Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Google navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Zo ver ik weet zijn de kaarten in de Tesla van Google, maar de navigatie werkt op Navigon. De Navigon navigatie wordt 'geprojecteerd' over de Google maps kaarten heen. Zo heb je bij Amsterdam een aantal nieuwe 3 baans wegen, die je wel ziet op de kaart maar als je de navigatie aanzet wordt hij helemaal gek en denkt hij dat je offroad bent.
 
Shame on me, dat wist ik. Maar wel blijft de vraag wie wat aanstuurt.... Mapbox Google of Google Mapbox?

En het idee van Mapbox was dat er vaker updates zouden komen. Gevoelsmatig is dat niet echt het geval.....
 
Shame on me, dat wist ik. Maar wel blijft de vraag wie wat aanstuurt.... Mapbox Google of Google Mapbox?
En het idee van Mapbox was dat er vaker updates zouden komen. Gevoelsmatig is dat niet echt het geval.....

Ze staan in principe los van elkaar: Mapbox & Valhalla voor de routeberekening en navigatie, de berekende route wordt vervolgens geprojecteerd op de Google maps (of evt sattelietbeelden) die je op je scherm ziet.
Heb je de optie 'Online Routing' aanstaan ? Dan zou volgens de tamtam de routeberekening op de servers moeten plaatsvinden, niet in je auto. Ik heb al eens meegemaakt dat er al een route werd berekent via een nieuwe weg die pas 1 of 2 weken open was.

De kaarten worden ook nog gedownload naar je auto voor het geval je offline bent, dat is zo'n 7 a 8 GB afgaande op download traffic die gebruikers op hun Wifi routers hebben gezien. De melding die je vroeger kreeg ('Maps have been updated' oid) hebben ze denk ik uitgezet.
 
Tesla kan nog behoorlijk wat verbeteren op het gebied van de navigatie.
Wat mij tegenvalt is de Google navigatie:

  • Geeft heel vaak verkeerde snelheden weer, dat zou toch feilloos moeten werken want mijn flitsmeisetr app kan dat wel...Lijkt me ook wel een vereiste als je ooit autonoom wil gaan rijden?
  • Aanwijzingen vaak laat, ook route overzicht minimalistisch
  • Geen goed overzicht welke files je gaat tegen komen.
  • Geen alternatieve routes
  • Geen eigen voorkeursroutes
  • Muziek dempt niet bij aanwijzing. verder heel weinig instelling mogelijk

Mijn TomTom doet het wat dat betreft stukken beter. Hoop dat de toekomstige updates daar iets aan gaan doen want ben bijna geneigd de TomTom er weer naast te hangen. Gezien alle tech in de auto voelt de google navigatie een beetje 2015

Hoe ervaren jullie dit?
 
Tesla kan nog behoorlijk wat verbeteren op het gebied van de navigatie.
Wat mij tegenvalt is de Google navigatie:

  • Geeft heel vaak verkeerde snelheden weer, dat zou toch feilloos moeten werken want mijn flitsmeisetr app kan dat wel...Lijkt me ook wel een vereiste als je ooit autonoom wil gaan rijden?
  • Aanwijzingen vaak laat, ook route overzicht minimalistisch
  • Geen goed overzicht welke files je gaat tegen komen.
  • Geen alternatieve routes
  • Geen eigen voorkeursroutes
  • Muziek dempt niet bij aanwijzing. verder heel weinig instelling mogelijk

Mijn TomTom doet het wat dat betreft stukken beter. Hoop dat de toekomstige updates daar iets aan gaan doen want ben bijna geneigd de TomTom er weer naast te hangen. Gezien alle tech in de auto voelt de google navigatie een beetje 2015

Hoe ervaren jullie dit?
Idem, kan me in alle punten vinden, behalve de laatste want ik zet de gesproken instructies altijd uit. Ik vindt de zoomfactor ook niet altijd goed, vooral in de stad te ver uitgezoomd. Ik zou dan graag een perspectief beeld hebben.

Vooral alternatieve routes vind ik een groot gemis.
 
Satelliet view kan je eenvoudig aanzetten door ergens op de kaart te klikken en vervolgens het wereldbolletje dat dan verschijnt te selecteren aan de rechter zijkant van het scherm.

Satelliet view maakt de weergave wel overzichtelijker vind ik.

Ook ik mis weleens een aantal van de verfijningen die hierboven worden genoemd, maar onderaan de streep vind ik dit toch echt wel het beste systeem dat ik tot op heden heb gehad (vergelijk met BMW en Volvo systeem).
 
Satelliet view kan je eenvoudig aanzetten door ergens op de kaart te klikken en vervolgens het wereldbolletje dat dan verschijnt te selecteren aan de rechter zijkant van het scherm.

Satelliet view maakt de weergave wel overzichtelijker vind ik.

Ook ik mis weleens een aantal van de verfijningen die hierboven worden genoemd, maar onderaan de streep vind ik dit toch echt wel het beste systeem dat ik tot op heden heb gehad (vergelijk met BMW en Volvo systeem).

top bedankt gevonden :)
 
Tesla kan nog behoorlijk wat verbeteren op het gebied van de navigatie.
Wat mij tegenvalt is de Google navigatie:

  • Geeft heel vaak verkeerde snelheden weer, dat zou toch feilloos moeten werken want mijn flitsmeisetr app kan dat wel...Lijkt me ook wel een vereiste als je ooit autonoom wil gaan rijden?
  • Aanwijzingen vaak laat, ook route overzicht minimalistisch
  • Geen goed overzicht welke files je gaat tegen komen.
  • Geen alternatieve routes
  • Geen eigen voorkeursroutes
  • Muziek dempt niet bij aanwijzing. verder heel weinig instelling mogelijk

Mijn TomTom doet het wat dat betreft stukken beter. Hoop dat de toekomstige updates daar iets aan gaan doen want ben bijna geneigd de TomTom er weer naast te hangen. Gezien alle tech in de auto voelt de google navigatie een beetje 2015

Hoe ervaren jullie dit?
+1
Is een van mijn grootste teleurstellingen met de auto. De eye-candy van de Google interface is geweldig en ook spraakcommandos (moet de interface dan wel helaas op Nederlands) werken best heel goed. Maar voor een veelrijder schiet de navigatie te kort.

Wat ik verder nog mis:
- parkeren/opladen/restaurant dichtbij c.q. nabij bestemming. Kan nu ook, maar dan moet je wel minutenlang met het scherm in de weer en dat is niet veilig;
- detailscherm aan de linkerzijde van het scherm van de Model 3. Iedere app wordt nu over de navigatie heen geplaatst. Het is me al een paar keer gebeurd dat ik hierdoor een onverwachte omleiding heb gemist (spraak staat alleen in steden in het buitenland aan bij mij).

Sinds V10 kan je wel op een POI drukken om er extra informatie over te krijgen of rechtstreeks naar toe te navigeren. Dat is een verbetering. Maar voor veilig navigeren is het systeem niet goed genoeg. Je moet te vaak kijken, een goed 3D beeld ontbreekt (vooral van belang in grote, drukke steden) en de steminstructies komen veel te laat. Dat deed mijn jarenoude TomTom Go echt veel beter. Voor vakantie in Italië gaat die waarschijnlijk gewoon weer mee. Of met de smartphone op schoot van de bijrijder

Tesla schijnt nogal eens te vergeten dat autorijden de belangrijkste functionaliteit is van het apparaat en dat veilig navigeren op twee komt. Zoals ze in de luchtvaart zeggen: "aviate, navigate, communicate". Al het andere is een leuke extra maar staat onderaan de lijst met prioriteren.
 
Last edited:
Is het geen instelling ergens? Ik gebruik Android Auto naar volle tevredenheid, en die gebruikt Google Maps als back end. Volkomen vergelijkbaar met de eveneens aanwezige Tomtom live. met zowel de nauwkeurigheid van de kaarten als de file informatie.
 
Vandaag even de "feel hungry" mogelijkheid van V10 geprobeerd. Hij zoekt de restaurants in je omgeving maar wel waar je je lang voorbij bent. Zat op de snelweg en kreeg steeds restaurants die en paar KM terug lagen. Zou toch restaurants in de rijrichting of naviagtierichting moeten zoeken?