Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Was vroeger op school erg slecht in natuurkunde dus...
Dat ritje Amersfoort kun je niet doen zonder te laden tussendoor of wel?
1Kwh / 245Wh = 4,08 x 85kwh = 346,8 km of sla ik nu de plank volledig mis :frown:?
Nee, ik heb voor de 390km zo'n 90kWh verbruikt, zo'n 230Wh/KM dus.

In Amersfoort zo'n 2.5 uur aan een E-Laad paal gestaan en dus ongeveer 25kWh bijgeladen terwijl we in het centrum waren.

Je ziet gewoon dat je bij 100km/h 20kW nodig hebt om te rijden en bij 120km/h al snel 30kW.

Trouwens, wat betreft die cruise control: waar kom het idee vandaan dat cc zuiniger zou zijn? Ik had gisteren even de cc aan en dan zie je de oranje verbruikswijzer voortdurend zenuwachtig heen en weer gaan, zo druk is hij bezig om de snelheid constant te houden (wat moeilijk wordt gemaakt door wind en wegdek). Daarna probeerde ik dezelfde snelheid zonder cc te rijden en met mijn voet hield ik de oranje wijzer heel stabiel. Dat lijkt mij zuiniger.

Ik zou nu eens een keer moeten proberen een lang (rustig) stuk weg met cc te doen en daarna op dezelfde snelheid zonder cc, en dan eens het verbruik per km vergelijken. Of heeft iemand dat al eens gedaan?
CC is zeker weten zuiniger. Stiekem druk je met je voet te hard waardoor je dus een paar kW extra geeft en meer verbruikt.

CC is éct zuiniger. Mercedes werkt tegenwoordig wel aan "slimme gaspedalen" die die iets te veel indrukken anticiperen en dan niets doen.
 
Bedankt mannen, erg duidelijk nu. Praktisch gezien hebben we dus 68kWh tot onze beschikking. 68000Wh/230Wh=295km. Valt me toch een beetje tegen eerlijk gezegd!
Err... nee, 75.9 kWh. Zoals eerder gezegd is er niets tegen het gebruik van "max range" als je de auto maar niet onnodig lang helemaal afgetopt laat staan zonder te rijden.

Daarbij komt dat doorgaans lange ritten zuiniger uitpakken dan veel korte. Dus waar ik 230Wh/km gemiddeld rij, kom ik bij de lange ritten (150+ km) eerder richting de 215Wh/km uit, zeker als daar ook wat druk verkeer tussen zit.

Dat komt dus neer op ongeveer 350km - en dat is ook precies mijn ervaring, en wat ik tegen iedereen zeg als ze willen weten wat de "real world range" van de MS in Nederland is.
 
Last edited:
Wel handig dit draadje aangezien ik zaterdag mijn eerste rit ga maken van 150 km enkel...
Adviseren jullie dan om bij te laden op plaats van bestemming of moet dit bij normaal rijgedrag en max range lukken?
Inderdaad altijd laden als mogelijk. Maar 300km is goed te halen, zeker als je je realiseert dat je op zo'n rit echt maar heel weinig tijd verliest als je 110km/h gaat rijden ipv 120/130 - maar dat je dan wel tientallen km meer range hebt.
 
Adres van bestemming is: De Voorwaarts 55 Apeldoorn
Laadpaal die het meest in de buurt komt is volgens laadpalen.nl 1,9 km dus dat is een eindje als je moet lopen :wink:
Duidelijk, maar 300km is prima te halen, een paar simpele dingen:

- Verwarm de auto van te voren met de App tot 25 graden, dat scheelt een hele hoop uit de accu trekken
- Rijd desnoods 115km/h of 110km/h. Doordat de Model S een hele nauwkeurige meter heeft zal je zien dat je alsnog veel verkeer in haalt
- Mocht je over de A1 rijden, pak desnoods (niet echt nodig) het FastNed station Palmpol even voor 10 min.
 
