Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hellup :( op vakantie in Kroatië koplampen vallen uit P85+ 2013

This site may earn commission on affiliate links.
Tweede avond op rij gisteravond een flink stuk door de binnenlanden van Istrië gereden op de terugweg van ons restaurantje.
de koplampen staan altijd op Auto en gingen plotseling uit, al na een klein stukje rijden. Binnen blijft alles aan, maar volgens vrienden die achter ons reden ook de achterlichten.
Na switchen tussen manual uit en aan gaan ze meteen weer aan. Ook als ik auto setting gebruik.
We hebben getimed en na precies 72sec gingen ze opnieuw uit.
Die cyclus herhaald zich nu.

Ik heb rijdend een soft reset gedaan, dat hielp niets.
Iemand dit weleens Meegemaakt?


#Dontfix anything ‘unbroken’...

Het zal er hopelijk niks mee te maken hebben maar net voor onze vakantie de eerste nieuwe drivetrain gekregen in mijn P85+ met 265.000km
De originele eruit vanwege overmatig geluid.

Onderweg richting Kroatië, (de dag voor oranje) onderweg al last met de Airco, hij doet het maar amper meer, na een tijdje stopt ie nagenoeg met blazen en dan word het snel warm in een zwarte model-s met zwart leer.
 
Tweede avond op rij gisteravond een flink stuk door de binnenlanden van Istrië gereden op de terugweg van ons restaurantje.
de koplampen staan altijd op Auto en gingen plotseling uit, al na een klein stukje rijden. Binnen blijft alles aan, maar volgens vrienden die achter ons reden ook de achterlichten.
Na switchen tussen manual uit en aan gaan ze meteen weer aan. Ook als ik auto setting gebruik.
We hebben getimed en na precies 72sec gingen ze opnieuw uit.
Die cyclus herhaald zich nu.

Ik heb rijdend een soft reset gedaan, dat hielp niets.
Iemand dit weleens Meegemaakt?


#Dontfix anything ‘unbroken’...

Het zal er hopelijk niks mee te maken hebben maar net voor onze vakantie de eerste nieuwe drivetrain gekregen in mijn P85+ met 265.000km
De originele eruit vanwege overmatig geluid.

Onderweg richting Kroatië, (de dag voor oranje) onderweg al last met de Airco, hij doet het maar amper meer, na een tijdje stopt ie nagenoeg met blazen en dan word het snel warm in een zwarte model-s met zwart leer.


Misschien heb je wat aan deze thread, Het kan een probleem zijn met lampen zelf of met aarding van de lampen:

Headlights turning off by itself
 
Last edited:
Anders even Tesla road assistance bellen om te vragen of ze wat kunnen zien op afstand?

Als je in de avond belt en zegt dat je niet durft te rijden zonder verlichting is het in principe ook een soort pech, mijn ervaring is dat ze best behulpzaam zijn.

Misschien kan je het zelf niet direct repareren maar misschien met hun informatie bij een local garage wel.

Hulp onderweg | Tesla Support
 
Anders even Tesla road assistance bellen om te vragen of ze wat kunnen zien op afstand?

Als je in de avond belt en zegt dat je niet durft te rijden zonder verlichting is het in principe ook een soort pech, mijn ervaring is dat ze best behulpzaam zijn.

Misschien kan je het zelf niet direct repareren maar misschien met hun informatie bij een local garage wel.

Hulp onderweg | Tesla Support

Na vandaag powerdown gedaan te hebben vanavond weer geprobeerd, helaas gingen ze opnieuw uit. Wel bleef de tweede keer de rechter koplamp wel branden... wat mij leek te wijzen op de 12v accu, omdat ik een paar dagen met lage SOC heb gestaan en nu weer ruim boven de 50% zat.

echter na contact met pechhulpdienst (na 43min in de wacht) kon hij me vertellen dat boordaccu 13,6v aangaf. Er verder geen foutmeldingen waren en dat de Boordaccu ook normaal bijgeladen werd.
Hij kon verder ook niks anders bedenken als powerdown en hard reset. In Nederland maar even langskomen bij servicecenter zei hij....

dat is nogal makkelijk gezegd, we rijden in 2 dagen terug maar daar zitten toch wel een paar donker uurtjes bij, en elke 70sec lampjes Togglen is niet uit te houden.
 
Natuurlijk heel erg vervelend dat dit tijdens je vakantie optreedt.
Misschien geeft: HID Headlights Randomly Turning Off zicht op wat er gebeurt.
Zou het niet kunnen zijn dat ze simpelweg versleten zijn?
Bij mij zijn ze ruim een jaar geleden vervangen, omdat er eentje de brui aan gaf.
Op advies van de garage in Hoofddorp die ze verving maar beide vervangen: als er eentje gaat, dan gaat de andere gauw daarna.
Het vervangen is helaas niet een klusje dat je zo even zelf doet.

