Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw Model 3 niet zuinig is. De Model 3 is de meest efficiënte EV op de markt. Als jouw Model 3 meer stroom verbruikt dan de S is er iets niet goed, of je rijstijl is wezenlijk anders.
Zo is het precies. Het verbruik hangt net als bij ICE af van je rijgedrag en de M3 is gewoon erg zuinig ten opzichte van andere EV's.
Ik zit nu met mijn M3 LR AWD na 33.000 km op een gemiddeld gebruik van 147Wh/km. Het zal in de winter wel weer iets omhoog gaan maar dat is ook normaal. Ik rij gemiddeld 300 km per dag en heb nooit range anxiety. Laad hem op mijn werk of thuis gewoon tot 80% (is bij mij nu 395km) en daar kan ik royaal een dag mee vooruit.
 
662854C4-7576-450F-A521-13F34D775F23.jpeg
wat is gemiddelde snelheid ongeveer geweest?
ik vind het extreem laag, dat red ik ook lang niet.
vanmorgen ongeveer 55 km gereden, +/- 190 Wh/km, grootste deel op snelweg, AP op 120 km/u
Valt wel mee. Ik had van de week bij 7 graden een N-Z en weer Z-N rit van 288 km en 146 Wh/km met mijn M3P
Gaf aan nog 207 zo verder te kunnen en was vertrokken met 90% gevulde batterij.
Het was redelijk druk op de weg, heb denk ik rond de 95 km/u gemiddeld gereden.
Mijn voet lijkt dus nog steeds het meest van invloed en (nog)niet het weer..
 
net even gekeken. Ik sta op 222. Heb mijn M3 LR AWD nu een week of 6 en rijd net zoals in mijn vorige auto, een BMW 320d. Ik houd me goed aan de snelheid en dat is dus 130 waar het mag en rond de 80-100 waar het moet. Nu het kouder wordt verwarm ik de auto meestal wel even voor, maar of dat impact heeft op het verbruik weet ik niet. Is vaak niet meer dan een minuut of 5-10.
 
Ja, vind ik ook. Zou ook niet weten hoe ik moet rijden om 146 wh/km te moeten halen. Om van huis naar mijn werk te komen, moet ik eerst een stukje bebouwde kom door en daarna een stuk 80km weg. Dat is ongeveer 10km lang. Daarna door een dorp (30 en 50km traject) heen met stoplichten en een spoorwegovergang. Vervolgens een stuk snelweg (130km) en dan weer stoplichten en langs een stuk 70km en 50km. Niet ideaal natuurlijk, maar toch. 'Schrok' ook van 222.
 
Lijkt me toch een perfect normale rit? Mijn verbruik ligt rond 160wh/km nu(SR+, 19duim) ik zou omgekeerd niet weten hoe ooit aan 222 te geraken. En dan vind ik dat ik al redelijk vlot rijd. Enige factor die bij wel een enorme rol speelde is regen. Veel meer dan temperatuur eigenlijk. Bij regenweer zit ik plots boven 200. Verbruikt die ruitewissermotor dan zoveel .
 
Ja, vind ik ook. Zou ook niet weten hoe ik moet rijden om 146 wh/km te moeten halen. Om van huis naar mijn werk te komen, moet ik eerst een stukje bebouwde kom door en daarna een stuk 80km weg. Dat is ongeveer 10km lang. Daarna door een dorp (30 en 50km traject) heen met stoplichten en een spoorwegovergang. Vervolgens een stuk snelweg (130km) en dan weer stoplichten en langs een stuk 70km en 50km. Niet ideaal natuurlijk, maar toch. 'Schrok' ook van 222.

Eigenlijk juist wel ideaal. Itt tot een benzindeauto is een EV juist heel efficient in stadsverkeer met regelmatig afremmen (stroom regenereren) en op wegen waar de snelheid niet al te hoog ligt. 222 lijkt me voor dit traject erg hoog, hoewel je niet schrijft je lang je 130 km/ uur/ snelweg rijdt. Als ik met de Model 3 dit soort trajecten rijdt zit ik rond de 175.
 
@DutCH_CourA_64 Ik rem ook eigenlijk heel weinig. Dat vind ik echt ideaal. Het stuksnelweg is denk ik zo'n 10km. Daarna kom ik alweer op de ringweg en is het 70 max (veel verkeer). Net even op het verbruik gelet. Als ik bij ons de straat uit ga en ik trek op van 20km p/u naar 50, dan schiet het verbruik zo naar 600 en dan rijd ik echt niet als een idioot. Als ik echt heeeeel rustig optrek kom ik onder de 200 :)
 
Oh, ik rijd op 18 inch velgen met sinds deze week winterbanden. Heb de Aero desksels er meteen af gehaald en de velgen voorzien van de wheel caps. En het regent natuurlijk al weken. De mooiste dag was letterlijk de dag dat ik de auto kreeg. Daarna ging het bergafwaarts met het weer. Pfff
 
Wat wel goed is om te beseffen is dat het verbruik vooral de eerste kilometers van een rit hoog is. Pas na een aantal kilometers (hoeveel weet ik niet) gaat het gemiddelde verbruik naar beneden. Ik denk dat het te maken heeft met het opwarmen van de accu en van het interieur. Als ik net wegrij dan zit ik de eerste kilometers ook rond de 250, na een aantal kilometers gaat het naar beneden. Ik zit eigenlijk nooit boven de 200, ook niet met veel snelweg kilometers. Ik rij ook op 18 inch velgen zonder de aero caps. Ik heb nu sinds een maand winterbanden, ik weet niet of dat nog iets uit maakt.

Kijk dus niet naar het verbruik als je optrekt, maar liever naar het gemiddelde over een groot aantal kilometers.
 
Wat wel goed is om te beseffen is dat het verbruik vooral de eerste kilometers van een rit hoog is. Pas na een aantal kilometers (hoeveel weet ik niet) gaat het gemiddelde verbruik naar beneden. Ik denk dat het te maken heeft met het opwarmen van de accu en van het interieur. Als ik net wegrij dan zit ik de eerste kilometers ook rond de 250, na een aantal kilometers gaat het naar beneden. Ik zit eigenlijk nooit boven de 200, ook niet met veel snelweg kilometers. Ik rij ook op 18 inch velgen zonder de aero caps. Ik heb nu sinds een maand winterbanden, ik weet niet of dat nog iets uit maakt.

Kijk dus niet naar het verbruik als je optrekt, maar liever naar het gemiddelde over een groot aantal kilometers.
Als ik wegrij zit ik na ongeveer 1 km nog op 400 - 600 Wh/km pas na 10 km kom ik in de buurt van 250 Wh/km en dan gaat het afhankelijk van de snelheid nog lager maar echt onder de 200 kom ik niet. En: ik rij heel rustig, het nieuwe van het koppel is er wel af intussen.
 
Vandaag een ritje gemaakt naar Amsterdam en weer terug. Zo'n beetje heel de weg op cruisecontrol en/of autopilot 102 km/u, met regelmaat er ook onder en niet harder gereden dan 110 km/u. Kachel op 21 graden, geen stoelverwarming, hooguit een km of 30regen gehad en een temperatuur van rond de 9 graden.

Afstand 250 km, verbruik 48 kW/h en gemiddeld 192 wh/km. Tesla M3P met de standaard zomerbanden.

Ben echt heel benieuwd hoe ik moet gaan rijden wil ik de 520 Km gaan halen. Laat staan dat ik op de stukken waar je 120 en 130 mag ook die snelheid gaat rijden.

Kan niet anders zeggen dat de range mij enorm tegenvalt.
 
Tja, het komt niet in de buurt van de 500+ op de website. Ik vind het echter geen probleem, aangezien ik in Nederland nog nooit te weinig range heb gehad, en op doorreis in het buitenland na 3 uur wel toe ben aan een stop (supercharger). Op dat vlak voldoet de Tesla volledig en doen cijfertjes over maximale range er weinig toe.
 
Vandaag een ritje gemaakt naar Amsterdam en weer terug. Zo'n beetje heel de weg op cruisecontrol en/of autopilot 102 km/u, met regelmaat er ook onder en niet harder gereden dan 110 km/u. Kachel op 21 graden, geen stoelverwarming, hooguit een km of 30regen gehad en een temperatuur van rond de 9 graden.

Afstand 250 km, verbruik 48 kW/h en gemiddeld 192 wh/km. Tesla M3P met de standaard zomerbanden.

Ben echt heel benieuwd hoe ik moet gaan rijden wil ik de 520 Km gaan halen. Laat staan dat ik op de stukken waar je 120 en 130 mag ook die snelheid gaat rijden.

Kan niet anders zeggen dat de range mij enorm tegenvalt.

Die 520 ga je in de praktijk niet halen of je moet echt heel serieus je best gaan doen (constant rijden, erg laag tempo, heel mooi weer etc. )

Had je echt verwacht dat 520 de realistische range is? Vooraf helemaal niets over gelezen ?
 
Ik rijd ook zoveel mogelijk op de cruise control en blijf ook rustig achter een vrachtwagen hangen op B wegen waar je 80 of 100 mag. Morgen een rit naar Amsterdam. Dan rijdt mijn vrouw. Die rijdt rustiger dan ik. Kijken hoe het verbruik dan is. Wordt vervolgd...
 
Ben echt heel benieuwd hoe ik moet gaan rijden wil ik de 520 Km gaan halen. Laat staan dat ik op de stukken waar je 120 en 130 mag ook die snelheid gaat rijden.

Kan niet anders zeggen dat de range mij enorm tegenvalt.

Meen je toch niet serieus? Dat zijn WLTP waardes, niet de reële afstand. Die is een heulll stuk minder ;-)

Hoe valt het tegen dan? Dacht je echt in de buurt van die 500 te komen? Dat zijn ideale waardes onder bepaalde test condities, niet echt the real world zeg maar
 
Heb zeker niet de illusie dat de 520 haalbaar zou zijn. Maar het was mooi geweest als 450 binnen bereik zou liggen, helemaal als ik als een bejaarde over de weg rij. Als ik met het verkeer mee ga rijden op wegen waar je 120/130 mag dan zakt mijn range terug naar 250/280 (± -45% minder range). Neem dan ook nog even mee dat het laden naar 100% en de batterij ontladen tot de 0%, niet zo best is voor je batterij.

Met mijn vorige auto haalde ik ook zeker de afgeven verbruikswaardes niet, maar het verschil was bij lange na niet zo groot.

Het niet hoeven te tanken bij een tankstation en het direct beschikbare koppel en vermogen zijn twee grote pluspunten van elektrisch rijden. Maar dan moet je wel op eigen terrein kunnen laden (wat ik kan) en niet elders in de buurt. Want dat laatste is best armoede en al helemaal als je thuiskomt en de palen zijn bezet en je in een andere wijk op zoek mag naar een vrije laadpaal.
Krijg nog steeds een dikke glimlach op mijn gezicht als ik het pedaal intrap, maar dat pleziertje laat ik even achterwege als ik op een rit daardoor een supercharger tussenstop mag plannen.

Als je zelden op een dag meer dan 300 km aflegt en je een goed gevoel krijgt om ergens tussen de 90 en 110 te rijden op de snelweg dan ga zeker plezier beleven aan elektrisch rijden. Maar als je graag meerijdt met de rest van het verkeer en meer dan 250 km per dag aflegt dan is mijn advies om nog eens goed na te denken of elektrisch rijden wel bij je past.

Want voor ruim 70K koop je ook hele andere dikke wagens die je veel plezier brengen en eens stuk beter zijn afgewerkt.