Duidelijk, maar 300km is prima te halen, een paar simpele dingen:

- Verwarm de auto van te voren met de App tot 25 graden, dat scheelt een hele hoop uit de accu trekken
- Rijd desnoods 115km/h of 110km/h. Doordat de Model S een hele nauwkeurige meter heeft zal je zien dat je alsnog veel verkeer in haalt
- Mocht je over de A1 rijden, pak desnoods (niet echt nodig) het FastNed station Palmpol even voor 10 min.
Goh wat zijn wij eensgezind, Wido :)
 
Ik ben erg bezig om zuinig te rijden. Na 1000km duidelijk dat het mogelijk is om beter dan 200Wh/km te rijden bij 100 op CC. Alleen die demo ritjes verbruiken nu veel meer.
Klopt, dat is zeker goed mogelijk.

Wel met de 19", want de 21" trekt wat extra. Naar mijn idee zo'n 10Wh/KM extra.

Bedankt voor de nuttige tips, ik ga ze ter harte nemen.

@Wido : voorverwarmen als de auto nog aan de lader hangt neem ik aan?
Ja, dan zal de auto "walstroom" gebruiken om voor te verwarmen. Doe dat 30 min voor vertrek en je hebt de kou uit de auto.

Verder kan je tijdens het rijden beter de stoelverwarming gebruiken en de cabine dan op 19C laten staan.
 
Ja, dan zal de auto "walstroom" gebruiken om voor te verwarmen. Doe dat 30 min voor vertrek en je hebt de kou uit de auto.
Slaat die na verloop van tijd automatisch uit? Ik weet van mijn vorige auto met standkachel dat hij na een cyclus van ca. 20 min uit bleef.
Anders kan het zinvol zijn de hele nacht je kachel op ~15C te laten staan bij strenge vorst :)
 
Slaat die na verloop van tijd automatisch uit? Ik weet van mijn vorige auto met standkachel dat hij na een cyclus van ca. 20 min uit bleef.
Anders kan het zinvol zijn de hele nacht je kachel op ~15C te laten staan bij strenge vorst :)
Nee, volgens mij gaat hij niet uit. Alleen lijkt het me niet goed voor de kachel om 24/7 aan te staan.

Lijkt me ook zonde van de energie en wint je uiteindelijk niets.

Ik hoorde ergens dat je eigenlijk het laadproces opnieuw moet initiëren door even naar max range te switchen (voordat je begint met ontbijten :) ).Het laadproces zorgt er dan voor dat de batterij ook verwarmd wordt.
herkennen jullie dit?
Ja en Nee, het effect is er wel, maar het is niet heel erg groot. Je moet wel even laden alvorens de batterij op temperatuur is.

Ja, maar volgens mij alleen als je dan ook aan het laden bent.
Je kan ook voor verwarmen als de auto niet aan de lader staat, maar dan kost het je uiteraard rijbereik.
 
Vandaag ook even op het verbruik gelet bij mijn rit van Den Haag naar Amsterdam en terug (95% snelweg, 80, 100, 120 en 130 km/h stukken).
's Ochtends circa 230 Wh/km heen en 's avonds circa 185 Wh/km terug. Beide keren geen files en overal de maximum snelheid gereden (of net iets daarboven). Blijkbaar een wind uit het Noorden en/of iets meer drukte op de terugweg.
 
Vandaag ook even op het verbruik gelet bij mijn rit van Den Haag naar Amsterdam en terug (95% snelweg, 80, 100, 120 en 130 km/h stukken).
's Ochtends circa 230 Wh/km heen en 's avonds circa 185 Wh/km terug. Beide keren geen files en overal de maximum snelheid gereden (of net iets daarboven). Blijkbaar een wind uit het Noorden en/of iets meer drukte op de terugweg.
Dat zijn in deze tijd van het jaar wel hele mooie waarden verbruik en dan vooral de terugreis . Veel tussen 80 en 110 gereden vermoed ik.
 
Dat zijn in deze tijd van het jaar wel hele mooie waarden verbruik en dan vooral de terugreis . Veel tussen 80 en 110 gereden vermoed ik.

Ja, maar toch ook stukken 130 (A4 vanaf Schipholtunnel tot splitsing A4-A44). Heb vooral veel cc gebruikt, ook bij afremmen en optrekken. Daggemiddelde was circa 210 Wh/km.
Ben al wat aan het oefenen voor de rit naar Parijs donderdag. Als ik die niet red, lezen jullie het hier wel terug. :biggrin: