Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help ik krijg een refurbished battery pack

This site may earn commission on affiliate links.
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.

Heb je inmiddels al een nieuwe accu ontvangen ?
 
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.
Vervelend om te horen dat je pack het heeft begeven ondanks dat je er zuinig op bent geweest.

Toch ben ik wel benieuwd hoe je aan al deze wijsheden komt?

De diverse maatregelen om hoge temperaturen te beperken kan ik mij wel voorstellen. Er is bekend dat dit soort cellen harder slijten bij hogere temperaturen. (Al denk ik dat in de schaduw parkeren maar heel beperkt nuttig is, ja de cabine wordt warm, maar voordat die temperatuur bij de cellen is aangekomen is het alweer donker buiten).

Ik ben geen accu expert, maar heb wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben omtrent dit onderwerp. Voor zo ver ik weet is het qua SoC het beste om de accu rond de 50% te houden. Dus als je zo goed mogelijk je best wil doen houd je hem tussen 40-60% en als dat te weinig is tussen 30-70% etc.
De accu altijd tussen 10-30% houden (als ik jou goed interpreteer) lijkt mij juist schadelijk omdat je dan dus altijd een "bijna lege accu" hebt, ipv rond het midden houden.

Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?

Het zou mij niet verbazen als deze twee punten (lage SoC en nooit balanceren) alleen er al voor gezorgd hebben dat jou pack juist harder is versleten dan gewenst. Wellicht dat je dit met Tesla kan bespreken als je jou pack laat vervangen voor een gereviseerde om te zorgen dat die langer goed blijft?
 
Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?
Nee hoor. Het pack kan je niet balanceren. De door jouw omschreven cyclus moet zijn (bijna) 0% -100% tot ie echt stopt met laden, dan vrij snel wegrijden naar max 90% en (desnoods in een paar dagen) naar (bijna 0%) en daarmee verandert er niks aan het pack, maar alleen aan het batterymanagementsystem dat dan opnieuw gecalibreerd is en in staat is de juiste percentages (en rest-kilometers) aan te geven.
Het pack zelf wordt juist constant gebalanceerd door het BMS, totdat de rek er echt uit is en dan krijg je de melding waar dit draadje van de OP mee begon.
 
  • Like
Reactions: Rqcg and pposthoorn
Nee hoor. Het pack kan je niet balanceren. De door jouw omschreven cyclus moet zijn (bijna) 0% -100% tot ie echt stopt met laden, dan vrij snel wegrijden naar max 90% en (desnoods in een paar dagen) naar (bijna 0%) en daarmee verandert er niks aan het pack, maar alleen aan het batterymanagementsystem dat dan opnieuw gecalibreerd is en in staat is de juiste percentages (en rest-kilometers) aan te geven.
Het pack zelf wordt juist constant gebalanceerd door het BMS, totdat de rek er echt uit is en dan krijg je de melding waar dit draadje van de OP mee begon.
Jou beschrijving is beter en waar ik eigenlijk op doelde, cellen balanceren was niet de juiste verwoording 😅
 
Vervelend om te horen dat je pack het heeft begeven ondanks dat je er zuinig op bent geweest.

Toch ben ik wel benieuwd hoe je aan al deze wijsheden komt?

De diverse maatregelen om hoge temperaturen te beperken kan ik mij wel voorstellen. Er is bekend dat dit soort cellen harder slijten bij hogere temperaturen. (Al denk ik dat in de schaduw parkeren maar heel beperkt nuttig is, ja de cabine wordt warm, maar voordat die temperatuur bij de cellen is aangekomen is het alweer donker buiten).

Ik ben geen accu expert, maar heb wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben omtrent dit onderwerp. Voor zo ver ik weet is het qua SoC het beste om de accu rond de 50% te houden. Dus als je zo goed mogelijk je best wil doen houd je hem tussen 40-60% en als dat te weinig is tussen 30-70% etc.
De accu altijd tussen 10-30% houden (als ik jou goed interpreteer) lijkt mij juist schadelijk omdat je dan dus altijd een "bijna lege accu" hebt, ipv rond het midden houden.

Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?

Het zou mij niet verbazen als deze twee punten (lage SoC en nooit balanceren) alleen er al voor gezorgd hebben dat jou pack juist harder is versleten dan gewenst. Wellicht dat je dit met Tesla kan bespreken als je jou pack laat vervangen voor een gereviseerde om te zorgen dat die langer goed blijft?
De accu staat nog in bestelling en is nog niet geleverd. Het is wachten wat geleverd wordt. Hoop dat goed teken is en dat het een nieuw 85kw 350v wordt. Overigens is het maar door blijven monteren van oude cellen die moeten worden afgeknepen omdat die anders vlam kunnen vatten ook niet eindeloos mogelijk lijkt me. In reactie op 50% ? Er zijn wetenschappelijke artikelen te vinden waarbij blijkt dat 10-30. % de levensduur sterk verleng ten opzichte van bijv 50-80%. En inderdaad zoals al gepost balanceren de cellen zelf onderling en onafhankelijk van de lading.
 

Zo maar een een onderzoek ter illustratie levensduur . Overigens heeft de 85kw een NCA lithium pack. Even door scrollen naar de grafiekjes en conclusie .
Mooi onderzoek en geeft ook goed aan hoe je het beste een batterij kan verlengen qua levensduur. Overigens fabrikanten leveren de batterijen meestal met 40% SoC om dat uit onderzoek blijkt dat dat de beste is voor de batterij als deze lange tijd niet gebruikt wordt.

Nu vraag ik wel af, als de Tesla al een batterij management systeem heeft, waarom zouden wij onze eigen management er dan nog overheen doen?
Wie zegt dat 0% ook nul procent is? Welke buffers kent Tesla al? Tesla (Elon Musk) adviseert de range 30- 80% m.a.w. een DOD van 30% maar niet daaronder gaan rijden. Het is ook niet voor niks dat het vermogen op dat niveau minder is dan bij 80%.
 
Die 0 procent is ook geen 0 procent ivm anti brick protection. Er was voorheen een mooi illustratie over hoe het pakket was opgebouwd. Kan ik even niet vinden. Rond 5%? nog onder de 0 was anti brick?. Overigens voorheen kon je ook door tot onder de 0 km doorrijden. Dit was opeens gestopt waarbij 0 ook 0km was.

Ik heb ondertussen het refurbished pack. Het is een B pakket. Dus een oud pakket. Ik had zelf het laaste 85kw pack ( D?) in die tijd dat er toen ook de 90kw werd geïntroduceerd. Moest 3000 eur bijbetalen. Ik dacht na 10 jaar zal de prijs wel voor nieuw pakket wel 10.000 euro worden. Dus die investeer ik dat bedrag dan wel. Bovendien vertrouwde ik die silicon anode niet in het 90kw pakket..

Ik weet niet wat ik van het refurbished B pakket vindt. Het is een R2. Dit staat voor al 2 keer refurbished? Heb ik weer :confused:

De referentie voor aantal KM per lading is van slag. Op 50% laden wisselt de meter in de app bij verschuiven indicator an 181 km tot 200 km.

Uiteraart ik al weer niet tot 50% geladen maar tot 40% ;).

De tijd zal het uitwijzen of het nu toch een redelijk goed pakket blijkt. Ik hoop dat er veel nieuwe toegevoegde cellen in zitten. Maar niemand weet of dit ook inderdaad gebeurt.

En nog dan nog even wachten op het 85kw 350 volt pakket. In de hoop dat die straks voor goede prijs beschikbaar is zodat ik nog lang van de auto kan genieten. Zou ook zonde zijn dat al die Tesla`s op de schroothoop belanden omdat die total loss zijn door de prijs van de accu.

Ik hoor overigens nog niets van het new en recycled pack om dit te voorkomen.

(Tesla is now becoming a producer of nickel, cobalt, and other raw materials. Instead of being mined in the field, the materials are being mined from used battery packs. The company says that it had 1,300 tons of nickel, 400 tons of copper, and 80 tons of cobalt recycled in 2020)
 
Altijd leuk om te weten

Serie nummer

nummer 1
T = Tesla

Nummers 2-3
Jaar van fabricage
12 = 2012
13 = 2013
14 = 2014
15 = 2015
16 = 2016
17 = 2017
etc.


Nummer 4 = Constructie maand
A = Januari
B = Februari
C = Maart
D = April
E = Mei
F = Juni
G = Juli
H = Augustus
I = September
J = Oktober
K = November
L = December

Nummers 5-11
serie nummer

Nummers 12-13
R1 = Repair (Herstel)
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Mijn S60 is ondertussen bijna 8 jaar oud ( december 2013) en heeft 150.000 km op de teller, zonder noemenswaardige problemen ( buiten enkele keren vervangen 12V batterij). Is er een manier om te weten wat de toestand is van de batterij, hoe lang deze het na het verstrijken van de garantie, binnen enkele maanden, nog zal uitzingen ?
Of is het beter nu nog te verkopen ?
 
De accu staat nog in bestelling en is nog niet geleverd. Het is wachten wat geleverd wordt. Hoop dat goed teken is en dat het een nieuw 85kw 350v wordt. Overigens is het maar door blijven monteren van oude cellen die moeten worden afgeknepen omdat die anders vlam kunnen vatten ook niet eindeloos mogelijk lijkt me. In reactie op 50% ? Er zijn wetenschappelijke artikelen te vinden waarbij blijkt dat 10-30. % de levensduur sterk verleng ten opzichte van bijv 50-80%. En inderdaad zoals al gepost balanceren de cellen zelf onderling en onafhankelijk van de lading.
Inmiddels al wat bekend over de levering?
 



Het is speculeren. Is die 380 km nu onstaan door de imbalance . Paar cellen die onvoldoende kunnen bijschakelen en in werkelijkheid 400 km?
Is de 380 het aftoppen van rond 5% door de update van tesla om te voorkomen dat de 4.2 volt aangetipt wordt. Zodat voorheen 95% nu 100% is en niet verder kan worden geladen? De voltage CAP?
Wie zal het weten.
Ik zelf zit in de waan dat ik na nog eens 5 jaar rijden nog steeds 380 km kon halen.


Enkele post gaan hier over.
Lost 20km of max charging within 2 weeks on my S85D. At the 12th of May I was able to charge to 399km at 100% charge. 2 days ago the max charge has dropped to 379km all of a sudden.

Starting with Firmware 2019.16.1 Tesla has begun to reduce kWh capacity and horsepower by reducing the battery’s maximum charge voltage. They also reprogram the battery display to make it appear as if the newly lowered charge value appears to be “100%” when it really isn’t.