Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Een paar jaar geleden was er misschien nog een piepkleine kans, toen Toyota nog veel Tesla aandelen had, maar Toyota gokte (verkeerd) op waterstof en verkocht Tesla omdat Tesla op accu's gokte.
Tesla won en zo geschiedde, inmiddels geeft Toyota hun verkeerde inschatting toe en lijken ook naar accu's over te stappen.

Interessant nieuwtje. Waar lees je dat dan? Ik las de afgelopen jaren iets anders. Bijvoorbeeld dat Tesla en Toyota samen een elektrische mini-SUV maakten (de e-RAV). En Toyota vorig jaar haar aandelen verkocht omdat het bedrijf Tesla niet langer als samenwerkingspartner ziet, maar in toenemende mate als concurrent.
 
Interessant nieuwtje. Waar lees je dat dan? Ik las de afgelopen jaren iets anders. Bijvoorbeeld dat Tesla en Toyota samen een elektrische mini-SUV maakten (de e-RAV). En Toyota vorig jaar haar aandelen verkocht omdat het bedrijf Tesla niet langer als samenwerkingspartner ziet, maar in toenemende mate als concurrent.
Toyota admits ‘Elon Musk is right’ about fuel cell, but moves forward with hydrogen anyway

Audi reveals e-tron quattro all-electric SUV aero performance, will have optional cameras instead of mirrors
Audi heeft een redelijk serieuze concurrent voor de Tesla model X.
Met een 95kWh accu en slechts een iets kleiner formaat (hetgeen me alleen maar handig lijkt in Europa) staat deze audi in ieder geval niet meer een straatlengte achter op Tesla.
Ook heeft de audi geen spiegels meer, schijnbaar mag dit nu plots.
"The car is set to enter production at Audi’s carbon-neutral plant in Brussels in the next few months in order for deliveries to start in European markets at “the end of 2018.”"

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2104234/nederlander-gaat-massaal-voor-een-beurt
Nederlander geeft auto massaal op voor een beurt
Geen idee of dit met het oog op een toekomstige elektrische auto is, maar vermoeden doe ik het wel.


Tesla Model 3 stopping distance improvements confirmed in new test, Musk says UI/ride comfort improvements coming
Remmen van de Model 3 zijn nu verbeterd, aldus Musk
Tesla-koers piekt na U-bocht over remprobleem
"verklaart Jake Fisher dat hij in zijn lange carrière - hij werkt al 19 jaar bij de Amerikaanse consumentenbond en testte in die periode meer dan duizend auto’s - nog nooit zo’n spectaculaire verbetering had gezien na een software-update ‘over the air’."


A fleet of over 300 all-electric VW e-Golfs will be available for car-sharing in London
300 elektrische VW golfjes voor car sharing programma in Londen



Ik kom toch nog even terug op het Parijs akkoord:
Eerder schreef ik:
Luchtvaart = 192PJ per jaar = 53TWh
Scheepvaart = 600PJ per jaar = 167TWh
Wegverkeer = 420PJ per jaar = 117TWh
Elektriciteitsverbruik per jaar = 120TWh
220TWh aan Lucht- en scheepvaart
237TWh aan wegverkeer+elektriciteitsverbruik
457TWh in totaal.
Dit is gebaseerd op cijfers uit 2016, sindsdien gaat de economie iets beter en wordt er dus ook meer energie gebruikt.

Nederland maakte in 2016 zo'n 15TWh hernieuwbare energie, dat maakt zo'n 6,3% van het wegverkeer+elektriciteitsgebruikt, maar nog geen 3,3% van de werkelijk gebruikte hoeveelheid energie.
In 2018 maakt Nederland vermoedelijk zo'n 17,5 miljard TW aan hernieuwbare energie en halen daarbij zo'n 7,1% , echter maakt Nederland ook elektrische vliegtuigen en boten inmiddels, die verhoudingsgewijs dus extra zwaar wegen ten nadele voor het Parijs akkoord, dit terwijl elektrische auto's dus extra zwaar wegen ten voordele van het Parijs akkoord. Ik hoop dat de EU het ons niet te zwaar aanrekent dat we de haven voor half Europa zijn. Hopelijk kan Elon heel wat model 3tjes naar Nederland toe sturen vlak voor de deadline, dat zou in ieder geval nog een stukje helpen.

