Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

GPS met kuren (bug of defect?)

This site may earn commission on affiliate links.
De laatste tijd heb ik iets vreemd vastgesteld met mijn classic 85.
Ik vermoed dat het sinds V7.1 is maar ben dat niet 100% zeker:
wat ik vaststel is het volgende:
Rij ik bv 50m achteruit dan gaat het pijltje in de navigatie 50m de andere richting op. Wat dan rade dingen oplevert in de navigatie. de auto denkt dat hij bv op een parallelle weg zit of al voorbij een kruispunt is terwijl dat nog niet zo is etc...

Nu vroeg ik me af of er nog dergelijke gevallen zijn (dan is het een bug), of ik enkel met dat probleem zit ( dan heb ik een defect)
 
De laatste tijd heb ik iets vreemd vastgesteld met mijn classic 85.
Ik vermoed dat het sinds V7.1 is maar ben dat niet 100% zeker:
wat ik vaststel is het volgende:
Rij ik bv 50m achteruit dan gaat het pijltje in de navigatie 50m de andere richting op. Wat dan rade dingen oplevert in de navigatie. de auto denkt dat hij bv op een parallelle weg zit of al voorbij een kruispunt is terwijl dat nog niet zo is etc...

Nu vroeg ik me af of er nog dergelijke gevallen zijn (dan is het een bug), of ik enkel met dat probleem zit ( dan heb ik een defect)

Ik heb ook een Classic en iets soortgelijks. Mijn GPS lijkt sinds een recente update ook van slag. In Google maps (op het hoofdscherm) zie ik dat het pijltje van de auto ca. 20-30 m. noordelijker is dan ik daadwerkelijk rijd. Dat zie ik ook terug in de telefoon app. Als ik m'n auto parkeer staat die in de app ineens een straat verder geparkeerd, terwijl hij toch echt op mijn oprit staat :confused:.
En nu ik er over nadenk: ik rijd altijd achteruit mijn erf op (ca. 30 meter). Zou de GPS daarvan van slag raken? Kan het me haast niet voorstellen.

Lijkt mij een bug ...
 
Ik heb ook een Classic en iets soortgelijks. Mijn GPS lijkt sinds een recente update ook van slag. In Google maps (op het hoofdscherm) zie ik dat het pijltje van de auto ca. 20-30 m. noordelijker is dan ik daadwerkelijk rijd. Dat zie ik ook terug in de telefoon app. Als ik m'n auto parkeer staat die in de app ineens een straat verder geparkeerd, terwijl hij toch echt op mijn oprit staat :confused:.
En nu ik er over nadenk: ik rijd altijd achteruit mijn erf op (ca. 30 meter). Zou de GPS daarvan van slag raken? Kan het me haast niet voorstellen.

Lijkt mij een bug ...

Ik vermoed dat het mechanisme die er voor zorgt dat, als we door tunnels rijden nog steeds een correct positie krijgen, hier iets mee te maken heeft. Als de wielen draaien worden er vermoedelijk pulsen gegenereerd waardoor de auto weet hoeveel meter hij heeft afgelegd en telt die bij zijn gekende positie. En vermist GPS maar 10 m nauwkeurig is, doet die dat ook als we traag rijden. En de bug zit er dan in dat er geen rekening word gehouden mer de richting dat we opgaan (voor of achteruit).
Maar dit is gissen natuurlijk.
 
Een (standaard) GPS -ontvanger kan alleen een positie bepalen met een bepaalde nauwkeurigheid. Aangezien een GPS -ontvanger geen kompas in zich heeft, kan hij alleen wanneer hij zich verplaats een richting bepalen. Dus als je achteruit gaat rijden, dan wordt de voorkant van je auto ineens je achterkant. Hij plot, laat maar zeggen, elke seconde een positie en ziet op die manier in welke richting je je beweegt, en op die wijze wordt het pijltje dan ook weergegeven.

Met een GPS heb je een standaard nauwkeurigheid van circa 20 meter. Deze kun je verkleinen door bijvoorbeeld het ontvangen van een "differentiaal" -signaal (over land) die de nauwkeurigheid terug brengt naar circa 2 meter. Op een mobiele telefoon wordt bijvoorbeeld via het internet een correctiesignaal gebruikt om de nauwkeurigheid terug te brengen. In een auto wordt, naar mijn weten, niet een correctiesignaal gebruikt maar maakt men inderdaad gebruik van het aantal omwentelingen van je wielen, een soort van "stappenteller". Zo wordt de GPS voor een "grove" positiebepaling gebruikt waarna de "stappenteller" de nauwkeurigheid brengt in combinatie met de kaart. Zo wordt volgens mij ook het geheel gekalibreerd zodat je inderdaad op de juiste positie op de kaart wordt weergegeven.

Is dat niet het geval, dan kan er dus iets fout gegaan zijn met de kalibratie, ofwel staat bijvoorbeeld de "kaartdatum" verkeerd maar dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien die vast is en niet wijzigt. Maar zit me eigenlijk af te vragen of een Tesla, aangezien hij continu internettoegang heeft, niet via het internet eenvoudig zijn correctiesignaal ontvangt zodat hij "standaard" een nauwkeurig positie in de kaart weergeeft. Zou voor het meest voor de hand liggende zijn. Het kan dan nog steeds een combinatie van dit alles zijn. Beetje vreemd dat je auto dan ineens 20-30 meter noordelijker staat. Misschien even een reset doen? Want zoals je hier merkt, hebben er maar weinig of geen er last van hetzelfde probleem. Ik in ieder geval niet.