TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Gezocht: Type 3C - Type 2 (32A) laadkabel te leen/huur

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by AlexT, May 31, 2014.

  1. AlexT

    AlexT Member

    Joined:
    Mar 9, 2014
    Messages:
    299
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Heeft iemand een Type 3C laadkabel (32A) - Type 2 (32A) te leen/huur t.b.v. vakantie in Frankrijk?
    Periode eind Juli t/m eind Augustus.

    Alvast bedankt!
     
  2. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,901
    Location:
    Netherlands
    Heb ik liggen. Stuur maar even PM dan kan je'm wel lenen.
     
  3. Gastogne

    Gastogne Member

    Joined:
    Dec 29, 2013
    Messages:
    159
    Location:
    Rotterdam, the Netherlands
    Waar heb je die gekocht @Edi99?
     
  4. Hans69

    Hans69 Member

    Joined:
    Jan 21, 2014
    Messages:
    598
    Location:
    OVL, Belgium
  5. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,901
    Location:
    Netherlands
    Ik heb'm hier besteld: ve-tronic.
    Eigenaar is zelf ook Tesla rijder - een van de weinige in Bretagne denk ik....
     
  6. AlexT

    AlexT Member

    Joined:
    Mar 9, 2014
    Messages:
    299
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Bedankt! PM verstuurd.
     
  7. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,901
    Location:
    Netherlands

    En ontvangen -;)
    Realiseer me me nu alleen dat onze vakanties elkaar grotendeels overlappen... Wellicht is er nog iemand anders die een Type/TYpe3c kabel heeft ?
     
  8. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    hij woont op goed 200km van Brest.
    Kan je zo met de boot naartoe om je kabel op te pikken. :wink:
     
  9. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Zo'n kant en klare kabel met Franse stekker is nogal prijzig, logisch. Niet zo aantrekkelijk als je zo'n kabel niet vaak nodig bent.
    Voor 'noodgevallen' heb ik al een mobiele laadkast bij me die je aan kunt sluiten op CEE rood 32A (en ik heb verlopen van 16 naar 32, en van 63 naar 32). Een verloopkabel van Frans type 3 naar CEE rood hoeft niet duur te zijn en zou mij dus goed passen.
    Weet iemand waar je zo'n losse Franse type 3 stekker 32A kunt bestellen voor iets van 50 euro of zo?
    Zelf al wel een adresje kunnen vinden maar die slechts 16A...
     
  10. AlexT

    AlexT Member

    Joined:
    Mar 9, 2014
    Messages:
    299
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    @Energie Gratiz:
    Ik zit met dezelfde overweging. Nu de Europese uitspraak is dat Type 2 de norm gaat worden, verwacht ik dat ik volgend jaar met Type 2 + superchargers uit de voeten kan. Dat zou voor alleen dit jaar een investering zijn van 412 € (incl. btw + verzendkosten).

    Dan huur/leen ik er liever een...
     
  11. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    OK, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met opladen buitenland en hoeveel dat zal gaan worden, maar voorlopig kun je in de meeste gevallen met slechts Type 2 bij je nog absoluut niet uit de voeten. Mocht je al een laadpaal gevonden hebben met Type2 dan is de volgende uitdaging om het ding gestart te krijgen. De pasjescultuur / afrekenen in het buitenland staat vergeleken met Nederland nog compleet in de kinderschoenen.
    Net terug van de eTourEurope, langs 9 hoofdsteden in totaal 4.200km, in bijna alle gevallen konden we laden op CEE-rood 32A, type 2 alleen werkend gekregen in Nederland ondanks dat we 7 verschillende RFID-pasjes bij ons hadden.
    Frankrijk: SuperChargers natuurlijk prima zodra die er zijn. Maar reken er niet op dat ze in Frankrijk binnenkort gaan beginnen met het uitwisselen van type3 naar type2... dat zal niet veel eerder dan over 5 jaar zijn schat ik in.
     
  12. AlexT

    AlexT Member

    Joined:
    Mar 9, 2014
    Messages:
    299
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Hm, in dat geval is het misschien de moeite waard om zelf een dergelijke kabel te kopen. (en uit te lenen aan onze geweldige community :thumbsup: )

    Controle vraagje: Wat is de max km/u laadsnelheid van de CEE-rood 32A i.c.m. duo-lader?
     
  13. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    3*32A is 3*32A. of het nu via CEE of een laadpaal is. Op voorwaarde dat je mobiel laadstation 32A is, natuurlijk.
    Antwoord is dus 100km/u. (of 80km/u als je S nog begrensd is tot 26A)

    De standard-Tesla UMC is max. 3*16A.

    (dat je eventueel een verlooptstekker 32A->16A gebruikt, verandert daar niks aan)
     
  14. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Klopt helemaal, alleen al daarom is de standaard Tesla-UMC niet handig bij de duo-lader, want waarom heb je die anders genomen? Dus ben je wel een aparte UMC nodig die zelf stuursignaaltje maakt, en dan natuurlijk wel 32A. Vervolgens standaard op CEE-rood-32 nemen dan kun je net zoveel varianten verzinnen/realiseren als er maar zijn omdat de CEE-stekkers een habbekrats kosten. En omdat je die bijzondere kabels alleen gebruikt bij internationale ritten - dus niet dagelijks - zie ik dat ook niet als bezwaar.
     
  15. AlexT

    AlexT Member

    Joined:
    Mar 9, 2014
    Messages:
    299
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Dan ga ik op zoek naar een 32A mobiel laadstation... tips zijn altijd welkom. Ik zal ondertussen het forum afstruinen... een google leverde niet direct het resultaat dat ik zocht.
     
  16. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    en precies dat heb ik gedaan.
    Geen gezeur met neuter of gewisselde fases.

    Nu DC nog...
     
  17. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Ja dat zou wat zijn als het lukt om via een betaalbare omweg bijvoorbeeld op Chademo te laden... :love:

    - - - Updated - - -

    Het adres waar ik de Ratio heb gekocht kan ik zo gauw niet terugvinden, maar hier zie ik 'm ook staan voor een redelijke prijs (zag 'm ook al voor ruim 900 euro te koop)
    Draagbaar laadstation type 2 elektrische auto mode 2, 3-fase Groepenkast Bestellen
     
  18. Pollus

    Pollus New Member

    Joined:
    May 24, 2014
    Messages:
    4
    Location:
    Netherlands
  19. bpsmits

    bpsmits Member

    Joined:
    Oct 15, 2013
    Messages:
    534
    Location:
    Bilthoven

    Ik heb er een beschikbaar
     
  20. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    530
    Location:
    Leuven, Belgium
    Zo'n stekker kan je hier bijvoorbeeld vinden: http://www.materielelectrique.com/fiche-plug-mode-p-181061.html
    Ik vrees echter dat bij gebruik van een type 3 naar een rode CEE het laadstation nooit bekrachtigd wordt omdat de nodige communicatie tussen voertuig en laadstation niet plaatsvindt. Een laadstation moet aan het voertuig kunnen doorgeven welke stroom er maximaal kan worden getrokken, het voertuig moet aan het laadstation kunnen doorgeven dat de kabelverbinding op een degelijke manier tot stand is gekomen. Dat kan niet met behulp van het hulpstuk dat jij in gedachten hebt.
     

Share This Page