Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"Elon Musk, de topman van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla, heeft zondag enkele details bekendgemaakt van de voertuigen uit de Model 3-serie met twee motoren. Het snelste model, gericht op prestatie, haalt in 3,5 seconde een snelheid van 60 mijl per uur (bijna honderd kilometer per uur) en heeft een topsnelheid van 155 mijl per uur (250 kilometer per uur)."


Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"De twee oudste kolencentrales van Nederland moeten uiterlijk in 2024 dicht of zijn overgestapt op andere brandstoffen. De overige drie centrales (in Rotterdam en Eemshaven) mogen in de huidige vorm nog tot uiterlijk 2030 openblijven. Dat heeft minister Eric Wiebes van Economische Zaken & Klimaat besloten.
RWE, eigenaar van twee kolencentrales in Nederland zegt 'verrast' te zijn en overweegt juridische stappen."


Hoe de RWE in vredesnaam verrast kan zijn is mij een raadsel, het is echt een heel groot wonder dat ze de vorige schifting überhaupt al overleefd hebben. Desondanks lijken deze jaartallen met geen slechte keuze, gezien de toekomstige elektrische auto's e.d. Persoonlijk zou ik ze vanaf 2024/2030 standby houden, in de winter mogen ze (bij-)draaien, in de zomer hoeft dat dan mogelijk niet meer.


DdLV5qoU8AEF7jE.jpg

Het gasgebruik in Nederland lijkt langzaam alleen maar omhoog te gaan, naar verluid zo'n 2% per jaar, het elektriciteitsverbruik stijgt de laatste jaren met zo'n 0.7%. Hopelijk komt de autopilot binnen afzienbare tijd uit, dan kan dit plaatje wel eens rap veranderen.
 
CoalSwarm-1.jpg

Weinig tot geen toekomst meer voor kolen


Home battery pack/EV charger company sonnen secures $70 million investment round led by oil giant Shell
Shell investeerd 70 miljoen in een thuisbatterij bedrijf.

Solar Magazine - Duizenden zonnepanelen geveild in opdracht van Belastingdienst
Ultra aanbieding in zonnepanelen:
Kavellijst - Executieveiling zonnepanelen te Enschede - BVA Auctions - online veilingen
In sommige gevallen slechts 25 euro per paneel!!!
Helaas wel nog een week opbieden en ophalen in Enschede, mogelijk wordt het dus langzaam maar zeker wel duurder.
Hoe je aan de omvormer komt en hoe je het netjes kunt installeren weet ik echter niet.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dodge heeft de snelste productie auto tussen de 0 en de 100 mijlen!
Plug Me In on Twitter

(buiten elektrische auto's om dan natuurlijk)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Hoogleraar Regulering van Energiemarkten Machiel Mulder zegt dat er meer gascentrales moeten komen en claimt dat ze rendabel zullen zijn:
Cookiewall | Het Financieele Dagblad


Persoonlijk denk ik hier toch echt ietsje anders over.

Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"De importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump mogelijk wil invoeren op auto's en trucks zullen de Nederlandse economie ruim een half miljard euro kosten. Inclusief de beoogde tarieven op staal en aluminium komt de rekening voor Nederland uit op €655 mln, of bijna een tiende procent van het bruto binnenlands product"

Ben inmiddels toch ergens wel benieuwd waar Tesla hun staal vandaan haalt.

Aantel elektrische auto's in Nederland blijft sterk stijgen, aantal hybrides is gestopt met groeien:
Sterke stijging aantal volledig elektrische auto’s

Leuk overzicht van het aantal elektrische modellen dat verkocht wordt:
https://www.rvo.nl/sites/default/fi...and-Charging-in-The-Netherlands-March2018.pdf

Hier moet bij gezegd worden dat Tesla het de laatst volledig ingevulde maand (maart) het opvallend slecht gedaan heeft! Mogelijk dat de model 3 hier iets mee te maken heeft, of toch de media, een toeval in het arriveren van schepen, of dat het buitenland er net een berg besteld heeft. Ook meen ik me te herinneren dat Tesla enige tijd terug claimde dat ze de aanvragen niet bij konden houden. Zorgen maak ik me in ieder geval niet.
Hier nog meer interessante gegevens:
https://www.rvo.nl/sites/default/fi...enautos en laadpunten - Analyse over 2017.pdf
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/03/Export Passenger Cars 2017.pdf
"Graph 3 shows that in 97.2% of the cases the the main reason for elimination of BEV and PHEV passenger cars in 2017 was export."




 
Vol verwachting wacht ik op de eerste echte originele waterstof Tesla!!
Een paar jaar geleden was er misschien nog een piepkleine kans, toen Toyota nog veel Tesla aandelen had, maar Toyota gokte (verkeerd) op waterstof en verkocht Tesla omdat Tesla op accu's gokte.
Tesla won en zo geschiedde, inmiddels geeft Toyota hun verkeerde inschatting toe en lijken ook naar accu's over te stappen.
 
energiekaartNederland.jpeg

De hele randstad lijkt perfect voor zonne energie.

Ben ergens wel benieuwd hoeveel energie onze rivieren zouden kunnen kweken, of wat getijde energie op de Afsluitdijk op zou kunnen leveren per dag.


En_verbruik_historisch.gif


Ben toch benieuwd of de hoe snel de hoeveelheid aardolie de komende 10 jaar zal vervallen.

Tesla Model 3 surpasses 600-mile mark in hypermile Guinness attempt
Tesla model 3 heeft 600 mijlen behaald tijdens een wereldrecordpoging.


Tesla starts rolling out Model 3 update to reduce braking distance by up to ~20 ft, says Elon Musk
Model 3 kan binnenkort zo'n 7 meter sneller stilstaan bij het afremmen vanaf een snelheid van 100km/h dan nu.


Elon Musk Warns That Tesla's Cobalt Use Is Heading Toward Zero
Elon denkt dat de hoeveelheid Cobalt in hun accu's naar vrijwel niets kunnen verlagen, dit scheelt een hoop geld, de prijs van kobalt is significant gestegen de laatste tijd:
620x-1.png
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Solar Magazine - Noord-Holland wil investeren in nieuwe zonnefietspaden langs N232
Noord Holland wil zonnepaneel fietspaden laten maken langs de N232.

Persoonlijk ben ik maar gematigd enthousiast, ten eerste omdat het met moeilijk aan te sluiten aan het grid lijkt en daarnaast omdat ze talloze gebouwen pal naast de Fokkerweg staan die vol met panelen gegooid kunnen worden.


Solar Magazine - Nieuw gemeentebestuur Amsterdam: 250 megawattpiek zonnepanelen in 2022
Amsterdam wil 250megawattpiek aan zonnepanelen in 2022.
Dit is ongeveer heel:
Nissan Carrier Europe B.V. (30MW)
G-Star Raw CV (30MW)
Waterland Terminal (30MW)
Stora Enso Timber DIY Products BV (30MW)
Hitachi Construction Machinery (Europe) (30MW)
C.J. Hendriks Expeditie- & Veembedrijf B.V. (30MW)
Fetim B.V. (22MW)
Neele-Vat Amsterdam | Warehousing & Transport (20MW)
Logwise Amsterdam BV. (11MW)
Voorbij Prefab Beton BV (10MW)
Bleckmann Fashion & Lifestyle Logistics (10MW)

Vol met zonnepanelen.

Lijkt me een volstrekt onrealistisch doel, zelfs de helft zou al mooi zijn, desalniettemin wens ik ze er veel succes mee en heb 100 keer liever dat hier subsidiegeld naartoe gaat dan naar talloze andere dingen. Bij dit soort cijfers zullen er ook heel wat accu's bijgekocht moeten worden om de boel te balanceren.
Mogelijk kan Tesla hier ook een leuke deal uit halen, zij zijn aan de achterkant van hun locatie verbonden met het warenhuis van IKEA (Google Maps ) ook hebben ze zelf superchargers, dus moeten er dikke kabels in de buurt liggen. Ook weet ik dat er ter plekke vaak een beetje een tekort aan energie is (zoveel jaar geleden gebruikte Amsterdam oost niet zoveel energie vergeleken met nu, dus ik sluit niet uit dat TenneT of Liander daar maar wat graag wat extra stroom heeft).




Dan nog even wat feitjes op een rij over het Parijs akkoord:

In Nederland is de energieverdeling (in 2016) ongeveer zo:
1TWh=3,6PJ
Luchtvaart = 192PJ per jaar = 53TWh
Scheepvaart = 600PJ per jaar = 167TWh
Wegverkeer = 420PJ per jaar = 117TWh
Elektriciteitsverbruik per jaar = 120TWh
220TWh aan Lucht- en scheepvaart
237TWh aan wegverkeer+elektriciteitsverbruik
457TWh in totaal.

Ik weet niet alles van het akkoord, maar voor zover ik weet zijn er een aantal merkwaardige feitjes aan het akkoord.
Van het Parijs akkoord echter mogen we de scheeps- en luchtvaart compleet negeren en hoeven we enkel naar het elektriciteitsverbruik en wegverkeersgebruik in ons land te bekijken, deze moeten we verlagen ten opzichte van 1990.
Van de 457TWh voor Nederland blijft dan nog maar 237TWh over.
Mij is onbekend of pleziervaart, pondjes, Ferries e.d. hier ook onder vallen.
Voor zover ik het weet kun je om aan het Parijs akkoord te voldoen kun je dus beter een pakketje van Rotterdam naar Amsterdam verplaatsen met een oceaantanker of een vliegtuig dan met een Tesla.
Goederen verplaatsen via de rivieren in plaats van met de vrachtwagen is tegelijkertijd dus al meteen rendabel voor het Parijs akkoord, zelfs met een sterk verouderde, waardeloze en super vervuilende boot. Een boot elektrificeren is wat het Parijs akkoord aangaat het domste dat je kunt doen, deze elektra wordt wel als energieverbruik gezien, dezelfde boot op stookolie niet.
Verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb.

In 1990 gebruikte Nederland ongeveer 82TWh aan elektra, de hoeveelheid benzine/diesel/LPG in die tijd is mij onbekend.

