Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help ik krijg een refurbished battery pack

e-Rik

Member
Aug 20, 2013
962
594
Nederland
Binnenkort lopen de garantietermijnen van de eerste S'en af in Europa. Zou een 3e partij niet een veel lagere prijs dan bij Tesla kunnen hanteren waartegen falende packs gereviseerd kunnen worden?
 

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,900
901
Nijmegen
Binnenkort lopen de garantietermijnen van de eerste S'en af in Europa. Zou een 3e partij niet een veel lagere prijs dan bij Tesla kunnen hanteren waartegen falende packs gereviseerd kunnen worden?
Dat zou nog best goed kunnen. Vanuit schade auto's kan je ook packs reviseren.
 

Phil V

Active Member
Aug 31, 2016
2,471
1,956
Ten zuiden van Aalst (B)
Wel jammer, zou ondertussen wel willen weten wat een nieuwe batterij kost. Er wordt nu geroepen 150$ per kWh. Dan is dat al gauw 15.000 euro excl montage en transport. Dan zou je richting de 20.000 euro moeten denken.
Prijzen per kWh die genoemd worden zijn volgens mij kostprijzen voor fabricage. Doe maar maal 2.
 

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
3,322
4,128
Hilversum
Een tijdje geleden meldde @Herbie65 dat Tesland plannen aan het maken was om in de toekomst battery packs te gaan reviseren.
Ik weet niet hoe ver ze er mee zijn.
Misschien een idee om er een telefoontje richting Tesland aan te wagen.
 

FrankNL

Member
Jan 16, 2016
627
534
Nederland
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.

Heb je inmiddels al een nieuwe accu ontvangen ?
 

Stijntje

Member
Jan 27, 2020
272
157
Vlaams-Brabant (BE)
Het zou me niet verbazen dat je superchargen kan vergeten als ze merken dat je er een niet-Tesla pack in hebt gestoken (of een extern gereviseerd pack). Naar analogie met de total-loss verklaarde auto's.
 

Gumball

Member
Mar 9, 2020
254
268
Yes
Op zich niet onbegrijpelijk, lekker als iedere beunhaas een pack onder een wrak vandaan kan schroeven en het als gereviseerd kan doorverkopen. Lijkt me geen goeie reclame als jou auto’s daardoor afbranden en zoals gewoonlijk groot in het AD terecht komen….
 

pposthoorn

Member
Apr 26, 2019
123
71
Rotterdam
Moet het even kwijt. En misschien voor het vermaak van personen die de auto opladen en maak niet uit.
Doel was om met mijn 85D meer dan 10 jaar te doen met het accupakket. Diverse onderzoeken gelezen hoe dit te bereiken.
Conclusie voorkom warmte en hou een laag voltage aan = lading. Ik zit nu op 230.000 km.

Ik 5 jaar lang bizarre acties gedaan. : in schaduw pakeren. Ramen open zetten in de zon. Frequent laden 10-30%. Af laten koelen. Laden zo laat mogelijk voor vertrek. Als ventilatoren gaan draaien bij supercharger om accu te koelen, de kabel er uit trekken om warme accu te voorkomen . Iedere 200 km laden onderweg naar de wintersport. In de zomer benzine auto nemen. Chill mode aan zetten etc. Of te wel je accu capaciteit niet gebruiken om aantal cycli te verlengen.

Plots melding verminderde acceleratie en topsnelheid , voertuig start mogelijk niet opnieuw op service vereist. Is er nu een imblance in de pack en krijg ik een refurbished battery pack aangeboden. Tja met 230.000 gelijkwaardig pack zeker van iemand die het niet zo nauw heeft genomen en ik aankomende 3 jaar fors degradeer. Upgrade , bijleggen voor nieuw pack wordt niet gedaan.

Die zag ik niet aan komen.
Vervelend om te horen dat je pack het heeft begeven ondanks dat je er zuinig op bent geweest.

Toch ben ik wel benieuwd hoe je aan al deze wijsheden komt?

De diverse maatregelen om hoge temperaturen te beperken kan ik mij wel voorstellen. Er is bekend dat dit soort cellen harder slijten bij hogere temperaturen. (Al denk ik dat in de schaduw parkeren maar heel beperkt nuttig is, ja de cabine wordt warm, maar voordat die temperatuur bij de cellen is aangekomen is het alweer donker buiten).

