dat je de hoeveelheid bijgevuld afleest in je meterkast.
Je weet dat er de nodige verliezen optreden in de charger en in je bekabeling? Daar zijn de nodige draadjes over volgeschreven.
Laadrendement - ervaringen, metingen, tips
En er zijn allerlei verliezen bij het opstarten, vooral als je voorverwamt, mischien koelt, sentry mode enz.
Verbruik boordcomputer is onjuist
Terechte punten. Heb het een paar dagen in de gaten gehouden. Zonder opladen komt er in de loop van de dag ongeveer 10 tot 20 Wh bij op de meter. Dat zal het ledje in de TWC zijn en misschien nog wat verliezen. Verliezen tijdens het opladen zelf zie ik toch gewoon als verbruik. Ik zou niet weten hoe ik ze kan voorkomen.

Laatste meting geeft dan aan dat het verbruik ruim 18% hoger ligt dan de boordcomputer aangeeft. Dit is zonder koelen, sentry, etc. De meter begint pas te lopen om 23u bij start opladen en stopt zo’n 4,5 uur later. Daarna komt er zoals gezegd praktisch niets meer bij.

Van de mooie 177 Wh/km van het dashboard (veel snelwegkilometers) blijft zo nog maar 210 Wh/km over.
 
Van de mooie 177 Wh/km van het dashboard (veel snelwegkilometers) blijft zo nog maar 210 Wh/km over.

Hoe reken je dat eigenlijk uit? Ik heb sinds eind maart 17.974 km gereden en volgens de MIDmeter in de meterkast 3117,75 kw verbruikt. Als ik dat op elkaar deel dan kom ik uit op een verbruik van 3115,75 gedeeld door 17.974 = 173. Dat getal wijkt niet veel af van het getal dat mijn boordcomputer in de Tesla aangeeft (167).
 
Verliezen tijdens het opladen zelf zie ik toch gewoon als verbruik. Ik zou niet weten hoe ik ze kan voorkomen.
Dat is afhankelijk van je meetdoel. Als je wilt weten wat de kosten per km zijn heb je gelijk. Wil je weten hoever je kunt rijden op een acculading dan zijn de laadverliezen helemaal niet interessant. WhatCar maakt onlangs dezelfde denkfout.

"Laatste meting geeft dan aan dat het verbruik ruim 18% hoger ligt dan de boordcomputer aangeeft."
18% laadverlies is erg hoog. Op welk laadvermogen laad je? Als ik mijn X thuis op 11kW laad is het laadverlies 7-8%.
 
Terechte punten. Heb het een paar dagen in de gaten gehouden. Zonder opladen komt er in de loop van de dag ongeveer 10 tot 20 Wh bij op de meter. Dat zal het ledje in de TWC zijn en misschien nog wat verliezen. Verliezen tijdens het opladen zelf zie ik toch gewoon als verbruik. Ik zou niet weten hoe ik ze kan voorkomen.

Laatste meting geeft dan aan dat het verbruik ruim 18% hoger ligt dan de boordcomputer aangeeft. Dit is zonder koelen, sentry, etc. De meter begint pas te lopen om 23u bij start opladen en stopt zo’n 4,5 uur later. Daarna komt er zoals gezegd praktisch niets meer bij.

Van de mooie 177 Wh/km van het dashboard (veel snelwegkilometers) blijft zo nog maar 210 Wh/km over.
¯\_(ツ)_/¯ wie rekent er in vredesnaam zo. De inefficiëntie van je laadfaciliteit verschilt afhankelijk van je ampêrage. Dan is er geen objectieve chocola meer van te maken. Uiteraard betaal je die verloren kWh’s en het is vervelend als je daarmee geen rekening hebt gehouden. Maar 7% laadverlies gemiddeld, daar zal niemand heel erg wakker van worden. Wel van 7%range verlies, want dan klopt je routeberekening niet meer en haal je mogelijk je laadpunt niet. Dus alle gepubliceerde kWh/km zijn vanaf het moment dat t in je accupalk zit en (laten we dat niet vergeten) exclusief verbruik tijdens stilstand want dan zouden het niet alleen appels en peren maar ook knollen en citroenen zijn waarmee je zit te vergelijken.
 
Nou nou, dat mag wel wat vriendelijker. Ik leg toch uit wat ik meet: hoeveel energie ik in m’n auto stop om de kilometers te rijden die ik rij.

En ruim 18% “verlies” (als dat het is) vind ik best de moeite van het vermelden waard.

Dit draadje heet gemiddeld verbruik. Niet gemiddelde reikwijdte. Als ik wil weten hoe ver m’n auto komt op een gegeven acculading zou ik andere berekeningen maken. En we hebben al eerder geconstateerd dat het werkelijke verbruik en dus ook de reikwijdte van veel te veel factoren afhankelijk is om in twee regels tekst te kunnen vatten.

