Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Groene Stroom (BE)

This site may earn commission on affiliate links.

Carl

Active Member
Supporting Member
Jan 12, 2013
1,745
2,182
Belgium
Las onlangs in Trends een vergelijking over hoe "groen" energieleveranciers waren, komende van Greenpeace. Nu, Trends is een roddelblaadje en Greenpeace weet vermoedelijk vrij weinig van energiedistributie in België, maar goed, een mens moet ergens beginnen...

Ecopower CVBA kwam zeer goed uit dat onderzoek. Als ik op site ga kijken : coöperatieve vennootschap waar je meteen vennoot kan worden, maar die je niet als klant wil tenzij ze zeker is 100% zonne-energie of windenergie te kunnen leveren voor jouw behoefte. Een beetje duurder dan een "traditionele" energieleverancier, maar hoogstens een paar honderd euros per jaar. Vind ik eigenlijk wel een perfect uitgangspunt.

Ik zou er wat voor over hebben om zeker te zijn dat mijn energieleverancier ALLEEN voor 100% zon/wind/getijden gaat (en dus niet zo'n energieleverancier is die zijn "groen product" zijdelings verkoopt maar verder 99,2% anders bezig is, en eens goed lacht met zijn groen product tijdens vergaderingen van de Raad van Bestuur!).

Iemand ervaring met Ecopower? Iemand andere goede ideeën inzake "groene stroom" in Vlaanderen?
 
hoogstens een paar honderd euros per jaar
Weet niet waar Engie-Electrabel staat in de ranking, maar ik ben onlangs bij hen overgeschakeld naar volledig groen aan 0,79€ extra per maand. Is toch wat anders dan 'een paar honderd euro'.
Volgens Prijzen vergelijken (V-TEST) is Electrabel niet de goedkoopste maar voor een 10-tal euro ga ik niet wijzigen.
Hun electriciteit doet zijn werk, is vorstbestendig, stinkt niet. Ik mis alleen de zegeltjes en de ruitenwasser.
 
ik zit er al 10 jaar bij; werkt vlot. Ze hanteerden heel lang het 'transparante' principe van een bedrag per kWh. Geen abonnements kosten, geen facturen waar je niet aan uitgeraakt omdat er een A4tje bijhangt met taxen, distributietarieven,... Je betaalt gewoon per verbruikte kWh of het er nu 1000 of 10000 zijn. (los van de Turteltax uiteraard)

De prijs is wel afhankelijk van de distributienetbeheerder en ik zit jammer genoeg bij de duurste (Gaselwest). 5 jaar geleden laadde ik de Leaf op aan 18 cent per kWh, de Tesla nu aan 30 cent o_O. Moest de prijs van diesel zo snel zijn gestegen (naar 3 euro, stond toen 1.5 per liter dacht ik) stond het land op stelten
 
Ik was klant bij Ecopower - zodra de overstap van de monopolist kon, want ze hadden teveel aanvragen en teweinig stroom ! Aankoop van minimaal één aandeel is noodzakelijk.

Ik ben er wel van overtuigd dat zij 100% "groene stroom" leveren; ze hadden vroeger vooral wat kleinere projecten als watermolens etc; en hebben nu vooral met windmolens uitgebreid.

Negatief is hun steun voor pellets; diegene die verbranden van hout als groene stroom ziet moet een fameuze vijs los gehad hebben; of belangen gehad hebben - waarschijnlijke beide !
Groene stroom is zoveel meer dan "CO2-neutraal" - maar hoort milieu-neutraal te zijn !

Toen de Tesla kwam ben ik overgestapt naar een andere leverancier, reden is dat Ecopower geen tweevoudige dag/nacht tarief heeft.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Carl
Dat laatste houdt mij ook tegen om naar een 100% groene stroom producent te gaan. Maar het is natuurlijk wel logisch. Het is niet zo dat het systematisch 's nachts harder waait en er minder verbruik is en dus de klant aangezet moet worden tot nachtverbruik. In tegendeel. Ik denk dat die 100% groene stroom producenten eigenlijk nog het beste kunnen profiteren van de nieuwe slimme meters door gebruik aan te moedigen wanneer plots zowel wind als zon maximaal stroom produceren en dat zal dus altijd overdag zijn.

Ik ben lang klant geweest bij Eneco omdat zij eigenlijk als beste groene stroom uit de test komen zonder dat ze 100% groen zijn, dit wil zeggen dat ze nog veel steunen op gascentrales omdat hun omvang dat momenteel nog vereist. Maar ik merkte elk jaar dat ze steeds duurder werden. Mijn vebruik met de Leaf ging al stijl naar boven. Toen ik vorig jaar dan de Tesla kocht heb ik toch serieus moeten zitten vergelijken en ben ik overgestapt op Poweo omdat die zich toen nieuw in de markt moesten zetten met straffe tarieven. Vorige maand kwam dan de vervaldag van het jaarcontract, en geen enkele leverancier kon de prijzen geven die ik een jaar lang had. Eneco was zelfs bijna dubbel zo duur. Toen kreeg ik plots een mail van Poweo dat als ik bij hen zou blijven ze gewoon de tarieven van het vorige contract met een jaar zouden verlengen. Ik betaal nu tijdens de nacht 3,86 cent /kWh en overdag 4,79 cent. Het is zogezegd 100% groen, maar het is natuurlijk geïmporteerd en slechts met certificaten "groen". Maar het prijs verschil met Eneco was gewoon te groot, ik wil best betalen voor echt groene stroom, maar niet bijna het dubbele.
 
  • Helpful
Reactions: xveys and Carl
Ik was klant bij Ecopower - zodra de overstap van de monopolist kon, want ze hadden teveel aanvragen en teweinig stroom ! Aankoop van minimaal één aandeel is noodzakelijk.

Ik ben er wel van overtuigd dat zij 100% "groene stroom" leveren; ze hadden vroeger vooral wat kleinere projecten als watermolens etc; en hebben nu vooral met windmolens uitgebreid.

Negatief is hun steun voor pellets; diegene die verbranden van hout als groene stroom ziet moet een fameuze vijs los gehad hebben; of belangen gehad hebben - waarschijnlijke beide !
Groene stroom is zoveel meer dan "CO2-neutraal" - maar hoort milieu-neutraal te zijn !

Toen de Tesla kwam ben ik overgestapt naar een andere leverancier, reden is dat Ecopower geen tweevoudige dag/nacht tarief heeft.
Zelfde verhaal voor mij. Ik ben nu bij Elegant, 100% groen claimen ze...
 
Bedankt Simon en anderen; net wat ik zocht. Elegant ziet er idd niet slecht uit; heb me net aangesloten.

vergelijk-herkomst-stroom-vreg-6.jpg
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
btw ff nog eens een oude post oprakelen (ik herbekijk mijn energieleverancier elk jaar één keer via de V-test op www.vreg.be)

Engie Drive was voor mij de goedkoopste (100% groene Belgisch stroom).
Zogezegd speciaal voor eigenaars van elektrische voertuigen

https://www.engie-electrabel.be/nl/drive

drie jaar vaste prijs (8,699eurocent/kwh tijdens piekuren, 5,954 eurocent tijdens daluren, btw inbegrepen)

't is maar een suggestie
 
Ben bestuurslid geweest bij Wasewind en met een van onze huizen ook al jaren klant/coöperant bij Ecopower.

Groene stroom bij niet-coöperatieve spelers is inderdaad vaak een gegoochel met certificaten en dus ook pellet-bijstook in centrales.

Ecopower heeft geen nachttarrief uit idealisme/principe, omdat ze zeggen dat productie zowel 's nachts als overdag even duur is en dus niet aan een variabel tarief mag onderworpen zijn.

Uiteindelijk kan ik alleen maar aanraden om je bij een lokale groene-stroomproducent aan te sluiten zodat je betrokken bent bij de productie in je buurt en net zoals voedsel het korte-keten-principe steunt.
 
  • Like
Reactions: beJels
heeft niemand van jullie nog geen abonnement bij June? Voor 4.99 € per maand monitoren zij je stroom en/of gasverbruik, en veranderen van leverancier als er iemand goedkoper is. Doen alle papierwerk , gaat prima . Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee.
Voor info : Slim met energie

Had ik, maar absoluut niet tevreden van. Duurde maanden voor ze mij een nieuw voorstel deden terwijl ik vooraf zei dat mijn verbruik fors ging stijgen door die Tesla.
Eigenlijk doet June ook gewoon wat je 1 a 2 keer per jaar zelf kan doen met de v-test van de vreg
 
  • Like
Reactions: S-19910 and beJels