Aan de andere kant: als ze beide tegelijk uitvallen, dan kan ik mij voorstellen dat je niet direct denkt aan slijtage van de lampen zelf.
Het zou wel heel toevallig zijn als ze exact hetzelfde moment er de brui aan geven.

Dus ik denk dat je de keuze hebt tussen wat je boven beschreef (met het risico dat ze tijdens de rit definitief uitvallen), je reisritme aanpassen (alleen rijden als het licht is) of een SeC opzoeken.
Sterkte met de lastige keuze!
 
Last edited:
Hebben de Tesla's niet en automatische zekering? Ofwel dat geval zie ik twee mogelijkheden:
Ofwel is die zekering stuk en slaat die te snel af
Ofwel trekken de lampen net te veel stroom en doet die hoge stroom de zekeringen terecht afspringen.
Ik zou proberen twee nieuwe lampen te plaatsen.
 
Wat ik nog mis in je verhaal is of je wel of niet Xenon verlichting hebt, dit is wel belangrijk om te weten bij het uitsluiten van het probleem. Ik geloof dat Xenon bij het tech package inbegrepen zat in het begin? De aansturing van de verlichting is bij Xenon iets anders geregeld dan bij Halogeen (HB3) namelijk.

Een model S heeft voor zover ik weet geen zelf herstellende (=fuse breakers) zekeringen, een Model 3 daarentegen heeft bijna alleen maar fuse breakers.

De koplampen worden aangestuurd door de BCM (body control module). Ik ga er vanuit dat de BCM stroombewaking heeft op zijn uitgangen wat wil zeggen als de stroom te hoog wordt schakelt hij de spanning op de draad uit maar hij moet dit dan wel als een fout opslaan.

Aangezien Tesla geen foutgeheugen kon vinden in de verlichting lijkt me dit onwaarschijnlijk.

Even voor de duidelijkheid, de verlichting aan de achterkant bleef die nu wel branden?

Edit: Ook zitten de koplampen niet op hetzelfde massapunt aangesloten dus daar verwacht ik niet het probleem. Wat wel kan is dat de BCM een slechte massa heeft aangezien deze de koplampen schakelt, toevallig zit die massa van de BCM vlakbij de massa van de Blower motor/airco ventilator dus er zou een kans kunnen zijn dat daar rottigheid zit.

Als je de HVAC compleet uit zet blijven de koplampen het dan wel doen?
 

Attachments

  • gnd.png
    gnd.png
    835.8 KB · Views: 397
Last edited:
Na vandaag powerdown gedaan te hebben vanavond weer geprobeerd, helaas gingen ze opnieuw uit. Wel bleef de tweede keer de rechter koplamp wel branden... wat mij leek te wijzen op de 12v accu, omdat ik een paar dagen met lage SOC heb gestaan en nu weer ruim boven de 50% zat.

echter na contact met pechhulpdienst (na 43min in de wacht) kon hij me vertellen dat boordaccu 13,6v aangaf. Er verder geen foutmeldingen waren en dat de Boordaccu ook normaal bijgeladen werd.
Hij kon verder ook niks anders bedenken als powerdown en hard reset. In Nederland maar even langskomen bij servicecenter zei hij....

dat is nogal makkelijk gezegd, we rijden in 2 dagen terug maar daar zitten toch wel een paar donker uurtjes bij, en elke 70sec lampjes Togglen is niet uit te houden.

Ben je al iets wijzer geworden ondertussen?
 
  • Funny
Reactions: EddieW
Als je 's nachts op een onverlichte weg rijdt en je lampen gaan uit valt dat wat mij betreft onder pechhulp en als die het niet ter plaatse kunnen repareren moet je (afhankelijk van je dekking) vervangend vervoer krijgen. Nadeel is dat je het dan in het donker moet regelen. Als je over dag op de camping staat en het dan even gaat testen en bellen heb je natuurlijk een minder sterk verhaal. Zou toch nog een keer Road Assist bellen en pushen voor betere hulp.
 
Wat ik nog mis in je verhaal is of je wel of niet Xenon verlichting hebt, dit is wel belangrijk om te weten bij het uitsluiten van het probleem. Ik geloof dat Xenon bij het tech package inbegrepen zat in het begin? De aansturing van de verlichting is bij Xenon iets anders geregeld dan bij Halogeen (HB3) namelijk.

Een model S heeft voor zover ik weet geen zelf herstellende (=fuse breakers) zekeringen, een Model 3 daarentegen heeft bijna alleen maar fuse breakers.

De koplampen worden aangestuurd door de BCM (body control module). Ik ga er vanuit dat de BCM stroombewaking heeft op zijn uitgangen wat wil zeggen als de stroom te hoog wordt schakelt hij de spanning op de draad uit maar hij moet dit dan wel als een fout opslaan.

Aangezien Tesla geen foutgeheugen kon vinden in de verlichting lijkt me dit onwaarschijnlijk.

Even voor de duidelijkheid, de verlichting aan de achterkant bleef die nu wel branden?

Edit: Ook zitten de koplampen niet op hetzelfde massapunt aangesloten dus daar verwacht ik niet het probleem. Wat wel kan is dat de BCM een slechte massa heeft aangezien deze de koplampen schakelt, toevallig zit die massa van de BCM vlakbij de massa van de Blower motor/airco ventilator dus er zou een kans kunnen zijn dat daar rottigheid zit.

Als je de HVAC compleet uit zet blijven de koplampen het dan wel doen?

Bedankt voor je aanknopingspunten!!

Ik ben aan het speurneuzen geweest naar een kleine garage hier in de buurt waar een gewillige monteur rondliep die het een uitdaging vond om z'n handen eens schoon te houden bij het sleutelen....... (had uiteraard zelf helemaal niks bij me).

De eerste 4 adresjes variërend van Renault dealer die zijn dealerschap al enige tijd kwijt was, tot bmw specialist waar maar 1 mannetje aan het werk was, nadat ik hem ergens in een sloopauto, onderdelen verzamelend in de achtertuin, liet schrikken en eerst bij moest komen voor we op het punt kwamen dat ik een Tesla naar zn shop bracht ;)

Zelf zag hij het niet zitten om een stroomstoot van een Tesla te krijgen (volgens mij was hij alergisch voor EV, hij durfde niet eens om het hoekje te kijken met wat voor Tesla ik daar stond.) stuurde hij me wel in de goede richting.
Hij belde een kennis die blijkbaar niet veel meer om handen had en die stond binnen 10 min bij de shop. We hebben allereerst twee nieuwe lampen gemonteerd. Na een klein stukje rijden gingen die met hetzelfde tempo weer uit, dat veranderde dus niks. Hij heeft daarna volgens mij geprobeerd om de ballast door te meten maar leek daar niet succesvol in (ik moest steeds de lampen aan en uit schakelen).
Daarna hebben we ons gericht op de massapunten. Het leek me een zeer logische verklaring, omdat de auto totaal geen foutmeldingen gaf. Als het echt mis was met de koelvloeistof, zou je toch een 'peil te laag' warning verwacht oid. En ook omdat de Airco het bijna compleet liet afweten (werd met de dag erger).

Dus de kleurplaat van hierboven erbij en dashboard open, begonnen bij de aangegeven punten maar daar was niks aan te vinden, leek ook nog nooit open geweest. Geen sporen dat er ooit iets aangeraakt was. Uiteraard daar meerdere connectoren los en weer vast gedrukt. Maar er leek nog niets veranderd. We hebben onder de frunk daarna de kappen eraf gehaald en zoveel mogelijk massapunten of wat daar ook maar op leek nagespeurd en uiteindelijk de main connector losgehaald en weer vast (net als ik een jaar geleden had gedaan om de 12v boordaccu melding uit te krijgen). Om te proberen of dat beter werkt als een power-down.

Na op die manier ongeveer 5en half uur troubleshooten, zonder dat we echt konden testen, heb ik waarschijnlijk veroorzaakt dat er in wijde omtrek rondom Pomer, geen Tesla's aangeschaft zullen worden...... er reden behoorlijk wat mensen langs de shop die blijkbaar goed bekend waren met de eigenaar en vervolgens omdraaiden en verhaal kwamen halen!
Ik heb geen verdediging gevoerd tegen wat leek op een terugkerende opmerking over elektrische malheur op een elektrisch rijdende auto.... maar van de eigenaar kreeg ik nog wel een keer de opmerking dat ik achteraf gezien beter bij zijn Renault collega's aan had kunnen kloppen als het op ervaring aan kwam :D

Met het uiteindelijke besluit dat we niet veel meer konden doen dan we gedaan hadden als leken, ben ik die avond opnieuw uitgebreid gaan proefrijden en zowaar leek er wat veranderd, nu gingen niet langer beide lampen uit, maar bleef de rechter xenon schijnwerper wel aan. Het gaf me een sprankje hoop dat de airco de volgende dag ook weer wat meer tot leven zou komen.

Volgende dag echter niets van dat.... mijn vrouw was inmiddels meer teleurgesteld in de Tesla dan in mijn keuze om de Tesla boven de range rover te verkiezen voor deze trip.... Even heb ik gedacht de anwb te bellen (heb uitgebreide dekking en al 10 jaar lid), maar had geen zin om er op dat moment nog meer tijd aan te besteden, wetende dat je dan ook nog een boel geregel krijgt.
De S reed ten slotte nog en vroeger had men helemaal geen airco.

Van dat besluit zou ik een paar dagen later spijt krijgen.......

word vervolg moet nu eerst even een skype sessie in
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Superendo
Moest toch nog een beetje werken vandaag....

Ja.... waar waren we gebleven, ik ben uiteindelijk maar verder gegaan met vakantie vieren, en we hebben ons ingesteld op een warme drukke terugreis die overdag bij zonlicht plaats zou vinden met een overnachting ergens halverwege.
Gelukkig was het weer een dag voor vetrek al wat omgeslagen en de temperatuur daarmee drastisch omlaag. Er was een lekker briesje bij, dat zou helpen bij het gebrek aan fatsoenlijk werkende airco.

We reden 's ochtends om kwart over acht weg van de glamping en na anderhalf uur provinciaal en grens waar het gelukkig op donderdag niet druk was, kwamen we op de snelweg. Dat ging goed, mijn accu (langzaam vol laten druppelen tot de rand 348km) gaf aan dat we Lubjana met 26% zouden halen.
Ik heb de vaart er in gegooid, cruise op 145, om hem een paar minuten later terug naar 135 te zetten, want we hadden pal wind tegen.
en zo ging het meer dan prima. Ja het voelde als 24+ graden in de auto ondanks dat hij op standje 21,5 stond maar we schoten lekker op.

HELAAS was dat van korte duur, de oranje kW begrenzing kwam in beeld en ik had nog 160km range met zo'n 80km te gaan tot de supercharger in Lub.. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt maar ach dacht ik nog even wat zachter het is wat heuvelig en steeds hard werken omhoog en dan weer omlaag bijladen... die arme accu.
Tempo naar 105 en zowaar na eerst nog wat vermogen in te leveren ging de oranje streep langzaam weer voorbij de 160kW.
En zowaar was hij weg toen we bij de SUC waren. Dat was mijn doel dan ook want ik had verwacht om bij aankomst even een korte stop te maken, want in Lubjana is het Hotel in renovatie dus alles dicht, geen koffie geen plasje en in de palle zon.

Dat mocht niet zo zijn, Tessa begon met gom op 55km nogsteeds vol loeiend aangekomen meteen na inpluggen nog harder te loeien en gaf daarmee aan het nog veel te warm te vinden, dat toonde dan ook duidelijk in de laadsnelheid die even piekte naar 58kW en daarna langzaam terugliep. Mijn idee was om daarom maar minimaal bij te laden om zo met 100 naar Villach te sukkelen in de hoop daar aan te komen met een accu die een beetje bijgekomen is van de schrik. Dus vol laten lopen tot 135km gom (25min gestaan) en door.

De Airco had er daarna echt de brui aan gegeven. Gelukkig zat ik in de zon en mijn dochter die achter me zat van 6 is gelukkig iets meer bikkel dan zoonlief. Met handmatig de ventilatie hoog en een warme bries in het gezicht op weg naar een koele lunch in de airco was ons vooruitzicht. Onderweg geen oranje kW beperkingen gezien dus mijn hoop was er nog. Lekker kalm aan cruise op 100 (al die tunnels mag je toch niet harder) leek alles rooskleurig.
Maar helaas ook in Villach waar we zeker een uur zouden staan startte het laden langzaam, 62kW was de piek die ik even zag met nog 9% in de accu was dat voor mij een grote teleurstelling.

We hebben dus maar een voorgerecht genomen toen ik tijdens de eerste slok drankjes op de app zag dat de snelheid al onder de 50kW gedoken was. Na iets meer als anderhalf uur zat er bijna 300km in en zijn we weer gaan rijden.
Mijn laatste poging was om het tempo nog enigzins op te voeren maar met wat meer SOC aan te komen bij de volgende supercharger.
Tempo op 115 en op weg richting Anif, wat een fijne stop is dat zeg! heerlijk koffie en nog even gekletst met de eigenaar die helemaal om is qua EV sinds de komst van Tesla. Hij heeft de superchargers dan ook letterlijk in zijn voortuin staan!

Helaas ook dat gaf geen ander resultaat, 65kW was wat ik even bij SOC van bijna 28% zag, maar hij liep net zo hard weer terug tot onder de 35kW , we hebben een half uurtje gezeten en de hoop voor die dag opgegeven. We zouden nog een keer stoppen en dan het laatste erin laten druppelen om bij de overnachting in Paffenhofen te komen (nog zo'n fantastische stop, zeker als je met kids onderweg bent).
We kwamen zo om kwart voor 9 aan en hadden in 12,5 uur tijd slechts 700km gereden. Met slechts 20min vertraging voor de grens vanuit de karawankentunnel, was met die conclusie de moed met voor de volgende dag redelijk in de schoenen gezonken....

Omwille van jullie tijd en de mijne zal ik proberen er verder geen boekverslag van maken.... :O

We zijn om 7 uur 's ochtend weg gereden volle accu en een koele morgen.
Mijn doel de accu mag niet opnieuw te warm worden, ik wil dus geen oranje zien, ten koste van alles! dus altijd onder de 115 gebleven en bij heuvels, geen cruise, gas terug bij de klim en omhoog met maximaal verbruik van 40kW (dat is dus soms 70km/h omhoog) pedaal in neutraal zodat we naar beneden rollen zonder weerstand (dat ging lekker vlot de Irschenberg af) bijna 155 zonder verbruik....

Maar het mocht niet baten, eerstvolgende stop met 13% soc aangekomen en weer wilde Tessa niet harder dan 60kW starten met laden. Ze leek wel wat langer rond de 50 te blijven laden maar ook dan sta je met 250-300km/h tamelijk lang.
In ieder geval niet zoals ik op ABRP de route had uitgestippeld zodat ik zoveel mogelijk korte stops kon maken om steeds maar 20min te laden.

Tja ik wist het ook niet meer, het werd drukker (vrijdag) en ik had alles wel geprobeerd. De eerste file van een half uur rond de klok van 1 getrotseerd. Uiteraard zonder frisse bries. De tweede file van bijna een uur redelijk kunnen omzeilen door flink af te snijden.
maar de derde file diende zich na een volgende stop alweer aan. Na ook die uitgezeten te hebben was de weg leeg.
Het was warm, heel warm 38 graden en we moesten nog een ruime 400km, ik kon me niet langer inhouden, ik had nog 270km op de GOM staan en de weg was redelijk rustig. Heb de cruise op 145 gezet en had de ijdele hoop dat het niks meer zou uitmaken of ik nu hard of zacht reed....

/ dat van dat boekverslag vergeet het maar weer, lukt me niet

Bij 147km resterend op de GOM kwam de oranje beperking weer op het dashboard. ik heb hem een beetje genegeerd maar dat lukte niet lang na nog 40km zag ik de beperking onder de 55kW duiken. Toen weer snelheid terug naar 100 en na 30km klom de oranje naald weer wat tot boven de 80kW.
Zo binnengesukkeld bij de laatste stop die we zouden maken werd ik opnieuw verrast. Of ja eigenlijk afgestraft. Ik had nog een SOc van 13% maar kon niet eens de laadklep meer openkrijgen. Vrouw met de kids maar snel op weg naar de MC gestuurd om daar af te koelen.
Ik heb maar een hard reset uitgevoerd, gelukkig de poort sprong open.
Maar we waren er nog niet... ingeplugd en het laden leek te starten maar niets was minder waar, hij liep op naar 42kW, en liep terug, om dat riedeltje steeds te herhalen. Ik heb het een minuut of 10 afgewacht, maar het ging niet meer gebeuren.
Tja dan maar Tesla bellen, noodnummer en het hele verhaal van dit Thread met zo weinig mogelijk geuren en kleuren over te brengen. om vervolgens van de tesla medewerker te horen te krijgen dat ze geen enkele foutmelding kon zien in het systeem. ze zag wel dat de accu het warm had maar dat de auto adequaat reageerde en dus extra aan het koelen was.

De enige mogelijkheid was een korte powerdown, waaruit ze Tessa van afstand wakker zou maken (om mij niet in de sauna te laten overlijden met buiten 38 graden pal in de zon in een zwarte S met zwart interieur).

Na ook dat te hebben geprobeerd zonder resultaat, het laden piekte wel even hoger maar liep meteen weer terug naar 0 om vervolgens weer te starten hebben we afgesloten met de conclusie dat de auto zo snel mogelijk weer naar het service center terug moest.

Maarja ik had nogsteeds geen zin in afsleep taferelen, ik moest en zou het ding die laatste 250km naar huis rijden, dat was ik aan mezelf verplicht. Ik ben gaan eten, bewust niet naar het laden gekeken. Terug naar de auto checkte ik en zowaar het laden had zich gestabiliseerd op 35kW. Na zo'n anderhalf uur gaf de gom 170km aan en zijn we naar Moers gesukkeld met 90.
Ook daar opniew traag laden, maar wie had nog anders verwacht. Binnen lekker in de airco afgekoeld, de kids beneden gespeeld en weer anderhalf uur verder gaf de GOM 225km aan. Daar komen we makkelijk mee naar Vuren.

Laatste etappe 145km te gaan cruise op 130, maakte me geen zorgen meer om die oranje streep.
En toch nog op de laatste 40km ellende. Oranje kwam in beeld, snelheid eruit, terug naar 100 maar niks hielp meer. Ik zal de foto hier straks proberen te uploaden, maar de beperking liep zelfs bij 100 nog terug, tot 20kW. Dat betekende dus vol pedaal naar beneden en niet harder als 94....

Bij de afrit Vuren uit stilstand was 55km/h de top met nog 58km volgens de gom.
We zijn dus thuisgekomen maar allemachtig, dit was me er eentje.....

(ik heb overigens onderweg nooit meer aan mn koplampen gedacht)
 
Sja, de airco koelt niet alleen het interieur, maar ook de accu.
Dus, langzaam rijden zal de accu minder belasten, maar SuperChargen gaat toch echt niet op hoog vermogen lukken zonder koeling.
Als ik jouw rit had gemaakt met de familie, had mijn huwelijk het niet overleeft.
Dat is ook de reden dat we een grote station hebben gehuurd om naar Spanje en Frankrijk op vakantie te gaan ipv met de 2013 S85 ( die overigens wel heel strak stuurt @Gtech :) !)
 
  • Like
Reactions: Gtech
Moest toch nog een beetje werken vandaag....

Ja.... waar waren we gebleven, ik ben uiteindelijk maar verder gegaan met vakantie vieren, en we hebben ons ingesteld op een warme drukke terugreis die overdag bij zonlicht plaats zou vinden met een overnachting ergens halverwege.
Gelukkig was het weer een dag voor vetrek al wat omgeslagen en de temperatuur daarmee drastisch omlaag. Er was een lekker briesje bij, dat zou helpen bij het gebrek aan fatsoenlijk werkende airco.

We reden 's ochtends om kwart over acht weg van de glamping en na anderhalf uur provinciaal en grens waar het gelukkig op donderdag niet druk was, kwamen we op de snelweg. Dat ging goed, mijn accu (langzaam vol laten druppelen tot de rand 348km) gaf aan dat we Lubjana met 26% zouden halen.
Ik heb de vaart er in gegooid, cruise op 145, om hem een paar minuten later terug naar 135 te zetten, want we hadden pal wind tegen.
en zo ging het meer dan prima. Ja het voelde als 24+ graden in de auto ondanks dat hij op standje 21,5 stond maar we schoten lekker op.

HELAAS was dat van korte duur, de oranje kW begrenzing kwam in beeld en ik had nog 160km range met zo'n 80km te gaan tot de supercharger in Lub.. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt maar ach dacht ik nog even wat zachter het is wat heuvelig en steeds hard werken omhoog en dan weer omlaag bijladen... die arme accu.
Tempo naar 105 en zowaar na eerst nog wat vermogen in te leveren ging de oranje streep langzaam weer voorbij de 160kW.
En zowaar was hij weg toen we bij de SUC waren. Dat was mijn doel dan ook want ik had verwacht om bij aankomst even een korte stop te maken, want in Lubjana is het Hotel in renovatie dus alles dicht, geen koffie geen plasje en in de palle zon.

Dat mocht niet zo zijn, Tessa begon met gom op 55km nogsteeds vol loeiend aangekomen meteen na inpluggen nog harder te loeien en gaf daarmee aan het nog veel te warm te vinden, dat toonde dan ook duidelijk in de laadsnelheid die even piekte naar 58kW en daarna langzaam terugliep. Mijn idee was om daarom maar minimaal bij te laden om zo met 100 naar Villach te sukkelen in de hoop daar aan te komen met een accu die een beetje bijgekomen is van de schrik. Dus vol laten lopen tot 135km gom (25min gestaan) en door.

De Airco had er daarna echt de brui aan gegeven. Gelukkig zat ik in de zon en mijn dochter die achter me zat van 6 is gelukkig iets meer bikkel dan zoonlief. Met handmatig de ventilatie hoog en een warme bries in het gezicht op weg naar een koele lunch in de airco was ons vooruitzicht. Onderweg geen oranje kW beperkingen gezien dus mijn hoop was er nog. Lekker kalm aan cruise op 100 (al die tunnels mag je toch niet harder) leek alles rooskleurig.
Maar helaas ook in Villach waar we zeker een uur zouden staan startte het laden langzaam, 62kW was de piek die ik even zag met nog 9% in de accu was dat voor mij een grote teleurstelling.

We hebben dus maar een voorgerecht genomen toen ik tijdens de eerste slok drankjes op de app zag dat de snelheid al onder de 50kW gedoken was. Na iets meer als anderhalf uur zat er bijna 300km in en zijn we weer gaan rijden.
Mijn laatste poging was om het tempo nog enigzins op te voeren maar met wat meer SOC aan te komen bij de volgende supercharger.
Tempo op 115 en op weg richting Anif, wat een fijne stop is dat zeg! heerlijk koffie en nog even gekletst met de eigenaar die helemaal om is qua EV sinds de komst van Tesla. Hij heeft de superchargers dan ook letterlijk in zijn voortuin staan!

Helaas ook dat gaf geen ander resultaat, 65kW was wat ik even bij SOC van bijna 28% zag, maar hij liep net zo hard weer terug tot onder de 35kW , we hebben een half uurtje gezeten en de hoop voor die dag opgegeven. We zouden nog een keer stoppen en dan het laatste erin laten druppelen om bij de overnachting in Paffenhofen te komen (nog zo'n fantastische stop, zeker als je met kids onderweg bent).
We kwamen zo om kwart voor 9 aan en hadden in 12,5 uur tijd slechts 700km gereden. Met slechts 20min vertraging voor de grens vanuit de karawankentunnel, was met die conclusie de moed met voor de volgende dag redelijk in de schoenen gezonken....

Omwille van jullie tijd en de mijne zal ik proberen er verder geen boekverslag van maken.... :O

We zijn om 7 uur 's ochtend weg gereden volle accu en een koele morgen.
Mijn doel de accu mag niet opnieuw te warm worden, ik wil dus geen oranje zien, ten koste van alles! dus altijd onder de 115 gebleven en bij heuvels, geen cruise, gas terug bij de klim en omhoog met maximaal verbruik van 40kW (dat is dus soms 70km/h omhoog) pedaal in neutraal zodat we naar beneden rollen zonder weerstand (dat ging lekker vlot de Irschenberg af) bijna 155 zonder verbruik....

Maar het mocht niet baten, eerstvolgende stop met 13% soc aangekomen en weer wilde Tessa niet harder dan 60kW starten met laden. Ze leek wel wat langer rond de 50 te blijven laden maar ook dan sta je met 250-300km/h tamelijk lang.
In ieder geval niet zoals ik op ABRP de route had uitgestippeld zodat ik zoveel mogelijk korte stops kon maken om steeds maar 20min te laden.

Tja ik wist het ook niet meer, het werd drukker (vrijdag) en ik had alles wel geprobeerd. De eerste file van een half uur rond de klok van 1 getrotseerd. Uiteraard zonder frisse bries. De tweede file van bijna een uur redelijk kunnen omzeilen door flink af te snijden.
maar de derde file diende zich na een volgende stop alweer aan. Na ook die uitgezeten te hebben was de weg leeg.
Het was warm, heel warm 38 graden en we moesten nog een ruime 400km, ik kon me niet langer inhouden, ik had nog 270km op de GOM staan en de weg was redelijk rustig. Heb de cruise op 145 gezet en had de ijdele hoop dat het niks meer zou uitmaken of ik nu hard of zacht reed....

/ dat van dat boekverslag vergeet het maar weer, lukt me niet

Bij 147km resterend op de GOM kwam de oranje beperking weer op het dashboard. ik heb hem een beetje genegeerd maar dat lukte niet lang na nog 40km zag ik de beperking onder de 55kW duiken. Toen weer snelheid terug naar 100 en na 30km klom de oranje naald weer wat tot boven de 80kW.
Zo binnengesukkeld bij de laatste stop die we zouden maken werd ik opnieuw verrast. Of ja eigenlijk afgestraft. Ik had nog een SOc van 13% maar kon niet eens de laadklep meer openkrijgen. Vrouw met de kids maar snel op weg naar de MC gestuurd om daar af te koelen.
Ik heb maar een hard reset uitgevoerd, gelukkig de poort sprong open.
Maar we waren er nog niet... ingeplugd en het laden leek te starten maar niets was minder waar, hij liep op naar 42kW, en liep terug, om dat riedeltje steeds te herhalen. Ik heb het een minuut of 10 afgewacht, maar het ging niet meer gebeuren.
Tja dan maar Tesla bellen, noodnummer en het hele verhaal van dit Thread met zo weinig mogelijk geuren en kleuren over te brengen. om vervolgens van de tesla medewerker te horen te krijgen dat ze geen enkele foutmelding kon zien in het systeem. ze zag wel dat de accu het warm had maar dat de auto adequaat reageerde en dus extra aan het koelen was.

