Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn meer dan voldoende super- en andere chargers te vinden langs de Nederlandse en Belgische wegen om zelfs met mijn SR+ met 21°c toch 230 a 250 kilometer te rijden en dan een kleine pauze te nemen in mijn (warme) auto. Maar in een koude auto rijden lijkt te gek..ik vind dat we zeker niet de indruk mogen wekken dat elektrisch rijden oncomfortabeler is dan in een ICE. Er zijn al critici genoeg. Ik probeer net aan iedereen de voordelen uit te leggen
 
  • Like
Reactions: MoManTai
Verwarming op 19 op de voeten, stoel verwarming op standje 1 en rijden maar....
Ik maak me zelden druk over het bereik. Er is bijna altijd wel een laadmogelijkheid in de buurt (in NL).
In de kou zitten vanwege het bereik is wat mij betreft een non-issue.
 
Als je de auto goed voorverwarmt en daarna tijdens het rijden de temperatuur op 21 graden houdt, valt het wel mee met het verbruik. Het meest wordt verbruikt om de cabine voor te warmen, van zeg 5 graden naar 25 graden. Ik kan me niet voorstellen dat iemand in de kou gaat zitten.
 
Voor mij met LR is het qua range ook geen issue:). Ik was benieuwd of het echt veel energie zou schelen en in hoeverre de stoelverwarming (deels) de verwarming kan overnemen. De stoelverwarming had ik eigenlijk nog niet eerder gebruikt. Overigens ruim 5 jaar geleden voor onze Zoe met praktische range 145 km op eco-stand (zonder stoelverwarming) destijds wel van die stoelverwarming-matjes aangeschaft.;)
 
Eergisteren, een vrij typische Hollandse winterdag. 103 km woon-werk. Geladen tot 80%, op de timer. Heerlijk, in een warme auto stappen, schone ramen, max. regen.. Ik kwam thuis met nog 36%. Dat is van 290 km tot 130 km. 160 km bereik ingeleverd voor 103 km rijden. Oef, de winter is niet lief voor EV's. Gerekend vanaf het energiescherm heb ik 17,2 kWh verbruikt.

Volgens dit forum geeft het energiescherm alleen het verbruik van de aandrijving, dus de volgende ochtend even op mijn tussenmeter in de meterkast gekeken en die gaf 22 kWh aan om weer tot 80% te laden. Als je op 10% laadverliezen rekent, heb ik 3 kWh nodig gehad voor accesoires en verwarming, inclusief het preconditioneren. Dat valt me reuze mee.

Maar daar kun je dus op rekenen: ca. 220 Wh/km in de winter bij typisch Nederlands spitsverkeer waarin ik niet constant op de linkerbaan zit te jakkeren.
 
Eergisteren, een vrij typische Hollandse winterdag. 103 km woon-werk. Geladen tot 80%, op de timer. Heerlijk, in een warme auto stappen, schone ramen, max. regen.. Ik kwam thuis met nog 36%. Dat is van 290 km tot 130 km. 160 km bereik ingeleverd voor 103 km rijden. Oef, de winter is niet lief voor EV's. Gerekend vanaf het energiescherm heb ik 17,2 kWh verbruikt.

Volgens dit forum geeft het energiescherm alleen het verbruik van de aandrijving, dus de volgende ochtend even op mijn tussenmeter in de meterkast gekeken en die gaf 22 kWh aan om weer tot 80% te laden. Als je op 10% laadverliezen rekent, heb ik 3 kWh nodig gehad voor accesoires en verwarming, inclusief het preconditioneren. Dat valt me reuze mee.

Maar daar kun je dus op rekenen: ca. 220 Wh/km in de winter bij typisch Nederlands spitsverkeer waarin ik niet constant op de linkerbaan zit te jakkeren.

Verbruik van de tripmeter bevat zeker niet alleen de aandrijving. Ook de verwarming en battery conditioning. Maar alleen van tijdens de ritten. Het voorverwarmen en andere phantom losses zitten er niet in. Het is dus echt een rittenregistratie verbruiksmeter.
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
Ja, samen met de lage temperaturen zijn onze wagens ook overgeschakeld op winterverbruik. Voor mij valt dat nogal mee van zo'n 165wh/km naar een 185wh/km(uitsluitend lange afstanden). Valt me nog altijd op dat vooral regenweer zoals gisteren het verbruik heel erg de hoogte in jaagt, dan zit ik steevast boven 200wh/km. Veel meer dan de temperatuur. Aerodynamica?, rolweerstand banden ? Ook is de aangegeven range bij 90% fluctuerend naargelang te temperatuur. De ene dag 320km de andere dag 335km.
Houdt de auto dan op voorhand al rekening met de temperatuur?
 
Houdt de auto dan op voorhand al rekening met de temperatuur?

In de range die je auto aangeeft niet. In je trip planner wel, daar berekent die ook hoogteverschil en temperatuur en wind mee.

De available capacity lezing van de BMS is echter lager bij lagere temperaturen. Paar weken terug contact opgenomen omdat ik dacht na 20000km al 9% degradatie te hebben, nu is die echter weer naar 5% met de huidige temperaturen. Hier word het ook nog eens bevestigd: My Rated Range varies with temp change...
 
Klopt het dat ik na 1000km nu niet terug kan kijken naar het gemiddeld verbruik? Kan dit alleen maar door zgn “rit starten” en deze gewoon laten lopen?
Bij de Model 3 heb je trip A en trip B... heb de onderste hernoemd naar ODO toen 'm ging afhalen en altijd afgebleven... Nu bijna 10K km en mijn gemiddeld verbruik is na terugkomst mijn zomervakantie in Italië alleen maar toegenomen... Start 165 Wh/km, na 2500 km snelweg naar 172 Wh/km en nu al naar 187 Wh/km. Zal nog wel wat oplopen de komende maanden Richting 200/210 vermoed ik. Veel korte afstandjes doen er niet goed aan (Zie bij “sinds start” deze koudere periodes vaak nog +230 Wh/km staan na die korte ritjes)
 
Valt me nog altijd op dat vooral regenweer zoals gisteren het verbruik heel erg de hoogte in jaagt, dan zit ik steevast boven 200wh/km. Veel meer dan de temperatuur. Aerodynamica?, rolweerstand banden ?

Wellicht dat de automatische klimaatregeling de airco het vocht tijdens regenweer laat verwijderen (condenseren=koelen) waarna de kachel de gewenste temperatuur weer mag opstoken. Probeer de airco eens uit te zetten door op het symbooltje te drukken. Zou me niet verbazen als dat een kleine slok op een grote borrel scheelt ;)
 
Zolang de mens betere sensoren en “software” heeft zal het niet zo moeilijk zijn om een AP te verslaan.
Het kost mij weinig moeite om soepeler te anticiperen (en dus ook minder energie te verstoken) dan de ietwat nerveuze AP. :rolleyes:

Eens dat het nog wel even duurt voordat de AP zulke goeie sensoren en ’brein’ als een mens heeft, maar probleem is denk ik vooral dat AP niet volledig zelf rijdt (want of geen FSD of wel maar niet toegestaan): de AP kan er niet vanuit gaan dat de bestuurder wel naar de linkerbaan zal gaan om de voorganger die met 110/u rijdt i.p.v. 130km/u te passeren en moet dus wel afremmen (en kan daar niet te lang mee wachten om het niet oncomfortabel / onveilig te laten worden). Een bestuurder had hier enkel simpelweg naar de linkerbaan geschoven, zonder de snelheid te verlagen (en dat laatste omdat hij/zij weet dat hij/zij gaat opschuiven naar de linkerbaan). Kortom, het is niet makkelijk om een halve AP te zijn en ik denk dat de verbeteringen in rijgedrag marginaal zullen zijn.
 
Ja maar als met een E.V. rijden betekend dat ik verkleumd van de kou in mijn auto moet gaan zitten, dan koop ik me terug een goede ouderwetse diesel. Dit is zowat de grootste anti-reclame voor elektrisch rijden die ik ooit gelezen heb. Ik wil graag mijn steentje bijdragen om milieu vriendelijk te rijden maar comfort inboeten wil ik echt niet! We gaan nu toch in 2019 niet meer in een ijskoude auto zitten om wat kwh te besparen , dan zijn we echt verkeerd bezig. Alle fervente tegenstanders van elektrisch rijden zitten zich lekker in de handen te wrijven met dit bewijs dat ze gelijk hebben.

EV’s zijn veel efficiënter dan ICE’s, onder alle omstandigheden (wat niet wil zeggen dat rendement altijd gelijk blijft, maar simpelweg altijd beter is dan dat van een ICE). Efficiëntie vergelijken in kosten per km is niet fair, omdat elektriciteit in vergelijking met benzine relatief duur is. Ik zou dus enkel de verwarming uitzetten en achter een vrachtwagen gaan hangen als je geen zin hebt om vaak te laden, en me zeker geen zorgen maken om efficiëntie en milieu impact in vergelijking met ICE auto’s.
 
Hebben jullie een idee waarom er maar tot 379 km kan worden geladen, terwijl standaard range toch 409 km is? Ik heb de Tesla net.

Ik weet niet welk model je hebt... Je kunt in de lijst op deze pagina kijken wat de range zou moeten zijn. Hier staan EPA range, die komt overeen met de range die bij je batterijtje bovenin je scherm komt te staan. Het kan zijn dat jij de WLTP range in je hoofd hebt, die is altijd hoger maar niet reeel. Die haal je alleen bij ideale omstandigheden.

En ik ben benieuwd welk percentage je hebt geladen. naar 100% laden moet je sowieso alleen doen als je direct doorrijdt en hem dan naar onder de 80% kan rijden. Als 100% laden niet nodig is laad je hem altijd tot 80% en rij je hem bij voorkeur niet leger dan 10%. Dan blijft je batterij het langst in prima conditie.

En als er toch een afwijking is zal het BMS (Battery Management System) er voor zorgen dat de batterij de komende dagen wordt uitgebalanceerd.
 
Ik heb de gegevens uit de google sheet met gemiddelde verbruik van model 3 eens gebruikt om de impact van de configuratie op 't verbruik van de model 3 te bepalen.
Ik weet dat die dataset erg beperkt is, en dat de manier waarop ik mijn analyse doe nog veel plaats laat voor discussie (kleine samples, die in the end ook niet homogeen zijn, want niet iedereen rijdt iedere dag hetzelfde traject aan dezelfde snelheid), maar op basis van de huidige data is er geen statistisch relevant verschil in 't verbruik tussen een LR AWD 18 " met of zonder aerocaps, het verschil tussen LR AWD 18" en LR AWD 19" is wel relevant (> 99% zekerheid). En ook het verschil tussen de LR AWD 19" en en de LR Performance is significant, ook al is dat wat minder uitgesproken (>95% zekerheid).
 
Bij de Model 3 heb je trip A en trip B... heb de onderste hernoemd naar ODO toen 'm ging afhalen en altijd afgebleven... Nu bijna 10K km en mijn gemiddeld verbruik is na terugkomst mijn zomervakantie in Italië alleen maar toegenomen... Start 165 Wh/km, na 2500 km snelweg naar 172 Wh/km en nu al naar 187 Wh/km. Zal nog wel wat oplopen de komende maanden Richting 200/210 vermoed ik. Veel korte afstandjes doen er niet goed aan (Zie bij “sinds start” deze koudere periodes vaak nog +230 Wh/km staan na die korte ritjes)

Dank gevonden! Sinds 10 dagen 1206km gereden met gemiddeld 172kW/km. Met name korte ritten van 30min.
 
Ik had vandaag een idioot hoog verbruik.
Snap niet dat al die tests en die persoonlijke verbruiken zo gunstige waardes laten zien. Misschien was het de regen en de kou, maar ik kwam met 90% batterij tweehonderd kilometer ver..
Waardeloze auto.
Maar ja, met al die fanboys hier zal het wel weer goed gepraat worden..;)
 

Attachments

  • 12BBCF6F-FF68-495B-B100-41DDDB719700.png
    12BBCF6F-FF68-495B-B100-41DDDB719700.png
    1.4 MB · Views: 98