Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gocycle

This site may earn commission on affiliate links.
Gezien de belangstelling heb ik een nieuw draadje aangemaakt. Ik zal hier mijn ervaringen met de Gocycle gaan delen maar om te beginnen een foto van ons huidige elektrische wagenpark. (Met een knipoog naar recente posts over elektrische (zit)grasmaaiers heb ik onze oplaadbare maaier er ook maar bij gezet :)

Inmiddels heeft mijn vrouw ook een Gocycle, een donkergrijze, wat aangeeft dat het, ondanks de prijs, toch wel iets bijzonders is.

Natuurlijk wil ik er alles aan doen om te voorkomen dat het op reclame gaat lijken (ik word er zelf niets beter van, maar als er belangstelling is, is een groupsbuy wellicht een optie) maar het rijden geeft op een aantal punten hetzelfde gevoel als wat de Tesla doet en het verschil met gewone fietsen is net zo groot als tussen de Tesla en een ICE. Ik heb in de afgelopen week meer gefietst dan in de afgelopen twee jaar.

FullSizeRender-1.jpg


Ik zal een fraai overzicht van mijn ervaringen en de details hier morgen of in het weekend posten maar wilde dit alvast even melden. En ik breng er eentje, of misschien wel alletwee, mee naar de First Tuesday en de Reünie in Luxemburg.
 
Last edited:
Hans, wat mij intrigeert, wat maakt (afgezien van het design) dat deze fiets zo anders is dan de gemiddelde elektrische fiets, met zeg een middenmotor van Bosch?

Hij ziet er heel bijzonder uit, is goed deelbaar, is relatief licht voor een elektrische fiets en alle componenten zijn heel hoogwaardig. Het frame is van magnesium en de wielen van een carbon of glasvezel composiet.
Veel bezitters kennen de mogelijkheid van de US chipinstelling. Dan is het gewoon een snelle elektrische bromfiets die 36 km/u haalt en waar dan niet getrapt hoeft te worden. De accu is dan wel snel leeg.
 
wat maakt (afgezien van het design) dat deze fiets zo anders is dan de gemiddelde elektrische fiets?
Wij rijden al drie jaar met onze Gocycles. En, inderdaad, net zoals met de Tesla is het elke keer weer uitkijken naar de volgende rijervaring. De overige voordelen zijn legio:

- Je kunt ze (minimaal of maximaal) opvouwen. Ter info: met enkel de wielen eraf krijg je er moeiteloos twee in je Model S. Achterzetels plat volstaat. En niets is zo simpel als de wielen van een Gocycle af- of terug aanmonteren.
- Je kunt ze gebruiken in pedelec modus (dus: automatische assistentie van de elektromotor, als de druksensor op de pedalen voelt dat je wat teveel aan het duwen bent), maar ook in autonome "brommer-modus" (op het rode knopje drukken links, en de motor grijpt in; je mag dan de pedalen loslaten, je rijdt vanzelf). Kan tot 45 km/u halen op die manier!
- Je kunt er een smartphone of een tablet mee koppelen via Bluetooth, en mits een android of iPad app allerlei dingen regelen: vanaf welke pedaalkracht moet de motor ingrijpen? Hoe sterk moet die dan mee helpen? Wat is de maximum snelheid, die je wenst te halen? Vooral dat laatste is belangrijk, mocht je in de verte een politiecontrole zien aankomen: je herprogrammeert hem dan snel naar een maximumlimiet van 25 km/u, en er is geen vuiltje meer aan de lucht ;-)
- Er bestaan allerlei nuttige accessoires voor, zoals draagtassen, iPad-houders, aktentasdragers, drinkbussen, spatborden, steunen,... Tip: laat een Front Pannier Rod monteren, en dan kun je daar allerlei vrij in de handel beschikbare klickfix-compatibele bergtassen op aan "clipsen".
- Er is geen ketting te zien. Alles zit veilig weg achter de magnesium carrosserie. Dus geen risico op vet- of olieplekken op je kledij.
- Beschikt over uitstekende schijfremmen voor en achter. Met geen enkele andere fiets kwam ik ooit zo snel tot stilstand!
- Gebruikt wielen van voldoende grootte, 406-50, 20 x 1.75 inch (dit in tegenstelling tot de meeste vouw- of plooifietsen, die je met minuscule wieltjes opzadelen, zodat je je verrot moet trappen om vooruit te raken).
- Gebruikt speciale, extra dikke Vredestein banden, die maandenlang hun luchtdruk behouden.
- Krijgt - net als de Tesla - regelmatig software upgrades over the air (via de Bluetooth connectie), waar soms ook nieuwe functionaliteiten in gestopt worden. Zo konden wij onlangs plots over een meting van de laatste trip en van het totaal aantal afgewerkte km beschikken (iets dat er aanvankelijk niet in stak).

Ik vind dat Tesla een deal zou moeten sluiten met Gocycle, en een dergelijke fiets gratis meeleveren met elke verkochte Model S. Het is de perfecte symbiose in het elektrische transportlandschap. Met oog voor design en technologie!
 
Last edited:
Wij rijden al drie jaar met onze Gocycles. En, inderdaad, net zoals met de Tesla is het elke keer weer uitkijken naar de volgende rijervaring. De overige voordelen zijn legio:

- Je kunt ze (minimaal of maximaal) opvouwen. Ter info: met enkel de wielen eraf krijg je er moeiteloos twee in je Model S. Achterzetels plat volstaat. En niets is zo simpel als de wielen van een Gocycle af- of terug aanmonteren.
- Je kunt ze gebruiken in pedelec modus (dus: automatische assistentie van de elektromotor, als de druksensor op de pedalen voelt dat je wat teveel aan het duwen bent), maar ook in autonome "brommer-modus" (op het rode knopje drukken links, en de motor grijpt in; je mag dan de pedalen loslaten, je rijdt vanzelf). Kan tot 45 km/u halen op die manier!
- Je kunt er een smartphone of een tablet mee koppelen via Bluetooth, en mits een android of iPad app allerlei dingen regelen: vanaf welke pedaalkracht moet de motor ingrijpen? Hoe sterk moet die dan mee helpen? Wat is de maximum snelheid, die je wenst te halen? Vooral dat laatste is belangrijk, mocht je in de verte een politiecontrole zien aankomen: je herprogrammeert hem dan snel naar een maximumlimiet van 25 km/u, en er is geen vuiltje meer aan de lucht ;-)
- Er bestaan allerlei nuttige accessoires voor, zoals draagtassen, iPad-houders, aktentasdragers, drinkbussen, spatborden, steunen,... Tip: laat een Front Pannier Rod monteren, en dan kun je daar allerlei vrij in de handel beschikbare klickfix-compatibele bergtassen op aan "clipsen".
- Er is geen ketting te zien. Alles zit veilig weg achter de magnesium carrosserie. Dus geen risico op vet- of olieplekken op je kledij.
- Beschikt over uitstekende schijfremmen voor en achter. Met geen enkele andere fiets kwam ik ooit zo snel tot stilstand!
- Gebruikt wielen van voldoende grootte, 406-50, 20 x 1.75 inch (dit in tegenstelling tot de meeste vouw- of plooifietsen, die je met minuscule wieltjes opzadelen, zodat je je verrot moet trappen om vooruit te raken).
- Gebruikt speciale, extra dikke Vredestein banden, die maandenlang hun luchtdruk behouden.
- Krijgt - net als de Tesla - regelmatig software upgrades over the air (via de Bluetooth connectie), waar soms ook nieuwe functionaliteiten in gestopt worden. Zo konden wij onlangs plots over een meting van de laatste trip en van het totaal aantal afgewerkte km beschikken (iets dat er aanvankelijk niet in stak).

Ik vind dat Tesla een deal zou moeten sluiten met Gocycle, en een dergelijke fiets gratis meeleveren met elke verkochte Model S. Het is de perfecte symbiose in het elektrische transportlandschap. Met oog voor design en technologie!

Tja, het meeste werk is zo al voor me gedaan. Dit lijstje klopt.

Ik wil niet te snel bij iets dat elektrisch is zeggen dat dit de "Tesla" onder de ...vul maar in... is maar in dit geval gaat het wel op.

Aan het lijstje hierboven wil ik nog wat toevoegen.