De enige mogelijkheid was een korte powerdown, waaruit ze Tessa van afstand wakker zou maken (om mij niet in de sauna te laten overlijden met buiten 38 graden pal in de zon in een zwarte S met zwart interieur).

Na ook dat te hebben geprobeerd zonder resultaat, het laden piekte wel even hoger maar liep meteen weer terug naar 0 om vervolgens weer te starten hebben we afgesloten met de conclusie dat de auto zo snel mogelijk weer naar het service center terug moest.

Maarja ik had nogsteeds geen zin in afsleep taferelen, ik moest en zou het ding die laatste 250km naar huis rijden, dat was ik aan mezelf verplicht. Ik ben gaan eten, bewust niet naar het laden gekeken. Terug naar de auto checkte ik en zowaar het laden had zich gestabiliseerd op 35kW. Na zo'n anderhalf uur gaf de gom 170km aan en zijn we naar Moers gesukkeld met 90.
Ook daar opniew traag laden, maar wie had nog anders verwacht. Binnen lekker in de airco afgekoeld, de kids beneden gespeeld en weer anderhalf uur verder gaf de GOM 225km aan. Daar komen we makkelijk mee naar Vuren.

Laatste etappe 145km te gaan cruise op 130, maakte me geen zorgen meer om die oranje streep.
En toch nog op de laatste 40km ellende. Oranje kwam in beeld, snelheid eruit, terug naar 100 maar niks hielp meer. Ik zal de foto hier straks proberen te uploaden, maar de beperking liep zelfs bij 100 nog terug, tot 20kW. Dat betekende dus vol pedaal naar beneden en niet harder als 94....

Bij de afrit Vuren uit stilstand was 55km/h de top met nog 58km volgens de gom.
We zijn dus thuisgekomen maar allemachtig, dit was me er eentje.....

(ik heb overigens onderweg nooit meer aan mn koplampen gedacht)

Pfoe, lijkt wel een reisverslag van een paard+wagen :mad:
 
  • Like
Reactions: dutchneon
Sja, de airco koelt niet alleen het interieur, maar ook de accu.
Dus, langzaam rijden zal de accu minder belasten, maar SuperChargen gaat toch echt niet op hoog vermogen lukken zonder koeling.
Als ik jouw rit had gemaakt met de familie, had mijn huwelijk het niet overleeft.
Dat is ook de reden dat we een grote station hebben gehuurd om naar Spanje en Frankrijk op vakantie te gaan ipv met de 2013 S85 ( die overigens wel heel strak stuurt @Gtech :) !)

Na vorig jaar was ik om....t oen zonder problemen 3800km gereden met veel plezier.
Mijn huwelijk is gelukkig wel bestand tegen zo’n klein stootje... mijn gemoedstoestand was echter deze keer wel ernstig aangetast. Zeker met de wetenschap dat er een Range Rover thuis stond waarmee ik in 12 uurtjes thuis had gestaan.

Het hielp ook al niet dat het stel waarmee we op vakantie waren een foto stuurden met 230km\h op de teller van hun xc90 en nog een uurtje te rijden hadden. Wij zaten op dat moment halverwege aan het diner op ons overnachtingsplekje
 
Last edited:
Het hielp ook al niet dat het stel waarmee we op vakantie waren een foto stuurden met 230km\h op de teller van hun xc90 en nog een uurtje te rijden hadden. Wij zaten pas halverwege aan het diner op ons overnachtingsplekje
Da's allemaal relatief. Voor je het weet sta je in de krant met een helicopter en 6 ambulances op de voorgrond. Hard rijden heb ik allemaal al gedaan maar als je zoals wij net arriveerden in Geiselwind terwijl er in de tegenrichting net een ongeval was gebeurd en je op het terras de ambulances en aanvliegende heli hoort naderen is je zin snel over.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Da's allemaal relatief. Voor je het weet sta je in de krant met een helicopter en 6 ambulances op de voorgrond. Hard rijden heb ik allemaal al gedaan maar als je zoals wij net arriveerden in Geiselwind terwijl er in de tegenrichting net een ongeval was gebeurd en je op het terras de ambulances en aanvliegende heli hoort naderen is je zin snel over.
Onvoorstelbaar, dat iemand hier nog een positieve kant aan weet te vinden. Knap hoor @wooter. Zelfs voor iemand met jouw ervaring.