Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Grondwettelijk hof vernietigt regeling rond terugdraaiende teller: batterij(en) een oplossing?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is correct, maar je vergeet één ding: een kerncentrale staat op één punt, zonnepanelen staan verspreid over het land.
Het frustrerende natuurlijk is dat er voor die kerncentrale wél investeringen zijn gedaan om het net uit te breiden om de load aan te kunnen.

In de energietransitie wordt het dus opportuun om die investeringen ook voor de energietransitie te doen.

Of het niet opvalt , ben ik nog niet zo zeker van : gemiddeld 5 kW maal 500.000 gezinnen = 2500 MW
Op een zonnige dag zijn heel wat systemen afgekoppeld omdat het net al overbelast is. Mijn ouders hun PV-installatie klapt er 's middags uit omdat het net al 253V staat, door de installaties bij de buren.

Dat is iets dat je komende zomer overigens weer gaat zien, maar nog meer, nu dat vele mensen snel nog voor eindjaar 2020 PV hebben laten plaatsen.

Alleen al om die reden is het interessant om toch aan een thuisbatterij te denken, om toch nog van je opbrengst te kunnen genieten. Een afgekoppelde omvormer draait nl. je meter evenmin terug.
 
Als iemand vragen heeft over de technische kant of prijzen over ene thuisbatterij, ik ben hiervoor bereikbaar. Ik heb begin vorig jaar mijn eigen batterij ontwikkeld, en bedrijf opgericht. Ik hen ene 100 kWh systeem ter bezichtiging staan.

PM gestuurd, ik was al van plan om iets met een batterij te doen omwille van het capaciteitstarief dat er in 2022 eraan kom, maar met die hele heisa van de terugdraaiende teller wil ik er nu al werk van maken.
 
Misschien is het nog te vroeg, maar kan je kiezen aan wie je je overtollige stroom verkoopt?

Ik heb zonnepanelen op mijn privéwoning te Oost-Vlaanderen, overdag ben ik niet thuis en is het verbruik nagenoeg niets (buiten wasmachine en vaatwasser met startuitstel). 's avonds neem ik mijn stroom dat ik overdag opgewekt heb terug van het net.
Met de digitale meter is dat binnen X tijd natuurlijk verleden tijd.

Maar op mijn werk te Antwerpen worden er overdag 2 elektrische wagens opgeladen. Het zou dus ideaal zijn dat ik de stroom die ik privé opwek aan mijn eigen vennootschap verkoop. Zo heb ik privé er nog voordeel op en kan de vennootschap voordelig stroom kopen.

Zulke setup zou trouwens ook kunnen uitgewerkt worden voor mensen die geen eigen vennootschap hebben. Maar hun stroom verkopen aan een KMO.
 
Er zijn inderdaad al enkele aanbieders die ook je stroom terug inkopen.

Op VREG V-test kan je onder het tabblad Terugleveringscontracten tarieven vergelijken.

Hmmm, daar word je ook niet echt gelukkig van. Ecopower is één van de voordeligste. Kopen aan 25 cent, verkopen aan iets boven 4 cent. Samen met het capaciteitstarief, voel ik me toch bekocht ten opzichte van wat er beloofd was een paar jaar terug. Al een geluk dat de hoofdreden voor de zonnepanelen en elektrische wagen bij mij niet economisch waren.
 
In die 25 cent zitten natuurlijk alle kosten en toeslagen die de overheid en netwerkbeheerders erbij lappen. Bij Ecopower worden die kosten niet apart uitgesplitst maar steken ze die tezamen in een kWh-prijs.

Dat klopt, maar in het regime dat me beloofd was om nog heel lang door te lopen, bespaarde ik 25 cent per kWh dat de panelen opbrachten. Nu voor een groot deel 4 cent. Dat is het verschil in mijn portefeuille.
 
Ja en neen, klein beetje nuanceren: het prosumententarief valt ook weg als je onder de nieuwe regeling valt. Nu, ik ben het eens: het blijft een magere troost.
Idd, ik heb het berekend voor mezelf en ik moet al bijna 70% van mijn opgewekte stroom rechtstreeks opnemen om mijn broek er niet aan te scheuren. Dat haal ik nooit want ik werk overdag. Prosumententarief nam ik mee in mijn berekening.
 
Idd, ik heb het berekend voor mezelf en ik moet al bijna 70% van mijn opgewekte stroom rechtstreeks opnemen om mijn broek er niet aan te scheuren. Dat haal ik nooit want ik werk overdag. Prosumententarief nam ik mee in mijn berekening.
Wow, 70% is heel erg veel, zelfs in mijn worst case berekening kwam ik op 50% uit als omslagpunt waarbij een slimme meter financieel interessanter is. Wat bedoel je met je broek eraan scheuren? Een terugverdientijd die de geschatte levensduur van de panelen overschrijdt?
 
Dat klopt, maar in het regime dat me beloofd was om nog heel lang door te lopen, bespaarde ik 25 cent per kWh dat de panelen opbrachten. Nu voor een groot deel 4 cent. Dat is het verschil in mijn portefeuille.
Je moet natuurlijk wel beseffen dat dat regime ook korting op je netvergoedingen gaf, en het prosumententarief een forfaitaire netvergoeding was voor die luxe. Je gebruikte het net als batterij, en dat door de forfaitaire netvergoeding. De terugdraaiende teller was niet eerlijk, en daarmee ben ik tevreden dat ie eindelijk is afgeschaft, maar de manier waarop is natuurlijk erg zuur.

Idd, ik heb het berekend voor mezelf en ik moet al bijna 70% van mijn opgewekte stroom rechtstreeks opnemen om mijn broek er niet aan te scheuren. Dat haal ik nooit want ik werk overdag. Prosumententarief nam ik mee in mijn berekening.
Dat kan enkel door een overbemeten PV-installatie, volgens mij.

https://twitter.com/StevenRogge/status/1351918469126696965?s=20

In mijn geval zal ik op jaarbasis +- € 1000 meer betalen voor mijn stroom dan tot nu toe het geval was. (geen rekening gehouden met de eventuele verkoop van mijn elektriciteit)
Dat is een stijging van 300% :mad:
Denk eraan dat er in 2022 ook nog het capaciteitstarief komt, wat voor de meeste mensen een daling van de kWh-prijs zou betekenen als je je verbruik kan nivelleren. Met een EV wordt het dan interessanter om 's avonds als je thuis komt zo vroeg mogelijk in te pluggen, en zo traag mogelijk te laden tot 's morgens als je terug vertrekt. Het maakt het plaatsen van een thuisbatterij ook interessanter want zo kan je je dagopbrengst zelf aanwenden om 's nachts te gebruiken.
 
Schermafdruk 2021-01-21 08.51.56.png

Dit is mijn overzicht voor 2020:
- 8.3kWp zonnepanelen, 3-fasige inverter 7kW, totaal 7.3MWh geproduceerd
- 20kWh Li-Ion batterij pack aan een SMA SI 6H (max. 5000W, enkelfasig), totaal 2.7MWh geladen en 2.238MWh ontladen
- deels verwarming met warmtepomp, airco in de zomer
- Model S
Zoals je kan zien staan er rechts onder 2x "aandeel direct verbruik": het eerste is met batterijen, het tweede is zonder batterijen.
Waarom geen 100% met batterijen, 2 redenen:
- bij zeer zonning weer zijn batterijen vol rond 16u
- bij zeer zonnig weer maken de panelen meer dan verbruik+laadcapaciteit batterijinverter
 
View attachment 629363
Dit is mijn overzicht voor 2020:
- 8.3kWp zonnepanelen, 3-fasige inverter 7kW, totaal 7.3MWh geproduceerd
- 20kWh Li-Ion batterij pack aan een SMA SI 6H (max. 5000W, enkelfasig), totaal 2.7MWh geladen en 2.238MWh ontladen
- deels verwarming met warmtepomp, airco in de zomer
- Model S
Zoals je kan zien staan er rechts onder 2x "aandeel direct verbruik": het eerste is met batterijen, het tweede is zonder batterijen.
Waarom geen 100% met batterijen, 2 redenen:
- bij zeer zonning weer zijn batterijen vol rond 16u
- bij zeer zonnig weer maken de panelen meer dan verbruik+laadcapaciteit batterijinverter

Bedankt, super dat je dit met ons deelt :)

Kan ik hieruit opmaken dat er ongeveer 20% energie verloren gaat bij gebruik van een accu? (rendement accu+laden/ontladen ca. 80%)
Acculading = wat erin gestopt is
Accuontlading = wat eruit gehaald is
Komt aardig overeen met de verwachting (er gaat veelal 10% verloren tijdens laden accu en weer 10% als je van DC->AC gaat)

Ik woon in NL en we kunnen hier nog gewoon salderen. Uiteindelijk ontkomen wij er niet aan om ook iets te gaan doen met een accu. In onze situatie zou ik graag een accu op wielen overwegen. (accu in een EV gebruiken) Onze 2e auto staat heel veel thuis als er zonneopbrengst is. Zou mooi zijn als we op die manier kunnen een grid-koppelen kunnen maken. Desnoods met een kleine stationaire/vaste accu erbij. De techniek komt vanzelf, ik volg het met belangstelling.
 
