You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb die van mij half juni besteld en heb ook de BTX5 code. Dat is volgens mij de 75kWH batterij. Lijkt er op dat beide batterijen vrij willekeurig geleverd zijn want ik ben ook al iemand tegen gekomen die rond die tijd besteld heeft en BTX8 code heeft. Ben nu wel benieuwd welke batterij ik geleverd krijg.Hm, als ik mijn ideale configuratie opsla heb ik nog steeds een 'BTX5' batterij (als je klikt op het web-adres van je configuratie, na die te hebben opgeslagen, zie je de codes van al je opties staan, inclusief BTX5, BTX8, etc.), BTX5 zou een 75kWh betekenen en geen 85kWh batterij (BTX8, naar verluidt, zou 85kWh betekenen). Kan iemand die een 75 heeft besteld en een 85 gekregen zeggen of ze BTX5 dan wel BTX8 hadden staan bij hun configuratie? (of nog iets anders )
Eens maar het zou toch wel erg prettig zijn als we wat zekerheid zouden kunnen krijgen als we 100k neerleggen.Net een interessante conversatie gehad met @MorrisonHiker, die blijkbaar weet heeft van dingen op de website TeslaInventory.com die wij niet kennen. Inventory Tesla's 75kWh zouden sedert twee weken, in België, allemaal 85 kWh zijn (BTX8 ipv BTX5).
A priori goed nieuws ware het niet dat Tesla de prijzen van inventaris-wagens in België nog steeds niet heeft aangepast aan haar prijzen van nieuwe wagens, dus je bent vreemd genoeg denk ik 2000 EUR goedkoper af als je nieuw koopt (plus je hebt AP 2.5 etc.). Hamvraag is of je dan steeds BTX8 krijgt dan wel of het nog steeds een loterij is en je ook BTX5 zou kunnen krijgen (telkens ik configureer - en ik doe het zowat elke dag sedert een week - krijg ik BTX5 in mijn configuratie).
Een software-gelimiteerde "valse" 75kWh (400V/85kWh) zou je vanuit België 20 à 30 minuten eerder naar de Zwitserse Alpen kunnen stuwen dan een "echte" 350V/75kWh, dus het maakt wel ietwat verschil. Range maakt weinig uit maar laadsnelheid bij SuCs wel.
Anderzijds is de "75" de enige manier om nog achterwielaandrijving te hebben (geen gezaag van motor vooraan, geen trillingen van motor in stuur, meer 'raket-gevoel' bij optrekken, leukere ligging in bochten). Tesla zei dat ze voor de S zowel RWD als 75 zal afschaffen ten laatste einde 2017, dus er bestaat waarschijnlijk maar een klein venster waarin we (eindelijk opnieuw) een RWD 85 kunnen hebben. Gelet op de intussen verbeterde acceleratie van de 75 is dat dan zoiets als een "P85 mét AP2.5". Droomwagen, naar mijn smaak
Acuut geval van upgraditis inderdaad. En vooral dat ik echt dat 32.000 EUR prijsverschil tussen S75 en S100D niet kan rationaliseren (heb het vorige week uitgerekend - iedereen zou zo'n 700 EUR "verdienen" per uur dat ie meer moet laden met een S75 ipv een S100D, zelfs met vier of vijf road trips per jaar naar de Alpen of Zuid-Frankrijk - leuk uurtarief, 700 EUR!). Maar anderzijds zou je (als de 75 een 85 is) luchtvering en AP2.5 hebben voor minder dan de prijs die ik anderhalf jaar geleden betaalde voor 85D AP1 zonder luchtvering.Iets zegt me dat het bij Carl begint te kriebelen… .
Bij de X is het verschil "maar" 23.000 EUR....Acuut geval van upgraditis inderdaad. En vooral dat ik echt dat 32.000 EUR prijsverschil tussen S75 en S100D niet kan rationaliseren (heb het vorige week uitgerekend - iedereen zou zo'n 700 EUR "verdienen" per uur dat ie meer moet laden met een S75 ipv een S100D, zelfs met vier of vijf road trips per jaar naar de Alpen of Zuid-Frankrijk - leuk uurtarief, 700 EUR!). Maar anderzijds zou je (als de 75 een 85 is) luchtvering en AP2.5 hebben voor minder dan de prijs die ik anderhalf jaar geleden betaalde voor 85D AP1 zonder luchtvering.
Kijk, dat scheelt. Dat is maar ca 1000 dollar per kWh, terwijl de inschatting is dat Tesla nu voor ca 125 dollar per kWh kan maken oftewel ruim 20.000 dollar marge.Bij de X is het verschil "maar" 23.000 EUR....
Een stel losse cellen zijn maar een deel van de kosten van het totale pack. Het maken van het pack kan mogelijk wel de helft van de kosten uitmaken.Kijk, dat scheelt. Dat is maar ca 1000 dollar per kWh, terwijl de inschatting is dat Tesla nu voor ca 125 dollar per kWh kan maken oftewel ruim 20.000 dollar marge.
Een stel losse cellen zijn maar een deel van de kosten van het totale pack. Het maken van het pack kan mogelijk wel de helft van de kosten uitmaken.
De helft lijkt mij hoog. Meestal hoor ik percentages van zo'n 20-30%. Maar wat wij ook niet mogen vergeten is dat de 18650 cellen (beduidend) duurder zijn dan de 2170 cellen. De 2170 zijn bedoeld voor kostenreductie en worden op zeer grote schaal geproduceerd. De 18650 komen uit Japan, van Panasonic.
Tesla heeft enige tijd terug aangegeven op < 190 US Dollar per kWh te zitten voor pack kosten. Dit geldt voor 18650 cellen. De 2170 cellen zouden zo'n 35% goedkoper worden (nu maakt Panasonic nog verlies, aan het eind van het jaar vindt naar verwachting omslag plaats naar winst). Een simpele rekensom leert ons dan dat de 2170 pack kosten hoogstwaarschijnlijk minder bedragen dan 124 US Dollar per kWh. Uitgaande van 190 Dollar per kWh en gelijke packkosten. Mijn verwachting is dat Tesla met de 2170 (binnenkort) op < 100 US Dollar per kWh zit voor pack kosten. Immers < 190 kan prima 170 zijn (190 was gegeven in gesprek waar men het over 200-250 had) en pack kosten zullen ongetwijfeld ook lager zijn.
Musk had recentelijk op de vraag of er 2170 cellen zouden worden gebruikt bij de S en X geantwoord dat dat niet anytime soon zou zijn...
Had ik in zijn geval ook gezegdMusk had recentelijk op de vraag of er 2170 cellen zouden worden gebruikt bij de S en X geantwoord dat dat niet anytime soon zou zijn...