Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gepland vertrek

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds enkele weken "gepland vertrek" uitgeprobeerd maar ervaar toch vervelende situaties. De auto start dan weer te vroeg en dan weer te laat met laden. Te vroeg is niet zo erg maar te laat is echt vervelend.
Heeft iemand daar ook problemen mee of ben ik de enige? Of zie ik iets over het hoofd bij instellingen?

Bedankt voor jullie feedback

Patrick
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb sinds enkele weken "gepland vertrek" uitgeprobeerd maar ervaar toch vervelende situaties. De auto start dan weer te vroeg en dan weer te laat met laden. Te vroeg is niet zo erg maar te laat is echt vervelend.
Heeft iemand daar ook problemen mee of ben ik de enige? Of zie ik iets over het hoofd bij instellingen?

Bedankt voor jullie feedback

Patrick
Ik gebruik deze optie niet. Gewoon om 21.00 uur starten met laden. Weet ik ook dat hij start, of niet.
 
Ik heb sinds enkele weken "gepland vertrek" uitgeprobeerd maar ervaar toch vervelende situaties. De auto start dan weer te vroeg en dan weer te laat met laden. Te vroeg is niet zo erg maar te laat is echt vervelend.
Heeft iemand daar ook problemen mee of ben ik de enige? Of zie ik iets over het hoofd bij instellingen?

Bedankt voor jullie feedback

Patrick

Dit is het patroon wat ik zie via Enelogic, 2 vb, met vertrektijd ingesteld op 9h ( niet dat we toen we weggingen maar alas.. )

upload_2020-1-21_22-25-6.png


upload_2020-1-21_22-24-27.png


Zo te zien probeert het autootje zo tegen zessen klaar te zijn en tegen de vertrektijd nog even een boost..
Vertrektijd instellen geregeld gebruikt en steeds ging het zo!
 

Attachments

  • upload_2020-1-21_22-23-50.png
    upload_2020-1-21_22-23-50.png
    12.3 KB · Views: 94
Dit is het patroon wat ik zie via Enelogic, 2 vb, met vertrektijd ingesteld op 9h ( niet dat we toen we weggingen maar alas.. )

View attachment 502918

View attachment 502917

Zo te zien probeert het autootje zo tegen zessen klaar te zijn en tegen de vertrektijd nog even een boost..
Vertrektijd instellen geregeld gebruikt en steeds ging het zo!

Is dat ergens hier niet gemeld? Ik dacht dat dit te maken had met het Amerikaans nachttarief dat om 6:00 afloopt?
 
Dit is het patroon wat ik zie via Enelogic, 2 vb, met vertrektijd ingesteld op 9h ( niet dat we toen we weggingen maar alas.. )

View attachment 502918

View attachment 502917

Zo te zien probeert het autootje zo tegen zessen klaar te zijn en tegen de vertrektijd nog even een boost..
Vertrektijd instellen geregeld gebruikt en steeds ging het zo!

@PatrickL Toevallig nu net voor t eerst het probleem zoals jij hierboven omschrijft in #1, live in werking gezien. Auto was veel te laat gestart met laden, net gestopt tegen zessen en Vertektijd was gister ingesteld ( op 9h...! ). Oplossing was simpelweg Uit instellen bij Plannen. Maar idd vervelend. In Dec toen ik die optie nog wel gebruikte ging het (nog) wel goed ?!
Dus iig vandaag geen mooi laadpatroontje zoals in de plaatjes hierboven. :mad:
 
@PatrickL Toevallig nu net voor t eerst het probleem zoals jij hierboven omschrijft in #1, live in werking gezien. Auto was veel te laat gestart met laden, net gestopt tegen zessen en Vertektijd was gister ingesteld ( op 9h...! ). Oplossing was simpelweg Uit instellen bij Plannen. Maar idd vervelend. In Dec toen ik die optie nog wel gebruikte ging het (nog) wel goed ?!
Dus iig vandaag geen mooi laadpatroontje zoals in de plaatjes hierboven. :mad:

Was de auto wel geladen tot het gewenste niveau om 6.00h? Tesla gaat er namelijk vanuit dat er zoveel mogelijk in de daluren wordt geladen.
Zie ook de manual op pagina 177:
Opmerking: Uw auto probeert het opladen vóór 6:00 uur (eind van de daluren) te voltooien. Als er voldoende tijd is om de auto op te laden, kan het zijn dat het opladen om 6:00 uur stopt, zelfs als uw geplande vertrek later plaatsvindt.
 
Was de auto wel geladen tot het gewenste niveau om 6.00h? Tesla gaat er namelijk vanuit dat er zoveel mogelijk in de daluren wordt geladen.
Zie ook de manual op pagina 177:
Opmerking: Uw auto probeert het opladen vóór 6:00 uur (eind van de daluren) te voltooien. Als er voldoende tijd is om de auto op te laden, kan het zijn dat het opladen om 6:00 uur stopt, zelfs als uw geplande vertrek later plaatsvindt.
@Mars2020 Nee, van geen meter...
 
