TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Help! Blijf ik hybride rijden of ga ik voor een X

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by jer0en72, Apr 9, 2018.

?

Wat te doen?

  1. Tesla, absoluut!

    98.4%
  2. Lekker doorrijden en over 2,5 jaar nog eens kijken

    1.6%
  1. jer0en72

    jer0en72 Member

    Joined:
    Apr 9, 2018
    Messages:
    20
    Location:
    Rotterdam
    Allereerst iedereen bedankt die dit wil lezen en reageren!

    Vooraf wat info: ik ben ondernemer die nu een XC90 T8 rijdt waar hij heel tevreden over is. Deze is nog tot eind 2020 fiscaal voordelig en gaat er dan uiteraard uit (ga geen 22% betalen voor een hybride auto).

    Nu kan ik door een voordeeltje deze auto inleveren bij de lease maatschappij zonder daarvoor te hoeven betalen, en dan dus iets nieuws kiezen. Met deze info heb ik afgelopen weekend een X P100D mee naar huis genomen waar hij goedgekeurd is voor dagelijks gebruik (past de hond erin, wat vinden de kids ervan etc.).

    Net even een berekening gemaakt (zie bijlage) en daar blijkt uit dat de kosten ongeveer gelijk zijn over 60 maanden (scheelt paar duizend euro) als ik de bijtelling buiten beschouwing laat.

    Ben nu erg aan het twijfelen over wat te doen; doorrijden met een auto waarvan ik weet wat ik heb of de sprong in het diepe en de Tesla een kans geven. Hij rijdt geweldig maar de XC90 is ook geen straf. Wat me een beetje zorgen baart is op vakantie gaan met de X. Is het echt zo makkelijk, het laden bij de SUC, en pas je je echt zo snel aan?

    Nu dus graag jullie advies! Schroom niet om te antwoorden, hoewel ik over al veel heb nagedacht ben ik er nog niet uit dus alle hulp is welkom...

    Bedankt alvast!
     

    Attached Files:

  2. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,328
    Location:
    Europe
    Welkom hier, J.

    Vijf jaar fiscale zekerheid versus nog geen drie jaar. -> Tesla
    Goed bezig zijn in het algemeen -> Tesla

    Verder:
    Overweeg eens om geen P-versie te nemen. Goedkoper en zuiniger (meer actieradius ook), plus nog steeds meer dan snel genoeg.
    Vakantiereizen zijn geen enkel probleem, maar desnoods huur je iets anders voor die paar weken.
    Tja, wat dacht je hier anders te horen?
     
    • Like x 3
  3. jer0en72

    jer0en72 Member

    Joined:
    Apr 9, 2018
    Messages:
    20
    Location:
    Rotterdam
    Dank Paulus,

    Voor de duidelijkheid, ik had de P geleend maar die wordt het niet (vind het niet nodig en te duur).

    Helemaal geen nadelen dan aan het Tesla rijden?
     
  4. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    6,328
    Location:
    Europe
    ;)
    Je wordt helaas lid van een snobistisch clubje betweters dat hun elitaire standpunten te pas en te onpas overal verkondigt.
    Maar je kunt ook straks je TMC account weer verwijderen en toch lekker in een Tesla blijven rijden. Schijnt te kunnen.
     
    • Funny x 8
    • Like x 2
  5. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,842
    Location:
    Venlo, NL
    Wat zijn nadelen? Ik denk dat die subjectief zijn.

    Ik vind nooit meer hoeven tanken een voordeel, maar iemand anders kan dat weer als nadeel ervaren.

    Een 100D heeft een serieus bereik en met zo'n uitgebreid SuperCharger netwerk kan je gewoon lekker op vakantie.

    Ik zou het doen als je het kan!
     
    • Like x 1
  6. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    8,977
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    het grootste nadeel...
    [​IMG]
     
    • Like x 12
    • Funny x 5
  7. robertvg

    robertvg Extremely Well-Known Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    4,945
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Waag de sprong in het diepe.
    Stort je in de wereld van kilowatts, kilowatturen, energie-efficiency, (snel)laadstandaarden, Superchargers-die-als-paddestoelen-uit-de-grond-schieten, monden die op vakantie openvallen als ze voor het eerst FalconWing doors of de ruimte in de frunk zien, het genot van rijden zonder motorgebrom, etcetera enzoverder. Het is de start van de toekomst en het is hartstikke leuk om daarin mee te doen.

    Wat vakantie betreft: ik ben zelfs met een 60kWh versie al een paar maal op vakantie geweest naar Toscane en verder.
    Als je met z'n 2en rijdt en je erop instelt dat het iets langer duurt is het ronduit genieten. Met 100kWh helemaal geen probleem.
    Alleen als je met 4 chauffeurs naar de wintersport rijdt zal je merken dat je langere pauzes nodig hebt dan je gewend bent.
     
    • Like x 1
  8. cambreVer!

    cambreVer! Member

    Joined:
    Jun 16, 2016
    Messages:
    272
    Location:
    Roeselare BELGIUM
    Heb bijna 60k km met mijn MS90D en het enige nadeel dat er volgens mij is; de afmetingen van de auto.
    Ondergrondse parkings, nauwe straatjes, enkele strakke peages in Frankrijk... ik krijg het vlug benauwd.
    Voor de rest nooit problemen gehad. (Touchons du bois: einde garantie nadert met rasse schreden...)
     
    • Like x 1
  9. UnderdogNLD

    UnderdogNLD Member

    Joined:
    Sep 16, 2017
    Messages:
    89
    Location:
    NL
    Wat mij over de streep trok was een simpele analyse van mijn KMs per dag. Ik laad max 2x per maand onderweg bij een supercharger. Dat heb ik er zeker voor over om electrisch te rijden - het is zo verslavend de stilte en het vermogen!
     
  10. Legionary

    Legionary Vincent

    Joined:
    Dec 28, 2017
    Messages:
    65
    Location:
    Kampen
    Niet een hele verrassende uitslag uit die poll :D

    Wat bij mij de doorslag gaf was de auto zelf, fantastisch merk en top rij-ervaring. Dat ik na wat rekenen ook al mijn dagelijkse ritjes op een lading kan doen bevestigde alleen maar de keuze. Op vakantie met de tesla heb ik nog niet ervaren, maar ik lees wel veel goede verhalen. Het is enige 'nadeel', je hebt iets meer reistijd als je eerder gewend was door te akkeren.
     
  11. Petje1977

    Petje1977 Member

    Joined:
    Nov 7, 2017
    Messages:
    426
    Location:
    Belgium
    X75D mét trekhaak hier. Supertevreden over. Deze zomer rij ik ermee met de vriendin, twee dochters en een uit de kluiten gewassen duitse herder naar Oostenrijk. Wel nog een bagagebox voor op de trekhaak aanschaffen. Ieder anderhalf uurtje stoppen we even aan een SuC, da's de grootste wijziging tegenover vroegere tijden. Maar bon, even wat meer de benen strekken (zeker gezien de hond voor 't eerst meerijdt) kan nooit kwaad zeker.

    Maar vooral niet vergeten: Tesla kopen én beetje je manieren houden hier = kans op een TMC-sticker! Ring those goddamn (cow)bells! Alleen al daarvoor zou je hemel en aarde moeten bewegen :p
     
    • Funny x 3
  12. cambreVer!

    cambreVer! Member

    Joined:
    Jun 16, 2016
    Messages:
    272
    Location:
    Roeselare BELGIUM
    In mijn vrije tijd ga ik jagen en van 't moment dat het mogelijk is ruil ik mijn Toyota Hilux in voor een model Y.
     
    • Like x 1
  13. Superendo

    Superendo Member

    Joined:
    Jul 11, 2017
    Messages:
    374
    Location:
    Nijmegen
    Voor een goed advies : wat zijn de gebruikelijke ritten? Max 200 km per dag en dan nog de vakanties? Tesla gaan rijden.
    Elke dag weg met een “volle tank”.

    Dagelijks meer dan 200 km dan moet je rekening houden met laden onderweg of op je eigen tussenstops.

    De 200 km kan ook een beetje meer zijn. Hangt af van je rijstijl en grote van je accupakket.

    Succes met je keuze.

    Edit: met een 100d wellicht meer km dan mijn genoemde 200 zonder laden.
     
    • Like x 1
  14. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    Het bijtellingsvoordeel (stel de Volvo en X kosten beiden een ton) bedraagt 2x3000+3x18000=60000 bruto. Ik zou geen ander argument meer nodig hebben.... Nou ja vooruit, alle hier eerder genoemde.
     
  15. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    2,840
    Location:
    Niet meer tegenover de koning
    Ik vond het zielig dat niemand gestemd had voor doorrijden met de Volvo. :D
     
    • Funny x 7
  16. M@rtinV

    Joined:
    Jan 15, 2018
    Messages:
    304
    Location:
    Abcoude
    Graag gedaan ;)

    Ik ben net overgestapt van een GTE naar een S, bevalt me uitstekend. En om heel eerlijk te zijn...ik ben nu minder met die stekker bezig dan met die hybride. Die was na ieder ritje kantoor-huis (kilometer of 20) wel leeg, dus ergens bij kantoor opladen, thuis op de oprit opladen. As we speak staat 'ie nu ook niet aan de lader, komt later deze week wel (waarschijnlijk donderdag of vrijdag ;-)
     
  17. michelh

    michelh Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    976
    Location:
    Arnhem
    Doorrijden met de Volvo
    (stilte)
    WAAHAAHAAHAA!
    (proestende zaal vol mensen die van hun stoel af rollen)
     
    • Funny x 2
  18. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    3,817
    Location:
    Belgium
    Ik rij sinds mei 2017 met een Model X 100D en kan me niks beter voorstellen. Ruim, luxueus, veel vermogen, autopilot en modern.
     
  19. M@rtinV

    Joined:
    Jan 15, 2018
    Messages:
    304
    Location:
    Abcoude
    #19 [email protected], Apr 9, 2018
    Last edited: Apr 9, 2018
    Beetje jammer, deze reactie.
     
  20. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    3,915
    Location:
    Haarlem, Netherlands
    Zorgen om op vakantie te gaan met een X? Om naast alle genoemde en herkenbare voordelen nog wat toe te voegen voor het evenwicht:

    Op vakantie gaan is een non-issue met alle SuC's in Europa - hoogstens moet je een enkele keer wat langer wachten bij een SuC als je op hetzelfde moment als de massa aan het rijden bent en alle plekken bezet zijn. dat wachten heb je ook bij tankstations, maar dan één of twee keer op een rit van 1200 km. Je staat op zo'n afstand 4 of 5 keer aan een SuC. Tesla breidt nog steeds uit, maar geen enkele infra kan geschaald worden voor die enkele zwarte zaterdagen.
    En hou er rekening mee dat je op sommige bestemmingen bij lange dagtochten zonder SuC in de buurt (bv Italia Gran Sasso gebied) wel wat moet plannen met lokale laadpassen en idem laad-stations en lage laadsnelheden bij je vakantiehuis. . Het wordt wel steeds beter, maar je kan nog niet overal in Europa met één laadpas uit de voeten. Misschien heb je hier wat aan (gaat over Tesla rijden in Frankrijk).

    Alle voordelen wegen ruimschoots op tegen bovenstaande. Wij - en velen op dit forum - rijden als sinds december 2013 probleemloos door Europa. Vorige zomer naar en door Italië 7.000 vakantie km's gemaakt (met een S overigens).
    Keuze is een no-brainer.
     
    • Like x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC