TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Hard door de bocht

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by dutchchili, Sep 20, 2019.

  1. dutchchili

    dutchchili Member

    Joined:
    Jul 16, 2019
    Messages:
    443
    Location:
    The Netherlands
    Dat gaat erg goed met de M3 :)
    Wat mij opvalt ik bijna nooit piepende banden heb, noch het gevoel dat hij begint te glijden. Komende uit een BMW 330e was ik gewend dat het piepen van de banden wel het einde van de grip signaleerde, en je kon dat ook goed voelen in het stuur.
    Met de M3 ben ik iets minder comfortabel in het opzoeken van die grens, om de grens onduidelijk lijkt te zijn.
    Hebben jullie enig idee hoe dat zit?
    AWD? elektrisch differentieel? Laag zwaartepunt?

    Als ik mijn favoriete bochtjes probeer kan ik met de M3 wat harder door de bocht, maar ik ben ook van 225 banden naar 235 gegaan, dus of het nou echt aan de auto ligt?
    Het grootste probleem is misschien wel dat ik uit de stoel dreig te vliegen :)
     
  2. NielsT

    NielsT Member

    Joined:
    Feb 18, 2019
    Messages:
    183
    Location:
    Nederland
    bij Apeldoorn (A1 naar A50 ri. arnhem) zit een vreemde bocht, daar voelt het aan of je met 100 km/u en hoger "wegglijdt' uit de bocht met de Model 3.Enige remedie: gas los en rond de 80-90km/u door de goedoverzichtelijke bocht de A50 opdraaien. Banden staan op 2,9/3.0, profiel is ook nog ruim voldoende. 't zal wel tussen de oren zitten. Misschien toch eens een circuitdag doen om te wennen?
     
  3. Gaetandp

    Gaetandp Member

    Joined:
    Apr 21, 2019
    Messages:
    176
    Location:
    Ghent
    ik heb ook het gevoel dat de vering niet zo strak is als bij BMW. en uit de stoel glijden idd. weinig laterale steun
     
  4. Hayden

    Hayden Active Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    1,213
    Location:
    Belgium
    Ik vind de vering juist wel strak in vergelijking met mijn bmw M ophanging en Audi s line.
    Het ontbreken van zijdelingse steun kan ik beamen, de stoelen zijn comfortabel maar ver van sportstoelen.
     
  5. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,725
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Harder rijden, dan gaat ook de M3 glijden. Piepen van de banden is inderdaad minimaal, maar dat kan iets te maken hebben met het foam aan de binnenzijde van de banden.
     
  6. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,345
    Location:
    Eindhoven
    De traction control zorgt er ondertussen ook voor dat de wielen de juiste omwentelingssnelheid houden waarbij ze maximaal grip hebben (en als gevolg daarvan minimaal geluid).
    Ik kan me voorstellen dat de traction control op een EV beter werkt dan op een ICE vanwege de directere aandrijving, met als gevolg minder geluid en trillingen (feedback).

    Al eens geprobeerd zonder traction control? (ik weet niet of die uit kan op een Model 3, en pas ermee op! :D)
     
  7. Nexus

    Nexus Active Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    1,101
    Location:
    Grave, Noord-Brabant
    Setje LingLong Tires kopen als je wil glijden ;)

    -edit- LOL, die bestaan nog ook
     
  8. SparkyM3LR4WD

    SparkyM3LR4WD Elbert

    Joined:
    Mar 16, 2019
    Messages:
    1,058
    Location:
    Molenlanden / Holland
    In de beginperiode heb ik een keer een "elandproef" gehad met de M3. Snelheid ruim boven de 100 km/u en vervolgens in reflex haaks rechtsom een weg in moeten slaan om te voorkomen dat ik airbags zou zien. Ik was echt zwaar onder de indruk van alle veiligheidssystemen welke de auto op de weg hebben gehouden. (iemand achterin riep een paar seconden daarna heel hard "WOW") Voor netjes grip en achter wel behoorlijk wat schuiven en uitbreken. Maar ik voelde letterlijk dat de auto in fracties van seconden de juiste richting op getrokken werd. Auto bleef netjes op het (natte) asfalt en met wat tegenstuur een hele vloeiende lijn. Het onderstel en de 50/50 gewichtsverdeling ben ik samen met de veiligheidssystemen tot op de dag van vandaag nog dankbaar.... :oops:
    Helaas was ik vergeten om de beelden op te slaan. Ik kon dus niets meer terugkijken.
    Enne m'n banden gingen ook niet piepen zoals hierboven al vermeld. Maar dat zal te maken hebben met het natte wegdek ;)
     
  9. dutchchili

    dutchchili Member

    Joined:
    Jul 16, 2019
    Messages:
    443
    Location:
    The Netherlands
    Dank voor alle reacties.
    Ik vind de auto heel strak geveerd (op een goede manier). Bij hogere snelheid is hij onrustiger dan de BMW over hobbeltjes, maar nog steeds heel goed. Het is denk ik vooral het gevoel dat anders.

    Het probleem van de stoel kan ik trouwens redelijk compenseren door hem wat meer achterover te zetten en de lendensteun te minimaliseren. Dan zit je meer met je rug 'in' de stoel. Maar een sportstoel is het zeker niet.
    Nu een S 90D mee tijdens het fixen van wat afleverpunten. Wat een verschil. Die rugleuning houdt je wel op zijn plek, maar is verder oncomfortabel hard (het is een oudere S trouwens), en de wangen van de stoel kraken. Ach....beter dan een benzine loaner :)
     
  10. prettig

    prettig Member

    Joined:
    Apr 16, 2019
    Messages:
    977
    Location:
    Soesterberg
    Antwoord ...... overigens een erg goede journalist (verademing tussen al die popie-jopie niks-weters)......

     
    • Informative x 3
    • Like x 1
  11. Gaston

    Gaston Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    947
    Location:
    Netherlands
    Torque vectoring - Wikipedia

    Dat is te danken aan Torque vectoring, die in een AWD Tesla ongeëvenaard is, omdat een elektrische motor per microseconde zijn power kan aanpassen voor optimale (laterale) grip.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC