Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekend de banden weer gewisseld, van winter naar zomer, en nu rij ik op vier stuks 19" Primacy 3. In de afgelopen weken kwam ik op mijn dagelijkse rit Voorburg-R'dam centrum echt niet onder 222 wH/km bij droog weer en dezelfde temperatuur als vandaag (8C). Nu, op deze superstille en fijne banden: 175.

(Overall average ging vanaf 218 op de tweede verjaardag afgelopen december omhoog naar eveneens 222 nu, door kouder weer en vooral winterbanden dus. In het eerste jaar zat ik nog op 236).
 

Attachments

  • IMG_20160315_180546.jpg
    IMG_20160315_180546.jpg
    189.5 KB · Views: 60
Afgelopen weekend de banden weer gewisseld, van winter naar zomer, en nu rij ik op vier stuks 19" Primacy 3. In de afgelopen weken kwam ik op mijn dagelijkse rit Voorburg-R'dam centrum echt niet onder 222 wH/km bij droog weer en dezelfde temperatuur als vandaag (8C). Nu, op deze superstille en fijne banden: 175.

(Overall average ging vanaf 218 op de tweede verjaardag afgelopen december omhoog naar eveneens 222 nu, door kouder weer en vooral winterbanden dus. In het eerste jaar zat ik nog op 236).

Zaterdag gaan de verse zomerbandjes er bij mij op. Ik ben benieuwd wat het gaat doen met mijn verbruik. Nu is het 's ochtends 250 Wh/km en 's avonds 210 Wh/km.
 
Dus, toch de bandjes?Ik heb een gemiddelde dat sinds ik de winterbanden afgelopen oktober voor het eerst gebruik, ruim 20w hoger is! Over het sinds oktober gereden deel, maar het overall is ook omhoog daardoor.overigens er zijn bandenwissel zaterdagen gepland! Bel het sec voor een afspraak, !
 
Mijn winterbanden doen het net zo goed als de zomerbanden. Temperatuur heeft de grootste invloed bij mij, zeker bij korte ritten waarbij de batterij steeds weer opwarmt. En de verwarming (range mode niet aan) hakt er ook zwaar in. Remedie is om zo hard mogelijk te rijden, dan zijn de invloeden van louter tijdsafhankelijke factoren (verwarming en opwarmen batterij) het minst van invloed. Vind dat goed excuus om er flink tegenaan te gaan.

Vraagje nog: Typical range is precies 80% van rated range (412 : 515) bij 100% SOC. Logica?
 
"... zo goed als de zomerbanden." Of "zo matig als"? Ik ben benieuwd naar de waarden. Zoals ik schreef: ik maak een vergelijking over een exact gelijk traject, gelijke weersomstandigheden, gelijke verkeersdrukte, simpel op de toegestane snelheden op CC. Hoe vergelijkbaar kun je het maken. 222 op winterbanden en 175 op zomerbanden.

Misschien heb ik heel zuinige zomerbanden en heel onzuinige winterbanden. Misschien heb jij onzuinige zomerbanden en relatief zuinige winterbanden. Dat maakt het lastig. Dat de Primacy 3 heel fijn en zuinig is, kan ik wel met zekerheid zeggen.
 
Ik dacht dat je uit een 85 effectief 81.1 kon halen, dus bij 90 zou dat 86.1 moeten zijn?
Met 255 Wh/km heb je met 72,5 kWh een reikwijdte van 284 km. 72,5 voor de 90D is aan de lage kant. Volgens mij moet dat eerder rond de 78 zitten. 255 Wh/km is ook aan de hoge kant, als je op de cruise control rijdt dan rijdt je beduidend harder dan 120 gemiddeld. Gelukkig weet ik van anderen op dit forum dat het inrijden van de banden zo 10% kan schelen dus ik ben benieuwd hoe je volgende maand eruit ziet. Vergeet ook niet dat het voorverwarmen van de auto in deze koude dagen heel veel energie kan schelen. Ook stoelverwarming ipv airco kan veel schelen.
rYQnhLI.png
 
Last edited:
Ik dacht dat je uit een 85 effectief 81.1 kon halen, dus bij 90 zou dat 86.1 moeten zijn?

rYQnhLI.png

Dat plaatje is nooit bevestigd door Tesla en lijkt (na testen van uit elkaar gehaalde batterijen door forumleden in Amerika) ook niet te kloppen. Nieuw zit de 85 volgens mij op ongeveer 77-78 kWh aan beschikbare capaciteit. De 90 is voor zover ik weet nog niet zeker, maar zal zo'n 5 kWh meer capaciteit hebben.
 
  • Helpful
Reactions: Bankroetlama
Is er ergens een prentje van Wh/km in functie van de snelheid (vlakke weg, windstil, 20C)? Vind enkel de totale range ifv snelheid

Dat is sterk gecorreleerd met je voet. Gisterenavond ben ik bij 12° 85 km gaan rijden door een heuvellandschap en op 167 Wh/km uitgekomen. Mijn gemiddelde vanaf het begin is 235 Wh/km dus ik had evengoed daarop kunnen uitkomen.

In de condities die jij aangeeft kan ik onder de 150 Wh/km zakken als ik goed mijn best doe en zo rond de 70 km/u rij.

PS: De voet is niet enkel belangrijk voor de snelheid. De manier waarop je snelheid opbouwt, al dan niet regen gebruikt, optimaliseert bij bergaf en bergop, uitloopt bij verkeerslichten, niet volledig tot stilstand komt, etc... maken een enorm verschil.
 
Alle liefhebbers van laag verbruik: wacht maar tot je op vakantie bent in warme landen deze zomer en de temperatuur naar zo'n 30 graden C gemiddeld oploopt tijdens de ritten. Ondanks de airco zal je zien dat het verbruik, bij rustig rijden, extreem laag kan worden. De auto draait bij die hoge temperaturen blijkbaar op zijn efficiënst.:)