Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hard door de bocht

This site may earn commission on affiliate links.
Dat gaat erg goed met de M3 :)
Wat mij opvalt ik bijna nooit piepende banden heb, noch het gevoel dat hij begint te glijden. Komende uit een BMW 330e was ik gewend dat het piepen van de banden wel het einde van de grip signaleerde, en je kon dat ook goed voelen in het stuur.
Met de M3 ben ik iets minder comfortabel in het opzoeken van die grens, om de grens onduidelijk lijkt te zijn.
Hebben jullie enig idee hoe dat zit?
AWD? elektrisch differentieel? Laag zwaartepunt?

Als ik mijn favoriete bochtjes probeer kan ik met de M3 wat harder door de bocht, maar ik ben ook van 225 banden naar 235 gegaan, dus of het nou echt aan de auto ligt?
Het grootste probleem is misschien wel dat ik uit de stoel dreig te vliegen :)
 
bij Apeldoorn (A1 naar A50 ri. arnhem) zit een vreemde bocht, daar voelt het aan of je met 100 km/u en hoger "wegglijdt' uit de bocht met de Model 3.Enige remedie: gas los en rond de 80-90km/u door de goedoverzichtelijke bocht de A50 opdraaien. Banden staan op 2,9/3.0, profiel is ook nog ruim voldoende. 't zal wel tussen de oren zitten. Misschien toch eens een circuitdag doen om te wennen?
 
Dat gaat erg goed met de M3 :)
Wat mij opvalt ik bijna nooit piepende banden heb, noch het gevoel dat hij begint te glijden. Komende uit een BMW 330e was ik gewend dat het piepen van de banden wel het einde van de grip signaleerde, en je kon dat ook goed voelen in het stuur.
Met de M3 ben ik iets minder comfortabel in het opzoeken van die grens, om de grens onduidelijk lijkt te zijn.
Hebben jullie enig idee hoe dat zit?
AWD? elektrisch differentieel? Laag zwaartepunt?

Als ik mijn favoriete bochtjes probeer kan ik met de M3 wat harder door de bocht, maar ik ben ook van 225 banden naar 235 gegaan, dus of het nou echt aan de auto ligt?
Het grootste probleem is misschien wel dat ik uit de stoel dreig te vliegen :)

Harder rijden, dan gaat ook de M3 glijden. Piepen van de banden is inderdaad minimaal, maar dat kan iets te maken hebben met het foam aan de binnenzijde van de banden.
 
De traction control zorgt er ondertussen ook voor dat de wielen de juiste omwentelingssnelheid houden waarbij ze maximaal grip hebben (en als gevolg daarvan minimaal geluid).
Ik kan me voorstellen dat de traction control op een EV beter werkt dan op een ICE vanwege de directere aandrijving, met als gevolg minder geluid en trillingen (feedback).

Al eens geprobeerd zonder traction control? (ik weet niet of die uit kan op een Model 3, en pas ermee op! :D)
 
In de beginperiode heb ik een keer een "elandproef" gehad met de M3. Snelheid ruim boven de 100 km/u en vervolgens in reflex haaks rechtsom een weg in moeten slaan om te voorkomen dat ik airbags zou zien. Ik was echt zwaar onder de indruk van alle veiligheidssystemen welke de auto op de weg hebben gehouden. (iemand achterin riep een paar seconden daarna heel hard "WOW") Voor netjes grip en achter wel behoorlijk wat schuiven en uitbreken. Maar ik voelde letterlijk dat de auto in fracties van seconden de juiste richting op getrokken werd. Auto bleef netjes op het (natte) asfalt en met wat tegenstuur een hele vloeiende lijn. Het onderstel en de 50/50 gewichtsverdeling ben ik samen met de veiligheidssystemen tot op de dag van vandaag nog dankbaar.... :oops:
Helaas was ik vergeten om de beelden op te slaan. Ik kon dus niets meer terugkijken.
Enne m'n banden gingen ook niet piepen zoals hierboven al vermeld. Maar dat zal te maken hebben met het natte wegdek ;)
 
Dank voor alle reacties.
Ik vind de auto heel strak geveerd (op een goede manier). Bij hogere snelheid is hij onrustiger dan de BMW over hobbeltjes, maar nog steeds heel goed. Het is denk ik vooral het gevoel dat anders.

Het probleem van de stoel kan ik trouwens redelijk compenseren door hem wat meer achterover te zetten en de lendensteun te minimaliseren. Dan zit je meer met je rug 'in' de stoel. Maar een sportstoel is het zeker niet.
Nu een S 90D mee tijdens het fixen van wat afleverpunten. Wat een verschil. Die rugleuning houdt je wel op zijn plek, maar is verder oncomfortabel hard (het is een oudere S trouwens), en de wangen van de stoel kraken. Ach....beter dan een benzine loaner :)