Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Grondwettelijk hof vernietigt regeling rond terugdraaiende teller: batterij(en) een oplossing?

This site may earn commission on affiliate links.
80 percent zou wel heel laag zijn. Een victron omvormer vb heeft een efficiëntie van om en bij 94 %, tel daar nog wat kabelverliezen bij (normaal heel weinig indien correct gedimensioneerd) en je komt aan een 90 %

Moet je dit niet "maal 2" doen?
  • Tijdens grid -> accu verlies je ca. 10%
  • Als je later weer stroom nodig hebt accu -> grid verlies je weer 10%
Opgeteld dus 10+10=20% (bij juiste componenten en ontwerp kan dit wellicht ook wel totaal 15% worden)
Daarnaast ook nog een klei accuverlies (een volle accu op 1 januari is later in het jaar leeg....)

Tijdens het laden van de Tesla zie ik ook de nodige laadverliezen, idem aan vorige EV (afgerond ook 10%)

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringscijfers :)
 
Moet je dit niet "maal 2" doen?
  • Tijdens grid -> accu verlies je ca. 10%
  • Als je later weer stroom nodig hebt accu -> grid verlies je weer 10%
Opgeteld dus 10+10=20% (bij juiste componenten en ontwerp kan dit wellicht ook wel totaal 15% worden)
Daarnaast ook nog een klei accuverlies (een volle accu op 1 januari is later in het jaar leeg....)

Tijdens het laden van de Tesla zie ik ook de nodige laadverliezen, idem aan vorige EV (afgerond ook 10%)

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringscijfers :)
De charge efficiency van een lithium batterij benadert 99 % (afhankelijk van temperatuur, laadomstandigheden enz), dc-ac 94 %, dc-ac 94 %, pakweg 1 % kabelverliezen maakt 87.5 %. In de praktijk wordt dat gemakkelijk gehaald.
In de praktijk koppel ik zonnepanelen het liefst via een mppt aan de batterijen, dan gaat de stroom van de panelen dc naar de batterij dc, scheelt weer een omvorming.
Dan kom je op een efficiëntie van 93.5%
Lagere efficiëntie kan oa te verklaren zijn door een onbalans in de cellen die de bms laten energie verbranden om te balanceren.
 
Last edited:
De 80% efficientie klopt idd.
De batterijen zijn wel maar op 48V vermits de sunny island gebruikt wordt, bekabeling is 50mm² naar elke batterij.
De SMA zelf is 95% max. efficient. In technische fiches geven ze aan dat de metingen in de grafiek +-5% moet genomen worden.
 
Grootste probleem is de winter-zomer balancing en dat is niet op te lossen met een thuisbatterij. Zelfs voor de dagbalancering op een zonnige dag is het financiële plaatje ongunstig. We klagen over een beslissing, maar zouden het financieel nòg erger maken met een thuisbatterij.
Voorlopig enige mogelijkheid volgens mij om deze regelgeving een beetje te compenseren is zo slim mogelijk verbruiken.
Zal maar een klein doekje voor het bloeden zijn, maar toch.
Een slimme lader kan helpen aan de bevoorradingskant. Laden als er opgewekt wordt is redelijk eenvoudig te regelen.
Aan de afnamekant is het een moeilijkere evenwichtsoefening. Hoe zorg je er voor dat de wagen altijd voldoende heeft en toch niet gaat laden op een bewolkte vrijdag, als ze de zaterdag mooi weer voorspellen. Hoe weet de wagen dat je de lading niet eerder nodig hebt?
Gaan we een kalender bijhouden?
Denk dat een tweede EV zich opdringt. Dan kan er altijd 1 laden.
 
  • Like
Reactions: fivari
Grootste probleem is de winter-zomer balancing en dat is niet op te lossen met een thuisbatterij. Zelfs voor de dagbalancering op een zonnige dag is het financiële plaatje ongunstig. We klagen over een beslissing, maar zouden het financieel nòg erger maken met een thuisbatterij.
Voorlopig enige mogelijkheid volgens mij om deze regelgeving een beetje te compenseren is zo slim mogelijk verbruiken.
Zal maar een klein doekje voor het bloeden zijn, maar toch.
Een slimme lader kan helpen aan de bevoorradingskant. Laden als er opgewekt wordt is redelijk eenvoudig te regelen.
Aan de afnamekant is het een moeilijkere evenwichtsoefening. Hoe zorg je er voor dat de wagen altijd voldoende heeft en toch niet gaat laden op een bewolkte vrijdag, als ze de zaterdag mooi weer voorspellen. Hoe weet de wagen dat je de lading niet eerder nodig hebt?
Gaan we een kalender bijhouden?
Denk dat een tweede EV zich opdringt. Dan kan er altijd 1 laden.
Ik ben ook tot die conclusie gekomen behalve dat van een tweede ev. Als je met twee in een dagdienst werkt dan blijft het probleem hetzelfde. Een slimme lader heb ik al (Zappi) die je kan instellen om volledig op te laden op de opgewekte stroom van de zonnepanelen of een mix waarbij hij bij een tekort zal overschakelen op netstroom afname.
 
Niet dus. Als de stroomuitvalt in de straat, vallen je zonnepanelen ook uit.
Ik spreek dan ook over batterijen. Een goed batterij-systeem kan zich in zo een geval loskoppelen van het net en starten met zelfvoorziening.

Die loskoppeling is overigens nodig want onder normale omstandigheden ontvangt de omvormer van je zonnepanelen (en je batterij) de 50H wisselstroom-frequentie van het net. Als het net wegvalt, valt ook die frequentie weg. Je batterij hoort zich dan los te koppelen van het net zodat ie zelf de nodige frequentie kan geven, zonder dit aan de rest van het net te geven.

Eens er terug stroom beschikbaar is op het net, moet die batterij zich terug aankoppelen en stoppen met zelf de frequentie te leveren.
 
Denk je dat het zo werkt, of weet je het? Ik weet wat een UPS is voor IT-toepassingen, maar ik weet niet of thuisbatterijen zo werken, dus het zou me wel interesseren als jij dit kan bevestigen.
Veel mensen denken dat zonnepanelen ook blijven werken als de stroom uitvalt in de straat, maar dat is dus niet zo.
 
Denk je dat het zo werkt, of weet je het? Ik weet wat een UPS is voor IT-toepassingen, maar ik weet niet of thuisbatterijen zo werken, dus het zou me wel interesseren als jij dit kan bevestigen.
Veel mensen denken dat zonnepanelen ook blijven werken als de stroom uitvalt in de straat, maar dat is dus niet zo.
@jeJochen weet er veel meer van. Je kunt het beter aan hem vragen. Hij heeft een grote thuisbatterij.
 
Denk je dat het zo werkt, of weet je het? Ik weet wat een UPS is voor IT-toepassingen, maar ik weet niet of thuisbatterijen zo werken, dus het zou me wel interesseren als jij dit kan bevestigen.
Veel mensen denken dat zonnepanelen ook blijven werken als de stroom uitvalt in de straat, maar dat is dus niet zo.
Wat betreft de Tesla Powerwall: deze ondersteunt dit.





Niet elke thuisbatterij ondersteunt dit, evenwel.

Komt er op neer dat er altijd een wisselspanning-frequentie moet zijn om stroom te leveren. Normaal wordt die door het net geleverd, maar als het net uitvalt, hebben de omvormer van de PV-installatie en de batterij normaal gezien geen frequentie waarmee ze kunnen synchroniseren. Dus moet je zelf zo een frequentie opwekken, maar je mag dat niet doen wanneer je aangesloten bent aan het net.
 
Grootste probleem is de winter-zomer balancing en dat is niet op te lossen met een thuisbatterij. Zelfs voor de dagbalancering op een zonnige dag is het financiële plaatje ongunstig. We klagen over een beslissing, maar zouden het financieel nòg erger maken met een thuisbatterij.
Voorlopig enige mogelijkheid volgens mij om deze regelgeving een beetje te compenseren is zo slim mogelijk verbruiken.
Zal maar een klein doekje voor het bloeden zijn, maar toch.
Een slimme lader kan helpen aan de bevoorradingskant. Laden als er opgewekt wordt is redelijk eenvoudig te regelen.
Aan de afnamekant is het een moeilijkere evenwichtsoefening. Hoe zorg je er voor dat de wagen altijd voldoende heeft en toch niet gaat laden op een bewolkte vrijdag, als ze de zaterdag mooi weer voorspellen. Hoe weet de wagen dat je de lading niet eerder nodig hebt?
Gaan we een kalender bijhouden?
Denk dat een tweede EV zich opdringt. Dan kan er altijd 1 laden.
In de ideale wereld:
  • kan het net jouw PV-productie en die van je buren transporteren naar gebruikers die op dat moment stroom nodig hebben
  • wordt je ook vergoed voor die geproduceerde stroom
In de praktijk
  • is het net niet capabel om de geleverde PV-productie in de zomer naar verbruikers te sturen
  • moet men in de winter nog altijd productie uit andere bronnen halen
  • heeft het net geen opslagcapaciteit dag/nacht, noch opslagcapaciteit over meerdere seizoenen
Een thuisbatterij is een doekje voor het bloeden, maar puur TCO gezien niet rendabel. De enige hoop is dat er door evolutie in vraag en productieprocessen die toch goedkoper worden zodat ze toch rendabel worden voor particulieren.

Nu, een individuele thuisbatterij is minder kosteneffectief dan een Megapack-achtige installatie. Het is dus hopen dat er bedrijven op de markt springen om erg goedkoop energie van PV en wind op te slaan, om dan bij momenten van schaarste te verkopen aan een dure prijs (maar net goedkoper dan de rest). Het is ook te hopen dat de wetgever toelaat dat particulieren stroom kunnen verkopen aan andere bedrijven dan waar ze hun stroom afnemen. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld zo een Megapack bevoorraden door verschillende kleine residentiële leveranciers, en de energie 's avonds en op bewolkte dagen met winst verkopen.

Een belangrijk onderdeel in de energie-transitie is dat we zowat alle daken uitrusten met PV-installaties. Dat de terugdraaiende teller gaat verdwijnen is in dat opzicht iets positief, want veel installaties werden net beperkt tot het jaarverbruik om een optimale balans te vinden tussen jaarlijks gebruik en verbruik, waardoor heel wat daken relatief gezien maar kleine PV-installaties hebben. Het probleem van zo een vol dak van >10kWp is dat de subsidies quasi onbestaande zijn en de injectietarieven nogal laag. Je moet het nu dus vooral doen voor CO2-neutralliteit, en niet voor TCO.
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
In de ideale wereld:
  • kan het net jouw PV-productie en die van je buren transporteren naar gebruikers die op dat moment stroom nodig hebben
  • wordt je ook vergoed voor die geproduceerde stroom
In de praktijk
  • is het net niet capabel om de geleverde PV-productie in de zomer naar verbruikers te sturen
  • moet men in de winter nog altijd productie uit andere bronnen halen
  • heeft het net geen opslagcapaciteit dag/nacht, noch opslagcapaciteit over meerdere seizoenen
Een thuisbatterij is een doekje voor het bloeden, maar puur TCO gezien niet rendabel. De enige hoop is dat er door evolutie in vraag en productieprocessen die toch goedkoper worden zodat ze toch rendabel worden voor particulieren.

Nu, een individuele thuisbatterij is minder kosteneffectief dan een Megapack-achtige installatie. Het is dus hopen dat er bedrijven op de markt springen om erg goedkoop energie van PV en wind op te slaan, om dan bij momenten van schaarste te verkopen aan een dure prijs (maar net goedkoper dan de rest). Het is ook te hopen dat de wetgever toelaat dat particulieren stroom kunnen verkopen aan andere bedrijven dan waar ze hun stroom afnemen. Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld zo een Megapack bevoorraden door verschillende kleine residentiële leveranciers, en de energie 's avonds en op bewolkte dagen met winst verkopen.

Een belangrijk onderdeel in de energie-transitie is dat we zowat alle daken uitrusten met PV-installaties. Dat de terugdraaiende teller gaat verdwijnen is in dat opzicht iets positief, want veel installaties werden net beperkt tot het jaarverbruik om een optimale balans te vinden tussen jaarlijks gebruik en verbruik, waardoor heel wat daken relatief gezien maar kleine PV-installaties hebben. Het probleem van zo een vol dak van >10kWp is dat de subsidies quasi onbestaande zijn en de injectietarieven nogal laag. Je moet het nu dus vooral doen voor CO2-neutralliteit, en niet voor TCO.
Ik vind ook dat niet terugdraaien theoretisch correct is. Ik ben zelf geen groot slachtoffer, want mijn zonnepanelen zijn van 2009 en al lang afgeschreven. Ik heb nog steeds groenestroomcertificaten.
Probleem is dat het anders beloofd was. Ik heb inderdaad een arcopar déjà-vu. Als je de regering (en in het geval van arcopar, de eerste minister) al niet mag geloven.
Ik heb kinderen die andere werken uitgesteld hebben om nog on 2020 zonnepanelen te kunnen leggen. Dat die nu niet gaan opbrengen wat gepland was, zal hun andere werken nog verder uitstellen.
 
Het zou mij niet verwonderen dat men de uitrol van de slimme meters zal omkeren: eerst diegene zonder zonnepanelen, daarna diegene met zonnepanelen. Dit zou betekenen dat de regering dan ook minder subsidies moet uitkeren ... anders gaan ze zich weer serieus in de kosten steken!
Geef de mensen de kans en laat mensen toe deze te weigeren tot bvb 2026.
't was in elk geval een schoon spektakel in het Vlaams Parlement: Voorlopig verslag plenaire vergadering woensdag 20 januari 2021 14.00u - Vlaams Parlement
 
Het zou mij niet verwonderen dat men de uitrol van de slimme meters zal omkeren: eerst diegene zonder zonnepanelen, daarna diegene met zonnepanelen. Dit zou betekenen dat de regering dan ook minder subsidies moet uitkeren ... anders gaan ze zich weer serieus in de kosten steken!
Geef de mensen de kans en laat mensen toe deze te weigeren tot bvb 2026.
Inderdaad. Ik zie de overheid nu niet voor de Waalse oplossing kiezen (want dat is gewoon het probleem vooruit schuiven) maar wel stilzwijgend mensen met PV en een analoge teller 'vergeten' voor 10-15 jaar.
 
Het zou mij niet verwonderen dat men de uitrol van de slimme meters zal omkeren: eerst diegene zonder zonnepanelen, daarna diegene met zonnepanelen. Dit zou betekenen dat de regering dan ook minder subsidies moet uitkeren ... anders gaan ze zich weer serieus in de kosten steken!
Geef de mensen de kans en laat mensen toe deze te weigeren tot bvb 2026.
't was in elk geval een schoon spektakel in het Vlaams Parlement: Voorlopig verslag plenaire vergadering woensdag 20 januari 2021 14.00u - Vlaams Parlement
Ik vind het prettiger om naar te luisteren (kwa taal) dan de discussies in de Nederlandse tweede kamer.
 
Niet dus. Als de stroomuitvalt in de straat, vallen je zonnepanelen ook uit.
Hangt ervan af welk systeem je hebt. Als je een deftige installatie hebt, zoals ik met de multiplus 2 omvormers van victron, blijven je zonnepanelen werken na stroomuitval. Je dient dit specifiek aan te duiden in het systeem, dan past deze zijn frequentie aan om de omvormers draaiende te houden.
Een tip voor wie nog panelen en een batterij wil installeren: kies voor mppt batterijladers ipv een netgekoppelde omvormer. 2 voordelen:
-1 omvorming minder, dus beter rendement bij gebruik van een thuisbatterij
-bij gebruik van een netgekoppelde omvormer loop je bij langdurige stroompanne het risico in een gesloten loop te raken. Hiermee bedoel ik: je netgekoppelde omvormer heeft 230 v nodig geleverd uit de batterij. Als de batterij snachts leeg raakt, raken je panelen smorgens niet opgestart en zit je vast. Bij een mppt acculader daarentegen, deze starten zoeizo op vanaf er zonlicht begint te schijnen. Je batterij begint te laden, en het systeem start weer op.
Kans dat dit laatste langdurig gebeurt is klein, maar ik heb al preppers hiermee geholpen die zo doomsday willen doorkomen :D
 
  • Informative
Reactions: Steven
Ik zag deze week op Youtube een presentatie van BlueCorner voor PV installateurs (kanaal : groothandel GPC Europe) en meende begrepen te hebben dat de slimme meter ook de informatie kan geven aan een sturingssysteem die (zoals voor ons uitermate nuttig) zowel de max laadstroom doorgeeft (gebaseerd op de resterende injectie volgens de intensiteit van de zon en niet op basis van weersvoorspelling etc) alsook dus de algemene loadbalancing stuurt. Met het komende capaciteitstarief in 2022 en eventueel gecombineerd met thuisbatterijen, kan dit tellen.
Weet iemand hier meer over te vertellen ? Ttz over sturing door slimme meters van Fluvius ? Is dit systeem reeds op de markt ? Ikzelf heb twee EVs met twee aparte laders, en 30 PV panelen. What should I do ?