Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gewijzigde fiscale waarde (TM3 besteld begin 2019)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nogal een vervelende situatie met mijn lease-auto en omdat ik vrees dat het nogal een administatieve gedoe wordt hoop ik hier tips of hulp krijgen door dit met jullie te delen. Misschien weet iemand wie ik het best kan contacteren of heeft het zelfde ervaring en kunnen we samen optreden mocht het niet makkelijk blijken om op te lossen.

Begin vorig jaar besteld ik mijn model 3, destijds alleen met auto-pilot als optie, het was het meeste interessante voor de bijteling. Een paar weken na mijn bestelling bleek van alles te veranderen met AP/FSD etc en de prijs de auto werd ook verlaagd. Tesla bod twee keuzes, cancelen en opnieuw bestellen, voor wel een lagere prijs, maar later de auto krijgen of de huidige prijs houden en een upgrade van je gekozen optie krijgen. Dus als je geen AP had, kreeg je het, en als je AP had gekozen, kreeg je FSD. Prima.

Ik koos dus voor het laatste, al was het ietsje interessanter prijstechnish om te cancelen, maar ik wou mijn spelgoed snel krijgen :p. Het stond nog heel duidelijk "prijs en fiscale waard blijft onveranderd" in de e-mails van de lease maatschappij. Ik had zelfs expliciet erover gebeld met mijn lease maatschappij om dat zeker te weten destijds, en ik kan me zelfs herineren dat toen ik op RDW checkte korte na de levering dat mijn auto 58 800euro fiscale waarde had, maar daar begin ik nu aan mezelf te twijfelen.

In 2019, stond dus op mijn loonstrook netjes het juiste fiscale waard dus alles was prima. Tot dit jaar. Toen ik vorige maand mijn loonstrook in details keek, zag ik verbaasd dat de fiscale waarde van mijn auto verhoogd was naar 64 400euro. Waardoor ik o.a. flink wat extra bijteling moet neerleggen. Een check op de RDW site staat deze fiscale waarde ook zo. Met bewijs van vorig jaar afspraken is ProLease nu met Tesla in gesprek maar het wordt me gezegd dat het "nogal een log organisatie is". Ik had gehoopt dat het niet bij Tesla lag maar eerder aan de LM of mijn werkgever, helaas...

Ik ben echt niet blij (understatement) en wil dit snel opgelost zien, dus daarom dacht ik; misschien hebben meer mensen hier last van gehad of weten wat mogelijk is om te doen? Ik hoor het graag.
 
Last edited:
Ik weet dat er met name vorig jaar in de periode vanaf maart tot aan de zomer nogal wat mis ging met de fiscale waarde. Had te maken met prijswijzigingen bij Tesla en auto's die na direct na levering weer terug gebracht werden. In een aantal andere draadjes zijn voorbeelden te vinden van mensen die de waarde met succes verlaagd hebben en zelfs een enkele die de waarde verhoogd heeft!

Direct na levering lukt het dus om de fiscale waarde te wijzigen als er tijdens registratie bij RDW iets fout is gegaan. Ik neem aan dat het na ruim een jaar ook moet lukken maar dan moet het wel heel "aantoonbaar" fout zijn. Als er andere identieke M3 rondrijden met dezelfde leverdatum (lees: kentekenregistratie) voor een lagere prijs dan maak je wel een kans. Maar bij RDW aankloppen en zeggen dat je gratis extra's hebt gekregen omdat je de auto niet geannuleerd hebt zal niet snel lukken.
 
  • Like
Reactions: Cely
Top dank je voor je antwoord, ik zal straks zoeken daar andere draadjes. Oops had ik ook aan moeten denken..

Dus als ik het begrijp is het iets die direct met de RDW op te lossen is en niet via Tesla?

Een zwarte M3 op 29 maart geleverd werd zonder AP (alleen dus wel apart als optie en dus flinke mep voor betaald), aangezien het grote aantal tesla die destijds geleverd werd, het moet te vinden zijn.

Kan het ook zijn dat de RDW ongemerkt de waard veranderd heeft begint dit jaar? Want ik weet bijna zeker dat er 58 800 stond begin april 2019. En sowieso ik heb nog alle documenten met de cataloguswaarde en de bestelling waar deze duidelijk te zien is, dat moet toch voldoende aantoonbare feiten zijn?

Thx in ieder geval voor je reactie, het geeft me een beetje hoop :).
 
upload_2020-6-11_20-16-17.png


Een blauwe van 29 maart 2019. Zonder AP. Een zwarte zou m.i. nog goedkoper moeten zijn (ik zie dat je, ent als ik, zelfs de standaard 18" velgen hebt).

- edit - Wacht, ik begrijp het verkeerd. Jij hebt vóór de prijswijziging van begin maart een zwarte auto besteld met optioneel AP. Dan was de prijs van jouw auto van het begin af aan toch al zo'n 62.000,-? En is die nooit lager geweest?

- overigens - Ik heb mijn auto wel geannuleerd en opnieuw besteld. En hij was er nog steeds op 29 maart. Gokje maar heeft goed uitgepakt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Cely
Mmm thx voor alle info allemaal, super fijn! Klinkt hoopvol, met een beetje geluk kan de LM dat zelf oplossen met wat aanmoediging van mijn kant dan, ik zal in ieder geval me niet gek laten maken als ze zeggen dat het niet veranderd kan worden. Ik denk dat niemand dat leuk vind zo'n administratieve gedoe, maar pff wat vind ik het irritant (vooral omdat ik vrij zeker weet dat het vorig jaar wél goed zat dus ben erg benieuwd waarom het veranderd is).
 
- edit - Wacht, ik begrijp het verkeerd. Jij hebt vóór de prijswijziging van begin maart een zwarte auto besteld met optioneel AP. Dan was de prijs van jouw auto van het begin af aan toch al zo'n 62.000,-? En is die nooit lager geweest?

Jawel. Zwarte 18" zonder AP, AP als optie (dus n'a levering voor de volle mep). Ik heb nog de offerte van de LM, prijs was 58 800 euro.
 
Jawel. Zwarte 18" zonder AP, AP als optie (dus n'a levering voor de volle mep). Ik heb nog de offerte van de LM, prijs was 58 800 euro.
Dan snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Bij Tesla bestel je een auto met of zonder de optie AP. Je kunt hem zonder bestellen en na levering AP er alsnog bij kopen (dat heb ik gedaan). Maar je de auto kunt niet van te voren bestellen met "de optie AP achteraf".

Misschien heb je het zo met de LM afgesproken en heeft de LM het verknoeid?
 
  • Helpful
Reactions: Hans_TM3
Nou, ik hoop dat ik meer geluk mee hebt, ik denk niet dat mijn werkgever akkoord gaat met de andere waarde te werken. Net een reactie gehad van de LM dat Tesla het gewoon verkeer heeft ingevuld dus we wachten op een reactie van hun kant...

Ik ga in de eerdere thread zoeken of iemand daar een goed manier een contact heeft gevonden om dat spoedig te laten verlopen, ik heb echt een slecht voorgevoel die ik hoop nergens voor nodig is.
 
Ik ga in de eerdere thread zoeken of iemand daar een goed manier een contact heeft gevonden om dat spoedig te laten verlopen, ik heb echt een slecht voorgevoel die ik hoop nergens voor nodig is.

Voorgevoel met slechte tot geen communicatie van Tesla is een perfecte start. Je zal dan niet teleurgesteld worden. Kan je nu al bijna de garantie geven dat als je niet hoogstpersoonlijk een SeC gaat je nooit een reactie gaat krijgen. Dit is veel te moeilijk voor tesla en de afdeling after-sales is daar al jaren geleden opgeheven. Goede klant beleving is namelijk in Tesla hun ogen nergens voor nodig.
 
  • Disagree
Reactions: wooter
Kan je nu al bijna de garantie geven dat als je niet hoogstpersoonlijk een SeC gaat je nooit een reactie gaat krijgen.
Tesla stuurt de verkoopfacturen door naar de Belastingdienst. De Belastingdienst laat vervolgens de fiscale waarde aanpassen door de RDW. Vandaag nog contact gehad met de RDW. Het RDW kan niets betekenen in deze en we zullen toch echt bij de Belastingdienst moeten zijn. Heb de Belastingdienst gebeld en de betrokken persoon gaf aan meer informatie reeds ontvangen te hebben maar kon mij nog geen uitsluitsel geven. Hij gaat mij volgende week bellen. Als hij zich aan zn toezegging houdt dan weet ik volgende week waar ik sta.

Wat is er bij mij gebeurd :
  • Auto aangeschaft zonder EAP
  • Auto is op kenteken gezet door Tesla en Tesla nam contact op voor een afleverafspraak
  • In dit gesprek heb ik gevraagd om EAP te activeren bij aflevering
  • Tesla heeft de verkoopfactuur uitgebreid met EAP
  • Auto heeft 6 maanden lang een catalogus waarde gehad gelijk aan het verkoop bedrag toen de auto op kenteken werd gezet
  • Tesla heeft de uitgebreide verkoop factuur doorgestuurd aan de Belastingdienst en die heeft op zijn beurt de RDW de opdracht gegeven de catalogus waarde te verhogen met het exacte bedrag van de EAP
De aankoop van EAP is gedaan NADAT de auto op kenteken is gezet. Dit is mijn argument waarom ik vind dat de actie van de Belastingdienst onterecht is.

Klagen bij Tesla zal je hoop tijd kosten en weinig opleveren. Alleen de Belastingdienst kan dit herstellen (=uitspraak RDW). Als de Belastingdienst info nodig heeft van Tesla dan zal de Belastingdienst zelf naar Tesla stappen.
 
  • Informative
Reactions: Cely and wooter