De meest interessante nieuwtjes die ik te horen kreeg die volgens mij niet al in Defiant zijn lijst staan op een rij:
- Er zijn nu 9969 superchargers wereldwijd, bijna 10.000 dus.
- De hoeveelheid superchargers zal drastisch doorgroeien de komende jaren
- Er was in mei wereldwijd 1GWh aan Tesla accu's verwerkt in het grid, de planning is om dit binnen een jaar te verdubbelen
- De verwachting is dat er de komende jaren ieder jaar opnieuw ongeveer dezelfde hoeveelheid nieuwe accu's verwerkt zullen worden in het grid als in alle voorgaande jaren bij elkaar opgeteld (2018 in totaal 1GWh, 2019 in totaal 2GWh, 2020 4GWh, 2021 8GWh enz).
- Tesla verwacht het volgende kwartaal meer accu's te leveren via de model 3 alleen dan alle andere elektrische voertuigen in de gehele wereld tezamen bevatten, op de model S en X na.
- De Model Y komt rond waarschijnlijk rond de eerste helft van 2020
- De Tesla Truck en de Roadster komen ook rond die tijd (hier heb ik wel mijn vraagtekens bij, schijnbaar plannen ze een idioot drukke planning rond die tijd ?? )
- Tesla's erkent dat hun grootste fout bij de model 3 het extreme streven om alles te automatiseren was, ook de (voor mensen) oersimpele taken
- Uiteindelijk zullen er wereldwijd zo'n 10 á 12 komen
- Er zal een nieuwe truck getekend worden in verband met de Europese regels, ook deze zal een grotere range krijgen dan "veel mensen in de industrie momenteel denken dat mogelijk is".
- Accu's zullen gerecycled worden en dit zal op termijn geld schelen
- De onderhoudskosten van een model 3 zullen zeker 20 tot 30% lager zijn dan van vergelijkbare ICE modellen
- Rond het einde van dit jaar zullen er low range Model 3's komen en in Q1 van volgend jaar zullen de eerste 35k dollar Model 3's eraan komen.
- Volgend jaar 10k model 3's per week en model met stuur rechts maken
- Mogelijk komen er superchargers op zonne energie in de toekomst, sommigen zullen dus in zijn geheel onafhankelijk zullen worden van het grid en blijven dus werken, ook als de rest van het grid waardeloos is (ik betwijfel trouwens of dit op korte termijn ook voor Nederland geldt, zeker in de winter).
https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...-in-2018-voor-35-procent-lagere-moduleprijzen
https://www.volkskrant.nl/economie/zonnepanelen-worden-nog-goedkoper-dan-gedacht~bfc929cf/
China is op zeer korte termijn van plan om hun subsidies op zonne energie drastisch te verlagen of zelfs in zijn geheel te laten verdwijnen. Het gevolg hiervan kan volgens Bloomberg zijn dat de moduleprijzen maarliefst 35% lager uit zullen vallen. Dit bovenop het verdwijnen van de EU tax per 3 september zou de prijzen van zonnepanelen binnen zeer korte tijd dus zomaar een lachertje kunnen maken. Met een zeer links Amsterdam en Rotterdams bestuur zou Nederland zomaar het Parijs akkoord toch maar eens kunnen halen, of in ieder geval erg dicht in de buurt kunnen komen.
https://www.renewableenergyworld.co...s-solar-cutback-is-wiping-out-trump-bump.html
Mogelijk is zelfs Trump zijn extra belasting op Chinese zonnepalen met deze actie van China plots in zijn geheel teniet gedaan.
https://electrek.co/2018/06/07/gm-honda-partner-next-gen-batteries-electric-vehicles/
GM en Honda gaan samenwerken op het gebied van nieuwe accu's.
https://electrek.co/2018/06/04/nissan-new-leaf-orders-europe/
Nissan claimt 37.000 Nissan Leaf bestellingen in Europa te hebben sinds 8 maanden geleden. Dat is ongeveer iedere 10 minuten een nieuwe Leaf.
https://www.teslarati.com/tesla-shorts-1-billion-tsla-9-7-rally/
Tesla zou dan erg goed mogen wezen in geld verbranden, de Tesla short sellers kunnen dit echter nog veel beter:
"Since May 22, however, Tesla short-sellers are down $1.7 billion in mark-to-market losses as the company’s shares rose by 16.6%, turning a profitable year into the third straight year of Tesla short-selling losses."
https://www.duurzaamnieuws.nl/grootste-batterij-van-europa-in-bedrijf/
Grootste batterij van Europa is sinds kort actief en draait in Duitsland vlak bij de grens van Denemarken.
"EnspireME heeft een vermogen van 48 MW en bevat zo’n 10.000 lithium-ion accu’s, genoeg om de stroom van ruim 5.300 Duitse huishoudens één etmaal op te slaan."
Waarom Duitsland dit zo dicht bij de Deense grens doet weet ik niet, is het net daar extreem uit balans? En mocht dit zo zijn, kan Denemarken deze batterij dan niet ter plekke overnemen aan hun kant?
https://www.agconnect.nl/artikel/microsoft-kiest-het-ruime-sop-met-datacenter
Microsoft houdt een proef met een datacenter onder water met het oog op goedkoper koelen.
Persoonlijk zou ik liever meer datacenters zien in kelders van scholen, dit zodat scholen in de winter goedkoop verwarmt kunnen worden, iedere school toch al een netwerkbeheerder nodig heeft en dus met een ICT bedrijf kan samenwerken, het internet ter plekke vaak toch al vrij snel is en veel scholen toch al zonnepanelen op hun dak hebben, elektra dat ter plekke wordt gebruikt is meer waard (dus ook in de zomervakantie). Met de krakers van tegenwoordig is een extra bijkomend voordeel dat het pand s'nachts of in het weekend moeilijker gekraakt kan worden. Wel begrijp en erken ik dat er met jeugd ook nadelen zouden kunnen zijn.
https://www.parool.nl/amsterdam/zonnepanelen-op-sociale-huurwoningen-de-alliantie~a4599511/
"Woningcorporaties zijn goed voor 20 procent van het potentieel aan zonne-energie in de stad, maar investeringen komen niet makkelijk van de grond. Als corporaties de kosten willen verrekenen met de huur, moeten ze per complex eerst toestemming krijgen van 70 procent van de huurders."
https://www.deingenieur.nl/artikel/robotwedstrijd-zonnepanelen-poetsen
Over een schoonmaakwedstrijd voor robots op zonnepanelen