Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Meen je toch niet serieus? Dat zijn WLTP waardes, niet de reële afstand. Die is een heulll stuk minder ;-)

Hoe valt het tegen dan? Dacht je echt in de buurt van die 500 te komen? Dat zijn ideale waardes onder bepaalde test condities, niet echt the real world zeg maar

Ik rij dagelijks over de a12 of de A15 van Rotterdam naar de Achterhoek en vv, 300km totaal, en kom vrijwel op de range van rond 500km uit.

Heb de M3 gekozen met AP/FSD om minder vermoeid te zijn van het dagelijks rijden. Ze hem daarom zsm op lane assist en cruise control standaard op 103km. Deze rijstijl scheelt mij echt een wereld vwb de vermoeidheid na het rijden.

Door deze standaard instellling heb ik wel kunnen zien wat het effect is van omstandigheden op de range. De Aero wielkappen schelen een beetje in het bereik (ca. 15km), die heb ik er in de zomer afgehaald en er een paar weken geleden weer opgezet.
Wind tegen scheelt behoorlijk, kan wel 20-30 km bereik kosten (is natuurlijk bij ICE ook) net als een natte weg.
Wat je goed merkt is dat het bereik door regeneratief remmen buiten de snelweg (binnenwegen en stad/dorp) direct behoorlijk hoger wordt. (tegengesteld bij ICE).
Feitelijk halen van de 500km is natuurlijk ook afhankelijk of je hem met volledige bewaking aan parkeert. Dat kan in een nacht al snel 20-25 km kosten.
Eerder gezegd hier: verbruik in de winter wordt vooral beïnvloed door verwarming/airco: die verbruikt veel energie.

En als ik een keer wil opschieten heb ik altijd voldoende bereik. Met 80% laden zit ik na 35.000 km nog op 395km (estimated range bij 100% 495 volgens Teslafi)
 
Last edited:
Heb zeker niet de illusie dat de 520 haalbaar zou zijn. Maar het was mooi geweest als 450 binnen bereik zou liggen, helemaal als ik als een bejaarde over de weg rij. Als ik met het verkeer mee ga rijden op wegen waar je 120/130 mag dan zakt mijn range terug naar 250/280 (± -45% minder range). Neem dan ook nog even mee dat het laden naar 100% en de batterij ontladen tot de 0%, niet zo best is voor je batterij.

Met mijn vorige auto haalde ik ook zeker de afgeven verbruikswaardes niet, maar het verschil was bij lange na niet zo groot.

Het niet hoeven te tanken bij een tankstation en het direct beschikbare koppel en vermogen zijn twee grote pluspunten van elektrisch rijden. Maar dan moet je wel op eigen terrein kunnen laden (wat ik kan) en niet elders in de buurt. Want dat laatste is best armoede en al helemaal als je thuiskomt en de palen zijn bezet en je in een andere wijk op zoek mag naar een vrije laadpaal.
Krijg nog steeds een dikke glimlach op mijn gezicht als ik het pedaal intrap, maar dat pleziertje laat ik even achterwege als ik op een rit daardoor een supercharger tussenstop mag plannen.

Als je zelden op een dag meer dan 300 km aflegt en je een goed gevoel krijgt om ergens tussen de 90 en 110 te rijden op de snelweg dan ga zeker plezier beleven aan elektrisch rijden. Maar als je graag meerijdt met de rest van het verkeer en meer dan 250 km per dag aflegt dan is mijn advies om nog eens goed na te denken of elektrisch rijden wel bij je past.

Want voor ruim 70K koop je ook hele andere dikke wagens die je veel plezier brengen en eens stuk beter zijn afgewerkt.

Ik heb een m3 lr awd geleverd maart 2019. Na 20.000 km kan ik bovenstaand alleen maar beamen!
(zou overigens -in Nederland- toch geen andere auto willen, zelfs met de veel te harde vering en beroerde regensensor!!
 
Als je zelden op een dag meer dan 300 km aflegt en je een goed gevoel krijgt om ergens tussen de 90 en 110 te rijden op de snelweg dan ga zeker plezier beleven aan elektrisch rijden. Maar als je graag meerijdt met de rest van het verkeer en meer dan 250 km per dag aflegt dan is mijn advies om nog eens goed na te denken of elektrisch rijden wel bij je past.

Ik rij dagelijks beroepshalve meer dan 300 km met de LR. Geen enkel probleem, laden tot 85 tot 90% en gewoon normaal met het verkeer meerijden, geeft me ook nu in het najaar een range rond de 425 km. Ik heb geen performance en geen 19 inch wielen, misschien maakt dat het verschil? Bovendien, er zijn maar weinig Nederlanders die dagelijks meer dan 200 km rijden. Het gros zou met een elektrische fiets naar zijn werk kunnen, nog gunstig voor de files ook.

Edit: ik vind het trouwens belachelijk en beledigend naar oudere mensen (waaronder mijn vader van 86) om mensen die rustig rijden te kwalificeren als 'rijden als een bejaarde'. Feiten laten zien dat deze mensen zelden schade berokkenen in het verkeer itt tot de zogenaamd sportief rijdende figuren (lees idioten).
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: JCK and Klaas
Heb je je van te voren wel verdiept in een EV/ Tesla? Zo ja, dan had je dit kunnen verwachten.

Het blijft bijzonder dat in de elektrische hoek de range discussie blijft rondhangen. In het geval van een model 3 is het namelijk een discussie op papier: je hebt voor dagelijks gebruik in NL altijd genoeg range, en kom je incidenteel tekort, dan zou een extra rustpauze in ieders belang zijn vanwege de af te leggen kilometers.
En de kilometers bereik op papier is bij iedere auto van dik 70k een grote teleurstelling!
Ik las recent een review van een gebruiker van een nieuwe Mazda 3 skyactive x: revolutionaire motor..... De belofte is 1 op 23, zijn praktijk 1 op 9.
 
Ik heb geen performance en geen 19 inch wielen, misschien maakt dat het verschil?
Ik wel en zit all-time na 8500 km op 168 Wh/km. Das inclusief af en toe flink accelereren, maar ook relaxed rijden op de snelwegen.
450 km is dus wel goed haalbaar en heeft mn met je rechter voet te maken. Wanneer je flink mee wilt rijden(bv met de witte busjes) op de linkerbaan gaat dat niet lukken idd. Tussen de 100 en de 140 telkens optrekken en weer afremmen doet de range kelderen. Het levert mij iig nauwelijks tijdwinst op en al helemaal geen ontspannen rit...
Batterij auto’s zijn zeer efficiënt en hebben meer(dan een ICE)last van een inefficiënte rijstijl.
 
Mijn vrouw en zoon zijn net in Amsterdam aangekomen. Ongeveer 200km rit. Vanmorgen vertrokken op 90% (446km volgens mij) en nu nog 100km over. Nog zo'n 20%. Mijn zoon reed, airco aan en niet of nauwelijks de cruise control gebruikt, verwacht ik.
Blijken alle laadpalen in de parkeergarage ook nog stuk te zijn...
 
Blijken alle laadpalen in de parkeergarage ook nog stuk te zijn...

Echt heel vervelend . waar moet je dan heen voor een laadpunt in Amsterdam?? - of wilden ze gratis slow-laden in de Stopera, waar er inderdaad meerdere kapot zijn.

Maar zonder gekheid.. stond dat niet op een of andere app?

Schermafbeelding 2019-11-10 om 11.42.04.png
 
  • Funny
Reactions: eelcodb and Klaas
Als ik met het verkeer mee ga rijden op wegen waar je 120/130 mag dan zakt mijn range terug naar 250/280 (± -45% minder range). Neem dan ook nog even mee dat het laden naar 100% en de batterij ontladen tot de 0%, niet zo best is voor je batterij.

Maar als je graag meerijdt met de rest van het verkeer en meer dan 250 km per dag aflegt dan is mijn advies om nog eens goed na te denken of elektrisch rijden wel bij je past.

Want voor ruim 70K koop je ook hele andere dikke wagens die je veel plezier brengen en eens stuk beter zijn afgewerkt.

Je zou bijna denken dat dit een post is van iemand die géén M3P rijdt. Een range van 250/280km bij 120 is NONSENS. Met de laatste zin zou je bijna denken dat dit om een trol account gaat.

[ONTOPIC]
Verbruik over 6000km is 165wh/km met mijn SR+, dit is inclusief 400km met een aanhanger. De afgelopen 2000km zit ik op 150wh/km. Ik ben zeer tevreden met de range van mijn SR+, nooit gedacht dat elektrisch rijden zo zorgeloos zou zijn, iedere dag vol vertrekken en nooit meer nadenken of je nog moet tanken.

Het valt mij met de koudere dagen wel op dat de impact van de verwarming op het verbruik groot is, vaak heb ik de climate op LOW met AC uit staan en de stoelverwarming aan, dat er geen stuurwielverwarming aanwezig is vind ik echt een gemiste kans.
 
@Edi99 idd vervelend. En geen idee of dat op een app staat. Vast wel, maar mijn vrouw heeft dat soort apps niet op haar telefoon staan. Aan het plaatje te zien is dat de newmotion app. Die heb ik wel, maar daar had ik niet zo snel aan gedacht. Ze staan bij een P+R. Er zijn ongetwijfeld beterer plekken, maar dit kost bijna niks.
 
Heb zeker niet de illusie dat de 520 haalbaar zou zijn. Maar het was mooi geweest als 450 binnen bereik zou liggen, helemaal als ik als een bejaarde over de weg rij. Als ik met het verkeer mee ga rijden op wegen waar je 120/130 mag dan zakt mijn range terug naar 250/280 (± -45% minder range). Neem dan ook nog even mee dat het laden naar 100% en de batterij ontladen tot de 0%, niet zo best is voor je batterij.

Met mijn vorige auto haalde ik ook zeker de afgeven verbruikswaardes niet, maar het verschil was bij lange na niet zo groot.

Het niet hoeven te tanken bij een tankstation en het direct beschikbare koppel en vermogen zijn twee grote pluspunten van elektrisch rijden. Maar dan moet je wel op eigen terrein kunnen laden (wat ik kan) en niet elders in de buurt. Want dat laatste is best armoede en al helemaal als je thuiskomt en de palen zijn bezet en je in een andere wijk op zoek mag naar een vrije laadpaal.
Krijg nog steeds een dikke glimlach op mijn gezicht als ik het pedaal intrap, maar dat pleziertje laat ik even achterwege als ik op een rit daardoor een supercharger tussenstop mag plannen.

Als je zelden op een dag meer dan 300 km aflegt en je een goed gevoel krijgt om ergens tussen de 90 en 110 te rijden op de snelweg dan ga zeker plezier beleven aan elektrisch rijden. Maar als je graag meerijdt met de rest van het verkeer en meer dan 250 km per dag aflegt dan is mijn advies om nog eens goed na te denken of elektrisch rijden wel bij je past.

Want voor ruim 70K koop je ook hele andere dikke wagens die je veel plezier brengen en eens stuk beter zijn afgewerkt.

Het lijkt erop dat je nogal wat getallen afrond en niet altijd in het voordeel van de range.
Om met een Model 3 LR (76kWh accu) maar een range te krijgen van 250km moet je een verbruik hebben 304Wh/km, zelf zit ik over 21.000km op een verbruik van 168Wh/km bijna de helft van wat jij beweert te zien terwijl ik zeker geen rustige rijder ben en graag hard mag optrekken.
Zou je de feiten nog eens kunnen checken het lijkt erop dat deze niet kloppen of sterk zijn overdreven.
Nb. Linksonder in het scherm kun je het het gemiddelde verbruik uitlezen over het totale aantal kilometers dat de auto heeft gereden sinds nieuw. (linksonder op het scherm eerst naar rechts swipen en dan helemaal naar boven swipen)
 
Je zou bijna denken dat dit een post is van iemand die géén M3P rijdt. Een range van 250/280km bij 120 is NONSENS. Met de laatste zin zou je bijna denken dat dit om een trol account gaat.

Inderdaad onzin, rij een M3P en is 350km+. De M3P is ongeveer even zuinig als de AWD, gewoon je voet die de range bepaald (zet hem maar eens in chil mode). De LR RWD is de enige met een stuk meer range.
 
Ik zit met mijn model 3 SR+ op 144Wh/km na 2370 km rijden. Ik rijd normaal. Soms een klein sprintje, want de auto is nog nieuw hè, en de lol is er nog niet af.

Bij €0,22/kWh is dat €0,032/km. Dat is pakweg 4 x goedkoper dan de brandstof die ik kwijt was in mijn Citroen C4 Grand Picasso.
 
Last edited:
En minimaal dan? :rolleyes: Koud weer, vette wind tegen, regen, max snelheid (slik), stoelverwarming aan, temperatuur lekker hoog, 4 man/vrouw, bagage ...
80-90 km?
En minimaal dan? :rolleyes: Koud weer, vette wind tegen, regen, max snelheid (slik), stoelverwarming aan, temperatuur lekker hoog, 4 man/vrouw, bagage ...
80-90 km?
Zonder de max snelheid zal het zakken naar 350-400 km.
Op maximale snelheid zal je niet ver komen. 130km of zo: Zie dit filmpje van constante rit op 200km/u (aan het eind de conclusie mbt het verbruik......):
 
Heb zeker niet de illusie dat de 520 haalbaar zou zijn. Maar het was mooi geweest als 450 binnen bereik zou liggen, helemaal als ik als een bejaarde over de weg rij. Als ik met het verkeer mee ga rijden op wegen waar je 120/130 mag dan zakt mijn range terug naar 250/280 (± -45% minder range). Neem dan ook nog even mee dat het laden naar 100% en de batterij ontladen tot de 0%, niet zo best is voor je batterij.

Met mijn vorige auto haalde ik ook zeker de afgeven verbruikswaardes niet, maar het verschil was bij lange na niet zo groot.

Als je zelden op een dag meer dan 300 km aflegt en je een goed gevoel krijgt om ergens tussen de 90 en 110 te rijden op de snelweg dan ga zeker plezier beleven aan elektrisch rijden. Maar als je graag meerijdt met de rest van het verkeer en meer dan 250 km per dag aflegt dan is mijn advies om nog eens goed na te denken of elektrisch rijden wel bij je past.

Want voor ruim 70K koop je ook hele andere dikke wagens die je veel plezier brengen en eens stuk beter zijn afgewerkt.

Ik rijd paar dagen van de week, alleen grote afstanden. Met een LR rijd je als je bijna alleen maar snelweg doet (zoals in mijn geval), en overal gewoon op AP/cruisecontrol de aangegeven snelheid rijd 120/130 (dus niet harder), dat is de range van een LR gewoon iets van 325-375km, en dan heb ik het over comfortabele range (dus niet met 100% vertrekken en 1% aankomen).
Als je op snelweg niet harder gaat dan WimS (103km) gaat dit vrijwel zeker naar 400 en met alleen stadsverkeer, met veel regen-breaking komt daar nog wel wat bij. Ik heb t dan over laden tot 90% bij vertrek. De 250/280 range die je zegt is echt wel zwaar overdreven.

Die post van bijna 1000km op een model3, rondjes rijden in een woonwijk, dat is een leuk mythbusters experiment maar heeft natuurlijk niets met reeel verbruik te maken.

Wet wel, dit is geen reklame om 103km op de snelweg te rijden, want dat vind ik gewoon irritant als het 130 is.
Die gaan dan allemaal vrachtwagens inhalen en moet iedereen die gewoon op cruisecontrol de toegelaten snelheid rijdt telkens vol op de rem. Als je wilt hypermilen (of met pensioen bent en geen haast heb), klik m dan nog IETS lager (30 te traag of 40 te traag maakt toch niets meer uit) en blijf lekker tussen de vrachtwagens hangen.... (kom maar op met die dislikes ;) zolang de stikstof-gekkies nog geen 100 overal invoeren, zou ik graag de normale snelheid rijden met mijn auto.

En als ik dan de 530km uit de folder niet meer haal, omdat ik 130 rijd waar het mag, en je MOET een keertje verder, dan gooi je hem toch even paar minuutjes aan de supercharger/fastned?

Ik zie de Tesla gewoon als auto, als ie leeg is moet je hem vullen, maar ik ga echt geen 30 km te traag rijden om een zuinig verbruik te krijgen hoor (of in de buurt van folder/theoretische ranges), de auto is 'in dienst van mijn vervoersbehoefte' en hij moet zich maar aanpassen aan mij, niet andersom ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MaSansky