Ik ben geen accu expert, maar heb wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben omtrent dit onderwerp. Voor zo ver ik weet is het qua SoC het beste om de accu rond de 50% te houden. Dus als je zo goed mogelijk je best wil doen houd je hem tussen 40-60% en als dat te weinig is tussen 30-70% etc.
De accu altijd tussen 10-30% houden (als ik jou goed interpreteer) lijkt mij juist schadelijk omdat je dan dus altijd een "bijna lege accu" hebt, ipv rond het midden houden.

Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?

Het zou mij niet verbazen als deze twee punten (lage SoC en nooit balanceren) alleen er al voor gezorgd hebben dat jou pack juist harder is versleten dan gewenst. Wellicht dat je dit met Tesla kan bespreken als je jou pack laat vervangen voor een gereviseerde om te zorgen dat die langer goed blijft?
 

SpeedyEddy

Eddy K
Sep 6, 2017
1,595
1,523
Wageningen NL
Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?
Nee hoor. Het pack kan je niet balanceren. De door jouw omschreven cyclus moet zijn (bijna) 0% -100% tot ie echt stopt met laden, dan vrij snel wegrijden naar max 90% en (desnoods in een paar dagen) naar (bijna 0%) en daarmee verandert er niks aan het pack, maar alleen aan het batterymanagementsystem dat dan opnieuw gecalibreerd is en in staat is de juiste percentages (en rest-kilometers) aan te geven.
Het pack zelf wordt juist constant gebalanceerd door het BMS, totdat de rek er echt uit is en dan krijg je de melding waar dit draadje van de OP mee begon.
 
  • Like
Reactions: pposthoorn

pposthoorn

Member
Apr 26, 2019
123
71
Rotterdam
Nee hoor. Het pack kan je niet balanceren. De door jouw omschreven cyclus moet zijn (bijna) 0% -100% tot ie echt stopt met laden, dan vrij snel wegrijden naar max 90% en (desnoods in een paar dagen) naar (bijna 0%) en daarmee verandert er niks aan het pack, maar alleen aan het batterymanagementsystem dat dan opnieuw gecalibreerd is en in staat is de juiste percentages (en rest-kilometers) aan te geven.
Het pack zelf wordt juist constant gebalanceerd door het BMS, totdat de rek er echt uit is en dan krijg je de melding waar dit draadje van de OP mee begon.
Jou beschrijving is beter en waar ik eigenlijk op doelde, cellen balanceren was niet de juiste verwoording 😅
 

TheDoc

Member
Jan 11, 2017
33
17
Numansdorp
Vervelend om te horen dat je pack het heeft begeven ondanks dat je er zuinig op bent geweest.

Toch ben ik wel benieuwd hoe je aan al deze wijsheden komt?

De diverse maatregelen om hoge temperaturen te beperken kan ik mij wel voorstellen. Er is bekend dat dit soort cellen harder slijten bij hogere temperaturen. (Al denk ik dat in de schaduw parkeren maar heel beperkt nuttig is, ja de cabine wordt warm, maar voordat die temperatuur bij de cellen is aangekomen is het alweer donker buiten).

Ik ben geen accu expert, maar heb wel het idee dat ik redelijk op de hoogte ben omtrent dit onderwerp. Voor zo ver ik weet is het qua SoC het beste om de accu rond de 50% te houden. Dus als je zo goed mogelijk je best wil doen houd je hem tussen 40-60% en als dat te weinig is tussen 30-70% etc.
De accu altijd tussen 10-30% houden (als ik jou goed interpreteer) lijkt mij juist schadelijk omdat je dan dus altijd een "bijna lege accu" hebt, ipv rond het midden houden.

Daarbij is het volgens mij zo dat het juist goed is om af en toe (een paar keer per jaar) de accu 100% te laden omdat dan de cellen opnieuw gebalanceerd worden. In een andere reactie gaf jij aan dat je dat nooit hebt gedaan, waardoor een inbalans in het pack misschien niet heel raar is?

Het zou mij niet verbazen als deze twee punten (lage SoC en nooit balanceren) alleen er al voor gezorgd hebben dat jou pack juist harder is versleten dan gewenst. Wellicht dat je dit met Tesla kan bespreken als je jou pack laat vervangen voor een gereviseerde om te zorgen dat die langer goed blijft?
De accu staat nog in bestelling en is nog niet geleverd. Het is wachten wat geleverd wordt. Hoop dat goed teken is en dat het een nieuw 85kw 350v wordt. Overigens is het maar door blijven monteren van oude cellen die moeten worden afgeknepen omdat die anders vlam kunnen vatten ook niet eindeloos mogelijk lijkt me. In reactie op 50% ? Er zijn wetenschappelijke artikelen te vinden waarbij blijkt dat 10-30. % de levensduur sterk verleng ten opzichte van bijv 50-80%. En inderdaad zoals al gepost balanceren de cellen zelf onderling en onafhankelijk van de lading.
 

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
1,900
901
Nijmegen

Zo maar een een onderzoek ter illustratie levensduur . Overigens heeft de 85kw een NCA lithium pack. Even door scrollen naar de grafiekjes en conclusie .
Mooi onderzoek en geeft ook goed aan hoe je het beste een batterij kan verlengen qua levensduur. Overigens fabrikanten leveren de batterijen meestal met 40% SoC om dat uit onderzoek blijkt dat dat de beste is voor de batterij als deze lange tijd niet gebruikt wordt.

Nu vraag ik wel af, als de Tesla al een batterij management systeem heeft, waarom zouden wij onze eigen management er dan nog overheen doen?
Wie zegt dat 0% ook nul procent is? Welke buffers kent Tesla al? Tesla (Elon Musk) adviseert de range 30- 80% m.a.w. een DOD van 30% maar niet daaronder gaan rijden. Het is ook niet voor niks dat het vermogen op dat niveau minder is dan bij 80%.
 

TheDoc

Member
Jan 11, 2017
33
17
Numansdorp
Die 0 procent is ook geen 0 procent ivm anti brick protection. Er was voorheen een mooi illustratie over hoe het pakket was opgebouwd. Kan ik even niet vinden. Rond 5%? nog onder de 0 was anti brick?. Overigens voorheen kon je ook door tot onder de 0 km doorrijden. Dit was opeens gestopt waarbij 0 ook 0km was.

Ik heb ondertussen het refurbished pack. Het is een B pakket. Dus een oud pakket. Ik had zelf het laaste 85kw pack ( D?) in die tijd dat er toen ook de 90kw werd geïntroduceerd. Moest 3000 eur bijbetalen. Ik dacht na 10 jaar zal de prijs wel voor nieuw pakket wel 10.000 euro worden. Dus die investeer ik dat bedrag dan wel. Bovendien vertrouwde ik die silicon anode niet in het 90kw pakket..

Ik weet niet wat ik van het refurbished B pakket vindt. Het is een R2. Dit staat voor al 2 keer refurbished? Heb ik weer :confused:

De referentie voor aantal KM per lading is van slag. Op 50% laden wisselt de meter in de app bij verschuiven indicator an 181 km tot 200 km.

Uiteraart ik al weer niet tot 50% geladen maar tot 40% ;).

De tijd zal het uitwijzen of het nu toch een redelijk goed pakket blijkt. Ik hoop dat er veel nieuwe toegevoegde cellen in zitten. Maar niemand weet of dit ook inderdaad gebeurt.

En nog dan nog even wachten op het 85kw 350 volt pakket. In de hoop dat die straks voor goede prijs beschikbaar is zodat ik nog lang van de auto kan genieten. Zou ook zonde zijn dat al die Tesla`s op de schroothoop belanden omdat die total loss zijn door de prijs van de accu.

Ik hoor overigens nog niets van het new en recycled pack om dit te voorkomen.

(Tesla is now becoming a producer of nickel, cobalt, and other raw materials. Instead of being mined in the field, the materials are being mined from used battery packs. The company says that it had 1,300 tons of nickel, 400 tons of copper, and 80 tons of cobalt recycled in 2020)
 

EddieW

Member
Nov 6, 2017
248
139
Turnhout - Hong Kong
Altijd leuk om te weten

Serie nummer

nummer 1
T = Tesla

Nummers 2-3
Jaar van fabricage
12 = 2012
13 = 2013
14 = 2014
15 = 2015
16 = 2016
17 = 2017
etc.


Nummer 4 = Constructie maand
A = Januari
B = Februari
C = Maart
D = April
E = Mei
F = Juni
G = Juli
H = Augustus
I = September
J = Oktober
K = November
L = December

Nummers 5-11
serie nummer

Nummers 12-13
R1 = Repair (Herstel)
 
  • Informative
Reactions: Maurice1

piet

Member
Oct 30, 2013
107
13
belgie
Mijn S60 is ondertussen bijna 8 jaar oud ( december 2013) en heeft 150.000 km op de teller, zonder noemenswaardige problemen ( buiten enkele keren vervangen 12V batterij). Is er een manier om te weten wat de toestand is van de batterij, hoe lang deze het na het verstrijken van de garantie, binnen enkele maanden, nog zal uitzingen ?
Of is het beter nu nog te verkopen ?
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top