Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hepa filter

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb bewust voor het pakket gekozen waar een HEPA filter in zit omdat ik erg veel in de file sta. Een collega van mij onderzoekt longfuncties en heeft laten zien dat regelmatig in de file staan qua longbelasting vergelijkbaar is met het roken van enkele sigaretten per maand. Een HEPA filter zou 100x beter filteren dan een standaard simpele autofilter en meer dan 99% van schadelijke stoffen uit de lucht halen voordat het de cabine instroomt.

Waar ik maar niet achter kom is, is dat HEPA filter alleen actief wanneer Bioweapon Defense Mode aanstaat of filtert het permanent de lucht? En is Bioweapon modus dan de meest actieve overtreffende trap hierin? Tesla geeft geen duidelijk antwoord, weten jullie hoe dit zit?
 
Ik heb bewust voor het pakket gekozen waar een HEPA filter in zit omdat ik erg veel in de file sta. Een collega van mij onderzoekt longfuncties en heeft laten zien dat regelmatig in de file staan qua longbelasting vergelijkbaar is met het roken van enkele sigaretten per maand. Een HEPA filter zou 100x beter filteren dan een standaard simpele autofilter en meer dan 99% van schadelijke stoffen uit de lucht halen voordat het de cabine instroomt.

Waar ik maar niet achter kom is, is dat HEPA filter alleen actief wanneer Bioweapon Defense Mode aanstaat of filtert het permanent de lucht? En is Bioweapon modus dan de meest actieve overtreffende trap hierin? Tesla geeft geen duidelijk antwoord, weten jullie hoe dit zit?

Ik heb begrepen dat het filter altijd actief is en dat de bioweapon defense modus een overdruk creeert in de cabine om zo nog beter te beschermen tegen gevaar van buitenaf.

Hier een gebruiker die beweert dat enkel een HEPA-filter en A/C op standje 11 hetzelfde effect geeft als bioweapon: I installed a HEPA filter in my non PUP Model X : teslamotors

Hier nog wat info over filters die in Tesla's zitten. Het zijn er meer dan je denkt!
Elon Musk elaborates on Tesla’s Model S/X ‘Bioweapon Defense Mode’ and Model 3 air filter

Conclusie: waarschijnlijk is het HEPA-filter altijd actief
 
Hepa zit ook in mijn nieuwe S die ik 9 november op mag halen in Tilburg. Was één van mijn vragen. Daarnaast hoop ik ook dat de voorruit minder vies wordt. Glasreiniger en keukenrol is zwarte troep met 2 maandelijks reinigen. Ben benieuwd. Bio defense mode schijnt nogal wat lawaai te maken en lijkt me meer een marketing geintje dan van praktische waarde.
 
Binnenkort gaat een niet nader te noemen bedrijf in Almere deze filterupgrade aanbieden voor Model S en X die geen BioDefense mode hebben.
Een auto die biodefense heeft, heeft alleen een ander filter. Als je bij een "niet biodefense" auto dit filter inbouwt, en de fan op 11 zet, heb je dus dezelfde functionaliteit.
Op dit moment zoek ik een vrijwilliger met een Model S die deze upgrade wil. we willen namelijk foto's en eventueel een video maken van de inbouw.
 
Binnenkort gaat een niet nader te noemen bedrijf in Almere deze filterupgrade aanbieden voor Model S en X die geen BioDefense mode hebben.
Een auto die biodefense heeft, heeft alleen een ander filter. Als je bij een "niet biodefense" auto dit filter inbouwt, en de fan op 11 zet, heb je dus dezelfde functionaliteit.
Op dit moment zoek ik een vrijwilliger met een Model S die deze upgrade wil. we willen namelijk foto's en eventueel een video maken van de inbouw.
Als je wat hebt aan een S van 2014, ben ik graag vrijwilliger. Vind het ook altijd leuk om te zien hoe de auto in elkaar zit, dus blijf graag bij het installeren kijken en kan eigenlijk elke dag wel.
 
Ik heb vandaag het Hepa filter laten plaatsen bij Herbert.

Het eerste wat direct opviel toen ik naar huis reed was:
A. je ruikt in de auto niet meer de walmende diesel die voor je rijd en
B. de ventilator is nu ook volledig stil wanneer de deze gewoon op auto staat.

Voorheen hoorde je de ventilator duidelijk blazen wanneer de climate control deze standaard op standje 5 had staan en werd pas weer stil als je deze handmatig had teruggezet naar standje 3. Nu hoor ik nog steeds niets op standje 6 of 7 terwijl er echt genoeg lucht uit de geblazen wordt.

Dus ik ben heel blij met dit filter.:)
 
Ik heb nog even bij Herbert (Tesland) navraag gedaan wat voor filter hij levert.
Het betreft een active carbon / Hepa filter.

Het standaard Tesla filter is alleen een Hepa filter.
Een Hepa filter is eigenlijk alleen geschikt fijnstof uit de lucht te filteren en een active carbon is juist weer heel goed in het verwijderen van luchtjes en andere chemische verontreinigingen.

Voor het beste filter resultaat moet je dan ook een filter hebben dan zowel een Hepa als een actie carbon laag heeft.

Hieronder een linkje waarin de verschillen worden uitgelegd en waarom je dan ook beide moet hebben.
What’s the Difference: HEPA vs. Charcoal (Carbon) Filters - The Air Purifier Professor
 
Binnenkort gaat een niet nader te noemen bedrijf in Almere deze filterupgrade aanbieden voor Model S en X die geen BioDefense mode hebben.
Een auto die biodefense heeft, heeft alleen een ander filter. Als je bij een "niet biodefense" auto dit filter inbouwt, en de fan op 11 zet, heb je dus dezelfde functionaliteit.
Op dit moment zoek ik een vrijwilliger met een Model S die deze upgrade wil. we willen namelijk foto's en eventueel een video maken van de inbouw.
Heb je al een vrijwilliger gevonden?
 
Inmiddels ergens gelezen dat er na de facelift een bepaalde filterruimte beschikbaar is. Ik ben benieuwd of zo’n ‘filterhouder’ niet over te bouwen is naar een versie voor de facelift.
Nee dat is niet mogelijk. De hele frank indeling is anders, Natuur, alles kan, maar dan moet je de hele indeling binnen in veranderen, en dat brengt een hoop kosten met zich mee.
 
De HEPA filter heb ik tijdje geleden geinstalleerd, want het lukt mij niet meer om naar Tesland te rijden.

Deze foto's wilde ik jullie niet onthouden. Dus bij dezen :) Installatie ging wel goed en je hebt wat lef voor nodig om aan plastic onderdelen te porren/trekken. Zodra er filter in zat, ging een hele schone lucht door mij heen; je kan letterlijk risicoloos er ER kamer runnen.
 

Attachments

  • IMG_5838.jpg
    IMG_5838.jpg
    683 KB · Views: 107
  • IMG_5839.jpg
    IMG_5839.jpg
    615 KB · Views: 91
  • IMG_5840.jpg
    IMG_5840.jpg
    602.5 KB · Views: 76
  • IMG_5842.jpg
    IMG_5842.jpg
    465 KB · Views: 71
  • IMG_5844.jpg
    IMG_5844.jpg
    1,011.9 KB · Views: 75
De HEPA filter heb ik tijdje geleden geinstalleerd, want het lukt mij niet meer om naar Tesland te rijden.

Deze foto's wilde ik jullie niet onthouden. Dus bij dezen :) Installatie ging wel goed en je hebt wat lef voor nodig om aan plastic onderdelen te porren/trekken. Zodra er filter in zat, ging een hele schone lucht door mij heen; je kan letterlijk risicoloos er ER kamer runnen.
Netjes gedaan!
Ik zal de klanten uit Den Haag, in het vervolg naar jou toesturen! )))