Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Group buy trekhaak - import van USA

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben bezig een group buy op te zetten voor de Ecohitch - de in de VS door Torklift ontworpen trekhaak voor de Tesla Model S.
Op zeer korte termijn wordt een Europese versie leverbaar en een prijs inclusief transport en douane-formaliteiten in Nederland.

Tenslotte kan ik ook montage aanbieden! Alleen voorlopig nog even zonder elektrische aansluiting, daarmee ga ik zelf nog pionierswerk doen.
Nadat ik de eerste trekhaak gemonteerd heb (onder mijn eigen MS) kan ik aangeven hoeveel tijd dat kost, en dus of het "klaar terwijl u wacht" wordt - na afspraak - of dat er toch van auto gewisseld moet worden. En als het verwijderen van de achterbumper eenvoudig is, zou de montage zelfs op locatie mogelijk worden... daar ga ik achter komen bij montage van die eerste trekhaak.
Maar er kan dus vrij snel een trekhaak aangeboden worden voor de Model S. Ordegrootte van de prijs: ik probeer onder de 1.000 euro te kunnen blijven. :cool:

Er zijn meerdere trekhaakleveranciers in NL mee bezig maar het duurt mij allemaal te lang, niemand kan op dit moment iets leveren en over wanneer wel is niets te zeggen.
En de op Marktplaats adverterende Hoppenbrouwers schijnt een winterslaap te hebben. Duurt dus ook lang. En is ook nog eens behoorlijk prijzig.
Totdat ik mijn MS had bracht ik meermalen per week 2 of 3 kids met hun fiets naar school en dan fietsen ze 's middags zelf weer naar huis. Dat kan nu al 5 weken niet meer, of ik moet weer in een ICE stappen... :crying:
 
Op zich ben ik wel geïnteresseerd, echter zou het wel een afneembare trekhaak moeten zijn in mijn geval.
En hoe zit het met de garantie van Tesla op de auto, als je zelf knutselt aan de auto?
Het vaste deel wat aan de auto wordt bevestigd biedt mogelijkheden voor meerdere (losse) kogels, de Amerikaanse kogels hebben een andere diameter bijvoorbeeld. Ik weet nog niet hoe gemakkelijk de haak los te nemen is.
Garantie is natuurlijk geen probleem, het zou niet best zijn als het aanbrengen van accessoires ook alleen maar door Tesla zou mogen gebeuren!

- - - Updated - - -

De wagen is toch niet gehomologeerd voor een trekhaak? (Ergo: problemen als je bijv. met aanhanger en al een ongeluk veroorzaakt?)

Hoewel de Ecohitch van Torkliftcentral ontworpen is voor een trekgewicht van ca. 1.000kg is het niet de bedoeling er een aanhanger mee te trekken: inderdaad is het trekgewicht formeel 0 kg.
Zelf denk ik er af en toe wel eens een aanhangertje achter te haken, voor korte stukjes en niet te zware belading is het uiteraard geen probleem.
De trekhaak is zeer geschikt voor het bevestigen van bijvoorbeeld een fietsdrager. Daarvoor hoeft de auto/haak ook geen trekgewicht te hebben.

Komend weekend komt er een uitgewerkt aanbod inclusief een definitieve prijs.
 
Het vaste deel wat aan de auto wordt bevestigd biedt mogelijkheden voor meerdere (losse) kogels, de Amerikaanse kogels hebben een andere diameter bijvoorbeeld. Ik weet nog niet hoe gemakkelijk de haak los te nemen is.
Garantie is natuurlijk geen probleem, het zou niet best zijn als het aanbrengen van accessoires ook alleen maar door Tesla zou mogen gebeuren!

- - - Updated - - -



Hoewel de Ecohitch van Torkliftcentral ontworpen is voor een trekgewicht van ca. 1.000kg is het niet de bedoeling er een aanhanger mee te trekken: inderdaad is het trekgewicht formeel 0 kg.
Zelf denk ik er af en toe wel eens een aanhangertje achter te haken, voor korte stukjes en niet te zware belading is het uiteraard geen probleem.
De trekhaak is zeer geschikt voor het bevestigen van bijvoorbeeld een fietsdrager. Daarvoor hoeft de auto/haak ook geen trekgewicht te hebben.

Komend weekend komt er een uitgewerkt aanbod inclusief een definitieve prijs.

geen nieuws meer ?
 
Ik heb al een 2'' hitch onder mijn ms zitten, via een bedrijf die aan de andere kant van de grote plas de spullen koopt en dat dan naar Nederland verstuurd. Het moest wel zo want ecohitch wilde de trekhaak niet naar Nederland versturen. Alleen de undercover bleek in plaats van 40$ opeens 110$ te zijn dus daar moet ik nog wat op verzinnen. En ik moet nog even kijken wat voor soort fietsendrager of verloopstuk we gaan gebruiken. De kosten bedroegen volgens mij rond de 400$.
 
En bovendien staan er zware gevangenisstraffen op het aanbrengen van trekhaken, bagagedragers, fietsenrekken en ander ongedierte op een mooie wagen als de Tesla Model S!
hmm, is het dan 'beter' de dieselslurpende wagen te gebruiken om naar de startplaats van de fietsroute te rijden ?
:wink:

- - - Updated - - -

Ik heb al een 2'' hitch onder mijn ms zitten, via een bedrijf die aan de andere kant van de grote plas de spullen koopt en dat dan naar Nederland verstuurd. Het moest wel zo want ecohitch wilde de trekhaak niet naar Nederland versturen. Alleen de undercover bleek in plaats van 40$ opeens 110$ te zijn dus daar moet ik nog wat op verzinnen. En ik moet nog even kijken wat voor soort fietsendrager of verloopstuk we gaan gebruiken. De kosten bedroegen volgens mij rond de 400$.

en de montage: zelf gedaan volgens filmpje op site van ecohitch ?
 
geen nieuws meer ?
Eigenlijk niet veel... ik ben in contact gebleven met Torkliftcentral. Ik zou op de hoogte gebracht worden als de kogel met Europese diameter leverbaar wordt. Tussendoor zelf nog eens een reminder gestuurd, daarop reageerde men dat het niet lang meer zou duren... dat laatste mailtje is nu een paar weken geleden, ik zal opnieuw informeren. Het valt mij ook tegen dat het zo lang duurt.
Het verschil met een 2" US-maat is klein en zal in een aantal gevallen gewoon passen. Maar in een aantal gevallen ook niet (heb zelf een oude Dodge camper met originele US-trekhaak/kogel en het aan- en afkoppelen gaat bepaald niet altijd probleemloos).

- - - Updated - - -

Ik heb al een 2'' hitch onder mijn ms zitten, via een bedrijf die aan de andere kant van de grote plas de spullen koopt en dat dan naar Nederland verstuurd. Het moest wel zo want ecohitch wilde de trekhaak niet naar Nederland versturen. Alleen de undercover bleek in plaats van 40$ opeens 110$ te zijn dus daar moet ik nog wat op verzinnen. En ik moet nog even kijken wat voor soort fietsendrager of verloopstuk we gaan gebruiken. De kosten bedroegen volgens mij rond de 400$.
Ik wilde ook met een extra tussenlanding werken en een internationale transporteur.
De kosten die je noemt van 400$ is zoals het lijkt gewoon de US-prijs van Torkliftcentral + transport. Maar in NL komt de douane nog een keertje langs toch? En dan nog een beetje nette contactdoos + aansluiten, en de montage van de ecohitch... er zat ook nog wat ruimte in de door mij genoemde prijs, maar wilde vooral aangeven dat het heel wat goedkoper kan dan de inmiddels verdwenen aanbieder op marktplaats.
Heb je ook al een contactdoos en vooral, al aangesloten en getest?
 
Nadat een oud vrouwtje haar 307 in de rechterachterdeur en bumper had gezet is de ms naar Amsterdam geweest om dat te laten repareren. Ik heb de trekhaak toen maar achterin gegooid en gevraagd of ze die er direct op konden bouwen, volgens de uitgebreide handleiding in de doos. Dat vonden ze een leuke uitdaging, dus dat wilden ze wel doen. Er kwam inderdaad wel een belletje van de douane die kwamen vertellen dat ik nog 30€ moest overmaken. Over een contactdoos heb ik nog niet echt nagedacht, maar als de achterlichten goed zichtbaar zijn vind ik het tijdelijk wel goed. Ik zou alleen wel een 1.25'' nemen denk ik want 2'' is wel erg groot en lomp.
 
Nadat een oud vrouwtje haar 307 in de rechterachterdeur en bumper had gezet is de ms naar Amsterdam geweest om dat te laten repareren. Ik heb de trekhaak toen maar achterin gegooid en gevraagd of ze die er direct op konden bouwen, volgens de uitgebreide handleiding in de doos. Dat vonden ze een leuke uitdaging, dus dat wilden ze wel doen. Er kwam inderdaad wel een belletje van de douane die kwamen vertellen dat ik nog 30€ moest overmaken. Over een contactdoos heb ik nog niet echt nagedacht, maar als de achterlichten goed zichtbaar zijn vind ik het tijdelijk wel goed. Ik zou alleen wel een 1.25'' nemen denk ik want 2'' is wel erg groot en lomp.
Haha, dat is wel heel uitzonderlijk, de fabrikant een optie laten monteren die niet leverbaar is... :rolleyes:. Daarmee ben je 1 van de eersten in NL die een trekhaak heeft achter de MS, en ook nog voor een habbekrats. Gefeliciteerd!
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik wil ook zo een amerikaanse trekhaak gaan bestellen maar heeft iemand intussen al ervaring met het er aan zetten van een contactdoos?
Het zou zo maar kunnen dat de "computer" die in de gate houd of alle lampjes nog werken enorm gaat sputteren als er een extra belasting op de bus gemaakt wordt.......
 
Ik heb er definitief van afgezien, omdat het een accessoire is die niet door Tesla is goedgekeurd. En dat kan gevolgen hebben voor garantieclaims in de 8 jaren over de drive-unit en battery-pack. Tweede reden was inderdaad het elektrische deel, daar hadden we dan eerst een test over willen doen. Maar slagen voor zo'n test wil niet zeggen dat alle aanhangers aangesloten kunnen worden zonder issues.
Het schijnt dat zelfs Brink uit Staphorst een trekhaak voor de Tesla heeft ontwikkeld, maar ook die is door Tesla (nog?) niet goedgekeurd...
 
image.jpeg

En wanneer je dan een alternatief gevonden hebt om de fietsen mee te nemen... :(

Hopelijk wordt de trekhaak nog gehomologeerd