Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
ik snap hier niets van. ik rijd over het algemeen redelijk wat snelweg, maar ik houd me ook redelijk aan de snelheid. (105-107km/h). mijn gemiddeld verbruik is 192wh/km over 61000 km. Ok, ik heb een zware versterker en sub laten inbouwen en ik rijd met 245 en 285 banden, maar ik rijd echt niet als een beest. Sentry staat over het algemeen aan, geen warmtepomp, airco bijna altijd aan, maar je hoeft toch niet te bezuinigen op comfort. Ik ga echt niet altijd achter een vrachtwagen hangen, om het beste verbruik te krijgen, maar 15-20% onzuiniger dan jullie, vind ik zorgelijk.
Je ziet bij mij echt het verbruik toenemen als het kouder is dan 15C en als er veel wind staat. Dan kom ik niet onder de 200wh/km...
 
  • Like
Reactions: Undutchable
ik snap hier niets van. ik rijd over het algemeen redelijk wat snelweg, maar ik houd me ook redelijk aan de snelheid. (105-107km/h). mijn gemiddeld verbruik is 192wh/km over 61000 km. Ok, ik heb een zware versterker en sub laten inbouwen en ik rijd met 245 en 285 banden, maar ik rijd echt niet als een beest. Sentry staat over het algemeen aan, geen warmtepomp, airco bijna altijd aan, maar je hoeft toch niet te bezuinigen op comfort. Ik ga echt niet altijd achter een vrachtwagen hangen, om het beste verbruik te krijgen, maar 15-20% onzuiniger dan jullie, vind ik zorgelijk.
Je ziet bij mij echt het verbruik toenemen als het kouder is dan 15C en als er veel wind staat. Dan kom ik niet onder de 200wh/km...
Gebruik je Tezlab? Daarmee krijg je snel meer inzicht je energieverbruik. En het kost niets
 
ik snap hier niets van. ik rijd over het algemeen redelijk wat snelweg, maar ik houd me ook redelijk aan de snelheid. (105-107km/h). mijn gemiddeld verbruik is 192wh/km over 61000 km. Ok, ik heb een zware versterker en sub laten inbouwen en ik rijd met 245 en 285 banden, maar ik rijd echt niet als een beest. Sentry staat over het algemeen aan, geen warmtepomp, airco bijna altijd aan, maar je hoeft toch niet te bezuinigen op comfort. Ik ga echt niet altijd achter een vrachtwagen hangen, om het beste verbruik te krijgen, maar 15-20% onzuiniger dan jullie, vind ik zorgelijk.
Je ziet bij mij echt het verbruik toenemen als het kouder is dan 15C en als er veel wind staat. Dan kom ik niet onder de 200wh/km...
Banden doen echt heel veel. Daarbij ligt het ook aan je rijgedrag voor wat betreft anticiperen op remmomenten.
Als je met 80 op een rotonde aan komt kan je bijv. volledig op regeneratie remmen of op het laatste moment echt op je rem.
Ook dit scheelt echt heel veel in je verbruik.
 
ik snap hier niets van. ik rijd over het algemeen redelijk wat snelweg, maar ik houd me ook redelijk aan de snelheid. (105-107km/h). mijn gemiddeld verbruik is 192wh/km over 61000 km. Ok, ik heb een zware versterker en sub laten inbouwen en ik rijd met 245 en 285 banden, maar ik rijd echt niet als een beest. Sentry staat over het algemeen aan, geen warmtepomp, airco bijna altijd aan, maar je hoeft toch niet te bezuinigen op comfort. Ik ga echt niet altijd achter een vrachtwagen hangen, om het beste verbruik te krijgen, maar 15-20% onzuiniger dan jullie, vind ik zorgelijk.
Je ziet bij mij echt het verbruik toenemen als het kouder is dan 15C en als er veel wind staat. Dan kom ik niet onder de 200wh/km...
Airco hoef je in principe niet aan te zetten als het koeler is dan circa 17 graden. Probeer eens een paar ritten zonder airco om te kijken wat het effect is. Ik ben nog een redelijke newbie qua Tesla rijden maar in mijn geval lijkt airco ongeveer verantwoordelijk voor 9% van het verbruik.
 
  • Helpful
Reactions: BMW740iL
Banden doen echt heel veel. Daarbij ligt het ook aan je rijgedrag voor wat betreft anticiperen op remmomenten.
Als je met 80 op een rotonde aan komt kan je bijv. volledig op regeneratie remmen of op het laatste moment echt op je rem.
Ook dit scheelt echt heel veel in je verbruik.
Dat banden veel doen, kan ik beamen. Bij de wissel naar zomerbanden in maart zijn er Bridgestone Potenzas onder gekomen. Super qua grip maar ook veel lawaai en veel erger nog, het verbruik is 10-15% gestegen. Waarschijnlijk ook deels omdat er met een druk hoger dan 2,9 bar echt niet mee te rijden is.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Gebruik je Tezlab? Daarmee krijg je snel meer inzicht je energieverbruik. En het kost niets
ga ik proberen. thx
Banden doen echt heel veel. Daarbij ligt het ook aan je rijgedrag voor wat betreft anticiperen op remmomenten.
Als je met 80 op een rotonde aan komt kan je bijv. volledig op regeneratie remmen of op het laatste moment echt op je rem.
Ook dit scheelt echt heel veel in je verbruik.
Ik anticipeer juist heel goed, heb altijd sterke regeneratie en vind het ook niet handig/prettig rijden als ik zo hard aankom
 
Bandenformaat scheelt ook! Het roteren van een groter gewicht en ook de luchtweerstand scheelt nogal en vooral daarom rij ik altijd 18" met in de winter ook de airokappen, 's zomers is de lucht ijler en verlies je minder en wint het oog het van de portemonnee. Scheelt 's zomers 5% en 's winters ongeveer 7% met de grote wielen van @theboss. Ik heb ook bijna altijd de temperatuur op automatisch (en dus airco aan). Overigens gebruikt sentry wel stroom, maar dat wordt niet meegenomen in het verbruik per km, zoals alle energiegebruik tijdens stilstand. Maar 't kost wel elektriciteit uiteraard. Denk ook aan smart summon (dat gebruikt niemand maar kost wel stroom tijdens stilstand want hij "luistert" constant en zo moet de 12V telkens worden bijgevuld. Erger is het automatisch voorverwarmen, dat ook gebeurt op de dagen dat je de auto niet eens gebruikt. (Ook dat telt niet mee per km, maar kost veel elektriciteit) Succes!
 
ga ik proberen. thx

Ik anticipeer juist heel goed, heb altijd sterke regeneratie en vind het ook niet handig/prettig rijden als ik zo hard aankom
Banden breedte doet alles. Mijn ervaring met staggered (235 voor 275 achter) 20” is dat het minimaal 10% verbruk scheelt tov 18” aero. Jij bent nog een stapje verder gegaan. Staat cool natuurlijk, maar heeft wel ook deze keerzijde.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Mn verbruik vandaag met dagje rijlessen. (M3 LR 2021) Valt niet tegen gezien de slechtere aerodynamica en 245 breed rondom:)

Nou loont zuinig rijden naar mijn idee minder dan bij een ICE.. als ik echt beetje loop te trappen gaat mn average misschien ipv 140 naar 160-170wh/km...
IMG20220527174306.jpg
 
Last edited:
Mijn Model 3 LR RWD uit 2019 heeft na 42k nu gemiddeld 184Wh/km gebruikt.

Ik heb de standaard banden maat, woon werk is maar 25km retour en geen snelweg (met Corona dat stuk maar heel weinig gereden).
Ik ben er wel al een keer of 5 mee op wintersport geweest en ook een paar keer naar zuid Europa en dan rijd ik altijd flink door (150km/h op autopilot en in Duitsland harder waar het veilig kan). In Nederland houd ik op de snelweg altijd Vmax+5 aan. Verder anticiperend rijden en af en toe lekker optrekken bij een stoplicht, maar als je daarna constante snelheid rijdt dan heeft dat maar heel weinig invloed op je verbruik.

ik snap hier niets van. ik rijd over het algemeen redelijk wat snelweg, maar ik houd me ook redelijk aan de snelheid. (105-107km/h). mijn gemiddeld verbruik is 192wh/km over 61000 km. Ok, ik heb een zware versterker en sub laten inbouwen en ik rijd met 245 en 285 banden, maar ik rijd echt niet als een beest. Sentry staat over het algemeen aan, geen warmtepomp, airco bijna altijd aan, maar je hoeft toch niet te bezuinigen op comfort. Ik ga echt niet altijd achter een vrachtwagen hangen, om het beste verbruik te krijgen, maar 15-20% onzuiniger dan jullie, vind ik zorgelijk.
Je ziet bij mij echt het verbruik toenemen als het kouder is dan 15C en als er veel wind staat. Dan kom ik niet onder de 200wh/km...
Ik denk dat snelheid de meeste invloed heeft, als jij veel meer snelweg rijdt dan de meesten hier zal het verbruik ook veel hoger zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Mijn Model 3 LR RWD uit 2019 heeft na 42k nu gemiddeld 184Wh/km gebruikt.

Ik heb de standaard banden maat, woon werk is maar 25km retour en geen snelweg (met Corona dat stuk maar heel weinig gereden).
Ik ben er wel al een keer of 5 mee op wintersport geweest en ook een paar keer naar zuid Europa en dan rijd ik altijd flink door (150km/h op autopilot en in Duitsland harder waar het veilig kan). In Nederland houd ik op de snelweg altijd Vmax+5 aan. Verder anticiperend rijden en af en toe lekker optrekken bij een stoplicht, maar als je daarna constante snelheid rijdt dan heeft dat maar heel weinig invloed op je verbruik.


Ik denk dat snelheid de meeste invloed heeft, als jij veel meer snelweg rijdt dan de meesten hier zal het verbruik ook veel hoger zijn.
het klopt inderdaad dat ik voornamelijk snelweg km rijd, daar had ik nog niet over nagedacht....🥸 en zoals gezegd, die brede bandjes helpen ook niet. nou ja, "wie mooi wil zijn, moet pijn lijden" zeggen ze wel eens.
 
Hier een beetje hetzelfde @The Boss.
Mijn gemiddelde verbruik is 199 Wh/km over 44.500km.
Dus ik ben echt versteld van sommige verbruiken hier.

Ik rijd een Model 3 LR met zomers met een staggered wielen setup, 20 inch 245 voor en 285 achter. In de winter een normale setup met 19 inch en 235 rondom. De auto is verlaagd, wat volgens de geleerden het verbruik weer ten goede zou moeten komen.
Ik rijd voornamelijk snelweg km's (laatste 2 jaar 1 keer per week een goede 200km) en een paar stadse ritjes. 1 keer wintersport en 1 keer een auto vakantie naar het buitenland per jaar (gemiddeld).
Verder staat alles op comfort, dus airco aan en de stoelverwarming staat ook aan als ik dat wil :)
Ik rijd redelijk netjes in Nederland, max +10 sneller dan toegestaan en bijna altijd op autopilot. Voor het buitenland geldt hetzelfde, behalve Duitsland. Dat is 145 op de autopilot.

Heel soms kom ik onder de 180Wh/km als ik snelweg woon werk rijdt, maar dat komt niet vaak voor.
 
Hier een beetje hetzelfde @The Boss.
Mijn gemiddelde verbruik is 199 Wh/km over 44.500km.
Dus ik ben echt versteld van sommige verbruiken hier.

Ik rijd een Model 3 LR met zomers met een staggered wielen setup, 20 inch 245 voor en 285 achter. In de winter een normale setup met 19 inch en 235 rondom. De auto is verlaagd, wat volgens de geleerden het verbruik weer ten goede zou moeten komen.
Ik rijd voornamelijk snelweg km's (laatste 2 jaar 1 keer per week een goede 200km) en een paar stadse ritjes. 1 keer wintersport en 1 keer een auto vakantie naar het buitenland per jaar (gemiddeld).
Verder staat alles op comfort, dus airco aan en de stoelverwarming staat ook aan als ik dat wil :)
Ik rijd redelijk netjes in Nederland, max +10 sneller dan toegestaan en bijna altijd op autopilot. Voor het buitenland geldt hetzelfde, behalve Duitsland. Dat is 145 op de autopilot.

Heel soms kom ik onder de 180Wh/km als ik snelweg woon werk rijdt, maar dat komt niet vaak voor.
binnenkort ga ik proberen mijn standaard 18" met michelin eronder te zetten. Ziet er niet uit, maar ik ga kijken wat het doet met het verbruik. dan zal ik dat laten weten. Want jouw verhaal lijkt exact op het mijne...
 
binnenkort ga ik proberen mijn standaard 18" met michelin eronder te zetten. Ziet er niet uit, maar ik ga kijken wat het doet met het verbruik. dan zal ik dat laten weten. Want jouw verhaal lijkt exact op het mijne...
En de gedane suggesties aan jouw adres zouden we hieronder kunnen herhalen, maar @awientjes kan beter even omhoog scrollen voor de tips.
(Kort samengevat: Als uiterlijk en snelheid voor jou belangrijk is, let dan gewoon niet op je verbruik, want dan had je het samenstellen van je auto al anders gedaan, na vooronderzoek.)
 
  • Like
Reactions: BMW740iL and T-Rob