You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nee, ik heb voor de 390km zo'n 90kWh verbruikt, zo'n 230Wh/KM dus.Was vroeger op school erg slecht in natuurkunde dus...
Dat ritje Amersfoort kun je niet doen zonder te laden tussendoor of wel?
1Kwh / 245Wh = 4,08 x 85kwh = 346,8 km of sla ik nu de plank volledig mis :frown:?
CC is zeker weten zuiniger. Stiekem druk je met je voet te hard waardoor je dus een paar kW extra geeft en meer verbruikt.Trouwens, wat betreft die cruise control: waar kom het idee vandaan dat cc zuiniger zou zijn? Ik had gisteren even de cc aan en dan zie je de oranje verbruikswijzer voortdurend zenuwachtig heen en weer gaan, zo druk is hij bezig om de snelheid constant te houden (wat moeilijk wordt gemaakt door wind en wegdek). Daarna probeerde ik dezelfde snelheid zonder cc te rijden en met mijn voet hield ik de oranje wijzer heel stabiel. Dat lijkt mij zuiniger.
Ik zou nu eens een keer moeten proberen een lang (rustig) stuk weg met cc te doen en daarna op dezelfde snelheid zonder cc, en dan eens het verbruik per km vergelijken. Of heeft iemand dat al eens gedaan?
Err... nee, 75.9 kWh. Zoals eerder gezegd is er niets tegen het gebruik van "max range" als je de auto maar niet onnodig lang helemaal afgetopt laat staan zonder te rijden.Bedankt mannen, erg duidelijk nu. Praktisch gezien hebben we dus 68kWh tot onze beschikking. 68000Wh/230Wh=295km. Valt me toch een beetje tegen eerlijk gezegd!
Advies is: Altijd laden indien mogelijk, elke extra kWh in de accu is mooi mee genomen.Wel handig dit draadje aangezien ik zaterdag mijn eerste rit ga maken van 150 km enkel...
Adviseren jullie dan om bij te laden op plaats van bestemming of moet dit bij normaal rijgedrag en max range lukken?
Advies is: Altijd laden indien mogelijk, elke extra kWh in de accu is mooi mee genomen.
Inderdaad altijd laden als mogelijk. Maar 300km is goed te halen, zeker als je je realiseert dat je op zo'n rit echt maar heel weinig tijd verliest als je 110km/h gaat rijden ipv 120/130 - maar dat je dan wel tientallen km meer range hebt.Wel handig dit draadje aangezien ik zaterdag mijn eerste rit ga maken van 150 km enkel...
Adviseren jullie dan om bij te laden op plaats van bestemming of moet dit bij normaal rijgedrag en max range lukken?
Duidelijk, maar 300km is prima te halen, een paar simpele dingen:Adres van bestemming is: De Voorwaarts 55 Apeldoorn
Laadpaal die het meest in de buurt komt is volgens laadpalen.nl 1,9 km dus dat is een eindje als je moet lopen :wink:
Goh wat zijn wij eensgezind, WidoDuidelijk, maar 300km is prima te halen, een paar simpele dingen:
- Verwarm de auto van te voren met de App tot 25 graden, dat scheelt een hele hoop uit de accu trekken
- Rijd desnoods 115km/h of 110km/h. Doordat de Model S een hele nauwkeurige meter heeft zal je zien dat je alsnog veel verkeer in haalt
- Mocht je over de A1 rijden, pak desnoods (niet echt nodig) het FastNed station Palmpol even voor 10 min.
Klopt, dat is zeker goed mogelijk.Ik ben erg bezig om zuinig te rijden. Na 1000km duidelijk dat het mogelijk is om beter dan 200Wh/km te rijden bij 100 op CC. Alleen die demo ritjes verbruiken nu veel meer.
Ja, dan zal de auto "walstroom" gebruiken om voor te verwarmen. Doe dat 30 min voor vertrek en je hebt de kou uit de auto.Bedankt voor de nuttige tips, ik ga ze ter harte nemen.
@Wido : voorverwarmen als de auto nog aan de lader hangt neem ik aan?
Slaat die na verloop van tijd automatisch uit? Ik weet van mijn vorige auto met standkachel dat hij na een cyclus van ca. 20 min uit bleef.Ja, dan zal de auto "walstroom" gebruiken om voor te verwarmen. Doe dat 30 min voor vertrek en je hebt de kou uit de auto.
Bedankt voor de nuttige tips, ik ga ze ter harte nemen.
@Wido : voorverwarmen als de auto nog aan de lader hangt neem ik aan?
Nee, volgens mij gaat hij niet uit. Alleen lijkt het me niet goed voor de kachel om 24/7 aan te staan.Slaat die na verloop van tijd automatisch uit? Ik weet van mijn vorige auto met standkachel dat hij na een cyclus van ca. 20 min uit bleef.
Anders kan het zinvol zijn de hele nacht je kachel op ~15C te laten staan bij strenge vorst
Ja en Nee, het effect is er wel, maar het is niet heel erg groot. Je moet wel even laden alvorens de batterij op temperatuur is.Ik hoorde ergens dat je eigenlijk het laadproces opnieuw moet initiëren door even naar max range te switchen (voordat je begint met ontbijten ).Het laadproces zorgt er dan voor dat de batterij ook verwarmd wordt.
herkennen jullie dit?
Je kan ook voor verwarmen als de auto niet aan de lader staat, maar dan kost het je uiteraard rijbereik.Ja, maar volgens mij alleen als je dan ook aan het laden bent.
Dat zijn in deze tijd van het jaar wel hele mooie waarden verbruik en dan vooral de terugreis . Veel tussen 80 en 110 gereden vermoed ik.Vandaag ook even op het verbruik gelet bij mijn rit van Den Haag naar Amsterdam en terug (95% snelweg, 80, 100, 120 en 130 km/h stukken).
's Ochtends circa 230 Wh/km heen en 's avonds circa 185 Wh/km terug. Beide keren geen files en overal de maximum snelheid gereden (of net iets daarboven). Blijkbaar een wind uit het Noorden en/of iets meer drukte op de terugweg.
Dat zijn in deze tijd van het jaar wel hele mooie waarden verbruik en dan vooral de terugreis . Veel tussen 80 en 110 gereden vermoed ik.