Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help ik krijg een refurbished battery pack

This site may earn commission on affiliate links.
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.
 
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.
Toen ik mijn 2015 S85D nog had (na 4 jaar 160.000 km uit de lease) heb ik nooit chill mode gebruikt, regelmatig tot 100% geladen, vakanties met veel Superchargen gedaan, tot voorbij 0% gereden, lekker laten blazen aan de SuperCharger, temperaturen van +40 tot -17 meegemaakt en uiteindelijk vrijwel geen degradatie gezien..

Het kan verkeren.
 
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.
Wel apart dat ze niet een upgrade ondersteunen. Daar zou voor Tesla toch ook wat te winnen zijn denk ik dan.
 
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.
Mag ik vragen welke degradatie je had na 5 jaar vertroetelen van je accupack?
 
Gewoon ter vergelijking. Onze Zoe van eind 2013 heeft 120.000 km op de teller met een 22 kWh-batterij. SOH zit rond de 90%.
Nu was die batterij 22 kWh bruikbaar maar naar verluidt ruim overgedimensioneerd. Maar met erg regelmatig 44 kW laadvermogen toch ook niet zonder stress.
Niet te vol en niet te leeg blijft toch een advies. Nadeel is dat de range die je dan in tabellen kan zetten wat kleiner is.
 
  • Like
Reactions: NielsT
Mag ik vragen welke degradatie je had na 5 jaar vertroetelen van je accupack?
vanaf fabriek 410 km. bij 100% . Eigenlijk niet heel hoog.
Hierna nog nooit 100% geladen.
Ik kan alleen melden dat na 230.000 km bij 50% laden ik nog steeds 190 km kon rijden.
Bij 100% = 380km = 93%
Hier zit hier de update in waarbij maximum laden is softwarematig is verlaagd en tevens de snelheid.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
vanaf fabriek 410 km. bij 100% . Eigenlijk niet heel hoog.
Hierna nog nooit 100% geladen.
Ik kan alleen melden dat na 230.000 km bij 50% laden ik nog steeds 190 km kon rijden.
Bij 100% = 380km = 93%
Hier zit hier de update in waarbij maximum laden is softwarematig is verlaagd en tevens de snelheid.
jeetje wat een lijdensweg moeten die 5 jaar zijn geweest, en dan nog 7 % verliezen.
Al die maatregelen hebben dus geen effect gehad. Of zou je het zo weer gaan doen?

Ik hoop voor je dat de vervangende accu dan ook minimaal die 380 KM bij 100% geeft.
 
jeetje wat een lijdensweg moeten die 5 jaar zijn geweest, en dan nog 7 % verliezen.
Al die maatregelen hebben dus geen effect gehad. Of zou je het zo weer gaan doen?

Ik hoop voor je dat de vervangende accu dan ook minimaal die 380 KM bij 100% geeft.

Het is speculeren. Is die 380 km nu onstaan door de imbalance . Paar cellen die onvoldoende kunnen bijschakelen en in werkelijkheid 400 km?
Is de 380 het aftoppen van rond 5% door de update van tesla om te voorkomen dat de 4.2 volt aangetipt wordt. Zodat voorheen 95% nu 100% is en niet verder kan worden geladen? De voltage CAP?
Wie zal het weten.
Ik zelf zit in de waan dat ik na nog eens 5 jaar rijden nog steeds 380 km kon halen.


Enkele post gaan hier over.
Lost 20km of max charging within 2 weeks on my S85D. At the 12th of May I was able to charge to 399km at 100% charge. 2 days ago the max charge has dropped to 379km all of a sudden.

Starting with Firmware 2019.16.1 Tesla has begun to reduce kWh capacity and horsepower by reducing the battery’s maximum charge voltage. They also reprogram the battery display to make it appear as if the newly lowered charge value appears to be “100%” when it really isn’t.
 
Last edited:
Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.
Als het goed geldt bij vervangen onder garantie, dat je een remanufactured pack krijgt met minimaal de capaciteit van je oude pack, vlak voordat deze overleed.
Dus je zou bij een capaciteit van minder dan 380 km, verhaal moeten kunnen halen.
 
Paar cellen die onvoldoende kunnen bijschakelen en in werkelijkheid 400 km?
Door een paar cellen gaat de capaciteit van een blok naar beneden. Omdat de blokken in serie staan wordt dezelfde hoeveelheid amperes uit elk blok gehaald, dus 1 slecht blok bepaald de capaciteit gebruik van de andere blokken. Dus als 1 blok 10% verliest verliest de hele accu 10%.
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Wat houdt dat refurbishen eigenlijk in? Wordt zo de capaciteit weer vergroot? Of is het gewoon vervangen van defecte cellen?

Een ander defect pack wordt gereviseerd en dan weer onder een andere Tesla gemonteerd. Soms met een software limiet gebaseerd op het oude pack en als je mazzel heb de volledige range van het nieuwe pack.

Bij het SuC gaan ze niet een module swappen. Daar doen ze enkel een pack swap.
 
Vergelijk het met een gereviseerde motor of versnellingsbak bij een auto met verbrandingsmotor: jouw motor of versnellingsbak met defect wordt eruit gehaald, en in ruil krijg je een motorblok of versnellingsbak dat bij iemand anders een probleem had, en waarvan de defecte onderdelen gerepareerd zijn. Ook de gemiddelde OEM dealer gaat namelijk niet aan het sleutelen met individuele cilinders, kleppen of tandwielen, en die dingen worden kosteneffectiever gedaan door teams en bedrijven die daarin specialiseren.

In het geval van Tesla gaat je hele pack eronderuit en krijg je een gereviseerd pack terug. Jouw oude defecte pack wordt op zijn beurt ook weer gereviseerd: het pack wordt open gedaan (weer niet door het SeC zelf maar ergens op een centrale locatie met gespecialiseerd daarvoor opgeleide mensen), de defecte cellen of hele modules worden vervangen door nieuwe, en dan is jouw oude pack weer klaar om als vervanging te gebruiken bij een volgende onfortuinlijke klant.

Dat is nog altijd goedkoper dan een volledig nieuw pack kopen, en het betekent ook dat je sneller geholpen kan worden.
 
Wat houdt dat refurbishen eigenlijk in? Wordt zo de capaciteit weer vergroot? Of is het gewoon vervangen van defecte cellen?
Ik had voordien 320km op 90% en het refurbish pack is 300km op 90%
Tesla verantwoordelijke zei dat het normaal is

*edit* Ik vroeg "hoeveel kost een totaal nieuwe batterypack? 15-20k?"
En kreeg als antwoord "nee hoor, kost veel meer" dus weet niet meer wat ik moet geloven


IMG_0403.PNG
 
Last edited:
*edit* Ik vroeg "hoeveel kost een totaal nieuwe batterypack? 15-20k?"
En kreeg als antwoord "nee hoor, kost veel meer" dus weet niet wat ik moet geloven meer 🙄

Wel jammer, zou ondertussen wel willen weten wat een nieuwe batterij kost. Er wordt nu geroepen 150$ per kWh. Dan is dat al gauw 15.000 euro excl montage en transport. Dan zou je richting de 20.000 euro moeten denken.

Eenvoudig roepen dat het veel meer kost, verplaatst de vraag alleen naar: Hoeveel meer?



Edit:

In een ander draadje (over 85 kWh) batterij is wel meer inzicht in de batterij prijs:
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Gaston and EddieW