Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Goedkope(re) TPMS ventielen voor de Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien ik op termijn nieuwe velgen voor mijn Model 3 aan wil schaffen, zit wat rond te kijken voor bijbehorende TPMS ventielen. Aangezien deze bij de bandenboer erg duur zijn (€200 voor een setje van 4), heb ik op Amazon en Aliexpress gekeken, en zie daar prijzen van rond de €50 voor 4. Deze zijn dan gelabeled als geschikt voor de Model S/X, maar wat ik heb begrepen zijn dat dezelfde als voor de 3, klopt dat? Is er nog iets waar ik op moet letten? Begreep wel dat sommige nog niet 'geprogrammeerd' zijn, waar je weer een speciaal device voor nodig hebt.
Ik heb zelf bijvoorbeeld deze gevonden:
https://www.amazon.de/dp/B07Z1FWMHT...ŽÕÑ&keywords=tpms+tesla&qid=1571316764&sr=8-5
US $45.9 15% OFF|4 STUKS Auto TPMS Bandenspanning Monitor Sensor Systeem 103460200A 433MHz S180052068C voor tesla Model S Model X 3 S-in Bandenspanning alarm van Auto´s & Motoren op AliExpress - 11.11_Dubbel 11Vrijgezellendag

Is dit gewoon een kwestie van bestellen en werken?
 
Aangezien ik op termijn nieuwe velgen voor mijn Model 3 aan wil schaffen, zit wat rond te kijken voor bijbehorende TPMS ventielen. Aangezien deze bij de bandenboer erg duur zijn (€200 voor een setje van 4), heb ik op Amazon en Aliexpress gekeken, en zie daar prijzen van rond de €50 voor 4. Deze zijn dan gelabeled als geschikt voor de Model S/X, maar wat ik heb begrepen zijn dat dezelfde als voor de 3, klopt dat? Is er nog iets waar ik op moet letten? Begreep wel dat sommige nog niet 'geprogrammeerd' zijn, waar je weer een speciaal device voor nodig hebt.
Ik heb zelf bijvoorbeeld deze gevonden:
https://www.amazon.de/dp/B07Z1FWMHT...ŽÕÑ&keywords=tpms+tesla&qid=1571316764&sr=8-5
US $45.9 15% OFF|4 STUKS Auto TPMS Bandenspanning Monitor Sensor Systeem 103460200A 433MHz S180052068C voor tesla Model S Model X 3 S-in Bandenspanning alarm van Auto´s & Motoren op AliExpress - 11.11_Dubbel 11Vrijgezellendag

Is dit gewoon een kwestie van bestellen en werken?
bol.com EUR 41,95 -
omschrijving:
TPMS sensor ventiel Tesla Model 3 Type: Bouwjaar: 01/2016-12/2019 433Mhz
Staat ook een beschrijving bij hoe je zie moet inleren
 
Even over dat 'inleren'. Er zijn verschillende processen, die hier mogelijk door elkaar worden gehaald.

1. Het configureren van universele sensoren voor gebruik bij een specifiek merk auto en eventueel een specifiek voortuig.
Dit gebeurt met een door de fabrikant van de universele sensoren geleverd apparaatje en wordt doorgaans uitgevoerd door de leverancier/installateur van de sensoren. De sensoren worden geconfigureerd om zich te gedragen als Tesla sensoren en daarbij krijgt elke sensor ook een ID. Hiervoor kan de installateur kiezen voor willekeurige ID's (A), of gekopieerde ID's van de bestaande sensoren van die auto(B). Het kopiëren van de ID's van de bestaande sensoren heeft tot voordeel dat de auto niet eens merkt dat er andere wielen op de auto zijn gemonteerd bij een wielenwissel. Dit maakt bij een Tesla niet zo veel uit, maar is bij andere merken relevanter. Zie hierna.

2. Het configureren van Tesla(-compatible) sensoren voor een specifiek voertuig.
Er zijn momenteel twee soorten Tesla en Tesla-compatible sensoren; generatie I (Baolong) en generatie II (Bosch). Die zijn per definitie Tesla-specifiek. Het verdere configureren is dezelfde stap als bij proces 1, namelijk het geven van ID's aan de sensoren. Dit gebeurt doorgaans al bij productie van de sensoren, maar kan eventueel ook met een specifiek apparaatje gebeuren door de installateur. Hierbij kan dan ook weer worden gekozen voor willekeurige of gekopieerde ID's.

3. Het configureren van de auto voor gebruik van wielen met andere sensoren.
Dit is wat de gebruiker merkt wanneer er een andere set wielen wordt gemonteerd. Bij een Tesla is er een specifieke menu-optie om de auto te vertellen dat er andere wielen zijn gemonteerd. Daardoor kan de juiste afbeelding in het scherm worden getoond en andere instellingen specifiek voor die wielen worden gedaan. Dit inleerproces is volledig probleemloos bij Tesla's en kan vervallen wanneer de sensoren gekopieerde ID's hebben.
Bij sommige andere merken, waar je verplicht het dealernetwerk moet bekostigen, is dit proces slechts mogelijk door naar de dealer toe te gaan en een verplicht kopje koffie te drinken. Onder afdracht van een beperkt bedragje krijg je dan ook van een verkoper te horen dat het eigenlijk tijd is om de hele auto te vervangen. Dit inleerproces kan voor die merken ook bij sommige bandenspecialisten plaatsvinden, dan is het bedragje wat lager en vervalt doorgaans het advies om de hele auto te vervangen.

In de praktijk betekent dit dat:
* universele sensoren bij de bandenspecialist daar ter plekke proces 1 of 2 (hebben) ondergaan en daarna eventueel proces 3 plaatsvindt
* de sensoren van het Tesla Service Center, BOL, Amazon, Ali of Marktplaats proces 1 of 2 al hebben ondergaan, waarna proces 3 plaatsvindt
* in geen enkel geval een 'extra tool' door de gebruiker hoeft te worden aangeschaft; mocht deze nodig zijn dan heeft de installateur die gewoon
 
Niet echt het juiste antwoord van Ger356. In Duitsland mag je op topsnelheid rijden en het is uiteraard niet normaal als er dan componenten afbreken. Al helemaal niet als die voor een gevaarlijke situatie kunnen zorgen. En dat kunnen ze denk ik: een lekke band door een ongelukkig stuiterend deel van de sensor met scherpe punt bijvoorbeeld, die dan ook nog eens niet opgemerkt wordt omdat de sensor net overleden is.
Dus wat mij betreft een no-go voor die te goedkope en gevaarlijke TPMS sensoren.
Overigens zouden er verschillende merken / kwaliteiten kunnen bestaan, maar hoe weet je nu of je merkloze sensoren koopt die veilig zijn?
 
Niet echt het juiste antwoord van Ger356. In Duitsland mag je op topsnelheid rijden en het is uiteraard niet normaal als er dan componenten afbreken. Al helemaal niet als die voor een gevaarlijke situatie kunnen zorgen. En dat kunnen ze denk ik: een lekke band door een ongelukkig stuiterend deel van de sensor met scherpe punt bijvoorbeeld, die dan ook nog eens niet opgemerkt wordt omdat de sensor net overleden is.
Dus wat mij betreft een no-go voor die te goedkope en gevaarlijke TPMS sensoren.
Overigens zouden er verschillende merken / kwaliteiten kunnen bestaan, maar hoe weet je nu of je merkloze sensoren koopt die veilig zijn?
Exact, ik betaal ook liever iets meer voor kwalitatief goede sensoren, maar wie zegt dat die bandenboer ook niet die chinese dingen inkoopt voor nog geen tientje per stuk, en verkoopt voor €40+?
 
Exact, ik betaal ook liever iets meer voor kwalitatief goede sensoren, maar wie zegt dat die bandenboer ook niet die chinese dingen inkoopt voor nog geen tientje per stuk, en verkoopt voor €40+?
Goed punt inderdaad. Nu we afweten van het bestaan van die te goedkope sensoren zouden we de bandenboer kunnen vragen om garantie op de sensoren te vermelden op de factuur. Dat is voor aankopen van allerlei spullen zoals TV's, laptops enz. heel normaal, en zou voor de bandenboer ook geen probleem moeten zijn. Als hij kwalitatief goede sensoren verkoopt.
 
Met het mooie weer in vooruitzicht toch maar eens op zoek naar zomervelgen voor mijn 3. Ik heb de Michelin PS4 banden al, nu nog velgen en sensoren.
Vandaar dat ik dit draadje weer ophaal, zijn er sinds oktober nog mensen met ervaringen bijgekomen wat betreft TPMS voor de model 3. Ik kan natuurlijk voor 150-200 euro de echt halen, maar als er inmiddels positieve ervaringen zijn met de budget oplossing dan is dat wellicht ook een overweging.
Alle input is welkom!
 
Op advies van mijn lokale bandenman deze sensoren laten plaatsen:
Autel

Na bandenwissel eerst nieuwe banden geselecteerd in service menu, daarna reset bandenspanning, daarna interen en stukje rijden.
Nu krijg ik telkens bijgaande melding:
WACL1284.jpeg


Volgens leverancier Autel zouden deze sensoren geschikt en zelflerend zijn. Bandenman vermoedt dat ze toch gekloond of ingeleverd moeten worden en gaat nu een programmeer apparaat kopen.

Vraag hier: Is dit echt de route naar een oplossing?
 
Op advies van mijn lokale bandenman deze sensoren laten plaatsen:
Autel

Na bandenwissel eerst nieuwe banden geselecteerd in service menu, daarna reset bandenspanning, daarna interen en stukje rijden.
Nu krijg ik telkens bijgaande melding:View attachment 535372

Volgens leverancier Autel zouden deze sensoren geschikt en zelflerend zijn. Bandenman vermoedt dat ze toch gekloond of ingeleverd moeten worden en gaat nu een programmeer apparaat kopen.

Vraag hier: Is dit echt de route naar een oplossing?

Daarom zou ik dus zelf nooit TPMS sensoren kopen die niet van Tesla zelf zijn. Je bespaard dan helaas geen geld maar wel een hoop ellende. Die Autel kunnen dan wel zelflerend zijn maar moeten waarschijnlijk toch eerst worden gekloond of geprogrammeerd zodat ze worden herkend door je Tesla. Staat trouwens ook gewoon in de link die je erbij hebt staan dat ze geprogrammeerd moeten worden. Dit is dus niet gebeurd begrijp ik. Dat is inderdaad wel de enige oplossing om ze werkend te krijgen. Weet alleen niet of ze dit kunnen doen als de TPMS sensoren gemonteerd zitten of dat de banden toch eerst weer eraf moeten. Maargoed dat moet je bandenman dan maar regelen, die hoort dit toch ook echt te weten. ;)
 
Op advies van mijn lokale bandenman deze sensoren laten plaatsen:
Autel

Na bandenwissel eerst nieuwe banden geselecteerd in service menu, daarna reset bandenspanning, daarna interen en stukje rijden.
Nu krijg ik telkens bijgaande melding:View attachment 535372

Volgens leverancier Autel zouden deze sensoren geschikt en zelflerend zijn. Bandenman vermoedt dat ze toch gekloond of ingeleverd moeten worden en gaat nu een programmeer apparaat kopen.

Vraag hier: Is dit echt de route naar een oplossing?
De sensoren van Autel zijn gewoon prima, mits je bandenman weet waar hij mee bezig is.
Ik heb zelfs de Autel sensoren behouden bij de overgang van generatie-1 TPMS (Baolong) naar generatie-2 (Continental) in mijn Model S. Ze worden dan gewoon aangepast terwijl ze nog in de velg zitten.
 
De sensoren van Autel zijn gewoon prima, mits je bandenman weet waar hij mee bezig is.
Ik heb zelfs de Autel sensoren behouden bij de overgang van generatie-1 TPMS (Baolong) naar generatie-2 (Continental) in mijn Model S. Ze worden dan gewoon aangepast terwijl ze nog in de velg zitten.
Paulus, dat aanpassen, wordt dat met zo'n programmeer apparaat gedaan?
 
Met een programmeer apparaat was het op "automatisch inleren" zetten van de sensoren een fluitje van een cent. Kan gewoon met de sensor gemonteerd, wel de band een beetje leeg laten lopen. De auto had daarna de sensoren snel gevonden na een paar minuten rijden.

Conclusie: Goedkope sensoren inderdaad geen probleem. Deze waren 40,- pst.