Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help de autogek: is er leven na Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Autogek. Al sinds ik me kan herinneren. Elk jaar naar een autoshow (AutoRAI, Geneve, Parijs, Frankfurt). Studentchauffeur als mooiste bijbaan. Alle Autoweken vanaf 1990 t/m nu van A tot Z gelezen. Polo, A3, A5 SB.

En dan is er ineens de Tesla, een 'simpele' 70D zonder opties... Een nieuwe wereld die ik inmiddels 10 maanden en 40.000 KM ervaar. Elke rit is fantastisch. De beste allrounder die ik ooit reed: family car, zakenauto, sportwagen, verhuiswagen, reiswagen, veilig, mooie lijnvoering en tijdloos design. En dan ook nog eens tegen de laagste kosten en zo milieuvriendelijk mogelijk (met 18 zonnepanelen en groene stroom). Om de onwetende reacties op allerlei blogs kan ik tegenwoordig alleen nog maar lachen. Roze bril af, 'gelukkig' is hij niet perfect: waar is bijvoorbeeld het haakje voor mijn jasje? Een van de weinige verbeteringen die niet over the air zal komen. Navi nog wel ;-) ?. Ik voel me echt bevoorrecht en het is zeker niet vanzelfsprekend zo'n auto te kunnen / mogen rijden. Met de 3 komt dezelfde ervaring voor veel meer mensen gelukkig binnen 'range'.

Vandaag de dag zakt vrijwel elke nieuwe ICE door de Tesla toets. Is het nog leuk om om je heen te kijken voor een opvolger? Nieuwe A6 / A7 zodra hij komt? 5-serie schetsen van Autobild zijn veelbelovend? V90 ziet er gaaf uit, (NB: minder bagageruimte dan Tesla!). Elke auto uit het segment voelt op meerdere aspecten als een hele stap terug. Kun je ooit weer verlekkerd om je heen kijken naar wat je volgende wordt? Komt dat moment ooit nog terug? Of worden we na de Tesla ingehaald door de zelfrijdende auto en is de autogekte definitief voorbij?

Herkenbaar?
 
Heel herkenbaar Top, want ik was ook een verstokte Petrolhead. Zelf heb ik onlangs mijn abonnement op Autovisie na bijna 30 jaar lid te zijn geweest opgezegd. En ergens baal ik er wel van. Ik kijk nog regelmatig naar mooie ICE's maar als ik ze dan naast de Tesla leg kan ik mijzelf niet overhalen. Ze schieten op veel punten tekort. Sinds enige tijd heb ik een nieuwe benadering gevonden. Welke modellen, uitvoeringen zijn interessant on als belegging aan te schaffen. Zo is elke ICE een klassieker voor mij geworden maar kan ik toch nog lol beleven met het afspeuren van internet naar interessante exemplaren:)
 
Heel herkenbaar Top, want ik was ook een verstokte Petrolhead. Zelf heb ik onlangs mijn abonnement op Autovisie na bijna 30 jaar lid te zijn geweest opgezegd. En ergens baal ik er wel van. Ik kijk nog regelmatig naar mooie ICE's maar als ik ze dan naast de Tesla leg kan ik mijzelf niet overhalen. Ze schieten op veel punten tekort. Sinds enige tijd heb ik een nieuwe benadering gevonden. Welke modellen, uitvoeringen zijn interessant on als belegging aan te schaffen. Zo is elke ICE een klassieker voor mij geworden maar kan ik toch nog lol beleven met het afspeuren van internet naar interessante exemplaren:)
Heb zo ook al een oude 3-serie gereserveerd in de familie :oops:.
 