- Het display is simpel en geeft die informatie die je nodig hebt. Dat gebeurt met kleine rode led's die over het hele stuur zitten. Hier zie je de status van de batterij, de mate waarin er "ondersteuning" wordt geleverd, de op dat moment actuele versnelling (3 versnellingen) en de rijsnelheid. Niet meer en niet minder geen enkele afleiding. En, als hij stand-by staat dan schuiven de lichtjes heen en weer, exact zoals bij Kitt (Nightrider). Dat heeft zelfs de Tesla niet :)

Schermafbeelding 2015-06-19 om 14.49.07.png


- De versnelling werkt automatisch. Bij stilstand gaat hij altijd in de eerste (dus bij een stoplicht heb je altijd meteen de goede versnelling) en bij versnellen schakelt hij vanzelf door naar twee en dan heb je zelf nog de mogelijkheid om naar de derde door te schakelen via een knopje. Het schakelen gaat overigens elektronisch.
- De motor zit in het voorwiel en werkt dus geheel onafhankelijk van de gekozen versnelling. Bij ondersteuning heb je als het ware AWD want zelf drijf je de achterwielen aan en de motor de voorwielen.
- Je kunt zelfs spreken van een torque-sleep want wanneer er geen ondersteuning is dan heeft de motor vrijloop. Maar als je dan harder gaat trappen of het rode knopje indrukt dan heb je direct, echt heel snel, een enorme versnelling (voor een fiets dan) die je snel op de gewenste snelheid brengt, even laat inhalen of een viaduct beklimmen. Dat is echt een beetje Tesla gevoel.
- Tenslotte ook iets dat vergelijkbaar is met Tesla. Het parkeren in een "stalling". Wij hebben hier in Tilburg een paar gratis bewaakte stallingen en daar niet men een bonnetje ergens aan de fiets (meestal een remkabel) en je krijgt zelf de andere helft van het bonnetje. Bij de Gocycle ontbreken al dit soort kabeltjes, ze zitten netjes binnenin weggewerkt dus het was even zoeken. Uiteindelijk om het draadje van de koplamp gedaan (en dus voorzichtig er af halen!) :)
 
De versnelling werkt automatisch. Bij stilstand gaat hij altijd in de eerste (dus bij een stoplicht heb je altijd meteen de goede versnelling)
Wij hebben die automatische schakeling afgezet (wat dus gelukkig ook kan, via de app). Want als je niet trapt, schakelt hij OOK terug naar eerste, wat heel vervelend is als je op een platte strook in derde aan het fietsen bent, en je de trappers stil houdt om even uit te bollen.
 
Wij hebben die automatische schakeling afgezet (wat dus gelukkig ook kan, via de app). Want als je niet trapt, schakelt hij OOK terug naar eerste, wat heel vervelend is als je op een platte strook in derde aan het fietsen bent, en je de trappers stil houdt om even uit te bollen.

Dat doet hij bij mij niet. Wel naar twee, of je moet echt langzaam rijden. Misschien versie? Ik heb tweede generatie.
 
Een test van deze fiets, met een aantal kritische kanttekeningen.
Is dit herkenbaar of is de fiets inmiddels verbeterd:

GoCycle: ‘Ik ken snorfietsen die minder lawaai maken’ | Vogelvrije Fietser
Ik herken toch niet alles.

Jammer is wel dat de ondersteuning pas na zes pedaalomwentelingen begint.
Klopt niets van. Een paar omwentelingen maximum. En veel valt te fine-tunen via de app, uiteraard.

Ik kreeg verder een zere duim van het ingedrukt houden van de knop.
Het is niet de bedoeling dat je permanent die rode knop zit in te drukken, uiteraard. Is soms wel eens handig voor enkele seconden, maar het hoofddoel van een fiets, is en blijft nog steeds... dat je ermee fietst!

Andere minpunten zijn dat de motor veel lawaai maakt
Klopt totaal niet. Je merkt zelfs amper dat er een elektrische motor bezig is. De Gocycle-tegenhanger van de Tesla-nod, is een polsende blik met in de ogen de vraag "Zou dat nu een elektrische fiets zijn, of niet?"

en je niet kunt zien of de accu alweer opgeladen moet worden
Klopt alweer niet. Je hebt aan de linkerkant van het stuurdisplay 10 LEDs, die de lading van de accu weergeven. Als je dus maar één of twee LEDs meer overhoudt, is het tijd om aan herladen te denken. Lijkt me logisch...

Het kost minuten om de GoCycle te demonteren tot een klein pakketje. In de trein te veel werk
Klopt wel. Maar voor opberging in de Tesla volstaat het afnemen van de wielen, en dat kun je al in enkele seconden.

Maar de fiets is net niet snel genoeg.
Ik vind 45 km/u zonder pedaalbegeleiding mééééér dan snel genoeg. Maar dat zal wellicht aan mij liggen, zeker? Ik vind 240 km/u met de Tesla ook mééééér dan snel genoeg.

Nadeel is dat [de banden] ook snel slijten en snel lek gaan
We hebben onze twee Gocycles nu 3 jaar, en gebruiken ze haast elk weekend plus enkele keren in de week, en we zijn nog nooit lek gereden, en de (originele) banden zien er nog zo goed als nieuw uit.
 
We hebben onze twee Gocycles nu 3 jaar, en gebruiken ze haast elk weekend plus enkele keren in de week, en we zijn nog nooit lek gereden, en de (originele) banden zien er nog zo goed als nieuw uit.

Ik geloof het direct. Het betreffende artikel staat bol van de onjuistheden en misschien ook wel vooroordelen. Vooral de opmerking dat de fiets "net niet snel genoeg" is slaat eerlijk gezegd nergens op. We hebben het over een fiets, niet over een racemonster.

Ik heb nu een aantal ritten gemaakt en ik vind de balans tussen zelf fietsen (dat blijft natuurlijk het belangrijkste) en ondersteuning erg geslaagd. Voor de aardigheid een stuk tegen de wind in gereden en dan helpt hij me op snelheid (zal zo tegen de 25 km/uur zijn) en daarna houd ik moeiteloos die snelheid terwijl er links zo'n twee tot drie lampjes branden als teken dat de motor meehelpt.
Een ritje naar een naburig dorp (Loon op Zand) gaat ineens zo vlot en moeiteloos dat ik het jammer vind dat ik er niet eerder aan gedacht heb.

Vanmiddag met de oudste (8) een eindje gefietst en gemerkt dat hij erg wendbaar is en je er ook gewoon erg langzaam mee kunt rijden. Wel mopperde ze als we in het park over een bruggetje gingen en ik ineens 5 meter voor liep :)
 
96a7bbb206122f2b3f65d99062552b34.jpg


Gisteravond leuke app gevonden. Niet specifiek voor Gocycle maar wel goed bruikbaar. Vanochtend snel klein rondje gesjeesd. Dochter vindt het leuk en wil straks weer heeeel ver gaan fietsen met mij. Is voor het eerst net als dat ze nu steeds vragen wanneer we weer naar Oma gaan, want dan kunnen ze een paar keer spelen etc. onderweg.). Hadden vroeger een p...hekel aan lang in de auto zitten. Allemaal kleine ( en minder kleine) voordeeltjes van de Tesla. Ze hebben het er ook op school over wat soms wat genant is
 
Zit, voordat ik zou overwegen hem te kopen, wel eerst op de noodzakelijk mod te wachten waarmee hij opgeklapt in de frunk kan worden geladen vanuit de Tesla (of wanneer de Tesla ingeplugd staat). Alleen dan is het praktisch. Anders moet hij er telkens na gebruik weer uit om thuis apart op te laden.
Maar als ik zo de laadvoorschriften op hun website lees wordt dat nog niet zo makkelijk.
 
Zit, voordat ik zou overwegen hem te kopen, wel eerst op de noodzakelijk mod te wachten waarmee hij opgeklapt in de frunk kan worden geladen vanuit de Tesla (of wanneer de Tesla ingeplugd staat). Alleen dan is het praktisch. Anders moet hij er telkens na gebruik weer uit om thuis apart op te laden.
Maar als ik zo de laadvoorschriften op hun website lees wordt dat nog niet zo makkelijk.

Zou wel leuk zijn maar bij normaal gebruik hoeft hij maar af en toe wat geladen te worden. Het is mij nog niet gelukt om hem bij een flinke rit op minder dan vier (van de tien) batterijlichtjes te krijgen.
Het is overigens wel zo dat het voor wat de frunk betreft iets meer is dan inklappen. Je bent, als het vlot gaat, een minuutje of twee bezig.