Nu ik net trouwens weer herinnerd wordt aan waterstof in combinatie met het Parijs akkoord, dit heeft bij mijn weten een efficiëntie van zo'n 15 tot 20% (van windmolen, naar DC elektra naar waterstof terug naar elektra), mochten we die kant op willen zullen we dus met het wegverkeer alleen al een kleine PW (Peta, 1000 Tera) aan extra energie moeten hebben en kunnen we het Parijs akkoord totaal op ons buik schrijven.
 
Van de week schreef ik dat er in Londen 300 elektrische volkswagentjes komen, maar wat ik nu lees...
Waymo orders 62,000 Chrysler Pacificas as Fiat Chrysler in talks on selling self-driving cars
Waymo’s fleet of self-driving minivans is about to get 100 times bigger
Waymo (google) besteld 62.000 elektrische voertuigen voor hun taxi floot.
"Waymo today announced (via The Verge) a new deal with Fiat Chrysler (FCA) to purchase 62,000 more electric minivans."


Tesla Model 3 teardown points to only $28,000 in potential material and production cost
Elon Musk on Twitter
Elon Musk on Twitter
Elektroautos: Tesla Model 3 kann mit Gewinn gebaut werden
De model 3 kost zo'n 28.000 dollar een materialen+productie, in theorie dus minimaal 7.000 winst per auto (en volgens mij mij was deze meting nog de duurdere long range versie ook, ipv de 35.000 versie).


Hyundai Kona EV gets Norwegian price/specs as company plans to make own batteries
De Hyundai Kona krijgt een prijskaartje van ongeveer 35.000 euro en een accu van 64kWh. Er vanuitgaande dat deze accu niet snel degradeert vind ik het al met al geen slecht alternatief voor de model 3. Het is weliswaar niet bepaald een snelle auto, maar dat heeft ook niet iedereen nodig.


India approves massive new 5,000 megawatt solar farm
India gaat een 5000MW zonnepark installeren, ter vergelijking, alle kolencentrales+biomassacentrales in heel Nederland bij elkaar opgeteld leveren in totaal minder piekvermogen dan dit éne zonnepark kan leveren.


Solar Magazine - Dik-Faber (ChristenUnie) in radioprogramma Dit is de Dag: 'Daken hebben echt voorrang'
Een politieke discussie over zonnepanelen, zonneweiden en zonnepanelen op daken.
 
Ja ik moet ook toegeven dat hij in dit min of meer eigendraadje beter tot zijn recht komt dan dat hij vroeger zijn recht probeerde te halen in andere discussies. Ook van mij een voorlopig compliment.
Een wat ruimhartiger compliment dan deze verkapte halve belediging zou je sieren. Probeer het eens, je leven wordt er leuker van!
 
Nog een snippet van de investors meeting vannacht: Tesla verwacht eind van het jaar de battery cells te produceren voor 100$.
Dus +/- 130$ per kWh op pack level. Dat komt akelig dichtbij het punt dat electrische auto's al bij aanschaf even duur (of goedkoop) worden als conventionele auto's.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Shareholder meeting was zeer interessant. Al zag Elon er erg uitgeblust uit en aan het begin leek hij zelfs wat emotioneel. Als "bank psycholoog" lijkt hij aardig overwerkt...en in het geval van een workaholic als Elon, maakt hem dat ongetwijfeld gelukkig. Er was een hoop positief nieuws te melden. Hier een poging om wat pointers op een rij te zetten:

- Model 3 SR eind dit jaar, LR "P" en "D" vanaf juli in productie
- Energy gaat erg hard (understatement)
- Nieuwe productielijn uit Duitsland in twee weken geplaatst en eerste auto's lopen er nu doorheen; General Assembly lijn; huidige bottleneck.
- 5000 stuks per week vanaf eind juni tot eind dit jaar zeer waarschijnlijk, vervolgens zullen meer varianten van de 3 worden toegevoegd
- 2e giga in China (aankondiging ergens volgende maand), in EU wordt aan gewerkt. Hopelijk voor eind dit jaar aankondiging.
- Grote updates AP2 verwacht; komende week eerste update van de nieuwste ontwikkelingen
- AP2 op Model 3 als "free trial" binnenkort beschikbaar
- Semi redesign zorgt voor bruikbaarheid in VS, EU en China; prestaties beter dan bij onthulling
- Roadster 2 krijgt een "SpaceX" option package; o_O
- Binnen 5 jaar zeer waarschijnlijk een "compacte" auto "onder" de Model 3
- Onthulling Model Y medio maart 2019 en vanaf 2020 in productie; wederom spektakel beloofd omtrent productie; "joke" waarin twijfel wordt gezaaid of Model Y wel een stuur krijgt :).
- Eind van het jaar waarschijnlijk $ 100/kWh kosten CELL productie; op pack niveau duurt dat waarschijnlijk paar jaar langer.
- Supercharger V3; factor 3-4 meer vermogen dan huidige Supercharger
- Introductie/productie eind dit jaar; Worden de 2019 SuC in NL dan V3? :cool:
- "2012 chemistry can't take chargerate of current chemistry" :confused: (Maar wat kan de huidige chemie??)
- 2x energy density waarschijnlijk over 6-8 jaar (li anode is sleutel)
- 30% toename 2-3 jaar (Opent toch de deur naar een S130 in 2020)
- Marge energieproducten moet op niveau automotive komen; 6-9 maanden

Tesla vriend Ben Sullins streamde de meeting:
 
De meest interessante nieuwtjes die ik te horen kreeg die volgens mij niet al in Defiant zijn lijst staan op een rij:

- Er zijn nu 9969 superchargers wereldwijd, bijna 10.000 dus.
- De hoeveelheid superchargers zal drastisch doorgroeien de komende jaren

- Er was in mei wereldwijd 1GWh aan Tesla accu's verwerkt in het grid, de planning is om dit binnen een jaar te verdubbelen
- De verwachting is dat er de komende jaren ieder jaar opnieuw ongeveer dezelfde hoeveelheid nieuwe accu's verwerkt zullen worden in het grid als in alle voorgaande jaren bij elkaar opgeteld (2018 in totaal 1GWh, 2019 in totaal 2GWh, 2020 4GWh, 2021 8GWh enz).
- Tesla verwacht het volgende kwartaal meer accu's te leveren via de model 3 alleen dan alle andere elektrische voertuigen in de gehele wereld tezamen bevatten, op de model S en X na.

- De Model Y komt rond waarschijnlijk rond de eerste helft van 2020
- De Tesla Truck en de Roadster komen ook rond die tijd (hier heb ik wel mijn vraagtekens bij, schijnbaar plannen ze een idioot drukke planning rond die tijd ?? )
- Tesla's erkent dat hun grootste fout bij de model 3 het extreme streven om alles te automatiseren was, ook de (voor mensen) oersimpele taken

- Uiteindelijk zullen er wereldwijd zo'n 10 á 12 komen
- Er zal een nieuwe truck getekend worden in verband met de Europese regels, ook deze zal een grotere range krijgen dan "veel mensen in de industrie momenteel denken dat mogelijk is".
- Accu's zullen gerecycled worden en dit zal op termijn geld schelen
- De onderhoudskosten van een model 3 zullen zeker 20 tot 30% lager zijn dan van vergelijkbare ICE modellen
- Rond het einde van dit jaar zullen er low range Model 3's komen en in Q1 van volgend jaar zullen de eerste 35k dollar Model 3's eraan komen.
- Volgend jaar 10k model 3's per week en model met stuur rechts maken

