Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help de autogek: is er leven na Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
@Top Leuk draadje! Ook ik herken veel van wat er is geschreven, zo niet alles. Huiveringwekkend, want jullie hebben er al één en ik moet nog een weekje wachten .....

@Hayden Vat het onderstaande s.v.p. niet op als een aanval. Zo is het absoluut niet bedoeld, maar jouw bijdrage triggerde me.

Zal ik aangaande afwerking en gebreken eens een lijstje maken van mijn 5 nieuwe Duitse premium auto's van de laatste 8 jaar? Allemaal auto's van ca. 100K incl. BTW. Allemaal gekocht vanuit mijn hart, want ik ben een born petrolhead. En dus allemaal met 25% bijtelling, omdat dit gelukkig kon (en mocht van mijn lief .....). En dan daarbij vermelden wat allemaal niet is opgelost, vanwege de zogenaamde 'product-eigenschappen' van hun premium product? Ik kan uit eigen ervaring concluderen dat dit een regelrechte schande is en volstrekt onacceptabel voor een merk met maar liefst 100 jaar ervaring. Je houd je hart vast voor de volgende 100 jaar, waar ze nu vol trots mee adverteren. Oeps, nu weten jullie over welk merk ik het heb. Maar bij die andere twee is het geen haar beter!

Niet om het goed te praten, maar ik kan - en zal - dat met veel minder moeite accepteren van een merk dat, na slechts een vingeroefening met de Roadster, nog maar 5 jaar serieus auto's bouwt. Een fabrikant die, na wat ik hier op het forum heb gelezen, niet zeurt en gewoon vervangt of repareert, zoals je dat mag verwachten. Daarnaast was ik me ten tijde van de aanschaf van mijn MS heel bewust dat het een US auto is. Een US premium auto. En US premium is nu eenmaal anders dan Europees premium. Niet dat ik een dashboard knuffelaar of pasnaad fetisjist ben, integendeel zelfs, maar ik weet dat er een verschil is. Daar leg ik me dus bij neer. Net zoals ik me neer zal leggen bij een fluittoon, brom, kraak of lekkage. Want ik ga er van uit dat Tesla wél de moeite zal nemen om het op te lossen en er van te leren!
 
Audi A4, versnellingsbak omzeep na 20k km. Gekend probleem, wachten op nieuwe bakken maar is zo een probleem dat de wachttijd oploopt. Hoedat een auto dat ze aan de lopende band maken van een premium merk...

Mercedes S klasse deur pompjes bijna elk groot onderhoud vervangen...

Volvo hun leder is fake leer ook al verkopen ze het als echt leer. En de wagens stoppen ze nu meer en meer vol met Chinese brol om de kosten te drukken. Zelfs hun verkopers weten dat niet omdat het intern verzwegen wordt.

Wie maakt er nu nog iets echt premium voor 50 000 euro ?

Zo heeft elk merk wel iets, zolang ze maar goede afterservice geven. In die klasse doet tesla (nu nog) hun best terwijl je bij andere merken vaak in de buidel mag tasten voor "garantie-dingen"

Tesla is niet perfect maar wordt vaak meer over gecommuniceerd in social media.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: vdvoorde and Steven
Autogek. Al sinds ik me kan herinneren. Elk jaar naar een autoshow (AutoRAI, Geneve, Parijs, Frankfurt). Studentchauffeur als mooiste bijbaan. Alle Autoweken vanaf 1990 t/m nu van A tot Z gelezen. Polo, A3, A5 SB.

En dan is er ineens de Tesla, een 'simpele' 70D zonder opties... Een nieuwe wereld die ik inmiddels 10 maanden en 40.000 KM ervaar. Elke rit is fantastisch. De beste allrounder die ik ooit reed: family car, zakenauto, sportwagen, verhuiswagen, reiswagen, veilig, mooie lijnvoering en tijdloos design. En dan ook nog eens tegen de laagste kosten en zo milieuvriendelijk mogelijk (met 18 zonnepanelen en groene stroom). Om de onwetende reacties op allerlei blogs kan ik tegenwoordig alleen nog maar lachen. Roze bril af, 'gelukkig' is hij niet perfect: waar is bijvoorbeeld het haakje voor mijn jasje? Een van de weinige verbeteringen die niet over the air zal komen. Navi nog wel ;-) ?. Ik voel me echt bevoorrecht en het is zeker niet vanzelfsprekend zo'n auto te kunnen / mogen rijden. Met de 3 komt dezelfde ervaring voor veel meer mensen gelukkig binnen 'range'.

