Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
na 2 jaar met een zware voet te hebben gereden ben ik na het lezen van dit draadje ook eens gaan kijken hoe efficient mijn 3SR+ nog is na 85 duizend km met een gemiddeld verbruik van 170Wh/km.

Mijn dagelijkse rit is van 020 naar 030 over de A2 en met 5 banen asfalt is het prima cruisen tussen de truckers op de rechterbaan. Na 2 weken 1000+ km op de klok met gemiddeld 115Wh/km. Als de wind mee is had mijn SR+ zelfs een ritje met gemiddeld 90Wh/km



FCAA830A-092C-4AA5-A2C2-411609915AE5.png
 
Wat ik wel vreemd vind, is het feit dat op a better route planner, op een bepaalde rit die ik gisteren heb gedaan (184km/max 125km/u) het verschil tussen een LR 2022 (aero) en een P (20inch) maar 6% zou bedragen hoewel de GOM 100+km meer aangeeft bij 100%.

Zelf zit ik op een verbruik van 199Wh/km. Dit bij vooral autostrade ritten en door het verkeer te volgen. (+/-130km/u) Dit zal nog wel dalen met het huidige weer. Aan 120-180 Wh/km ga ik voorlopig niet geraken want dan mag ik wss niet boven 110km/u komen wat ik pertinent weiger Zolang het nog kan. 🤷🏻‍♂️
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Ik zit gemiddeld met rijlessen(dus met dakbord en opzetspiegels) nu rond de 150wh/km gemiddeld met deze temperaturen.(163wh all time average) Dat is met 245brede banden en airco lekker koud.

Zelf rijden snelweg vaak rond de 135/140wh en 80 wegen zak ik ook richting de 110/120wh met de 2021 LR
 
  • Like
Reactions: OttoR
blijf me af en toe nog steeds verbazen over mijn LR RWD (19 inch wielen) verbruik cijfers... maandagmiddag van een rit naar Hellendoorn gereden, graad of 24 buiten, airco aan, 5 minuten file... en dan op 120WH/km uitkomen. Dag er na de terugweg was het koeler, en kwam het uit op 135wh/km. En nee, beide ritten niet achter een vrachtwagen gehangen!

View attachment 803221
Temperatuur van accu is van belang mbt verbruik / efficiëntie
 
Ik heb de auto privé gekocht en moet dus zelf betalen voor de laadkosten (aan huis), het onderhoud (banden), de afschrijving etc. Dan is het niet logisch om bij ieder stoplicht de 5,6s aan te tikken. Een en ander heeft ook te maken met hoe het woon- werkverkeer is opgebouwd. Bij mij is dat een stuk door de stad, een deel N-wegen, een deel snelweg en een deel door een dorp. De AP staat op +3% dus ik houd me bij deze waarden netjes aan de snelheid. Ik ben benieuwd zodra het warmer wordt en ik de airco nodig heb, hoeveel impact dat heeft op het verbruik. Maar met een 55kw SR+ is onder normale gebruiksomstandigheden in de zomer prima 400-450km te halen. Ik ben in ieder geval onder de indruk van de techniek en kan dus redelijk varen op de boordcomputer die bij een volle accu 417km range aangeeft :)
 
Ik ben ook zuinig met optrekken, behalve als mijn banden bijna aan vervanging toe zijn (zoals nu. Later dit jaar gaan de winterbanden me nog eens zo'n feest geven want daar zit maar net 4 mm op, te weinig voor de wintersport...)
Overall (LR AWD 2019) wisselend 165 en 166 wH/km en daar zitten heel wat ritjes met fietsendrager tussen. Eind 2022 zal ik nog es rapporteren.
 
Ik heb net nog even gekeken, gemiddeld verbruik inclusief wintersport, redelijke mix van korte en kange ritten. Op vakanties door duitsland ongeveer 145km/h maar verder meestal vmax +5 soms +10.

SR+: 169 Wh/km (vanaf eind 2019, met aerocaps in de winter en zonder in de zomer, geen warmtepomp)
LR: 174 Wh/km (vanaf augustus 2021, 19“, met warmtepomp)
 
Ik heb net nog even gekeken, gemiddeld verbruik inclusief wintersport, redelijke mix van korte en kange ritten. Op vakanties door duitsland ongeveer 145km/h maar verder meestal vmax +5 soms +10.

SR+: 169 Wh/km (vanaf eind 2019, met aerocaps in de winter en zonder in de zomer, geen warmtepomp)
LR: 174 Wh/km (vanaf augustus 2021, 19“, met warmtepomp)
Mijn LR is net zo oud als die van jou en ook 19 inch velgen. 21k nu op de teller, 3 keer retour Toscane en 168 verbruik nu, maar wel dalend, zoals bij iedereen natuurlijk. Heerlijke tijden voor een EV nu. Zoals @JanG007 hierboven ook aangeeft.