Waarom stimuleert te overheid verder elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is veel efficiënter en bespaard enorm veel energie in verhouding tot een benzine/LPG/diesel motor.
Een liter diesel bevat ongeveer 10kWh aan energie, een liter benzine ongeveer 8.9kWh per liter, een liter gas ongeveer 7,5kWh per liter

Nederland tankt ongeveer 530 miljoen liter diesel per maand
Nederland tankt ongeveer 450 miljoen liter benzine per maand
Nederland tankt ongeveer 25 miljoen liter LPG per maand
Dit is op basis van cijfers uit 2016.

530*12*10kWh=63600miljoen kWh
450*12*8.9kWh=48060
25*12*7.5kWh=2250
63600+48060+2250=113910 miljoen kWh
113910000000kwh
113910000MWh
113910gWh
114TWh

Van deze 114TWh rijdt Nederland met de auto zo'n 118.500.027.030km per jaar.
Daarnaast rijden we van deze 114Twh zo'n 6.500.000.000km met vrachtwagens.
Een gemiddelde Elektrische auto is echter veel efficienter dan een benzine/diesel/gas auto.
Een elektrische auto gebruikt zo'n 200 watt per km (model S 225, model X zo'n 240, model 3 zo'n 150)
Wanneer alle auto's in Nederland nu elektrisch waren verbruiken deze zo'n:
118500027030km*0.2kWh
23700005406kWh
23700005mWh
23700GWh
24tWh

Een elektrische vrachtwagen gebruikt ongeveer 1.2kWh per kilometer.
6500000000km*1.2kWh=
7800000000kWh
7800000MWh
7800gWh
8tWh

24+8TWh= 32TWh in plaats van 114TWh
De totale energiesom bij 100% elektrische rijtuigen is dus zo'n 120TWh+32=152TWh
De huidige totale energiesom is echter zo'n 120tWh+114TWh = 234TWh.
Met 100% elektrische rijtuigen besparen we dus zo'n 35% van de energie volgens het Parijs akkoord.

Hier moet bij gezegd worden dat er nóg een aantal dingen invloed hebben op het energiegebruik, de autopilot kan mogelijk nog meer energie besparen (maar ook kosten ivm mensen ophalen).
Ik ga er vanuit dat autobedrijven (concurrerend als goedkope taxidienst in de toekomst) veel meer kleine één- of tweepersoonstaxi's gaan maken voor dagelijks woon- werkverkeer en boodschappenritjes.
Op die manier hoeven ze hun auto niet eens meer te verkopen om er winst mee te draaien, ze zetten hem gewoon zelf in als taxi.
Hiernaast zal de autobranche door de autopilot op termijn minder auto's hoeven te maken, minder staal te smelten enz enz.
Mogelijk zullen de auto's draadloos opladen, gezien er geen chauffeur meer in zit lijkt dit de gemakkelijkste automatische manier van opladen.

Bijkomend voordeel van meer elektrisch energieverbruik is dat de energiecentrales grotere marges zullen krijgen.
Een ander voordeel is dat de auto's en vrachtwagens rijdende accu's zijn. Wanneer bij locatie A een energieoverschot is laad hij op, wanneer bij locatie B een energietekort is laad hij af.
Bij distributiecentra waar in de toekomst waarschijnlijk de grote platte daken volgegooid worden met zonnepanelen kan dit dus balancerend werken, via GPS en internet kan de energiemaatschappij digitaal vertellen wat de lokale stand van zake is (mocht dit niet al duidelijk zijn via de frequentie).

Ik verwacht een nagenoeg volledige elektrificatie van alle auto's binnen zo'n 15 jaar en moet hierbij zeggen dat ik in eerste instantie niet zou adviseren om de kolencentrales te sluiten, hoogstens enkel in de zomer.
 
Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.
Ah, nou snap ik waarom iedereen hier zo positief is over Tesla.

Maart 2018:
Solar Magazine - CBS: 'In 2017 700 megawattpiek zonnepanelen geïnstalleerd'

Volgens het CBS is er in 2017 zo'n 700 megawattpiek aan zonnepanelen geïnstalleerd.

Ditzelfde CBS in eind mei 2018:
Solar Magazine - CBS verhoogt in 2017 geïnstalleerd pv-vermogen voorlopig naar 815 megawattpiek
2010: 90 megawattpiek (21 megawattpiek nieuw geplaatst)
2011: 149 megawattpiek (59 megawattpiek nieuw geplaatst)
2012: 369 megawattpiek (220 megawattpiek nieuw geplaatst)
2013: 746 megawattpiek (377 megawattpiek nieuw geplaatst)
2014: 1.048 megawattpiek (302 megawattpiek nieuw geplaatst).
2015: 1.515 megawattpiek (467 megawattpiek nieuw geplaatst).
2016: 2.049 megawattpiek (534 megawattpiek nieuw geplaatst).
2017: 2.864 megawattpiek (815 megawattpiek nieuw geplaatst).

Dus geen 700, maar 800megawattpiek!
2018 1200 dan maar?