Interessante cijfers.
Het klopt dat wie een ondergedimensioneerde PV-installatie heeft (een PV-installatie die niet meer dan 50% van het jaarverbruik dekt, staat los van de absolute grootte van de installatie) en dus een lage zelfvoorzieningsgraad heeft, meer de mogelijkheid heeft om het aandeel direct verbruik groter te maken en meer nut heeft aan een thuisbatterij.
Zelf dekt mijn jaarproductie exact mijn jaarverbruik of heb ik zelfs een klein overschot van enkele 100den kwh. Dan kom je nooit aan een direct zelfverbruik van 80%. Dat bleek ook uit de uitgevoerde simulaties:
  • hoe kleiner de installatie (alles in verhouding tot verbruik) hoe groter het zelfverbruik, zelfs zonder batterij maar met alleen wat inplannen van de verbruikers.
  • Hoe kleiner de installatie hoe meer impact een, zelfs kleine, thuisbatterij heeft op het direct zelfverbruik.
  • Hoe groter de batterij hoe hoger het zelfverbruik,maar de marginale winst bij een grotere batterij wordt alsmaar kleiner en de investering loopt nagenoeg lineair op zodat, louter financieel bekeken, een grote thuisbatterij zelden een aanvaardbare terugverdientermijn heeft. Maar technisch uiteraard wel boeiend en de netbeheerder zal u dankbaar.
Het capaciteitstarief is een grotere bedreiging voor EV-eigenaars. Alles hangt af van hoe het er uiteindelijk zal uitzien maar alleen voor het 3f laden heb je al minstens 4 kW nodig, gedurende uren. Daar komt dan nog wat ander verbruik bij, dus het maximale kwartiervermogen zal toch gauw onvermijdelijk boven 5 kW liggen. Vraag is hoe hoog het capaciteitstarief voor 5 kW zal liggen, maar vermoedelijk zal dat al hoger liggen dan de huidige netvergoeding.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Bedankt, super dat je dit met ons deelt :)

Kan ik hieruit opmaken dat er ongeveer 20% energie verloren gaat bij gebruik van een accu? (rendement accu+laden/ontladen ca. 80%)
Acculading = wat erin gestopt is
Accuontlading = wat eruit gehaald is
Komt aardig overeen met de verwachting (er gaat veelal 10% verloren tijdens laden accu en weer 10% als je van DC->AC gaat)

Ik woon in NL en we kunnen hier nog gewoon salderen. Uiteindelijk ontkomen wij er niet aan om ook iets te gaan doen met een accu. In onze situatie zou ik graag een accu op wielen overwegen. (accu in een EV gebruiken) Onze 2e auto staat heel veel thuis als er zonneopbrengst is. Zou mooi zijn als we op die manier kunnen een grid-koppelen kunnen maken. Desnoods met een kleine stationaire/vaste accu erbij. De techniek komt vanzelf, ik volg het met belangstelling.

80 percent zou wel heel laag zijn. Een victron omvormer vb heeft een efficiëntie van om en bij 94 %, tel daar nog wat kabelverliezen bij (normaal heel weinig indien correct gedimensioneerd) en je komt aan een 90 %
 
In die 25 cent zitten natuurlijk alle kosten en toeslagen die de overheid en netwerkbeheerders erbij lappen. Bij Ecopower worden die kosten niet apart uitgesplitst maar steken ze die tezamen in een kWh-prijs.

idd daar mag je je niet op verkijken. Mijn leverancier splitst die kosten ook op. De uiteindelijke prijs voor de geleverde energie is minder dan 1/3 bij mij. Die kosten betaal je zwz, hoeveel of hoe weinig je ook verbruikt. Het voordeel dat je alsnog doet met je zonnepanelen is dus veel groter dan velen zullen denken.