- Mogelijk komen er superchargers op zonne energie in de toekomst, sommigen zullen dus in zijn geheel onafhankelijk zullen worden van het grid en blijven dus werken, ook als de rest van het grid waardeloos is (ik betwijfel trouwens of dit op korte termijn ook voor Nederland geldt, zeker in de winter).


https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...-in-2018-voor-35-procent-lagere-moduleprijzen
https://www.volkskrant.nl/economie/zonnepanelen-worden-nog-goedkoper-dan-gedacht~bfc929cf/
China is op zeer korte termijn van plan om hun subsidies op zonne energie drastisch te verlagen of zelfs in zijn geheel te laten verdwijnen. Het gevolg hiervan kan volgens Bloomberg zijn dat de moduleprijzen maarliefst 35% lager uit zullen vallen. Dit bovenop het verdwijnen van de EU tax per 3 september zou de prijzen van zonnepanelen binnen zeer korte tijd dus zomaar een lachertje kunnen maken. Met een zeer links Amsterdam en Rotterdams bestuur zou Nederland zomaar het Parijs akkoord toch maar eens kunnen halen, of in ieder geval erg dicht in de buurt kunnen komen.
https://www.renewableenergyworld.co...s-solar-cutback-is-wiping-out-trump-bump.html
Mogelijk is zelfs Trump zijn extra belasting op Chinese zonnepalen met deze actie van China plots in zijn geheel teniet gedaan.

https://electrek.co/2018/06/07/gm-honda-partner-next-gen-batteries-electric-vehicles/
GM en Honda gaan samenwerken op het gebied van nieuwe accu's.

https://electrek.co/2018/06/04/nissan-new-leaf-orders-europe/
Nissan claimt 37.000 Nissan Leaf bestellingen in Europa te hebben sinds 8 maanden geleden. Dat is ongeveer iedere 10 minuten een nieuwe Leaf.

https://www.teslarati.com/tesla-shorts-1-billion-tsla-9-7-rally/
Tesla zou dan erg goed mogen wezen in geld verbranden, de Tesla short sellers kunnen dit echter nog veel beter:
"Since May 22, however, Tesla short-sellers are down $1.7 billion in mark-to-market losses as the company’s shares rose by 16.6%, turning a profitable year into the third straight year of Tesla short-selling losses."


https://www.duurzaamnieuws.nl/grootste-batterij-van-europa-in-bedrijf/
Grootste batterij van Europa is sinds kort actief en draait in Duitsland vlak bij de grens van Denemarken.
"EnspireME heeft een vermogen van 48 MW en bevat zo’n 10.000 lithium-ion accu’s, genoeg om de stroom van ruim 5.300 Duitse huishoudens één etmaal op te slaan."
Waarom Duitsland dit zo dicht bij de Deense grens doet weet ik niet, is het net daar extreem uit balans? En mocht dit zo zijn, kan Denemarken deze batterij dan niet ter plekke overnemen aan hun kant?


https://www.agconnect.nl/artikel/microsoft-kiest-het-ruime-sop-met-datacenter
Microsoft houdt een proef met een datacenter onder water met het oog op goedkoper koelen.

Persoonlijk zou ik liever meer datacenters zien in kelders van scholen, dit zodat scholen in de winter goedkoop verwarmt kunnen worden, iedere school toch al een netwerkbeheerder nodig heeft en dus met een ICT bedrijf kan samenwerken, het internet ter plekke vaak toch al vrij snel is en veel scholen toch al zonnepanelen op hun dak hebben, elektra dat ter plekke wordt gebruikt is meer waard (dus ook in de zomervakantie). Met de krakers van tegenwoordig is een extra bijkomend voordeel dat het pand s'nachts of in het weekend moeilijker gekraakt kan worden. Wel begrijp en erken ik dat er met jeugd ook nadelen zouden kunnen zijn.