Heb ik ook al geprobeerd, maar als mijn Tesla ligt te slapen, dan kan Teslafi niet het laden starten.

Apart, Teslafi zou gewoon het wakeup commando moeten versturen. Je kunt met Teslafi wel het laden schedulen maar niet zo dynamische als wellicht noodzakelijk (dus, 8am op ~80% bij 100 pack, indien 10kWh en momenteel 60%, dan laden starten om 6am). Zou echt mooi zijn!

Zelf heb ik een tooltje dat dit wel berekend. Sterker, ipv een tijdstip gebruikt deze m'n agenda naar de eerstvolgende afspraak inclusief reistijd :). Echter, mijn auto hangt niet elke dag aan de lader maar het werkt wel.

Nog een andere feature die ik heb gemaakt is een dynamische charge alert, zodra ik bereken dat ik op één dag m'n afspraken niet op de huidige charge haal dan krijg ik notificatie dat ik niet moet vergeten dat ik m'n auto aan de laadpaal zet de dag ervoor.
 
Gezien de titel van het draadje en mijn ervaring van zonet leek me dit de meest geschikte plaats om dit te posten ....

Ik heb mijn auto eigenlijk altijd op "starten met laden om 23:00" staan. Nu voor de verandering ingesteld op "klaar met laden om 9:30", want ik wil hem morgenochtend helemaal vol hebben, maar dan wel pas op het moment dat ik hem nodig heb.

Paar minuten over 9 de kabel aangesloten. En ineens, een paar minuten voor 10 begint de auto gek te doen. Elke paar seconden begint hij met laden en houdt ook gelijk weer op met laden. Relais in mijn laadpaal staat 'als een dolle' te klapperen. Elke 4 seconden een keer aan en weer uit.

Voor de nerds, de logging uit mijn laadpaal:

2020-05-21 21:01:59.798 - RS485: From Module 2 Requests to charge (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 2 : 0 : 32
2020-05-21 21:01:59.812 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 130 : 0 : 6 : 207 : 19
2020-05-21 21:03:11.957 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:03:11.973 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:03:12.466 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:03:12.479 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:03:22.406 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:03:22.503 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:05:20.057 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:05:20.084 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:54:59.683 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:54:59.727 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:55:02.321 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:55:02.335 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:55:04.083 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:55:04.146 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:55:06.049 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:55:06.052 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:55:07.084 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:55:07.156 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:55:08.080 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:55:08.111 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197

(From module 2 = verzoek van Tesla aan laadpaal, To module 2 = reactie van laadpaal)

Andere auto (Ampera E) aangesloten: niks aan de hand. Tesla weer ingesteld op "vanaf 23:00 laden": niks meer aan de hand.

Iemand hier bekend met dit soort verschijnselen bij "laden plannen op basis van vertrektijd"? Thanks.
 
Gezien de titel van het draadje en mijn ervaring van zonet leek me dit de meest geschikte plaats om dit te posten ....

Ik heb mijn auto eigenlijk altijd op "starten met laden om 23:00" staan. Nu voor de verandering ingesteld op "klaar met laden om 9:30", want ik wil hem morgenochtend helemaal vol hebben, maar dan wel pas op het moment dat ik hem nodig heb.

Paar minuten over 9 de kabel aangesloten. En ineens, een paar minuten voor 10 begint de auto gek te doen. Elke paar seconden begint hij met laden en houdt ook gelijk weer op met laden. Relais in mijn laadpaal staat 'als een dolle' te klapperen. Elke 4 seconden een keer aan en weer uit.

Voor de nerds, de logging uit mijn laadpaal:

2020-05-21 21:01:59.798 - RS485: From Module 2 Requests to charge (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 2 : 0 : 32
2020-05-21 21:01:59.812 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 130 : 0 : 6 : 207 : 19
2020-05-21 21:03:11.957 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:03:11.973 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:03:12.466 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:03:12.479 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:03:22.406 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:03:22.503 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:05:20.057 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:05:20.084 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:54:59.683 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:54:59.727 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:55:02.321 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:55:02.335 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:55:04.083 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:55:04.146 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:55:06.049 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:55:06.052 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197
2020-05-21 21:55:07.084 - RS485: From Module 2 Charging (32) : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 3 : 0 : 32
2020-05-21 21:55:07.156 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 131 : 0 : 32 : 39 : 13
2020-05-21 21:55:08.080 - RS485: From Module 2 Stopped charging : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 4 : 0 : 0
2020-05-21 21:55:08.111 - RS485: To Module 2 : 255 : 3 : 80 : 2 : 1 : 2 : 132 : 0 : 6 : 22 : 197

(From module 2 = verzoek van Tesla aan laadpaal, To module 2 = reactie van laadpaal)

Andere auto (Ampera E) aangesloten: niks aan de hand. Tesla weer ingesteld op "vanaf 23:00 laden": niks meer aan de hand.

Iemand hier bekend met dit soort verschijnselen bij "laden plannen op basis van vertrektijd"? Thanks.

Ik gebruik dat ook altijd als ik hem vol wil hebben maar nog nooit iets van gemerkt. Ik heb een model S met dual lader.
 
Zojuist weer eens geprobeerd de "geplande vertrektijd" optie te gebruiken. Met hetzelfde effect als in eerder in mei.

De relais in de laadpaal wordt een flink aantal keren in korte tijd aan en uit geschakeld (omdat de auto wisselt tussen "Charging " en "Connected" states. Na een keer of 10 schakelen gaat de auto dan toch maar laden. Maar veel en veel te vroeg. Op basis van de app kom ik tot de conclusie dat het laden om 01:20 of zo gereed zou zijn terwijl ik 06:00 had verwacht (09:30 ingesteld as vertrektijd).

Iemand enig idee?
 
Gisteren maar eens een hele sessie uit laten ratelen en wat data verzameld. Ergens midden in de nacht is het relais in mijn laadpaal in 10 minuten tijd 200 keer in en uitgeschakeld, omdat de auto niet kan kiezen tussen Connected en Charging state. Heb dit berichtje naar Tesla gestuurd:

I have two issues when using “Departure Time Based Charging”, that make the feature unusable to me:

- The more serious issue is that every time before actual charging starts, the car toggles between Charging and Connected states, very fast and very often. I have seen this happening no less than 200 times within a 10 minute window! And every time the car toggles between these two states, the contractor in my Charge Station engages and disengages. Not good for the contactor at all. Plus, nog good for me, as the sound of the clicking contractor wakes me up at night
1f609.png


- The less serious issue is that actual charging does not take place in the window I was expecting.

I have no issues when using the same Charge Station with my other EV.
When using non scheduled charging or “Start Time Based Charging” with my Tesla, I have no issues either.

To collect some data, I allowed the car to complete a “Departure Time Based Charging” session all the way to the end, and I captured all the state changes. Before doing so, I changed the password in my Tesla account, to make sure no 3rd party apps could mess with the car (I use TeslaFi).

Can you please check the logs of my car to find an explanation / solution for this issue?
Many thanks,
DutchTM3
===================
The below events happened on the evening of Dec 19th / morning of Dec 20th.

- At 15:56 I connected the car to the Charge Station. At that moment, the charging was still schedule to start at 23:00.
- I went in and out of the car a few times, triggering the HVAC and triggering the car to draw some power from the Charge Station.
- At some point in the evening, I changed the charge mode to “Departure Time Based Charging”, with a target of 10:00 the next morning.
- The actual SoC was 12%. The target SoC was set to 50%.
- The Tesla app said (the Dutch equivalent of) ”Charging Scheduled. Ready for departure at 10:00”. All seemed fine.

To charge the battery from 12% to 50% would required about 38% SoC times approx. 75 kWh, so approx. 28.5 kWh. The Charge Station is 3 x 16 amps, so the expected charge would be 11 kW. Based on the above, the expected total charge duration would be about 2.5 - 3 hour. I know departure time based charging aims at having the battery at or near the target SoC at 06:00. So, I was expecting actual charging to take place somewhere between 03:00 and 06:00 with a little boost for battery / interior conditioning between 09:30 and 10:00.

- At 22:04:59 all of a sudden and totally unexpected, the car switch to Charging State. The contacted in the Charge Station engaged.
- Roughly one second later the car switched back to Connected State. The contractor in the Charge Station disengaged.
- Roughly two seconds later, this process would repeat itself. And would continue to repeat itself.
- In a period of roughly 5 minutes, the car switched to Charging State and back to Connected state for more than 100 (!) times and every time the contractor in the Charge Station engaged and disengaged again.
- At 22:10:27 all of a sudden the car stayed in Charging State and actually started charging.
- The app said charging would take (if I remember correctly) 2 hrs and 50 minutes, which was in line with my own calculations.
- Less than a second before midnight (coincidence?) the car stopped charging again. SoC at that moment seemed to be somewhere between 40 and 45%.
- At 03:55:00 the car switched to Charging State again. In the next 10 minutes, the car switched between Charging and connected States more than 200 (!) times. The contractor in the Charge Station engaged and disengaged as many times.
- At 04:05:38 actually charging commenced. This lasted until 04:41:45. Then the car switched to Connected State and settled down.
- At 09:40 the car went into Charging State again and started drawing power for battery / interior conditioning. No flapping between Charging and Connected states, whatsoever
- At 10:01 the car went back to Connected State, after I terminated the Climate Control via the app.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke