Solar Magazine - Noord-Holland wil investeren in nieuwe zonnefietspaden langs N232
Noord Holland wil zonnepaneel fietspaden laten maken langs de N232.
Persoonlijk ben ik maar gematigd enthousiast, ten eerste omdat het met moeilijk aan te sluiten aan het grid lijkt en daarnaast omdat ze talloze gebouwen pal naast de Fokkerweg staan die vol met panelen gegooid kunnen worden.
Solar Magazine - Nieuw gemeentebestuur Amsterdam: 250 megawattpiek zonnepanelen in 2022
Amsterdam wil 250megawattpiek aan zonnepanelen in 2022.
Dit is ongeveer heel:
Nissan Carrier Europe B.V. (30MW)
G-Star Raw CV (30MW)
Waterland Terminal (30MW)
Stora Enso Timber DIY Products BV (30MW)
Hitachi Construction Machinery (Europe) (30MW)
C.J. Hendriks Expeditie- & Veembedrijf B.V. (30MW)
Fetim B.V. (22MW)
Neele-Vat Amsterdam | Warehousing & Transport (20MW)
Logwise Amsterdam BV. (11MW)
Voorbij Prefab Beton BV (10MW)
Bleckmann Fashion & Lifestyle Logistics (10MW)
Vol met zonnepanelen.
Lijkt me een volstrekt onrealistisch doel, zelfs de helft zou al mooi zijn, desalniettemin wens ik ze er veel succes mee en heb 100 keer liever dat hier subsidiegeld naartoe gaat dan naar talloze andere dingen. Bij dit soort cijfers zullen er ook heel wat accu's bijgekocht moeten worden om de boel te balanceren.
Mogelijk kan Tesla hier ook een leuke deal uit halen, zij zijn aan de achterkant van hun locatie verbonden met het warenhuis van IKEA (
Google Maps ) ook hebben ze zelf superchargers, dus moeten er dikke kabels in de buurt liggen. Ook weet ik dat er ter plekke vaak een beetje een tekort aan energie is (zoveel jaar geleden gebruikte Amsterdam oost niet zoveel energie vergeleken met nu, dus ik sluit niet uit dat TenneT of Liander daar maar wat graag wat extra stroom heeft).
Dan nog even wat feitjes op een rij over het Parijs akkoord:
In Nederland is de energieverdeling (in 2016) ongeveer zo:
1TWh=3,6PJ
Luchtvaart = 192PJ per jaar = 53TWh
Scheepvaart = 600PJ per jaar = 167TWh
Wegverkeer = 420PJ per jaar = 117TWh
Elektriciteitsverbruik per jaar = 120TWh
220TWh aan Lucht- en scheepvaart
237TWh aan wegverkeer+elektriciteitsverbruik
457TWh in totaal.
Ik weet niet alles van het akkoord, maar voor zover ik weet zijn er een aantal merkwaardige feitjes aan het akkoord.
Van het Parijs akkoord echter mogen we de scheeps- en luchtvaart compleet negeren en hoeven we enkel naar het elektriciteitsverbruik en wegverkeersgebruik in ons land te bekijken, deze moeten we verlagen ten opzichte van 1990.
Van de 457TWh voor Nederland blijft dan nog maar 237TWh over.
Mij is onbekend of pleziervaart, pondjes, Ferries e.d. hier ook onder vallen.
Voor zover ik het weet kun je om aan het Parijs akkoord te voldoen kun je dus beter een pakketje van Rotterdam naar Amsterdam verplaatsen met een oceaantanker of een vliegtuig dan met een Tesla.
Goederen verplaatsen via de rivieren in plaats van met de vrachtwagen is tegelijkertijd dus al meteen rendabel voor het Parijs akkoord, zelfs met een sterk verouderde, waardeloze en super vervuilende boot. Een boot elektrificeren is wat het Parijs akkoord aangaat het domste dat je kunt doen, deze elektra wordt wel als energieverbruik gezien, dezelfde boot op stookolie niet.
Verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb.
In 1990 gebruikte Nederland ongeveer 82TWh aan elektra, de hoeveelheid benzine/diesel/LPG in die tijd is mij onbekend.
Waarom stimuleert te overheid verder elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is veel efficiënter en bespaard enorm veel energie in verhouding tot een benzine/LPG/diesel motor.
Een liter diesel bevat ongeveer 10kWh aan energie, een liter benzine ongeveer 8.9kWh per liter, een liter gas ongeveer 7,5kWh per liter
Nederland tankt ongeveer 530 miljoen liter diesel per maand
Nederland tankt ongeveer 450 miljoen liter benzine per maand
Nederland tankt ongeveer 25 miljoen liter LPG per maand
Dit is op basis van cijfers uit 2016.
530*12*10kWh=63600miljoen kWh
450*12*8.9kWh=48060
25*12*7.5kWh=2250
63600+48060+2250=113910 miljoen kWh
113910000000kwh
113910000MWh
113910gWh
114TWh
Van deze 114TWh rijdt Nederland met de auto zo'n 118.500.027.030km per jaar.
Daarnaast rijden we van deze 114Twh zo'n 6.500.000.000km met vrachtwagens.
Een gemiddelde Elektrische auto is echter veel efficienter dan een benzine/diesel/gas auto.
Een elektrische auto gebruikt zo'n 200 watt per km (model S 225, model X zo'n 240, model 3 zo'n 150)
Wanneer alle auto's in Nederland nu elektrisch waren verbruiken deze zo'n:
118500027030km*0.2kWh
23700005406kWh
23700005mWh
23700GWh
24tWh
Een elektrische vrachtwagen gebruikt ongeveer 1.2kWh per kilometer.
6500000000km*1.2kWh=
7800000000kWh
7800000MWh
7800gWh
8tWh
24+8TWh= 32TWh in plaats van 114TWh
De totale energiesom bij 100% elektrische rijtuigen is dus zo'n 120TWh+32=152TWh
De huidige totale energiesom is echter zo'n 120tWh+114TWh = 234TWh.
Met 100% elektrische rijtuigen besparen we dus zo'n 35% van de energie volgens het Parijs akkoord.
Hier moet bij gezegd worden dat er nóg een aantal dingen invloed hebben op het energiegebruik, de autopilot kan mogelijk nog meer energie besparen (maar ook kosten ivm mensen ophalen).
Ik ga er vanuit dat autobedrijven (concurrerend als goedkope taxidienst in de toekomst) veel meer kleine één- of tweepersoonstaxi's gaan maken voor dagelijks woon- werkverkeer en boodschappenritjes.
Op die manier hoeven ze hun auto niet eens meer te verkopen om er winst mee te draaien, ze zetten hem gewoon zelf in als taxi.
Hiernaast zal de autobranche door de autopilot op termijn minder auto's hoeven te maken, minder staal te smelten enz enz.
Mogelijk zullen de auto's draadloos opladen, gezien er geen chauffeur meer in zit lijkt dit de gemakkelijkste automatische manier van opladen.
Bijkomend voordeel van meer elektrisch energieverbruik is dat de energiecentrales grotere marges zullen krijgen.
Een ander voordeel is dat de auto's en vrachtwagens rijdende accu's zijn. Wanneer bij locatie A een energieoverschot is laad hij op, wanneer bij locatie B een energietekort is laad hij af.
Bij distributiecentra waar in de toekomst waarschijnlijk de grote platte daken volgegooid worden met zonnepanelen kan dit dus balancerend werken, via GPS en internet kan de energiemaatschappij digitaal vertellen wat de lokale stand van zake is (mocht dit niet al duidelijk zijn via de frequentie).
Ik verwacht een nagenoeg volledige elektrificatie van alle auto's binnen zo'n 15 jaar en moet hierbij zeggen dat ik in eerste instantie niet zou adviseren om de kolencentrales te sluiten, hoogstens enkel in de zomer.