Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gewijzigde fiscale waarde (TM3 besteld begin 2019)

This site may earn commission on affiliate links.
OK, maar ik moet wel de juiste factuur hebben voor de belastingdienst dan of niet? Als Tesla het toch verkeer heeft opgeschreven zit de eerste stap toch bij Tesla?

Nu snap ik wat bij mij ook gebeurt is, denk precies het zelfde, eerst goed en daarna met factuur fout.

By the way, thx voor het zo helder uitleggen, ik ga het doorgeven aan mijn LM/wagenparkbeheerder dat ze beter op die manier kunnen acteren.
 
OK, maar ik moet wel de juiste factuur hebben voor de belastingdienst dan of niet? Als Tesla het toch verkeer heeft opgeschreven zit de eerste stap toch bij Tesla?

Nu snap ik wat bij mij ook gebeurt is, denk precies het zelfde, eerst goed en daarna met factuur fout.

By the way, thx voor het zo helder uitleggen, ik ga het doorgeven aan mijn LM/wagenparkbeheerder dat ze beter op die manier kunnen acteren.
Gelukkig heb ik de originele factuur, de aangepaste factuur en het telefoongesprek zelf in een geluidsopname waarin ik de aanvraag van EAP doe.

Misschien even afwachten totdat ik klaar ben en vervolgens kan een ieder naar mijn dossier verwijzen. Ik ben al jaartje bezig dus mag aannemen dat ik snel klaar ben hiermee.
 
  • Like
Reactions: Cely
Tesla heeft gereageerd maar niet voor mijn kenteken. Belastingdienst heeft vandaag Tesla gevraagd naar factuurverloop van mijn kenteken. Voorlopig dus nog geen voortgang :mad:

Hoe bedoel je niet voor je kenteken? Argh wat irritant zeg. Bij mij ook nog geen reactie, maar het is maar ander half week... Nog even hopen dat het geen eeuwigheid duurt. Thx voor de update. Als ik iets hoor laat ik het hier ook weten.
 
Hoe bedoel je niet voor je kenteken? Argh wat irritant zeg. Bij mij ook nog geen reactie, maar het is maar ander half week... Nog even hopen dat het geen eeuwigheid duurt. Thx voor de update. Als ik iets hoor laat ik het hier ook weten.
Eergisteren persoon bij Belastingdienst gesproken :
Ik ga Tesla vragen de benodigde facturen aan te leveren, vanavond of morgen moet het duidelijk zijn

Natuurlijk gisteren niets vernomen. Vanmiddag opnieuw gebeld :
Nog niets van Tesla vernomen, in plaats van e-mailen ga ik ze nu wel even bellen

Kortom, je gelijk krijgen kan wat tijd kosten. Hij wil maar antwoord van Tesla ontvangen terwijl mijn bewijzen al bij hem in bezit zijn. Volgende week ga ik gewoon weer bellen. Een keer moet die ambtenaar dit dossier toch zat worden?!? En een afwijzing is ook prima, kan ik tenminste vervolg stappen gaan nemen.
 
Ik ben afgelopen week 'prettig' verrast door een aanpassing van de fiscale waarde van mijn Model 3.

Deze was € 55.600 en is nu aangepast naar € 60.400.

Nog afgezien van het feit dat dit besluit niet op de juiste wijze kenbaar is gemaakt (ik kreeg simpelweg een melding van de RDW dat het besluit is genomen, zonder het besluit zelf mee te sturen, laat staan datum van het besluit mede te delen en mij wijzen op mijn recht om hiertegen bezwaar aan te tekenen), klopt er ook geen hol van.

Mijn auto was een voorraadauto die besteld was tegen de prijs van € 55.600. Op het moment dat ik de auto bestelde was de catalogusprijs weer met € 1.600 toegenomen. Daarnaast wilde ik AP, wat ik meteen bij kon bestellen, zou met een update erop worden gezet (a € 3.200).

Ten aanzien van die € 1.600 is mij niet bekend wat daarvan de status is. Ik was er vanuit gegaan dat er al sprake was van een voorinschrijving in het kentekenregister, want hoe kan het anders dat deze waarde in eerste instantie is ingeschreven.

Maar het later toevoegen van AP, ook al is dat voor aflevering gedaan, dat zal toch zeker gezien moeten worden als een dealer accessoire. Immers, Tesla treedt in dezen gewoon op als dealer.

Iemand anders dit al meegemaakt dat de Belastingdienst uit zichzelf corrigeert? Heel benieuwd of er ook correcties naar beneden ambtshalve plaatsvinden (zo niet is dat een argument in bezwaar meen ik). Ervaringen met hoe de Belastingdienst omgaat hiermee worden erg op prijs gesteld. Dit geintje kost netto toch even ruim € 3.000.
 
Iemand anders dit al meegemaakt dat de Belastingdienst uit zichzelf corrigeert? Heel benieuwd of er ook correcties naar beneden ambtshalve plaatsvinden (zo niet is dat een argument in bezwaar meen ik). Ervaringen met hoe de Belastingdienst omgaat hiermee worden erg op prijs gesteld. Dit geintje kost netto toch even ruim € 3.000.
Welkom bij de club : Gewijzigde fiscale waarde (TM3 besteld begin 2019)
(wellicht je bericht nog verhuizen naar dit topic?)

Ik heb inmiddels bewaar gemaakt bij de Belastingdienst (juli 2019) en deze is onlangs verworpen (augustus 2020 !!!). Ben nu bezig met de volgende stap daar ik het er ook niet mee eens ben.
 
  • Informative
Reactions: Cely
Welkom bij de club : Gewijzigde fiscale waarde (TM3 besteld begin 2019)
(wellicht je bericht nog verhuizen naar dit topic?)

Ik heb inmiddels bewaar gemaakt bij de Belastingdienst (juli 2019) en deze is onlangs verworpen (augustus 2020 !!!). Ben nu bezig met de volgende stap daar ik het er ook niet mee eens ben.

Heb je kunnen inzien op welke gronden de Belastingdienst de waarde heeft aangepast en wat was de reden voor het niet toekennen van het bezwaar? En ben je gehoord?

Edit: ik zie in het andere draadje hoe het bij jou is gelopen. Nog wel benieuwd naar het antwoord op de vragen over de afhandeling van het bezwaar.

Ik vind het trouwens godgeklaagd dat Tesla de factuur aan de Belastingdienst stuurt en de Belastingdienst de factuur leidend maakt. Dan heb ik nog wat BMW's waar de fiscale waarde aanzienlijk van naar beneden bijgesteld dient te worden!
 
Last edited:
Stelling BD : Artikel 9, zesde lid wet bpm :
Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto wordt ingeschreven in het kentekenregister.

Waarbij artikel 2 bepaalt :
registreren of registratie: het inschrijven en te naam stellen dan wel op naam stellen van een motorrijtuig in het kentekenregister;
 
De wetgeving is strikt en formeel.
Alles wat er door de dealer is op geschroefd voor dat de auto op kenteken staat is geen dealer optie en wordt betrokken in de catalogusprijs.

Zo zijn er in het verleden ook wel invallen geweest bij garages en bekleders die auto's van lederen bekleding lieten voorzien voor dat ze op kenteken stonden. De garages en vooral hun klanten waren goed zuur.
Er zijn zelfs dealers geweest die zo achteraf bijv. ook een automaat inbouwde en dat allemaal om belastingen te ontwijken / te ontduiken.
 
De wetgeving is strikt en formeel.
Alles wat er door de dealer is op geschroefd voor dat de auto op kenteken staat is geen dealer optie en wordt betrokken in de catalogusprijs.

Zo zijn er in het verleden ook wel invallen geweest bij garages en bekleders die auto's van lederen bekleding lieten voorzien voor dat ze op kenteken stonden. De garages en vooral hun klanten waren goed zuur.
Er zijn zelfs dealers geweest die zo achteraf bijv. ook een automaat inbouwde en dat allemaal om belastingen te ontwijken / te ontduiken.
Er zijn 2 tijdsmomenten :
- De inschrijving van het kenteken in het register
- De tenaamstelling van het kenteken

Artikel 9, lid 5 zegt :
Onder catalogusprijs wordt verstaan de in Nederland door de fabrikant of importeur publiekelijk kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen. In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald.

De verkoop is gesloten bij het bestellen van de auto. Ik heb van Tesla ook een factuur ontvangen met de prijs die overeenkomt met de orderovereenkomst en met die prijs is de auto geimporteerd en ook ingeschreven in het RDW register.

Artikel 9, lid 10 zegt :
Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur..

Pas na het moment dat Tesla mij mijn kenteken heeft medegedeeld heb ik het verzoek om AP te activeren gedaan. De auto was toen al gefabriceerd en de auto was dus toen ook al geimporteerd en ingeschreven bij het RDW.
 
Er zijn 2 tijdsmomenten :
- De inschrijving van het kenteken in het register
- De tenaamstelling van het kenteken

Veelal zijn de auto's al geregistreerd nog voor dat ze over de grens komen.
Jij hebt een auto gekocht en voordat deze op naam gesteld is een optie bestelt.

Moment één wordt gebruikt om toch de volle bak belasting op "demo" auto's te kunnen heffen.
Moment twee is er specifiek voor bedoelt om alle opties in de heffing te kunnen meenemen wanneer deze voor de tenaamstelling op de auto zitten.

Je bedoeling was duidelijk om het na tenaamstelling op de auto te laten zetten maar als dat ervoor feitelijk is gebeurd en hier wordt niet gekeken naar facturen maar simpel is de software eerst geplaatst en toen pas op naam gesteld.

Ik vind het oprecht heel zuur voor je en dom van Tesla maar ik denk dat je formeel nog meer kans maakt om Tesla een vergoeding te vragen dan dat de fiscus de waarde weer gaat verlagen.
 
Mijn fiscale waarde is ook aangepast, de kale waarde is van 53.000 naar 54.100 gegaan. Die 53.000 stond overigens al voordat de auto op kenteken werd gezet, misschien een geweigerde auto omdat het ook een oud kenteken betrof, dat was toen in die tijd dat in de 53.000 de AP erin zit en daarna Tesla voor de AP 3.200 ging rekenen en in de factuur ging aftrekken. Dan zou je dus mooi in de aap gelogeerd zijn. De tenaamstelling was nadat de catalogusprijs op 54.100 werd gezet.
Het is dat ik flink wat korting heb bedongen, anders waren ze nog niet klaar.
 
  • Informative
Reactions: Cely
Eergisteren persoon bij Belastingdienst gesproken :


Natuurlijk gisteren niets vernomen. Vanmiddag opnieuw gebeld :


Kortom, je gelijk krijgen kan wat tijd kosten. Hij wil maar antwoord van Tesla ontvangen terwijl mijn bewijzen al bij hem in bezit zijn. Volgende week ga ik gewoon weer bellen. Een keer moet die ambtenaar dit dossier toch zat worden?!? En een afwijzing is ook prima, kan ik tenminste vervolg stappen gaan nemen.

Als een ambtenaar het ooit zat zou worden had die wel een vak geleerd.... :p
 
Nou welkom bij de club.... Hier nog wachtend op een oplossing van Tesla, ProLease blijft geregeld vragen hoe het zit bij hun, blijkbaar is er een persoon bij Tesla die daar mee bezig is en 4uur per week heb ik me laten vertellen... We zitten nog bij de stap de juiste factuurnkrijgen en vervolgens zou de RDW zich (weer) moeten corrigeren.... Pffff... Het is dat ik goeie hoop dat ik het geld nog gaat terug krijgen, dit is echt geen leuke grap... :(.
 
De wetgeving is strikt en formeel.
Alles wat er door de dealer is op geschroefd voor dat de auto op kenteken staat is geen dealer optie en wordt betrokken in de catalogusprijs.

Zo zijn er in het verleden ook wel invallen geweest bij garages en bekleders die auto's van lederen bekleding lieten voorzien voor dat ze op kenteken stonden. De garages en vooral hun klanten waren goed zuur.
Er zijn zelfs dealers geweest die zo achteraf bijv. ook een automaat inbouwde en dat allemaal om belastingen te ontwijken / te ontduiken.

Artikel 9, lid 10: Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur.

Het is dus helemaal niet relevant wanneer het erop is geschroefd, maar door wie.

Nou is het probleem bij Tesla dat Tesla zowel fabrikant, importeur als dealer is. Maar goed, redelijkerwijs moet je dan kijken naar hoe Tesla dan materieel acteert. En in dit geval is dat als dealer. Het is namelijk de verkoper in Eindhoven met wie ik zaken deed. Dat is op dealerniveau.

Daarnaast is het aanpassen door de Belastingdienst op basis van de factuur per definitie onzinnig. De factuur maakt niet uit. Kortom: ze hebben sowieso de algemene beginselen van behoorlijk bestuur geschonden.
 
Nou update hier, Tesla heeft enkele maanden geleden aangegeven dat ze inderdaad een fout hebben gedaan en de aangepaste factuur zullen maken zodat de lease maatschappij vervolgens een verzoek kan doen om de fiscale waard aan te passen.

Echter, sinds september is er na herhaldelijk verzoek van mijn leasemaatschappij naar Tesla om verder te acteren (juiste factuur sturen), geen reactie. Ik zit bijna te denken om een rechtszaak ervoor aan te spannen via de leasemaatschappij. Dat doe ik liever niet maar word wel gedwongen als ze niet acteren op hun beloofdes, het lijkt nu alsof er niets meer zal gebeuren. Er wordt deze week een laaste contact poging gedaan via de leasemaatschappij voor dat we volgende stappen nemen.

Wat denken jullie ervan? Enig tips misschien? Contactpersoon? :(
 
Last edited: