TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Heeft de 230V adapter enig nut ?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ultima, Mar 9, 2016.

1. ultima

ultima Member

Hallo allen, ik heb inmiddels mijn 90D full-options besteld met een gewenste levering eind juli/begin augustus ivm de afloop van mijn huidige leasecontract. Alles kan natuurlijk niet snel genoeg gaan dus de ICU Compact lader (11KWh) zit al aan de muur... Heb een korte en een lange Type2 kabel en krijg straks de 'standaard' kabel bij de MS geleverd. Nu kan ik daar voor 90 euro (?) de 230V adapter bij kopen zodat ik theoretisch overal kan laden.

Maar doe je dat in de praktijk eigenlijk wel ? Het zou wat mij betreft een soort van noodvoorziening zijn voor als ik geen degelijke laadpaal ergens kan vinden...

Is het van nut ? Of heb ik nu al last van de eerste verschijnselen van 'range anxiety' :smile:

Dank voor jullie inzichten...

2. Hans Noordsij

Hans Noordsij Active Member

Die standaardkabel is de UMC. Daarmee kun je in een gewoon stopcontact inpluggen en laden, weliswaar niet snel maar als je op een bestemming bent waar je wat langer verblijft is het ideaal.
    Wat bedoelt men precies met de 230 volt adapter? Die zit al in de standaard kabel samen met de rode adapter voor 11 Kw laden. Of men moet de blauwe stekker bedoelen die je bijv oorbeeld op een camping kunt gebruiken.

Ik heb die niet en ook nooit nodig gehad. Thuis 11 Kw, bij schoonouders 220 volt (14 km/uur) en verder de Superchargers.

Schermafbeelding 2016-03-09 om 19.49.56.png

3. ultima

ultima Member

Ik bedoel inderdaad de 230v adapter (voor aansluiting op een standaard NL stopcontact) die je volgens mij niet standaard krijgt. Dit lees ik op de Tesla site wat je krijgt bijgeleverd :

• Monolader (11 kW)
    • Mobiele Connector en adapter voor 400 Volt stopcontact (5 pins rood). U kunt daarnaast ook los een adapter kopen voor een 230 Volt stopcontact (3 pins blauw)
    Tesla Opladen | Tesla Motors Nederland

Waarschijnlijk haal ik de blauwe en schuko stekker door elkaar... bedankt voor het ophelderen... best lastig zonder een MS alles te achterhalen.

4. Hans Noordsij

Dus die blauwe niet nemen. Mobiele connector gebruik je thuis voor de rode stekker (of als je echt een lader hebt laten monteren zal dat de type 2 kabel zijn) en op lokatie waar alleen 220 volt is de UMC.

5. ultima

ultima Member

Dank Hans.... volgens mij besteed je al je vrije tijd op dit forum... hou dat vol :)

Ik heb inderdaad een lader laten monteren.. Een ICU Compact met 3 x 16A en connector. Dus thuis komt het allemaal goed.
    Ben het meest bevreesd voor de rit naar de schoonouders in Landgraaf waar erg weinig laadpalen beschikbaar zijn. Dan eventueel aan het stopcontact in de garage onder het gebouw. En mogelijk op de terugweg kort aan een SuC.

6. Hans Noordsij

Tja, dat is nog in het begin. In een situatie als dit zou ik gewoon even stoppen in Urmond op de heen- of terugweg. En misschien willen je schoonouders wel eens meerijden, dan kun je ze een leuk ritje en koffie met gebak geven terwijl je MS laadt. Het leven wordt echt veel leuker als je de Model S hebt.

7. Energie Gratiz

Energie Gratiz Active Member

Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn ultima. Als het krap lijkt te worden - dat weet je dus na de heenreis al - en je kunt op de bestemming wellicht niet (voldoende) laden, dan doe je gewoon een "splash and dash" bij een Supercharger die globaal op de route ligt tussen Landgraaf en Rotterdam. Daar zijn die Superchargers voor.

En inderdaad is de 230V-adapter met de UMC in mijn ogen redelijk onmisbaar als Tesla-eigenaar. Op vakantie op de camping in Italie het eerste jaar was ik er heeeel blij mee. Na 2 etmalen was de accu weer vol.

8. S802TES

S802TES Member

Bij mij zat de stekker die in een normaal "huishoud" stopcontact past er gewoon bij.
    auto is van eind december 2015

9. ultima

ultima Member

Dank jullie wel allemaal voor de inzichten en tips... gaat vast allemaal goed komen. Moet nog even wennen aan de nieuwe manier van denken :)

Share This Page