Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

GF4 in de buurt van Berlijn

This site may earn commission on affiliate links.
Wegen zijn inmiddels aangelegd, en het heien is begonnen voor Giga Berlijn:
Een 5 minuten durend filmpje vanuit een drone, met een rustgevend muziekje erbij:

Met een beetje onzinnig commentaar erbij.
'Testpiling'? Grondmechanisch onderzoek vooraf toont aan hoe je fundering er uit moet gaan zien.
En dat gebeurt echt niet met testpalen, maar door een speciale conus in de grond te drukken.
Reken er maar op dat voor de vestiging van deze locatie rekening is gehouden met de draagkracht van de grond.
Zodat er met een goedkope fundering 'op staal' (geen palen, fundering rechtstreeks op de zandlaag) gewerkt kan worden.
Dat tikt stevig door in de totale kosten van de gebouwen.
Waarom dat toch palen?
Vrijwel zeker omdat er op die plekken zeer zware elementen/apparatuur geplaatst gaan worden, die hetzij voor een te grote gronddruk zorgen, hetzij speciale trillingseisen hebben.
 
Het gaat nu hard bij GigaFactory 4 in Brandenburg, bijna zo snel als in China indertijd.

Mooi 6 minuten durend filmpje vanuit een drone, met rustgevende achtergrond-muziek. Met kaart-projecties zodat je kunt zien wat waar komt.
Bijv. testbaan, casting (gieterij), body in white (kaal frame), hazmat (hazardous material, gevaarlijk materiaal)

 
Gigafacyory 4 wordt gewoon van Lego gebouwd.
Zou ik ook nog wel kunnen :)
EcftFknXQAE0eBE.jpg
 
Elon is geland in Stuttgard, en nu in Tubingen, waar CureVac gevestigd is, een bedrijf waarmee GROHMANN (nu eigendom van Tesla) samenwerkt.
upload_2020-9-2_10-41-19.png

Uit de omschrijving:
CureVac develops a bioreactor for RNA in vitro transcription, a module for transcribing DNA into RNA and an automated apparatus for RNA manufacturing.
Ja Stu schreef daarover:
The collaboration between telsa grohmann and curevac dates back before Tesla aquired grohmann back in 2017. For the automotive business, Tesla then canceled all contracts with other OEMs but as Curevac did not compete with Tesla, the contract wasn't canceled.

Dit is serieuzer dan zijn eerdere (onzinnige) bemoeingen met het virus.
CureVac ontwikkelt een bioreactor om snel, goedkoop en efficient een vaccin te maken:
WO2020002598 BIOREACTOR FOR RNA IN VITRO TRANSCRIPTION
mRNA, (m=message) genoemd, is het 1 v/d 9 vaccins die nu in Phase 3 van het testen zijn.
upload_2020-9-2_11-0-53.png


Hierna zal Elon wel door gaan naar Berlijn.
 
De Model Y, zoals deze in GF-4 Berlin gemaakt gaat worden, is anders geconstrueerd dan de huidige Model Y uit de USA.
Grootste verschil is dat nu het frame van de auto (E:body in white, D:karroserierohbau) nu uit een stuk wordt opgebouwd, in plaats van meerdere delen die aan elkaar gelast/gebout/gelijmd worden. In matrijs-gesmeed aluminium, uit een enorme pers, de grootste ter wereld.

De fabrikant (in Brescia, Italie, naast het Garda-meer) roemt daarover:
IDRA INTRODUCES THE WORLD’S LARGEST DIE CAST MACHINE
IDRA Introduces the new OL 5500 CS, the world’s largest Die-Cast Machine, the latest milestone in the large DCM tradition for the Brescia-based company.

Er komen 8 van die enorme Die-Cast (druk-giet) machines in GF-4:
upload_2020-9-8_9-57-15.png

Op dit ogenblik wordt de fundering gelegd voor deze machines. Die moet natuurlijk heel stevig zijn.

upload_2020-9-8_10-4-29.png


Meer lezen? Link:
Tesla Giga Berlin to Have 8 Giga Presses for Next-Level Manufacturing
 

Attachments

  • upload_2020-9-8_9-51-47.png
    upload_2020-9-8_9-51-47.png
    325.9 KB · Views: 35
/offtopic Maar als je beschadiging hebt aan de carroserie mag je je hele auto weggooien.
Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Hoe de auto gemaakt is, staat los van hoe hij hersteld wordt. De achtervleugel van zowat alle wagens is nu ook in 1 stuk samen met het dak Denk je dat ze het volledige dak en de achtervleugel aan de andere kant mee vernieuwen als je een bluts in je achtervleugel hebt?
Je kan de vleugel apart kopen (speciaal zo gemaakt voor herstellingen (staat niet in de stuklijst vd assemblage lijn). De oude vleugel wordt los gezaagd van het dak, de nieuwe wordt tegen het oude dak gelast, gladgeschuurd, geplamuurd en gespoten.
Dat zal nu met meer stukken zo zijn bij de Y.