Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
172 Wh/km 21.000km. Model 3 2021 LR AWD 18” Aero. (LG Battery)

Hier zit een trip naar zuid Frankrijk, trip naar Oostenrijk en Duitsland in. Die laatste twee heb ik wel een paar keer de VMax gereden omdat het kon; maar over het algemeen rij ik 3% harder dan toegestaan.

Gisteren reed ik achter een touringcar aan van Amsterdam naar Noordwijk; toen kwam ik op een gemiddelde van 123 Wh/km en zelfs op enige moment op 100 Wh/km. De terugweg reed ik zonder de bus voor me en die kwam op 135 Wh/km uit.
 
En de gedane suggesties aan jouw adres zouden we hieronder kunnen herhalen, maar @awientjes kan beter even omhoog scrollen voor de tips.
(Kort samengevat: Als uiterlijk en snelheid voor jou belangrijk is, let dan gewoon niet op je verbruik, want dan had je het samenstellen van je auto al anders gedaan, na vooronderzoek.)
Ik houd dit draadje gewoon netjes bij @SpeedyEddy , dus terug lezen hoeft niet :) .
Ik ben blij om te lezen dat er meer mensen zijn met hetzelfde verbruik.

Ik heb zeker van te voren zeker goed onderzoek gedaan en ik wist dat een staggered setup een hoger verbuik ging opleveren. Dit zou zou deels gecompenseerd moeten worden door het verlagen, maar dat is dus in praktijk niet zo.
Verder is snelheid voor mij niet belangrijk. Ik houd me overal met een lichte marge aan de maximum snelheid.
Uiterlijk gaat in dit geval zeker boven het verbruik, alhoewel het met de huidige energieprijzen wel iets moeilijker wordt :)
 
Last edited:
172 Wh/km 21.000km. Model 3 2021 LR AWD 18” Aero. (LG Battery)

Hier zit een trip naar zuid Frankrijk, trip naar Oostenrijk en Duitsland in. Die laatste twee heb ik wel een paar keer de VMax gereden omdat het kon; maar over het algemeen rij ik 3% harder dan toegestaan.

Gisteren reed ik achter een touringcar aan van Amsterdam naar Noordwijk; toen kwam ik op een gemiddelde van 123 Wh/km en zelfs op enige moment op 100 Wh/km. De terugweg reed ik zonder de bus voor me en die kwam op 135 Wh/km uit.
Ik heb dezelfde configuratie als die van jou, 24k en 167 Wh/km, en rij vergelijkbaar, op de chillmode. Met 4 ritten over de Alpen. Was het maar altijd zomer!
 
Ik moest bij mijn RWD juist de voorbanden vervangen na 50.000 km. Binnenzijde van beide banden helemaal kaal. Achterbanden zijn nog prima (ca. 5 to 6 mm).
Dat zal wellicht met uitlijning te maken hebben?

Als een band niet gelijkmatig slijt is er vaak meer aan de hand. Bij regelmatig met (te) hoge snelheden door de bocht wil een voorband nog wel eens scheef afslijten maar dan doe je er doorgaans geen 50k mee :)
 
Gisteren heen en weer naar Parijs gereden en keurige waarden gehaald. Op de snelwegen tussen de 100 en 115kmh gereden. De heenweg was warmer en dus was de airco hoognodig. In mijn geval stijgt het verbruik dan met 10 á 12%. De terugrit was ‘d avonds waardoor het iets koeler was. De airco is de rit naar huis grotendeels uitgebleven, vandaar dat dit het verbruik weer drukte. Al met al zeer tevreden en ook eindelijk gebruik kunnen maken van de SuC’s. Topsysteem maar eerlijk is eerlijk, de prijs per kWh is helaas redelijk hoog.
 

Attachments

  • 2BE803C4-2580-4C20-B7F0-B46A4BEC9B75.jpeg
    2BE803C4-2580-4C20-B7F0-B46A4BEC9B75.jpeg
    346.7 KB · Views: 278
Nu ik wat kilometers in NL heb gereden, snap ik waarom sommige hier zo’n laag verbruik posten 🤓
Ik denk dat ik vlotjes aan 500km op een charge zou komen, makkelijk. maar wat gaat dat traag zeg 😴
na 19:00 zie je dan het verbruik ook weer “mooi” naar beter bekende regionen stijgen.

Het is ook de eerste keer dat ik sinds jaren op AP over de snelweg heb gereden. In Belgie vind ik het een stuk minder interessant en best zelfs “vermoeiend”.
 
ik had gezegd dat ik mijn ervaringen met terugzetten van de standaard wielen, zou posten. Tot op dit moment pas 350 km gereden met de standaard wielen en banden, maar wat een verschil! Mijn normale vette achterbanden zijn behoorlijk versleten, daarom tijd om te testen, maar die maakten een pokke herrie, niet normaal. Daarnaast was mijn gemiddeld gebruik dus 191kWh/km. Met de standaard banden en velgen is dit gelijk vergelijkbaar met het verbruik hier op het forum. Ik zit nu op ca. 160kWh/km. Misschien niet gigantisch laag met sommige hypermilers, maar voor mij een enorm verschil. Nou ben ik van mening dat het er niet uitziet, en ik kan laden voor de deur, dus binnenkort gaan mijn normale wielen er weer onder, maar ben erg verbaasd over het verschil. Scheelt dus minimaal 15% verbruik met brede banden....
Anyway, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden ;):p
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Nu ik wat kilometers in NL heb gereden, snap ik waarom sommige hier zo’n laag verbruik posten 🤓
Ik denk dat ik vlotjes aan 500km op een charge zou komen, makkelijk. maar wat gaat dat traag zeg 😴
na 19:00 zie je dan het verbruik ook weer “mooi” naar beter bekende regionen stijgen.

Het is ook de eerste keer dat ik sinds jaren op AP over de snelweg heb gereden. In Belgie vind ik het een stuk minder interessant en best zelfs “vermoeiend”.
Gisteren van Den Bosch naar Roermond, 128 Wh/km. TACC, redelijk rustig en warm weer. Veel lager lukt me niet, vooral niet met zo'n afstand (94 km).
 
  • Like
Reactions: JanG007
ik had gezegd dat ik mijn ervaringen met terugzetten van de standaard wielen, zou posten. Tot op dit moment pas 350 km gereden met de standaard wielen en banden, maar wat een verschil! Mijn normale vette achterbanden zijn behoorlijk versleten, daarom tijd om te testen, maar die maakten een pokke herrie, niet normaal. Daarnaast was mijn gemiddeld gebruik dus 191kWh/km. Met de standaard banden en velgen is dit gelijk vergelijkbaar met het verbruik hier op het forum. Ik zit nu op ca. 160kWh/km. Misschien niet gigantisch laag met sommige hypermilers, maar voor mij een enorm verschil. Nou ben ik van mening dat het er niet uitziet, en ik kan laden voor de deur, dus binnenkort gaan mijn normale wielen er weer onder, maar ben erg verbaasd over het verschil. Scheelt dus minimaal 15% verbruik met brede banden....
Anyway, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden ;):p
ik wou het niet zeggen maar "told you so" (is al zo vaak langsgekomen hier) Hoe groter de velg (en hoe meer spaak-achtige velgen) des te groter het verbruik (en des te harder geveerd en des te meer slijtage, los van de duurdere banden). Daarom zijn kleinere velgen in meerdere (minstens 4) opzichten goed voor de portemonnee. Teslabjörn heeft het ook weer eens bevestigd met een MYP op 19". Wie mooi wil zijn moet pijn lijden -in de portemonnee-.
 
ik had gezegd dat ik mijn ervaringen met terugzetten van de standaard wielen, zou posten. Tot op dit moment pas 350 km gereden met de standaard wielen en banden, maar wat een verschil! Mijn normale vette achterbanden zijn behoorlijk versleten, daarom tijd om te testen, maar die maakten een pokke herrie, niet normaal. Daarnaast was mijn gemiddeld gebruik dus 191kWh/km. Met de standaard banden en velgen is dit gelijk vergelijkbaar met het verbruik hier op het forum. Ik zit nu op ca. 160kWh/km. Misschien niet gigantisch laag met sommige hypermilers, maar voor mij een enorm verschil. Nou ben ik van mening dat het er niet uitziet, en ik kan laden voor de deur, dus binnenkort gaan mijn normale wielen er weer onder, maar ben erg verbaasd over het verschil. Scheelt dus minimaal 15% verbruik met brede banden....
Anyway, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden ;):p
Alles wees natuurlijk wel die kant op.
Maar dat het zoveel verschil in geluid maakt, dat kan ik me niet meer herinneren. Ga je nog kijken naar "stillere" banden?
 
Ik zit nu het volgende te berekenen voor het maken van een keuze tussen de model 3 rwd of lr.

Rwd: 57,5 batterij. Daarvan 10% tot 100% wat je gebruikt omdat je niet onder de 10 wilt komen.

Dan kom ik uit op.
13,7 kWh =378 km
20 kWh = 258 km

De lr bereken ik met 75 kWh. Daarvsn 10% tot 90%. Ivm niet tot 100% laden

14,9 kWh 403 km
20 kWh 300km

Hoe bereken je dan verder met gebruik verwarming etc.

Verschil is dan toch wel heel minimaal voor die 8000 euro extra of ligt dat dan aan mij.