Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Het verbruik ligt hier aanzienlijk lager dan de 184 Wh/km op spritmonitor. Verbrauch: Tesla Motors - Model 3 - Spritmonitor.de
Zou die maximumsnelheid van 100 km/u in Nederland daarvoor de verklaring zijn?

De 184 Wh/km lijkt me erg hoog als je relatief lange stukken rijd.
Ik zit met ruim 80k op gemiddeld 157 Wh/km.
Wel relatief veel lange afstanden op de A2 (105 km/u) maar af en toe wat op/aan de trekhaak en in de zomer relatief hoge snelheden in Dld op weg naar Italie/Oostenrijk/oid.
 
Het is een gemiddelde dat gebaseerd is op de invoer van heel wat M3 rijders.
Is wel een Duitse site met vermoedelijk hoofdzakelijk Duitse eigenaars die aan Duitse snelheden over Duitse snelwegen rijden.
Ik gebruik de site om het reële verbruik van auto's te kennen en onderling te vergelijken. Normverbruik is ook goed als vergelijking maar komt niet overeen met realistisch verbruik (is ook de bedoeling niet) en de getuigenissen geven soms ook een vertekend beeld.
Door de grote van de steekproef en data over de jaren heen, krijg je statistisch toch wel een relevant cijfer.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
ik zit met 32k aan kilometers aan de 152 Wh/km gemiddeld. Auto is van december 2019.( standard range plus )
Vakantie Frankrijk met bagagewagen, geen wintersport helaas :)
Verder naast snelwegkilometers veel N wegen. Dus veel autopilot en 80 a 100 wegen.

Ik realiseer me nu dat de grote rij-efficiëntie van mijn model 3 wellicht toch komt doordat ik meestal langere stukken rijd. Naar mijn werk ga ik met de trein, de auto is voor weekend-trips naar familie die 80 km verderop woont, voor vakantie, en voor andere langere trips.
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Hier mijn gebruik na ruim een jaar ervaring:
Schermafbeelding 2020-12-31 om 15.22.57.png


Wat mij opvalt:
  1. Bijna 15% afwijking van opgave verbruik auto met werkelijk verbruik vind ik veel.
  2. Mijn verbruik wordt sterk beïnvloed door mijn coole staggered 20" velgen met 275 breedte achter. Schat dat daar zeker 10% extra verbruik door komt.
  3. Door die mooie grafiekjes zie je erg goed wat de invloed op je verbruik is door snelheid, regen, wind, temperatuur, airco, warm systeem, even inhalen, achter een vrachtwagen hangen, etc.
  4. In EUR per km is het gewoon heel erg goedkoop rijden.
 
Rijd nu ook precies een jaar in onze Model 3 Performance FSD. Wat een heerlijke kar. Heb vandaag ons verbruik uitgerekend en kom tot de volgende gegevens:
Schermafbeelding 2021-01-01 om 16.45.57.png

Ik rijd in NL niet harder dan 105 km/h. Verder in februari een wintersport met 2000km met wat hogere snelheden. Zo nu en dan kan ik het niet laten om in 3.4 sec naar 100 de snelweg op te rijden en stoplicht sprints blijven leuk... Maar ik probeer vooral zo zuinig mogelijk te cruisen.
Als ik het werkelijk verbruik per seizoen bekijk, kom ik op 208 in de winter, 198 in de lente, 190 in de zomer en 194 in de herfst.

Doel voor 2001 is toch wel om onder de 200 Wh/km werkelijk verbruik te komen.

De beste wensen allemaal voor een mooi nieuw jaar. En geniet van die fantastische Tesla!
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-01-01 om 16.45.57.png
    Schermafbeelding 2021-01-01 om 16.45.57.png
    59.3 KB · Views: 42
Ik ga vanaf pagina 35 niet terugzoeken of de opmerkingen al een of meer keren werd gemaakt, maar het maakt op een jaarrond gemiddelde natuurlijk wel heel veel uit wat voor ritten je maakt.
Mijn woon-werkverkeer met de Model 3 Performance inclusief bijgeleverde sloffen is tweemaal daags 24 km. Op die ritten ligt het verbruik in het warmere semester (zeg gemiddeld rond 18 graden) rond 170 Wh/km en in het koudere semester rond 200 Wh/km.
Ik kan echter elke dag waarnemen dat het gemiddeld verbruik halverwege de rit zomaar 20% hoger ligt, met andere woorden, als ik tweemaal daags 12 km zou rijden zou mijn jaargemiddelde ook 20% hoger kunnen liggen. Maar ik weet ook, dat als ik geen 24 maar 50 km enkele reis zou doen, het gemiddeld verbruik zomaar 10% lager zou uitkomen.
Dat heeft allemaal deels te maken met buitentemperatuur (in de koude maanden uiteraard sterker dan in de warmere maanden), maar ook met het gegeven dat de eerste kilometers richting snelweg, snelweg op, fly-over op, relatief heel veel energie kosten.
 
Vorige week bij de sterke vrieskoude viel de range me toch flink tegen. Ondertussen is dat verleden tijd.

Gisterenmiddag in de wagen gestapt met een SOC van 85%. Mooi lenteweer.
De laatste rit dateerde van zondag (bij 3°C) op de autostrade (in B, dus 120 km/h). Aangegeven range bij start: 319 km

't Was redelijk druk op de baan, gewoon rustig gereden (voornamelijk wegen aan 70 km/h), genietend van het lentezonnetje en de beste playlist op spotify.

Aangekomen op 't werk met een verbruik van 131 Wh/km en een range van 397 km, ondanks 't feit dat ik een rit van 50 km had afgelegd.
 
Vorige week bij de sterke vrieskoude viel de range me toch flink tegen. Ondertussen is dat verleden tijd.

Gisterenmiddag in de wagen gestapt met een SOC van 85%. Mooi lenteweer.
De laatste rit dateerde van zondag (bij 3°C) op de autostrade (in B, dus 120 km/h). Aangegeven range bij start: 319 km

't Was redelijk druk op de baan, gewoon rustig gereden (voornamelijk wegen aan 70 km/h), genietend van het lentezonnetje en de beste playlist op spotify.

Aangekomen op 't werk met een verbruik van 131 Wh/km en een range van 397 km, ondanks 't feit dat ik een rit van 50 km had afgelegd.
Dat is zeker Projected Range. Anders kan het niet dat er range bijkomt als je 50 km hebt gereden,
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Vandaag een wat langere rit gemaakt. Gemiddeld verbruik over 50 km 152 Wh/km over snelweg, autoweg, provinciale wegen, bebouwde kom en 30-zones. (Rondje Amsterdam Oost, Hoofddorp, Heemstede, Amsterdam Oost)

MY21 M3 met aero wheels, ODO ~1200 km
 
Hier mijn gebruik na ruim een jaar ervaring:
View attachment 622878

Wat mij opvalt:
  1. Bijna 15% afwijking van opgave verbruik auto met werkelijk verbruik vind ik veel.
  2. Mijn verbruik wordt sterk beïnvloed door mijn coole staggered 20" velgen met 275 breedte achter. Schat dat daar zeker 10% extra verbruik door komt.
  3. Door die mooie grafiekjes zie je erg goed wat de invloed op je verbruik is door snelheid, regen, wind, temperatuur, airco, warm systeem, even inhalen, achter een vrachtwagen hangen, etc.
  4. In EUR per km is het gewoon heel erg goedkoop rijden.

Van die 15% tussen verbruik op de meter en wat de auto aangeeft is het merendeel laadverliezen (ontkom je niet aan) en de rest het verbruik tijdens stilstand.

En staggered zal zo 15% schelen. En het is ook nog slecht voor de wegligging.
 
Ik heb toch een vraag of dit normaal is.
Vandaag een dagje naar zee gereden 287 km retourtje. Thuis weggegaan met 95% en weer thuis gekomen met 11%.
Ik vind dat een behoorlijk tegenvallende range voor een model 3 LR.
287 km op 84% range. Omgerekend naar 100% kom ik uit op een dikke 340km. Terwijl je met een LR toch wel tegen de 400km moet kunnen halen.

We zaten met 2 volwassenen en 2 kinderen in de auto en een paar schone kleren en emmertjes en schepjes als bagage.
Ik heb netjes op de autopilot gereden op met de snelheid op 110km/h op de snelweg. Dat was ook 95% van de afstand.
De auto is verlaagd en staat wel op een dikke 20 inch staggered setup velgen (235 voor en 285 achter). Verlaging zou iets positiefs moeten opleveren de velgen compenseren dat wel weer ruimschoots .

Is dit normaal???
 

Attachments

  • 4A3E3665-91FA-491E-81FB-0CB85884E72B.jpeg
    4A3E3665-91FA-491E-81FB-0CB85884E72B.jpeg
    306.4 KB · Views: 41
Ik heb toch een vraag of dit normaal is.
Vandaag een dagje naar zee gereden 287 km retourtje. Thuis weggegaan met 95% en weer thuis gekomen met 11%.
Ik vind dat een behoorlijk tegenvallende range voor een model 3 LR.
287 km op 84% range. Omgerekend naar 100% kom ik uit op een dikke 340km. Terwijl je met een LR toch wel tegen de 400km moet kunnen halen.

We zaten met 2 volwassenen en 2 kinderen in de auto en een paar schone kleren en emmertjes en schepjes als bagage.
Ik heb netjes op de autopilot gereden op met de snelheid op 110km/h op de snelweg. Dat was ook 95% van de afstand.
De auto is verlaagd en staat wel op een dikke 20 inch staggered setup velgen (235 voor en 285 achter). Verlaging zou iets positiefs moeten opleveren de velgen compenseren dat wel weer ruimschoots .

Is dit normaal???

Dat is hoog, maar komt inderdaad door de grotere wielen. Ik ben op dezelfde dag vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting Utrecht gereden met flinke wind schuin tegen en kwam toch maar op een gemiddeld verbruik van 170 wh/km. Gewoon met standaard 18" wielen maar dan zonder de Aero doppen.
 
Bedankt allen voor de terugkoppeling. Ik had niet verwacht dat de banden/velgen zoveel meer zouden verbruiken.
Ik had vorig jaar zomer al een vaag vermoeden toen ik naar Oostenrijk reed, want toen kwam ik volledig geladen met koffers en gezin op een gemiddelde van 240 wh/km. Dat zorgt toch voor een extra stop die kant op.