TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Gezocht: Type 3C - Type 2 (32A) laadkabel te leen/huur

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by AlexT, May 31, 2014.

1. AlexT

AlexT Member

Heeft iemand een Type 3C laadkabel (32A) - Type 2 (32A) te leen/huur t.b.v. vakantie in Frankrijk?
    Periode eind Juli t/m eind Augustus.

Alvast bedankt!

2. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Heb ik liggen. Stuur maar even PM dan kan je'm wel lenen.

3. Gastogne

Gastogne Member

Waar heb je die gekocht @Edi99?

4. Hans69

Hans69 Member

5. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Ik heb'm hier besteld: ve-tronic.
    Eigenaar is zelf ook Tesla rijder - een van de weinige in Bretagne denk ik....

6. AlexT

AlexT Member

Bedankt! PM verstuurd.

7. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

En ontvangen -;)
    Realiseer me me nu alleen dat onze vakanties elkaar grotendeels overlappen... Wellicht is er nog iemand anders die een Type/TYpe3c kabel heeft ?

8. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

hij woont op goed 200km van Brest.
    Kan je zo met de boot naartoe om je kabel op te pikken. :wink:

9. Energie Gratiz

Energie Gratiz Active Member

Zo'n kant en klare kabel met Franse stekker is nogal prijzig, logisch. Niet zo aantrekkelijk als je zo'n kabel niet vaak nodig bent.
    Voor 'noodgevallen' heb ik al een mobiele laadkast bij me die je aan kunt sluiten op CEE rood 32A (en ik heb verlopen van 16 naar 32, en van 63 naar 32). Een verloopkabel van Frans type 3 naar CEE rood hoeft niet duur te zijn en zou mij dus goed passen.
    Weet iemand waar je zo'n losse Franse type 3 stekker 32A kunt bestellen voor iets van 50 euro of zo?
    Zelf al wel een adresje kunnen vinden maar die slechts 16A...

10. AlexT

AlexT Member

@Energie Gratiz:
    Ik zit met dezelfde overweging. Nu de Europese uitspraak is dat Type 2 de norm gaat worden, verwacht ik dat ik volgend jaar met Type 2 + superchargers uit de voeten kan. Dat zou voor alleen dit jaar een investering zijn van 412 € (incl. btw + verzendkosten).

Dan huur/leen ik er liever een...

11. Energie Gratiz

OK, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met opladen buitenland en hoeveel dat zal gaan worden, maar voorlopig kun je in de meeste gevallen met slechts Type 2 bij je nog absoluut niet uit de voeten. Mocht je al een laadpaal gevonden hebben met Type2 dan is de volgende uitdaging om het ding gestart te krijgen. De pasjescultuur / afrekenen in het buitenland staat vergeleken met Nederland nog compleet in de kinderschoenen.
    Net terug van de eTourEurope, langs 9 hoofdsteden in totaal 4.200km, in bijna alle gevallen konden we laden op CEE-rood 32A, type 2 alleen werkend gekregen in Nederland ondanks dat we 7 verschillende RFID-pasjes bij ons hadden.
    Frankrijk: SuperChargers natuurlijk prima zodra die er zijn. Maar reken er niet op dat ze in Frankrijk binnenkort gaan beginnen met het uitwisselen van type3 naar type2... dat zal niet veel eerder dan over 5 jaar zijn schat ik in.

12. AlexT

AlexT Member

Hm, in dat geval is het misschien de moeite waard om zelf een dergelijke kabel te kopen. (en uit te lenen aan onze geweldige community :thumbsup: )

Controle vraagje: Wat is de max km/u laadsnelheid van de CEE-rood 32A i.c.m. duo-lader?

13. S-19910

3*32A is 3*32A. of het nu via CEE of een laadpaal is. Op voorwaarde dat je mobiel laadstation 32A is, natuurlijk.
    Antwoord is dus 100km/u. (of 80km/u als je S nog begrensd is tot 26A)

De standard-Tesla UMC is max. 3*16A.

(dat je eventueel een verlooptstekker 32A->16A gebruikt, verandert daar niks aan)

14. Energie Gratiz

Klopt helemaal, alleen al daarom is de standaard Tesla-UMC niet handig bij de duo-lader, want waarom heb je die anders genomen? Dus ben je wel een aparte UMC nodig die zelf stuursignaaltje maakt, en dan natuurlijk wel 32A. Vervolgens standaard op CEE-rood-32 nemen dan kun je net zoveel varianten verzinnen/realiseren als er maar zijn omdat de CEE-stekkers een habbekrats kosten. En omdat je die bijzondere kabels alleen gebruikt bij internationale ritten - dus niet dagelijks - zie ik dat ook niet als bezwaar.

15. AlexT

AlexT Member

Dan ga ik op zoek naar een 32A mobiel laadstation... tips zijn altijd welkom. Ik zal ondertussen het forum afstruinen... een google leverde niet direct het resultaat dat ik zocht.

16. S-19910

en precies dat heb ik gedaan.
    Geen gezeur met neuter of gewisselde fases.

Nu DC nog...

17. Energie Gratiz

Ja dat zou wat zijn als het lukt om via een betaalbare omweg bijvoorbeeld op Chademo te laden... :love:

- - - Updated - - -

Het adres waar ik de Ratio heb gekocht kan ik zo gauw niet terugvinden, maar hier zie ik 'm ook staan voor een redelijke prijs (zag 'm ook al voor ruim 900 euro te koop)
    Draagbaar laadstation type 2 elektrische auto mode 2, 3-fase Groepenkast Bestellen

18. Pollus

Pollus New Member

19. bpsmits

bpsmits Member

Ik heb er een beschikbaar

20. fivari

fivari Maker van de Fivari-charger

Zo'n stekker kan je hier bijvoorbeeld vinden: http://www.materielelectrique.com/fiche-plug-mode-p-181061.html
    Ik vrees echter dat bij gebruik van een type 3 naar een rode CEE het laadstation nooit bekrachtigd wordt omdat de nodige communicatie tussen voertuig en laadstation niet plaatsvindt. Een laadstation moet aan het voertuig kunnen doorgeven welke stroom er maximaal kan worden getrokken, het voertuig moet aan het laadstation kunnen doorgeven dat de kabelverbinding op een degelijke manier tot stand is gekomen. Dat kan niet met behulp van het hulpstuk dat jij in gedachten hebt.

Share This Page