Ik moet gewoon betalen voor m’n elektriciteit en vind het handig om te zien hoeveel ik er van nodig heb voor de auto. Kan ik ook uitrekenen hoeveel ik er jaarlijks van nodig heb. Handig om te bepalen of extra zonnepanelen zinvol zijn, of dat ik m’n maandbedrag moet aanpassen. Of wat ik in rekening moet brengen voor zakelijke kilometers.

Dus zo iemand rekent “in vredesnaam” zo
 
Last edited:
WhatCar maakt onlangs dezelfde denkfout.

"Laatste meting geeft dan aan dat het verbruik ruim 18% hoger ligt dan de boordcomputer aangeeft."
18% laadverlies is erg hoog. Op welk laadvermogen laad je? Als ik mijn X thuis op 11kW laad is het laadverlies 7-8%.
Geen denkfout dus maar inderdaad bedoeld om elektriciteitsverbruik in te schatten.

Ik laad op 11 kW. Maar wel een 3, geen X. Ander systeem
 
Toch interessant om te zien het verschil tussen het "dashboardverbruik" en het verbruik aan de stroommeter.

Vanochtend met 90% vertrokken. In totaal 109 km gereden, merendeel snelweg. Tamelijk vlot gereden en wat tijd moeten inhalen omdat een van de provinciale wegen op de route volledig afgesloten bleek (bordje hing enkele meters voor de afsluiting) en ik weer terug moest naar de snelweg voor een volgende afrit. Het werd lekker warm, dus de airco deed goed z'n best voor 21C. Vervolgens thuis weer aan de lader tot 90%.

Totaal gemiddeld verbruik volgens de auto: 154 Wh/km
Totaal bijgevuld: 23 kWh. Dat resulteert in 214 Wh/km.

Fors verschil! Ik zal het nog wat vaker bijhouden, misschien is dit een rare uitschieter.

154 Wh/km op de snelweg met nog wat tijd goed te maken lijkt mij best wel goed, zou het kunnen dat hier een meet fout inzit?
NB. Helaas is onze M3 niet zo efficiënt, ons gemiddelde (afgelezen op het dashbord) ligt op 168 Wh/km over 18.000 km, natuurlijk komen daar de laadverliezen en eventueel andere zaken als voorverwarmen, sentry mode etc nog bij.
 
154 Wh/km op de snelweg met nog wat tijd goed te maken lijkt mij best wel goed, zou het kunnen dat hier een meet fout inzit?
NB. Helaas is onze M3 niet zo efficiënt, ons gemiddelde (afgelezen op het dashbord) ligt op 168 Wh/km over 18.000 km, natuurlijk komen daar de laadverliezen en eventueel andere zaken als voorverwarmen, sentry mode etc nog bij.
Nee dat verwacht ik niet. Er zat namelijk ook een deel provinciale weg bij en dat scheelt echt enorm in verbruik. Vanavond 80 km terug naar huis in rustig verkeer en bijna alleen maar snelweg. Doorgaans Vmax +5 en wat flinke stukken met 90 of 100 km/u Vmax vanwege werkzaamheden (A1). Gemiddelde van 196 Wh/km. De stukken 130 km/u hakken er echt in
 
Inmiddels ook weer terug gereden met fietsen achterop. De eindbestemming was overigens Trier aan de Moezel. Nu was het verbruik 202 Wh/km. Net iets meer dus, ondanks het voordeel van het 'hoogteverlies'. Ik denk dat dat te maken had met:

- iets koudere buitentemperatuur
- beetje wind tegen
- flinke file op de A2

Langzamer zou natuurlijk zuiniger moeten zijn. Maar dan moet je niet naar alleen naar de gemiddelde snelheid kijken. Want als je een half uur 100 rijdt en ergens halverwege een half uur stil staat, dan is je gemiddelde snelheid weliswaar 50 km/h, maar je verbruik is dan hetzelfde als wanneer je een half uur 100 km/h had gereden en niet hetzelfde als wanneer je een uur 50 km/h had gereden. En als je een tijd lang bijna stil staat, dan doe je er gewoon langer over en verbruikt (met name) je airco gewoon meer stroom over de hele rit.
't Kan dus ook anders. Gisteren met twee fietsen achterop vanuit de Noord Oost Polder terug naar huis in de omgeving van Utrecht. Straffe tegenwind, maar wel rustig aan gedaan. Niet harder dan 109 km/h en gemiddeld 95 km/h, zo vertelt TeslaFi mij. Gemiddeld verbruik niet minder dan 289 kWh/km :eek:

upload_2019-9-30_18-39-15.png
 
154 Wh/km op de snelweg met nog wat tijd goed te maken lijkt mij best wel goed, zou het kunnen dat hier een meet fout inzit?
NB. Helaas is onze M3 niet zo efficiënt, ons gemiddelde (afgelezen op het dashbord) ligt op 168 Wh/km over 18.000 km, natuurlijk komen daar de laadverliezen en eventueel andere zaken als voorverwarmen, sentry mode etc nog bij.
Ik zit nu na 7000 km met de M3P op 169 Wh/km en vind dat voor een performance nu net wel heel efficient:)
Ook merk ik dat ik veel rustiger ben gaan rijden dan ik normaal deed. Ik had volgens mij beter de "gewone" awd kunnen nemen:)
Het ding heeft super remmen en die gebruik ik vrijwel niet
 