Vandaag de dag zakt vrijwel elke nieuwe ICE door de Tesla toets. Is het nog leuk om om je heen te kijken voor een opvolger? Nieuwe A6 / A7 zodra hij komt? 5-serie schetsen van Autobild zijn veelbelovend? V90 ziet er gaaf uit, (NB: minder bagageruimte dan Tesla!). Elke auto uit het segment voelt op meerdere aspecten als een hele stap terug. Kun je ooit weer verlekkerd om je heen kijken naar wat je volgende wordt? Komt dat moment ooit nog terug? Of worden we na de Tesla ingehaald door de zelfrijdende auto en is de autogekte definitief voorbij?

Herkenbaar?

heel herkenbaar perfect verwoord .

elke keer als ik in vrouwlief haar Mercedes B zit denk ik : hey dat stuur en de knoppen ken ik van ergens maar dan houdt het echt op, echt Middeleeuws
 
Ik zie hier op het forum veelal twee soort leden, diegenen die Tesla over idealiseren en anderen die het afbreken tot op de grond juist omdat het Tesla is. Maar weinigen die het merk nuchter en neutraal beoordelen hier. Ik behoor nog tot de groep met een vrij nuchtere kijk alhoewel ik ook meer en meer in de ban raak van de persoon en denkwijze achter Tesla. Daarom ga ik nog niet idealiseren, zo zie ik toch ernstige tekenen van gebrek aan kwaliteit bij Tesla.

Nuchter bekijk ik als autogek en als leaserijder geen van 'mijn' auto's. Vooral emotie, ook bij de Tesla. Voor mij is het geen 100k+ maar een 78k auto. Nog steeds erg veel geld. De A5 hiervoor was voor mij ook een betaalbare droomauto en de eerste die ik best langer had willen rijden. Het feit dat de a5 de nodige problemen had (benzinepomp bij 15k km, waterpomp bij 40k km en volledige motorrevisie bij 130k km) doet daar niets aan af en kijk er nog steeds met veel plezier op terug. Voelde ook lichtvoetiger aan in de bocht en bij aanremmen naar de bocht dan de Tesla. Lijnvoering nog iets mooier dan de Tesla. Toch zou ik echt niet meer terug willen.

Verder leuk om de andere herkenbare reacties te lezen!
 
Lijnvoering nog iets mooier dan de Tesla. Toch zou ik echt niet meer terug willen.
De A5 hiervoor was voor mij ook een betaalbare droomauto en de eerste die ik best langer had willen rijden.
Hier ook binnenkort(?!) de overstap van een A5 SB naar een MS. Verheug me er enorm op, maar kijk (gelukkig) nog steeds met veel plezier naar de A5 voor de deur. Blijft ook voor mij één van de mooiere auto's nu op de weg.
 
Ook hier heel herkenbaar. Waar ik vroeger nog verlekkerd naar Aston Martins keek met het idee 'ooit...' is dat nu vervangen door ongeloof: waarom rijdt die man/vrouw geen Tesla?
En elk jaar opnieuw verbaas ik me over wat er allemaal kapot kan bij de Saab en de TVR en hoeveel dat telkens weer kost, en dan ben ik zo blij dat er tenminste één auto in ons huishouden is waar dat allemaal niet in zit en die zonder problemen (ok, aanrijdingen zijn niet de schuld van de auto ik heb namelijk geen auto-pilot) zijn kilometers rijdt.
Autobladen zijn ineens niet meer interessant. Maar misschien komt dat weer: als andere fabrikanten zich als Tesla gaan gedragen. Wie weet wat voor innovaties er dan gaan komen. Juist door de radicale overgang naar nieuwe technologie kan het snel gaan.
 
Ook hier heel herkenbaar. Waar ik vroeger nog verlekkerd naar Aston Martins keek met het idee 'ooit...' is dat nu vervangen door ongeloof: waarom rijdt die man/vrouw geen Tesla?
Heel herkenbaar dat laatste, dat had ik gisteren met ieman die met een gloednieuwe Jag rondtufte :)

Autobladen mogen overigens minder interessant worden, ik zou het erg prettig vinden als er meer informatie is dan alleen maar de Tesla en af en toe een BMW i of de Leaf. Het nieuws op de diverse websites die zich toespitsen op EVs is wat eentonig te noemen!
 
Vroeger altijd gedroomd van een 911, als ver ver weg. Nu denk ik elke keer als ik er één zie, wat een bak herrie maakt zo'n ding toch.
tja..
porsches for girls.jpg
 
Na drie maanden en 15k in een MS wil ik niks anders meer en dat begon eigenlijk al direct na de proefrit :) En ja, ik heb ook wel een paar nadeeltjes gevonden. Vooral het navigatie systeem dat je soms alle verkeersdrempels van een dorp laat uitproberen. Maar de service is echt uitstekend. Toen het ineens warmer werd in ons land begon m'n MS te klagen over te hoge bandenspanning. Zonder aankondiging op vrijdagmiddag om vijf voor vijf bij een SeC binnen gereden en gelijk opgelost door ze even opnieuw op spanning te brengen.

Ben alleen wel een beetje huiverig voor de komst van de Model 3. Zag het bij m'n eerste Lexus IS 250 ook. Red Carpet Treatment was geweldig. Servicebeurtje? Men kwam de auto halen (vanuit Amersfoort in Rotterdam, want de leaseclub wilde alleen met die dealer zaken doen) en brachten m'n ook weer terug, waarbij in de tussentijd een vaak splinternieuwe vervanger klaar stond. Ook als er iets meer tijd nodig was voor onderhoud, wilde men de auto wel eens een heel weekend omruilen. Op reis? Zet je auto op Schiphol, de dealer haalde 'm op en zette 'm als je terug kwam weer voor je klaar, compleet schoon en eventueel met servicebeurt.

Totdat de CT verscheen die erg lekker in de bijtelling lag. Ophalen kon nog wel, maar niet meer voor een kleine beurt. Even door de wasstraat halen en stofzuigen was er ook niet meer bij.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Ik denk dat jij gelijk gaat krijgen, ErwinL.
Ikzelf ben eigenlijk het meest bang voor de rijen aan de SuC's van de Route de Soleil vanaf 2018.
Denk dat een verdubbeling van de stall's de grote stroom Tesla EV's niet zonder wachtijden zal kunne afhandelen.
We zullen nog maar een paar jaar van deze service en ruimte gaan genieten :)
 
Ik denk dat jij gelijk gaat krijgen, ErwinL.
Ikzelf ben eigenlijk het meest bang voor de rijen aan de SuC's van de Route de Soleil vanaf 2018.
Denk dat een verdubbeling van de stall's de grote stroom Tesla EV's niet zonder wachtijden zal kunne afhandelen.
We zullen nog maar een paar jaar van deze service en ruimte gaan genieten :)
Ik geloof er niet in dat ze de model 3 standaard gratis aan de suc's gaan laten opladen. Het zal een optie zijn van een paar duizend euro en dan gaan er al velen afhaken. Ofwel gaan we per laadbeurt moeten betalen wat ik prefereer want ik zie mij daar maar weinig gebruik van maken wegens te ver uit de buurt en reizen met de auto doe ik nooit.
 
@Hayden dat is ook al aangekondigd door henzelf. 't zal niet standaard op den auto's aanwezig zijn.
In het Model 3 draadje staan nog wat mogelijkheden, maar ook verwachtingen dat per laadbeurt zou kunnen maar mogelijk dure administratieve overhead met zich meebrengt waar zowel Tesla als de gebruiker niet op zitten te wachten.
In de laatste persco gaf Musk zelf aan dat je thuis of destination charging doet in zijn toekomst.
 
Mooi draadje, mooie reacties en ik voeg er nog wat punten aan toe:

1) Ik vind het mooi dat het niet primair gaat om het maken van auto's maar om omschakeling naar duurzaam vervoer. Daar past een elektrische auto in en in plaats van alle geitenwollensokken argumenten, niet negatief bedoeld, als verkoopargument te nemen (dat werkt namelijk nooit) maakt men gewoon een auto die zo goed is dat deze zichzelf verkoopt en de hele autowereld op zijn kop zet.

2) Daarnaast is het mooi om het grote verband te zien. Tesla als auto maar ook een explosieve ontwikkeling van Tesla Energy en de ontwikkeling van de hyperloop die er gewoon gaat komen en we kijken ook naar wat SpaceX voor elkaar krijgt. SolarCity draait ook goed mee maar daar nemen we in Europa niet veel van mee.

3) In ons gezin heeft de Tesla zijn eigen plaats. De kinderen (meisjes van zes en acht jaar) zien elke Tesla en het maken van reizen is geen enkel probleem meer. Ze vragen nu al wanneer we weer naar Opa en Oma gaan, wat wel neerkomt op een reis van bijna 1.500 km.

4) Het Supercharger Netwerk. Afgelopen roadtrip naar Italië weer ervaren hoe geniaal dat concept eigenlijk is. Waar je ook in Europa bij een Supercharger aankoppelt is het altijd een beetje "thuis" komen. Inmiddels 8 x met Tesla naar Hongarije geweest en zeker evenzoveel keer andere lange trips waaronder een viertal roadtrips. Het slimme hiervan zit hem niet alleen in de klantvriendelijkheid maar ook in de verticale integratie, gewoon alles zelf doen, stalls neerzetten, stroomcontracten sluiten en de stroom aan de klanten beschikbaar stellen. Een prettig idee dat er niet allerlei verdienmodelletjes aan gekoppeld zijn zoals dat in het algemeen aan een laadinfrastructuur gekoppeld is.

5) De visie van Elon Musk op elektrische auto's. Met name het feit dat een EV pas een EV is als de range bij normaal gebruik minimaal 200 mijl is en vanaf dat moment kans maakt op succes bij het publiek (als de rest van de auto een beetje deugt) en we nu zien dat, waar Tesla in zijn klasse inmiddels wel marktleider is en de "grote" merken voorbij is gegaan, de rest van de elektrische auto's, gerelateerd aan het gigantsche marktsegment waarin ze zitten, wat verkopen betreft geen kikker van de kant af kunnen duwen (maar Model 3 een paar honderdduizend keer voorbesteld wordt wat na de tweede presentatie wellicht nog verdubbeld gaat worden nu er verder weinig concreets in de nabije toekomst beschikbaar is). Ook hier het het erkennen van de noodzaak van een laadinfra en die dan zelf bouwen i.t.t. het afhankelijk zijn van overheden en belastinggelden. (Een ander verhaal vind ik Fastned, die tegen de stroom in er toch in slaagt om een netwerk op te bouwen dat er fraai en herkenbaar uit ziet en dat in de toekomst in een grote behoefte gaat voorzien).

6) Nog wel wat zaken zoals de wetenschap dat terwijl ik slaap de auto "getankt" wordt, er enorm veel binnenruimte is en er weinig onderhoud nodig is en dat je simpelweg er een vriendenkring bijkrijgt, activiteiten rondom en met Tesla (voor mij o.a. presentatie Model 3 in Hawthorne) en het bijzondere klantgevoel dat men oproept.

Lyrisch, jazeker, maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten zijn en die moet je niet ontkennen maar aan laten pakken.
 
Last edited:
Mooi draadje, mooie reacties en ik voeg er nog wat punten aan toe:

1) Ik vind het mooi dat het niet primair gaat om het maken van auto's maar om omschakeling naar duurzaam vervoer. Daar past een elektrische auto in en in plaats van alle geitenwollensokken argumenten, niet negatief bedoeld, als verkoopargument te nemen (dat werkt namelijk nooit) maakt men gewoon een auto die zo goed is dat deze zichzelf verkoopt en de hele autowereld op zijn kop zet.

2) Daarnaast is het mooi om het grote verband te zien. Tesla als auto maar ook een explosieve ontwikkeling van Tesla Energy en de ontwikkeling van de hyperloop die er gewoon gaat komen en we kijken ook naar wat SpaceX voor elkaar krijgt. SolarCity draait ook goed mee maar daar nemen we in Europa niet veel van mee.

3) In ons gezin heeft de Tesla zijn eigen plaats. De kinderen (meisjes van zes en acht jaar) zien elke Tesla en het maken van reizen is geen enkel probleem meer. Ze vragen nu al wanneer we weer naar Opa en Oma gaan, wat wel neerkomt op een reis van bijna 1.500 km.

4) Het Supercharger Netwerk. Afgelopen roadtrip naar Italië weer ervaren hoe geniaal dat concept eigenlijk is. Waar je ook in Europa bij een Supercharger aankoppelt is het altijd een beetje "thuis" komen. Inmiddels 8 x met Tesla naar Hongarije geweest en zeker evenzoveel keer andere lange trips waaronder een viertal roadtrips. Het slimme hiervan zit hem niet alleen in de klantvriendelijkheid maar ook in de verticale integratie, gewoon alles zelf doen, stalls neerzetten, stroomcontracten sluiten en de stroom aan de klanten beschikbaar stellen. Een prettig idee dat er niet allerlei verdienmodelletjes aan gekoppeld zijn zoals dat in het algemeen aan een laadinfrastructuur gekoppeld is.

5) De visie van Elon Musk op elektrische auto's. Met name het feit dat een EV pas een EV is als de range bij normaal gebruik minimaal 200 mijl is en vanaf dat moment kans maakt op succes bij het publiek (als de rest van de auto een beetje deugt) en we nu zien dat, waar Tesla in zijn klasse inmiddels wel marktleider is en de "grote" merken voorbij is gegaan, de rest van de elektrische auto's, gerelateerd aan het gigantsche marktsegment waarin ze zitten, wat verkopen betreft geen kikker van de kant af kunnen duwen (maar Model 3 een paar honderdduizend keer voorbesteld wordt wat na de tweede presentatie wellicht nog verdubbeld gaat worden nu er verder weinig concreets in de nabije toekomst beschikbaar is). Ook hier het het erkennen van de noodzaak van een laadinfra en die dan zelf bouwen i.t.t. het afhankelijk zijn van overheden en belastinggelden. (Een ander verhaal vind ik Fastned, die tegen de stroom in er toch in slaagt om een netwerk op te bouwen dat er fraai en herkenbaar uit ziet en dat in de toekomst in een grote behoefte gaat voorzien).

6) Nog wel wat zaken zoals de wetenschap dat terwijl ik slaap de auto "getankt" wordt, er enorm veel binnenruimte is en er weinig onderhoud nodig is en dat je simpelweg er een vriendenkring bijkrijgt, activiteiten rondom en met Tesla (voor mij o.a. presentatie Model 3 in Hawthorne) en het bijzondere klantgevoel dat men oproept.

Lyrisch, jazeker, maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten zijn en die moet je niet ontkennen maar aan laten pakken.


Ik sluit mij volledig aan bij de argumenten van Hans.
 
Ook hier een oude verstokte petrolhead. De meeste (redelijk betaalbare) mooie merken uit Duitsland, Italie en Engeland wel gehad. Altijd was ik binnen een jaar naar een volgende auto aan het kijken. Na anderhalf jaar Tesla kijk ik nog steeds niet naar een volgende auto. Ik zou niet weten waarom. Misschien als er een volgende generatie autopilot in de S komt. Maar andere merken? Welke andere merken :D