Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Goedkoopste laadoplossing in parkeergarage bij een appartement?

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,117
13,318
Hilversum
Ik ben bezig met het huren van een nieuw, net opgeleverd, appartement.
De bouwer heeft één dikke kabel t.b.v. het laden van elektrische auto's naar de private parkeergarage (uitsluitend voor gebruik door bewoners van de appartementen) aangelegd, waarop meerdere individuele laadinstallaties aangesloten kunnen worden. Ik heb begrepen dat de kabel capaciteit heeft voor 10 laadinstallaties.
De verhuurder heeft weinig ervaring en heeft zich laten vertellen door de aannemer dat er gewoon slimme laadinstallaties aangesloten kunnen worden met een paslezer, die het daadwerkelijke verbruik (door tussenkomst van een derde partij?) aan de verhuurder kunnen doorgeven. En dat de verhuurder dat dan weer doorbelast aan de huurder.

Maar daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan, zoals bijv. inzicht in het contract dat de verhuurder met de energieleverancier afsluit, hoe omgegaan wordt met de lagere kWh-prijs boven 10.000 kWh en of de verhuurder een opslag gaat toepassen.
Los van details: weet iemand wat de goedkoopste (maar ook degelijke) oplossing is, waarbij de verhuurder eenvoudig de individuele verbruiken (bij voorkeur op afstand) kan zien en doorbelasten, terwijl dat inzicht ook bekend is bij de huurder?
Bijv. 'domme' laadinstallaties (zoals van Tesla) met slimme tussenmeters van een derde partij? Of een andere oplossing?
 
Misschien een open deur, maar je noemt het (bewust?) niet; maar waarom plaats je niet zelf een laadpaal daar?

Anders zal jouw verhuurder waarschijnlijk met bv NewMotion in zee gaan, dan rekent hij (volledig automatisch via NewMotion) jou bv 25-35ct per kWh, en hij betaalt zelf een (heel) stuk minder.
 
- De informatie 'kunnen 10 laadpalen op' kun je helemaal niets mee. Je moet weten waar die kabel op is afgezekerd. Bovendien moet er nog een groepenkast tussen die dikke kabel en die 10 laadstations, omdat elk laadstation individueel afgezekerd moet zijn.
- Dingen als boven 10.000 kWh, vastrecht, etc, etc is allemaal voor de ladende bestuurder niet relevant. De VVE kan gewoon een prijs instellen op zo'n laadpaal. Daar mogen ze theoretisch winst op maken (afhankelijk wat men besluit in de vergadering) maar ook verlies. Als het kostendekkend moet zijn kan men na bv. een jaar de tarieven in de palen herzien.
- De verhuurder moet zeker een opslag rekenen, want hij moet immers ook de infrastructuur van die palen voorschieten. Dus de 10 laadpalen zelf, de bekabeling, de installatie, de Internet koppeling voor die palen, etc. Er komt meer bij kijken dan alleen stroomkosten. Een beetje fatsoenlijke laadpaal is al snel 1000,- tot 3000,- euro. Dat hakt er bij 10 stuks in.

Ik zou kijken naar de Alfen EVE Double Pro Line. Dat is een laadpaal die kan verrekenen (met backend), kan loadbalancen tussen meerdere palen en beschikt over 2 sockets per unit (is wat goedkoper qua installatiewerk dan 1 socket per unit).


Ik vond deze site het overzichtelijkste, daar je hier alle opties kunt aan/uit vinken:

Laadpaal ICU EVe met dubbele aansluiting

Verder is het inderdaad zo dat er een derde partij tussen zit. Dat kan bv. E-Flux zijn. E-Flux brengt dan de kosten in rekening bij de ladende bestuurder (middels zijn laadpas, al dan niet via de aanbieder van die laadpas) en E-Flux stort het geld dat daarmee is 'verdiend' terug naar de paaleigenaar. Je betaald daar een bedrag per maand per socket voor. Ook die kosten moeten dus verrekend worden in de kWh prijs.

Dat betekent ook dat de kosten per kWh nooit exact uit te rekenen zijn. Het hangt af van het totale verbruik van de palen, het aantal verbruikte kWh, etc ,etc.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ha Maarten,

Ik ben voor mijn VVE (30 parkeerplekken) ook bezig de mogelijkheden op een rij te zetten. Mijn bevindingen:

- laadoplossingen voor in garages zijn gewoon duurder dan eigen installaties, reken maar op 2 a 3 keer zo duur.
Redenen: er zal meestal een loadbalancer bij moeten om uitbreiding van de hoofdaansluiting binnen de perken te houden, de infrastructuur is duurder (langere kabels etc.), de laders zelf moeten loadbalancing en automatisch verrekening ondersteunen. Je kan gaan voor laadpalen op aparte kWh meters maar ik vermoed toch dat iemand in de VVE het op een gegeven moment wel zat wordt om elke maand al die meterstanden op te nemen en dat te gaan doorbelasten. Daarnaast hebben bewoners die een leaseauto hebben vaak een faktuur nodig om de kosten door te belasten aan werkgever/leasemij.
Alle partijen die automatische verrekening als dienst leveren (e-Flux e.d.) rekenen hiervoor zo’n 5€ per maand.
Zo’n contract staat me zelf tegen maar ik heb er nog geen een gevonden die het voor niets doet.

- de duurste oplossing: Zaptec Pro laders. Prachtige AC laders, allemaal 22kW (3x32A) met een unieke eigenschap: ze kunnen tijdens een laadsessie auto’s dynamisch van fase switchen. Dus zeg dat er 2 op fase 1 laden en 1 op fase 3 dan kunnen ze een van die eerste twee auto’s tijdens het laden overzetten naar fase 2. Je hebt dan een systeem dat elke type auto optimaal snel kan laden (van 1F16 tot 3F32), en ook wordt je hoofdaansluiting optimaal benut, dit levert met name bij grotere installaties voordeel op (volgens eigen zeggen zijn ze bij >15 laders in het voordeel) omdat daar door schaalgrote de besparing op een anders noodzakelijke uitbreiding van de hoofdaansluiting groter is.
Daarnaast doen ze aan plc, de communicatie gaat over de powerlines, je hoeft dus geen aparte utp kabels voor de loadbalancing te gaan aanleggen. De VVE zou in een keer een ringleiding door de garage kunnen leggen, als gemeenschappelijke kosten. Bewoners kunnen dan hierna zelf makkelijk tzt de lader installeren, met slechts een korte kabel naar de ringleiding. Aansluitkosten per punt worden dus lager. Systeem is niet te mixen met laders van andere aanbieders. Zaptec Pro: ong. 1750€ ex aansluitkosten en loadbalancer.

- eenvoudiger oplossing: per parkeerplek gewoon een kabel+utp naar de cvz kast, waarin de hoofdaansluiting zit + loadbalancer en switch. De offertes die ik tot nu toe binnen heb zitten allemaal op de 2500-3000€ (waarvan meen ik 1200 voor een EVE lader), volledig te betalen door elk individueel lid, flink hierop te besparen indien de VVE dit door een goede huiselectriciën laat uitvoeren nmm. De partijen verschillen een beetje kwa aanbod: sommige werken maar met een merk (Maxem met EVE), anderen ondersteunen wel diverse merken zolang ze maar OCPP1.6 praten (nodig voor de loadbalancing).

Toen ik er aan begon was het idee eigenlijk dat elk systeem wel tegengehouden zou worden door de VVE leden die geen electrische auto hebben. In de praktijk werd het plan verworpen door diegene die wèl electrisch rijden. Reden: er staan op loopafstand publieke laadpalen voor de deur, die nog niet heel druk bezet zijn. Bewoners gaan liever af en toe even buiten staan (geen parkeerkosten na 21:00) dan zo’n bedrag neer te leggen om binnen te kunnen laden.

Verrekening: hoeveel je doorberekent moet je evt naar verloop van tijd kunnen aanpassen uiteraard.
Vaak wordt er 5ct/kWh extra bovenop de kostprijs voor de VVE doorbelast naar de bewoners om de kosten van de hogere capaciteitsaansluiting te betalen.
 
Waarom zou het anders moeten dan als iemand in z'n gezinswoning een laadpunt heeft? Namelijk: het laadpunt bevat een SIM-kaart en kWh-uur meter. Elke keer dat je laadt (je kaart swiped), geeft de paal het verbruik door aan de paal operator. De operator vergoed het verbruik door een credit-nota te sturen aan de eigenaar van de meterkast waardoor de stroom is geleverd. En als 2 of 10 laadpunten dat doen, komen er 2 of 10 credit-nota's per maand binnen. De eigenaar van de meterkast wordt hierdoor gecompenseerd voor zijn stroomverbruik. De paal operator stuurt ook een factuur aan degene die de laadpas in bezit heeft (met een hogere kWh-prijs dan de prijs die ze vergoeden aan de meterkasteigenaar :) ).
De meterkasteigenaar hoeft dus helemaal niet zelf van alles bij te houden per appartement.
Tenminste, zo werkt het bij mij op de zaak, ik krijg elke maand van de paal-operator een gespecificeerde credit-factuur per laadpaal (ik heb er tientallen), en daarbinnen per laadsessie met vermelding van het laadpasnummer. En dat levert (iets) meer op dan stroomkosten die we kwijt zijn....
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ik vond deze site het overzichtelijkste, daar je hier alle opties kunt aan/uit vinken:

Laadpaal ICU EVe met dubbele aansluiting
Die Alfen ICU EVE met dubbele aansluiting (2x22 kW) heb ik dus op mijn oprit staan en de door Alfen voorgeschreven en op de door hen voorgeschreven manier geïnstalleerde oplossing voor loadbalancing werkt bij mij niet. Als ik het goed begrijp zit het probleem in de (communicatie met de) modbusmeter in de meterkast. Als de zon schijnt raakt hij in de war want het teruggeleverde vermogen door de zonnepanelen wordt hetzelfde beschouwd als afgenomen vermogen. Resultaat is dat het systeem 'denkt' dat er geen vermogen beschikbaar is wanneer de zon flink schijnt. Dat is al sinds april bekend en Alfen weigert tot dusver om een tijdslijn voor het werken aan een oplossing te geven.

De backoffice heb ik bij e-flux draaien, kan zelf de tarieven instellen, dat werkt erg goed. Het is daar ook mogelijk om bijvoorbeeld mijn gasten elk een eigen rfid tag te geven, laden 'gratis' te maken in de portal en dan periodiek zelf een factuur sturen.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Dat is het vr
Waarom zou het anders moeten dan als iemand in z'n gezinswoning een laadpunt heeft? Namelijk: het laadpunt bevat een SIM-kaart en kWh-uur meter. Elke keer dat je laadt (je kaart swiped), geeft de paal het verbruik door aan de paal operator. De operator vergoed het verbruik door een credit-nota te sturen aan de eigenaar van de meterkast waardoor de stroom is geleverd. En als 2 of 10 laadpunten dat doen, komen er 2 of 10 credit-nota's per maand binnen. De eigenaar van de meterkast wordt hierdoor gecompenseerd voor zijn stroomverbruik. De paal operator stuurt ook een factuur aan degene die de laadpas in bezit heeft (met een hogere kWh-prijs dan de prijs die ze vergoeden aan de meterkasteigenaar :) ).
De meterkasteigenaar hoeft dus helemaal niet zelf van alles bij te houden per appartement.
Tenminste, zo werkt het bij mij op de zaak, ik krijg elke maand van de paal-operator een gespecificeerde credit-factuur per laadpaal (ik heb er tientallen), en daarbinnen per laadsessie met vermelding van het laadpasnummer. En dat levert (iets) meer op dan stroomkosten die we kwijt zijn....
Met welke partijen werk jij, zowel qua laadpunt als laadpuntoperator? Heeft iemand de prijzen van verschillende operators wel eens vergeleken?
 
Dat is het vr

Met welke partijen werk jij, zowel qua laadpunt als laadpuntoperator? Heeft iemand de prijzen van verschillende operators wel eens vergeleken?
Daar wil ik wel op antwoorden, maar heb geen idee of dat niet tegen de forum etiquette indruist... (reclame en zo)
Het merendeel van) onze laadpalen is van Alfen (ICU Ece), tegenwoordig Eve Double Pro Line geheten. Die is er ook in een enkele uitvoering (die laten we bij onze leaserijders thuis monteren). Wij hebben 'm gekozen vanwege de informatieve LCD display en de uitgebreide softwarematige instelmogelijkheden en load balancing opties. Onze laadpaaloperator is Eneco E-Mobility. Ik geloof dat zij met het Green-Flux backend werken.
 
  • Informative
Reactions: Maarten