Ik sta op het punt een Model X te bestellen. Helemaal gek natuurlijk om zo veel geld voor een auto neer te tellen. Helaas, van andere auto's word ik niet meer warm. Een Volvo hybride? Een Volt? Een Leaf? Een I3? Ja, misschien allemaal goedkoper en vaak een veel verstandiger keuze, maar nogmaals, ik word er niet warm van. Ook al is het minder geld, moet ik dat geld dan uitgeven aan iets wat mij eigenlijk niet bekoord? Ik zie hier regelmatig Bentley's van dikke Jaguars. Leuk hoor en het zal allemaal wel. (Ik zie ook wel Aston Martins, dat is weer een ander verhaal..). Ik heb afgelopen week in de Model X een proefrit gemaakt en ben betoverd. Ik moet er nu gewoon één hebben..;)
 
  • Like
Reactions: S-19910 and HWS
Heel herkenbaar. Dat gevoel dat het eigenlijk niet meer beter kan vind ik wel eens jammer zelfs. Zoals jij jouw situatie schetst van het opklimmen van een polo naar een A3, een A5 enz. zo hebben de meesten van ons dat gedaan. Daarbij was er altijd wel weer iets te dromen. Lekker mijmeren over wat de volgende zou kunnen worden, in de file om je heen kijken en je zinnen zetten op weer een stapje hoger. Dat heb ik nu niet meer en dat mis ik wel een beetje. Niet alleen ben ik nog ongelooflijk tevreden over mijn classic model S uit november 2013 (en eerlijk gezegd voel ik zelf nauwelijks drang om naar een nieuwere Model S met AP te gaan), er heerst ook een soort berusting dat ik als zzp-er niet nog een keer 130k aan een auto ga uitgeven, want dat zou een gelijkwaardige Model S tegenwoordig kosten. Maar dat is ook niet nodig, nog dagelijks zie ik mijn auto staan en verwonder me erover hoe mooi ik hem nog steeds vind, hij lijkt alleen maar minder te verbruiken naarmate hij ouder wordt en de kinderziektes zijn er wel uit. Dit is het, ik ben uitgedroomd. Ik zie niets rijden dat me nog meer kan bekoren dan wat ik al heb.

Waar ik vooral nog vaak aan terugdenk is die eerste maanden na levering, eind 2013. De verbijsterde blikken, mensen die je overal aanspreken, de geopende frunk willen zien, naast je komen rijden en als je dan opzij kijkt dan zie je filmende smartphones en duimpjes omhoog. Een unieke tijd die nooit meer gaat terugkomen denk ik, ik geloof niet dat er ooit nog een auto op de markt komt die zoveel opzien gaat baren. Maar wie weet worden we nog eens verrast.

Nu eerst eens naar het voetbalveld. Op 500 meter van huis. Ik zou kunnen lopen, of de fiets pakken. Maar bekijk het maar! ;)
 
Erg herkenbaar inderdaad. Ik heb dan nog wel 2 oldtimers, één uit de jaren 70, één uit de jaren 80. Maar het grappige is dat nu elke auto met verbrandingsmotor als oldtimer aanvoelt. Het hele concept voelt gewoon ouderwets, zelfs al is het een gloednieuwe auto. Het is ook verschrikkelijk inefficiënt. Bij het stoplicht ook: dan staan er 10 auto's achter elkaar brandstof te verstoken, terwijl ze stilstaan! Of je hebt een stop/start systeem welke de motor even uitschakelt, maar dan heb je ook geen airconditioning meer.

Wat bij mij met auto's altijd een probleem was, was dat ik na 1-2 jaar er op uitgekeken raakte en weer wat nieuws wilde. Bij Tesla is dat niet zo, want die verandert constant. Ik heb de Tesla nu ruim anderhalf jaar en in die tijd is er echt heel veel aan veranderd met OTA updates. Alleen dat al maakt het voor mij de perfecte auto.
 
Ik wordt onder tussen ook langzaam een TeslaGeek. Heerlijk auto maar ik stap toch ook nog steeds met veel plezier in mijn Land Rover. Sterker nog mijn zomer vakantie ga ik met de LandRover op stap. Of Tesla moet met een terrein auto komen zou ik kunnen overwegen om over te stappen. Ik zit nog niet in de fase dat ik anti-petrol ben zoals meerdere hier op het forum.
 
De anti-petrol fase is hier ook nog niet aangebroken, maar ik merk wel dat we hier nu veel bewuster zijn van de vervuiling. En er begint ook wel enig schuldgevoel te ontstaan als we weer een oldtimer pakken en dus eigenlijk de lucht onevenredig veel vervuilen voor een plezierritje. Maar het is toch lastig om er afstand van te doen. Het moeilijke daarbij is ook een beetje dat er weinig tot geen leuke alternatieven zijn in de vorm van elektrische voertuigen die de oldtimers hier zouden kunnen vervangen.
 
Ik wordt onder tussen ook langzaam een TeslaGeek. Heerlijk auto maar ik stap toch ook nog steeds met veel plezier in mijn Land Rover. Sterker nog mijn zomer vakantie ga ik met de LandRover op stap. Of Tesla moet met een terrein auto komen zou ik kunnen overwegen om over te stappen. Ik zit nog niet in de fase dat ik anti-petrol ben zoals meerdere hier op het forum.
Zolang de prijs zo'n beetje met een Tesla overeenkomt zie ik mezelf ook nog niet van mijn Suzuki naar een Zero overstappen in de tweewielers. Ondanks dat is het wel verbeterd met de 2016 modellen want je kunt nu redelijkerwijs 200km range halen, maar dan moet hij wel een paar uur aan de Type2 - en dat is al heel wat beter dan alleen maar aan enkelfase wandcontactdoosjes ;)
Voor wat het waard is; terugstappen van een automaat van het bekendste sjoemelmerk naar hun goedkopere merk schakel is ook al wennen! Dat was overigens niet planmatig, kort drie weken voor de gehoopte aflevering was de automaat het er niet meer mee eens :mad:
Hoe dan ook, vooralsnog kijk ik nog steeds uit naar de petrol 2-wieler ritjes hoor, vooralsnog teveel daadwerkelijke range anxiety om met een toerclub op een Zero te kunnen meedoen :D
 
Ik vind het wel een bepaalde rust hebben om een Tesla te bezitten. Er is inderdaad gewoon niets anders meer dat op de weg rijdt dat ik absoluut zou willen hebben, want ik rijd er al in :) Zeker nu ik hem nog maar een twee maanden heb, die jaren en vooral die maanden ervoor bekeek ik elke dag wel de Tesla website, in de plaats is een heerlijk "eindelijk" gevoel gekomen dat hopelijk nog wel even zal duren :)
 
  • Like
Reactions: Kuijp74 and HWS
Ik zie hier op het forum veelal twee soort leden, diegenen die Tesla over idealiseren en anderen die het afbreken tot op de grond juist omdat het Tesla is. Maar weinigen die het merk nuchter en neutraal beoordelen hier. Ik behoor nog tot de groep met een vrij nuchtere kijk alhoewel ik ook meer en meer in de ban raak van de persoon en denkwijze achter Tesla. Daarom ga ik nog niet idealiseren, zo zie ik toch ernstige tekenen van gebrek aan kwaliteit bij Tesla. Als je bv naar de next-gen lederen stoelen kijkt, het kan toch niet dat het leder na amper 15.0000km al plooien begint te vertonen, voor een 100k plus kan je dit toch niet aanvaardbaar noemen. Windgeruis, krakende stoelen, keuze van sommige plastic soorten, .... Dat er af en toe eens iets hapert in de elektronica daar kan ik mij bij neerleggen maar de rest gaan ze toch moeten verbeteren met de concurrentie die er binnen een aantal jaar ongetwijfeld zal aankomen. Maar ik blijf fan en uitkijken naar mijn Model 3. Alleen blijft mijn grootste zorg als fervent Audi rijder de afwerking en niet de range.
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
Dank aan Herman voor de tip! Ik koop uit reflex ook nog vaak automagazines maar weet dan begot niet waarom ik ze aan 't lezen ben...

Wat me wel opvalt in de Tesla-verheerlijking vs. Tesla-bashing: als we lyrisch doen spreken we over een auto waarvan TCO gelijk is aan die van een Audi A5 @ 50.000 EUR; als we aan 't bashen slaan is het omdat (zelf in te vullen: navigatie/stoelen/afwezigheid van haakje voor jas/...) een auto van 100.000 EUR onwaardig is :)