Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Help! MIA en Vamil 2013

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla rijders,

Ik zit met een probleem! Ik heb in 2013 een aanvraag voor MIA en Vamil gedaan. Hierna heb ik nooit een bevestiging gekregen of wat dan ook (heb waarschijnlijk iets fouts gedaan!). Ik heb hier verder nooit meer aandacht aan besteed, erg dom natuurlijk. Maar in ieder geval, is er nog iets wat ik zou kunnen doen om alsnog aanspraak te kunnen maken op deze regelingen?
 
Als je de aanvraag online hebt gedaan, dan heb je als het goed is direct na het verzenden van de aanvraag een bevestigingsemail gekregen met de titel "Bevestiging aanvraag MIA-Vamil: referentienummer(s): Mxxxxxxxxxx" (de xxxxjes zijn jouw aanvraagnummer).

Sowieso kun je denk ik best even bellen met de Rijksdienst voor Duurzaam Ondernemen (voorheen AgentschapNL), telefoonnummer en meer info staat op RVO.
Als daar niks bekend is, dan ben ik bang dat je geen aanspraak meer kunt maken omdat de investering meer dan 3 maanden geleden is gedaan.
In dat geval zou je kunnen overwegen je auto te koop te zetten en een nieuwe te bestellen en daarvoor MIA/Vamil aan te vragen (helaas regeling 2014, minder riante regeling dan 2013, maar de prijs van de Model S is intussen ook gedaald, ow en niet vergeten de aanvraag te doen :wink:).
 
Bedankt voor de reacties, en helaas, ik heb geen enkel bewijs dat het überhaupt is aangevraagd. Ik ging er blindelings vanuit dat mijn boekhouder dit wel verder zou afhandelen, niet dus. En inderdaad, het idee om mijn model S te verkopen en een nieuwe bestellen doet pijn, maar wordt zo wel een serieuze overweging.

Ik zal in ieder geval nog gaan bellen met RVO, maar ik verwacht daar niet veel van. Het stond zelfs overal zeer duidelijk aangegeven, hoe dom kun je zijn? Gewoon dikke pech door eigen schuld.
 
Bedankt voor de reacties, en helaas, ik heb geen enkel bewijs dat het überhaupt is aangevraagd. Ik ging er blindelings vanuit dat mijn boekhouder dit wel verder zou afhandelen, niet dus. En inderdaad, het idee om mijn model S te verkopen en een nieuwe bestellen doet pijn, maar wordt zo wel een serieuze overweging.

Ik zal in ieder geval nog gaan bellen met RVO, maar ik verwacht daar niet veel van. Het stond zelfs overal zeer duidelijk aangegeven, hoe dom kun je zijn? Gewoon dikke pech door eigen schuld.

Hier een linkje om de pijn te verzachten: Tweedehands Tesla S duurder dan nieuwe: hoe zit dat?
 
Ik kwam zojuist dit bericht tegen. Misschien is er nog hoop:

Indien per abuis bij de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting is vergeten om kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) te claimen, kunt u dit onder omstandigheden nog herstellen met een verzoek om ambtshalve vermindering van de belastingaanslag. Dat betekent dat u binnen vijf jaar na het einde van het jaar waarin u de investeringsaftrek in aanmerking had kunnen nemen een verzoek om een KIA kunt doen.

Voor de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de energie-investeringsaftrek (EIA) bestond deze tegemoetkoming al, maar voor de KIA nog niet. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft onlangs de verruiming naar de KIA bij besluit bekend gemaakt.

Andere nieuwe goedkeuringen
In hetzelfde besluit heeft de staatssecretaris nog drie andere nieuwe goedkeuringen opgenomen.


  1. Bij milieuvriendelijke voertuigen die op de milieulijst staan, is sprake van een niet eerder gebruikt bedrijfsmiddel als het voertuig niet langer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen. Voor de EIA en de MIA moet sprake zijn van een niet eerder gebruikt bedrijfsmiddel.
  2. Het is onder voorwaarden mogelijk investeringsaftrek (EIA of MIA) te verkrijgen voor voortbrengingskosten voor in het eigen bedrijf ontwikkelde bedrijfsmiddelen die nog niet op de energie- of milieulijst stonden, maar naderhand wel.
  3. Sinds 1 januari 2014 mag voor de MIA de vervanging van asbesthoudende daken, dakgoten en gevels van woonhuizen onder voorwaarden geheel als investering worden beschouwd. Ook kan in voorkomende gevallen recht bestaan op KIA. Nu de vervanging is aan te merken als een investering, geldt dat ook voor de onderhoudscomponent. Deze kan daardoor niet in een keer ten laste van de winst worden gebracht.
Het besluit is op 27 maart 2014 in werking getreden en werkt terug tot en met 17 maart 2014.

Bron: Ministerie van Financiën, 17 maart 2014, nr. BLKB 2014/106M
 
Sorry, ijdele hoop. Deze regeling is bedoeld voor mensen die vergeten waren de aftrek te claimen (lees: ingevuld in de aangifte). Die kunnen dat nog herstellen. Dit slaat niet op mensen die op de een of andere wijze de mia/vamil niet hebben gecaimd bij agentschap.nl (heet inmiddels anders)