Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Grondwettelijk hof vernietigt regeling rond terugdraaiende teller: batterij(en) een oplossing?

This site may earn commission on affiliate links.
Voor onder andere in aanmerking te komen voor de premie mag de batterij niet meer dan 60% injecteren van het piekvermogen van de zonnepanelen.

Dus als je een beperkte installatie hebt van 5kWp, mag de batterij maar 3kW geven.

Premie voor de aankoop of leasing van een thuisbatterij
Dat is voor als je de premie aanvraagt. Als ge premie wil telt dit al niet. En heeft betrekking op het injecteren van stroom op het net.
Op de pv omvormer 10 kw is, mag je slechts 6 kw max op het net injecteren (softwarematig in te stellen). Dat heeft niets te zien met de zwaarte van je omvormer dat je gebruikt, om je electriciteit binnen te gebruiken.
Zo heb ik thuis een netgekoppelde pv omvormer van 10 kwp. Moest ik de premie willen, moet ik terugvoer beperken tot 6 kw. Maar de batterij draait 3 omvormers van 5 kva, dus in huis heb ik een 15 kva ter beschikking. Dat staat dus volledig los van elkaar.
 
Ter info, het arrest van het grondwettelijk hof mbt tot de terugdraaiende teller staats sinds deze morgen in het staatsblad.

Voor de mensen met een digitale teller & PV installatie (zoals mezelf), vanaf vandaag dus je gedrag aanpassen.