  • Funny
Reactions: eelcodb
't Kan dus ook anders. Gisteren met twee fietsen achterop vanuit de Noord Oost Polder terug naar huis in de omgeving van Utrecht. Straffe tegenwind, maar wel rustig aan gedaan. Niet harder dan 109 km/h en gemiddeld 95 km/h, zo vertelt TeslaFi mij. Gemiddeld verbruik niet minder dan 289 kWh/km :eek:

View attachment 461014

Bij m'n vorige auto was verbruik ook héél veel hoger als er een fietsendrager achter hing (met 2 fietsen erop :)).
De hele luchtstroom wordt om zeep geholpen, zelfs een gemiddeld lagere snelheid kan daar weinig aan veranderen. Met tegenwind idd helemaal droevig.... Het "1/3" extra verbruik verbaasd mij niet :rolleyes:.
 
Bij m'n vorige auto was verbruik ook héél veel hoger als er een fietsendrager achter hing (met 2 fietsen erop :)).
De hele luchtstroom wordt om zeep geholpen, zelfs een gemiddeld lagere snelheid kan daar weinig aan veranderen. Met tegenwind idd helemaal droevig.... Het "1/3" extra verbruik verbaasd mij niet :rolleyes:.
Ben in mei op en neer naar Trier gereden en kwam toen dus op 200 Wh/km uit. Zelfde snelheid (maar minder wind). In die zin schrok ik er toch wel een beetje van.
 
Ik blijf stug volharden in mijn rekenmethode om inzicht in het echte verbruik van de auto te krijgen. Sorry voor wie dit een onzinmanier vindt. Hopelijk is het nuttig voor wie aan de exploitatiekosten en het energieverbruik thuis rekent.

Inmiddels sinds levering van de auto bijna twee weken terug:
- gereden: 1.522 km (hfz snelweg, normale snelheden)
- volgens tripcomputer in de auto verbruikt: 271 kWh
- gerapporteerd verbruik 178 Wh/km
- totaal aan energie in het systeem (TWC+bekabeling+auto) gestopt volgens aparte meter van eigen laadpaal en hierbij opgeteld een enkele laadsessie extern: 342 kWh (laad niet elke dag, alleen als er echt substantieel een uur of wat geladen kan worden. Laadt vanaf 23.00 uur tot 80%. Na het laden staat de meter stil).
- werkelijke geladen energie per gereden kilometer: 225 wH/km
- verschil werkelijk geladen versus gerapporteerd verbruik: +26%

Op z’n minst een gegeven om rekening mee te houden. Ter illustratie. Ik ging voor aanschaf uit van 35.000 km/jr en 200 wH/km (gemiddelde cijfers uit de online forums naar boven afgerond) om uit te komen op een extra verbruik thuis van 7.000 kWh en dus zo’n € 1.610 aan extra energiekosten per jaar. Dat wordt met deze cijfers bijna 7.900 kWh en ruim € 1.800 aan extra energiekosten per jaar. Dit ga ik toch maar verwerken in het maandelijkse voorschot om niet alsnog € 200 extra af te moeten rekenen aan het einde van het jaar. De rekensom voor zonnepanelen komt er ook wel anders uit te zien.
 
Ik zit nu na 7000 km met de M3P op 169 Wh/km en vind dat voor een performance nu net wel heel efficient:)
Ook merk ik dat ik veel rustiger ben gaan rijden dan ik normaal deed. Ik had volgens mij beter de "gewone" awd kunnen nemen:)
Het ding heeft super remmen en die gebruik ik vrijwel niet

Met mijn M3P zit ik nu na 27000 km op 189 Wh/km. Ik weet niet wanneer jij je M3P gekregen hebt maar mijn ervaring is wel dat het bij koud weer enorm op loopt. De periode feb/maart/april 2019 zat echt ruim boven de 200 Wh/. Ga er maar vanuit dat het verbruik nog enorm oploopt in de herfst/winter in ieder geval. Ik zou blij zijn als ik na 12 maanden überhaupt onder de 200 gemiddeld zal zitten..
 
Last edited: