Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Grondwettelijk hof vernietigt regeling rond terugdraaiende teller: batterij(en) een oplossing?

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan je slimme meter inderdaad uitlezen. Ik heb er zelf geen dus kan je niets meer vertellen over hoe, maar ik heb wel een Raspberry Pi die mijn TWC aanstuurt en zo het vermogen bepaalt. Daarmee kan je dus je capaciteit die je vrijmaakt naar je EV's sturen.

Nu is het probleem dat zo een TWC op 3 fase een minimum aan vermogen nodig heeft, en als je als laagste vermogen bv 3A geeft, op 3 fase, ben je nog altijd 6*3*240V=4,32kW aan het verbruiken.

Dus moet je een schakeling gaan bedenken om te wisselen tussen enkelfase en driefase (neem van me aan uit 2,5j ervaring laden op enkelfase 16A dat je niet altijd je batterij vol krijgt tegen de volgende ochtend) om dus te kunnen profiteren van laden aan 1,4kW op enkelfase 6A.

Sommige slimme laders kunnen dit ook al, maar zijn heel vaak gesloten appliances, met een hoge aankoopprijs en soms zelfs een abonnementsprijs. Wat ben je dan nog aan het uitsparen...
 
  • Helpful
Reactions: Nogo1966
Ik zag deze week op Youtube een presentatie van BlueCorner voor PV installateurs (kanaal : groothandel GPC Europe) en meende begrepen te hebben dat de slimme meter ook de informatie kan geven aan een sturingssysteem die (zoals voor ons uitermate nuttig) zowel de max laadstroom doorgeeft (gebaseerd op de resterende injectie volgens de intensiteit van de zon en niet op basis van weersvoorspelling etc) alsook dus de algemene loadbalancing stuurt. Met het komende capaciteitstarief in 2022 en eventueel gecombineerd met thuisbatterijen, kan dit tellen.
Weet iemand hier meer over te vertellen ? Ttz over sturing door slimme meters van Fluvius ? Is dit systeem reeds op de markt ? Ikzelf heb twee EVs met twee aparte laders, en 30 PV panelen. What should I do ?
Ik wil hier een smappee installeren, die zou compatibel zijn met de omvormer, de slimme meter en de laadpaal. Dan kan je dus smartchargen...
 
  • Helpful
Reactions: Nogo1966
De Fivari-Solar kan ook met de meeste recente slimme meters samenwerken of anders via stroomklemmen.
Sommigen meters communiceren de info niet snel genoeg.
Het bijschakelen van twee fasen zou kunnen met een contactor maar het laden moet dan wel even onderbroken worden. Dat is nog niet geïmplementeerd maar besef dat je al meer dan 7,4 kW overproductie moet hebben vooraleer je er met enkelfasig laden niet meer komt.
De minimale stroom is trouwens 6A dus ruim 4kW bij driefasig laden.
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Ik heb reeds een digitale meter die ik uitmeet via de P1 poort en vervolgens stuur ik via mijn raspberry pi de TWC aan, het opladen van mijn tesla gaat dus mooi mee met mijn zon productie (heb 10kwP liggen).

Ook zal het opladen zo geen pieken veroorzaken, interessant voor het capaciteitstarief dat 1 jan 2022 van start gaat.
 
Ik heb reeds een digitale meter die ik uitmeet via de P1 poort en vervolgens stuur ik via mijn raspberry pi de TWC aan, het opladen van mijn tesla gaat dus mooi mee met mijn zon productie (heb 10kwP liggen).

Ook zal het opladen zo geen pieken veroorzaken, interessant voor het capaciteitstarief dat 1 jan 2022 van start gaat.
Vind ik wel cool.. met de Rasberry PI :)

Als je overdag je auto niet kan laden wordt het wel wat moeilijker om je zon productie op te souperen he? Ik heb ongeveer dezelfde Wp capaciteit liggen dus ik zou in theorie op redelijk wat dagen van het jaar 1x of 2x PowerWAlls gemakkelijk moeten kunnen vullen om dan savonds mijn inductievuur/verwarming/warmwater/auto/luxe met 'goedkopere' electriciteit te voorzien als ik een slimme meter en variabele prijzen heb. Voor zover ik het goed snap,, wordt voor een use case zoals de mijne iets van lokale opslag wel wenselijk als je een slimme meter krijgt. Of het dan rendabel is, dat is nog een andere vraag. Dat zal voornamelijk afhangen van de spread van de goedkoopste 15'/60' prijs vs de duurste zeker. Alleszins wel interessant om de evolutie van de techniek en ervaringen van early adopters te volgen.
 
Ik heb reeds een digitale meter die ik uitmeet via de P1 poort en vervolgens stuur ik via mijn raspberry pi de TWC aan, het opladen van mijn tesla gaat dus mooi mee met mijn zon productie (heb 10kwP liggen).

Ook zal het opladen zo geen pieken veroorzaken, interessant voor het capaciteitstarief dat 1 jan 2022 van start gaat.

Voor het capaciteitstarief wordt de hoogste piek tijdens één kwartier in de maand genomen. Als je dus een kwartiertje in de maand laadt terwijl er geen zon is, heb je dat piektarief voor die hele maand.

Voor mij mag de digitale meter zo lang mogelijk wegblijven. Ik kom op meer dan 500 euro verlies per jaar en dat is zonder rekening te houden met het capaciteitstarief, wat bij mij nog meer verlies zal veroorzaken. Minstens tot 2025 is beloofd om de boot af te kunnen houden. Ik hoop dat de regering de compensatiekosten probeert te beperken door het nog langer te rekken.
 
Voor het capaciteitstarief wordt de hoogste piek tijdens één kwartier in de maand genomen. Als je dus een kwartiertje in de maand laadt terwijl er geen zon is, heb je dat piektarief voor die hele maand.

I know :)

Het saldo wat naar/van de grid gaat wordt op 0 gehouden bij het laden (of op bv +2.5kw max) om geen piek te veroorzaken door de laadpaal.

Het blijft inderdaad schandalig dat er beloftes worden teruggenomen... Ik heb vorig jaar nog speciaal extra zonnepanelen bijgelegd om gebruik te maken van 15 jaar het terugdraaiende teller effect en dan flikken ze me nu dit...

ps: ik heb al een digitale meter dus dat is extra zuur als ik nu hoor dat mensen met een analoge meter dit toch nog enkele jaren kunnen uitstellen.... dat vind ik dan ook ongrondwettelijk en discriminerend tov de reeds zonnepaneel eigenaars met een digitale teller. Ook hoor ik niemand reppen over het capaciteitstarief maar mensen met een analoge teller zullen dus ook hier aan ontsnappen de eerste jaren... Je kan dus blijven pieken op het net steken en je er niet van aantrekken terwijl iedereen met een digitale meter dit wel al moet doen en belast wordt.
 
Voor het capaciteitstarief wordt de hoogste piek tijdens één kwartier in de maand genomen. Als je dus een kwartiertje in de maand laadt terwijl er geen zon is, heb je dat piektarief voor die hele maand.

Voor mij mag de digitale meter zo lang mogelijk wegblijven. Ik kom op meer dan 500 euro verlies per jaar en dat is zonder rekening te houden met het capaciteitstarief, wat bij mij nog meer verlies zal veroorzaken. Minstens tot 2025 is beloofd om de boot af te kunnen houden. Ik hoop dat de regering de compensatiekosten probeert te beperken door het nog langer te rekken.
Zonder de tarieven te kennen voor het capaciteitstarief is het voor mensen met digitale teller onmogelijk om te berekenen hoe positief of negatief ze eruit zullen komen.
 
Dat klopt uiteraard: een exacte berekening is niet mogelijk. Maar als ik lees dat men een vermogen van 3,5kW als nulpunt zou nemen, dan vrees ik toch het ergste voor wie zijn EV elke nacht voor 100den km aan energie moet bijladen.
 
Dat klopt uiteraard: een exacte berekening is niet mogelijk. Maar als ik lees dat men een vermogen van 3,5kW als nulpunt zou nemen, dan vrees ik toch het ergste voor wie zijn EV elke nacht voor 100den km aan energie moet bijladen.
De VREG stelt dat gezinnen met een EV en/of warmtepomp er voordeliger uit zouden komen omdat de prijs per kWh zoveel zou dalen dat de prijs voor het piekvermogen aan 16kW nog altijd de totale som lager zou maken, en voor een piek van 6kW het verschil nog groter zou worden.

Gezinnen met elektrische wagen en/of warmtepomp

upload_2021-2-22_16-35-43.png
 
De VREG stelt dat gezinnen met een EV en/of warmtepomp er voordeliger uit zouden komen omdat de prijs per kWh zoveel zou dalen dat de prijs voor het piekvermogen aan 16kW nog altijd de totale som lager zou maken, en voor een piek van 6kW het verschil nog groter zou worden.

Gezinnen met elektrische wagen en/of warmtepomp

View attachment 638854
Dus als ik 20000kwh per jaar blijf afnemen kan ik blijven zot doen? :) Is gemakkelijk gezegd... 'uw installatie slim maken' als je al jaren de technologien hebt (warmtepomp/ev/inductie/airco/...) doch niet slim (genoeg)... Ik beeld me in dat dat wel een serieuze noot kan kosten. Is geen tesla tech met OTA :)
 
Dus als ik 20000kwh per jaar blijf afnemen kan ik blijven zot doen? :) Is gemakkelijk gezegd... 'uw installatie slim maken' als je al jaren de technologien hebt (warmtepomp/ev/inductie/airco/...) doch niet slim (genoeg)... Ik beeld me in dat dat wel een serieuze noot kan kosten. Is geen tesla tech met OTA :)
Goh, de handigen hebben hier het voordeel. Van al die technologieën zorgt een laadpaal voor het meeste stroomverbruik, en een domme Tesla Wall Charger kan je met een Raspberry Pi, een USB adapter en 3 transformatoren al slim maken.
 
Nu eerlijk: als je zonder meerkost een piekvermogen van 16 kW kan toepassen, wat is dan de bedoeling van een capaciteitstarief? Bij ons komt niet eens 16 kW aan vermogen binnen.
Het voorbeeld is ook wat vals omdat een gezin dat in een warmtepomp en een EV investeert, waarschijnlijk ook wel een flinke PV-installatie zal hebben waardoor het nettoverbruik veel minder hoog ligt, maar het piekvermogen zo hoog blijft.
We gaan het meemaken. Sinds die beslissing en ook die ivm de terugdraaiende teller is de interesse in een slimme laadoplossing in elk geval gevoelig toegenomen, zo mocht ik ervaren.
 
Ivm het piekvermogen kan de betere thuisbatterij ook een oplossing bieden. Dan wel meer voor kortstondige pieken (kookplaten enz...)
In deze systemen kan je een reserve % instellen die voorbehouden blijft voor als het net wegvalt. Vb: op een batterij van 20 kwh kan je kiezen om 5kwh als reserve te houden. Bij de powerassist functie kan je dan het vermogen instellen vanaf wanneer de batterij moet aanvullen. Als de piekbelasting start vanaf 2.5 kw, kan je dit instellen, en bij alles hierboven vult de batterij aan. Dit kan weliswaar slechts zolang de batterij vermogen heeft. Je ev volledig vullen via dit systeem is natuurlijk redelijk heftig...
Ivm het slim laden: blijkbaar zitten hier wel wat slimme koppen die ik zou kunnen gebruiken. Er zijn diverse oplossingen op de markt die je laadpaal starten en alle overtollige zonnestroom geven, maar ik heb nog geen gevonden die samenwerkt met een batterij, terwijl het systeem nochtans vrij identiek is. Parameter die erbij moet komen is batterij SOC >99% : laden... indien iemand kan helpen, mag die me steeds contacteren.
 
Nu eerlijk: als je zonder meerkost een piekvermogen van 16 kW kan toepassen, wat is dan de bedoeling van een capaciteitstarief? Bij ons komt niet eens 16 kW aan vermogen binnen.
Het voorbeeld is ook wat vals omdat een gezin dat in een warmtepomp en een EV investeert, waarschijnlijk ook wel een flinke PV-installatie zal hebben waardoor het nettoverbruik veel minder hoog ligt, maar het piekvermogen zo hoog blijft.
We gaan het meemaken. Sinds die beslissing en ook die ivm de terugdraaiende teller is de interesse in een slimme laadoplossing in elk geval gevoelig toegenomen, zo mocht ik ervaren.

Ik ben helemaal akkoord daarmee. Wij hebben hier een 20A 3 fase aansluiting en dat wil zeggen dat ik op vol vermogen de zekeringen zo kan laten springen. Een uitbreiding naar 40A zou nieuwe kabels, het graven van een geul en een nieuwe meterkast betekenen, terwijl ik met nog geen €20 aan materiaal een bestaande raspberry pi heb aangesloten aan de TWC enkel op tijd al het vermogen beperk tussen 10A tussen 21u en 12u, en 6A tussen 12u en 21u, zodat er nog genoeg marge is voor de oven, het fornuis, de wasmachine en de microgolfoven, en een Model 3 aan de TMC.

Ooit installeer ik de tweede TWC, en plak ik de Raspberry Pi die nu al met 3 transfo's de binnenkomende stroom uitleest aan de TWCManager, maar da's een later project :).
 
Ivm het piekvermogen kan de betere thuisbatterij ook een oplossing bieden. Dan wel meer voor kortstondige pieken (kookplaten enz...)
In deze systemen kan je een reserve % instellen die voorbehouden blijft voor als het net wegvalt. Vb: op een batterij van 20 kwh kan je kiezen om 5kwh als reserve te houden. Bij de powerassist functie kan je dan het vermogen instellen vanaf wanneer de batterij moet aanvullen. Als de piekbelasting start vanaf 2.5 kw, kan je dit instellen, en bij alles hierboven vult de batterij aan. Dit kan weliswaar slechts zolang de batterij vermogen heeft. Je ev volledig vullen via dit systeem is natuurlijk redelijk heftig...
Ik ben helemaal voor thuisbatterijen, maar ik krijg er financieel nog geen voordeel uit. Die powerassist functie lijkt interessant, maar zit je niet met het risico dat als je gevraagde vermogen nooit hoog is, dat je dan nooit je batterij zou gaan gebruiken? Het lijkt me dat bij elektriciteitsverbruik de batterij prioritair zou moeten zij, omdat dat eigen opgewekte stroom is die relatief gezien goedkoper moet worden dan aangekochte stroom.

Heb je ook niet limieten van belasting die de batterij zelf heeft? Ik meen me te herinneren dat het vermogen van een thuisbatterij gelimiteerd moet zijn, en een factor minder is dan de netaansluiting.

Met thuisbatterijen kom je ook wat in het vaarwater van Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.
 
Last edited:
Ik ben helemaal voor thuisbatterijen, maar ik krijg er financieel nog geen voordeel uit. Die powerassist functie lijkt interessant, maar zit je niet met het risico dat als je gevraagde vermogen nooit hoog is, dat je dan nooit je batterij zou gaan gebruiken? Het lijkt me dat bij elektriciteitsverbruik de batterij prioritair zou moeten zij, omdat dat eigen opgewekte stroom is die relatief gezien goedkoper moet worden dan aangekochte stroom.

Heb je ook niet limieten van belasting die de batterij zelf heeft? Ik meen me te herinneren dat het vermogen van een thuisbatterij gelimiteerd moet zijn, en een factor minder is dan de netaansluiting.

Met thuisbatterijen kom je ook wat in het vaarwater van Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

Het zelfverbruik is idd prioriteit, maar zoals gezegd kan je zelf je % backup instellen. Staat bij mij standaard op 10%. Die 10 percent wordt voorbehouden als in geval van nood (stroom, werken in de straat, enz...remember texas deze week) het net wegvalt, zo heb je steeds minimum 10 percent in de batterij. De resterende 90 % wordt idd voortdurend gebruikt om te laden/ontladen.
Waarom zou je thuisbatterij lichter moeten zijn dan de netaansluiting? Ik heb thuis een lichte netaansluiting, maar wel een atelier. De batterij zorgt ervoor dat de zekeringen niet springen omdat de batterij het vermogen kan geven dat nodig is. Natuurlijk moet je installatie binnen wel berekend zijn op het groter vermogen, en niet op je netaansluiting. Zo bespaar je een verzwaring van je netaansluiting uit.