https://www.parool.nl/amsterdam/zonnepanelen-op-sociale-huurwoningen-de-alliantie~a4599511/
"Woningcorporaties zijn goed voor 20 procent van het potentieel aan zonne-energie in de stad, maar investeringen komen niet makkelijk van de grond. Als corporaties de kosten willen verrekenen met de huur, moeten ze per complex eerst toestemming krijgen van 70 procent van de huurders."


https://www.deingenieur.nl/artikel/robotwedstrijd-zonnepanelen-poetsen
Over een schoonmaakwedstrijd voor robots op zonnepanelen
 
  • Informative
Reactions: MarcelS
AppScooter® specifications: Dimensions, drivetrain and more
AppScooter®: Premium Electric Scooter
Een Nederlandse elektrische scooter met indrukwekkende statistieken (400km range)
Dit zijn de Panasonic batterijen, volgens mij dus dezelfde of vergelijkbare als in de Tesla zitten dus ik ga uit van kwaliteit accu's.
Ook investeren is mogelijk! Invest in Bolt Mobility and our all-electric Appscooter® Persoonlijk denk ik hier oprecht over na.

Cookies op AD.nl | AD.nl
Gescheiden plastic gaat alsnog verbrandingsoven in - EenVandaag
Ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat er nou zo slecht aan is om afvalplastic te verbranden, het lijkt mij in ieder geval minder slecht dan in de oceaan dumpen, of zelfs begraven. Hebben anderen hier andere gedachtes over?

https://www.telegraaf.nl/financieel/2136620/energiebedrijf-pzem-nog-niet-winstgevend
De kerncentralebedrijven blijken toch minder rendabel dan gehoopt


Kamerbrief over voortgang maatregelen gaswinning
Het doel om van het gas af te komen loopt ronduit voortvarend, waar het eerder over hopelijk 2022 ging, lukt het nu mogelijk eind 2020 al! Aldus een officiële tweede kamer brief van Eric Wiebes, Minister van Economische Zaken en Klimaat.
 
AppScooter® specifications: Dimensions, drivetrain and more
AppScooter®: Premium Electric Scooter
Een Nederlandse elektrische scooter met indrukwekkende statistieken (400km range)
Dit zijn de Panasonic batterijen, volgens mij dus dezelfde of vergelijkbare als in de Tesla zitten dus ik ga uit van kwaliteit accu's.
Ook investeren is mogelijk! Invest in Bolt Mobility and our all-electric Appscooter® Persoonlijk denk ik hier oprecht over na.

Cookies op AD.nl | AD.nl
Gescheiden plastic gaat alsnog verbrandingsoven in - EenVandaag
Ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat er nou zo slecht aan is om afvalplastic te verbranden, het lijkt mij in ieder geval minder slecht dan in de oceaan dumpen, of zelfs begraven. Hebben anderen hier andere gedachtes over?

https://www.telegraaf.nl/financieel/2136620/energiebedrijf-pzem-nog-niet-winstgevend
De kerncentralebedrijven blijken toch minder rendabel dan gehoopt


Kamerbrief over voortgang maatregelen gaswinning
Het doel om van het gas af te komen loopt ronduit voortvarend, waar het eerder over hopelijk 2022 ging, lukt het nu mogelijk eind 2020 al! Aldus een officiële tweede kamer brief van Eric Wiebes, Minister van Economische Zaken en Klimaat.


De Panasonic cel is niet vergelijkbaar met die in een Tesla: http://www.produktinfo.conrad.com/d...09507-da-01-en-PANASONIC_LIION_AKKU_18650.pdf

Blijkbaar wel zelfde formaat, maar ziet er meer uit als een echte laptop accucel. Geen automotive.

Ja, plastic verbranden is een heel slecht idee. Bij het verbranden van plastic komt naast het broeikasgas CO2 ook andere rommel vrij zoals dioxines. Allemaal niet zo prettig voor de gezondheid.
 
De Panasonic cel is niet vergelijkbaar met die in een Tesla: http://www.produktinfo.conrad.com/d...09507-da-01-en-PANASONIC_LIION_AKKU_18650.pdf

Blijkbaar wel zelfde formaat, maar ziet er meer uit als een echte laptop accucel. Geen automotive.

Ja, plastic verbranden is een heel slecht idee. Bij het verbranden van plastic komt naast het broeikasgas CO2 ook andere rommel vrij zoals dioxines. Allemaal niet zo prettig voor de gezondheid.
Dat snap ik, maar moderne kolencentrales zuigen alle, of bijna alle uitstoot meteen weer op, is deze techniek rondom plastic onmogelijk?
 
De Panasonic cel is niet vergelijkbaar met die in een Tesla: http://www.produktinfo.conrad.com/d...09507-da-01-en-PANASONIC_LIION_AKKU_18650.pdf

Blijkbaar wel zelfde formaat, maar ziet er meer uit als een echte laptop accucel. Geen automotive.

Ja, plastic verbranden is een heel slecht idee. Bij het verbranden van plastic komt naast het broeikasgas CO2 ook andere rommel vrij zoals dioxines. Allemaal niet zo prettig voor de gezondheid.
Ik weet dat na het dioxine schandaal afvalverwerkers zoals AVR rookgasreiniging moesten gaan toepassen waardoor oa de dioxine uitgefilterd.
 
Dfou_TVW4AANwA2.jpg

Nieuw record aan hoeveelheid hernieuwbare energie deze maand met 8,4%.

Illegaal stroom aftappende wietplantages in Nederland kosten per jaar ongeveer evenveel energie als alle zonne energie die in Nederland vanaf het begin van dit jaar tot half mei opgewekt heeft.

Solar Magazine - Wiebes meldt uitstel van beantwoording Kamervragen over Powerfield
Wiebes heeft het druk rondom Powerfield, het volgende oplichtersbedrijf in hernieuwbare energiesubsidie waar waterstofprofessor Ad van Wijk van de TU Delft wederom bij betrokken is


Elon Musk on Twitter
"We use less than 3% cobalt in our batteries & will use none in next gen"
Een tweet van Elon Musk die voor mij om twee redenen interessant is, ten eerste is het natuurlijk fantastisch dat er minder dan 3% cobalt in Tesla hun accu's zitten, maar daarnaast:& will use none in next gen", of nog exacter: "next gen"
Ik ben benieuwd wat hij in petto heeft.

Solar Magazine - Gemeenteraad Enschede stemt in met zonnepark van 15,6 hectare
Gemeente Enschede stemt in met een zonnepark van meer dan 15 hectare!
In theorie goed voor bijna 100.000 zonnepanelen, vreemd genoeg is het wederom een buitenlands bedrijf dat dit doet, een Duitse in dit geval. Niet verwonderlijk is dan ook dat het allemaal pal aan de Duitse grens is:
Google Maps
Er precies daar een hoogspanningslijn richting Duitsland loopt en noem maar op, ik wil verder dus niet zeuren, maar een klein beetje dom is dit natuurlijk wel van Nederland, hier verdient geen Nederlander iets aan, hoogstens een paar ambtenaren en Duitsland lacht zich suf.

BVA Auctions - online veilingen
Wederom nieuwe 260 watt zonnepanelen met een totaalprijs van rond de 55 euro per stuk (tenzij iemand hoger geboden heeft) en ook goedkope omvormers van rond de 500 euro per 3600 watt te koop in een 2ehands aanbieding.


Cookiewall | Het Financieele Dagblad
"Het Duitse Openbaar Ministerie heeft Volkswagen woensdag een recordboete van € 1 mrd opgelegd in verband met het dieselschandaal. Volgens justitie verkocht VW tussen 2007 en 2015 wereldwijd 10,7 miljoen voertuigen met dieselmotoren die met behulp van illegale software veel schoner werden voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren."
Zozo, dat is toch al gauw een tankbeurt extra per auto!
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Chinese start-up Byton mikt nog maar eens op Tesla - VROOM.be
De Byton lijkt een redelijke concurrent te gaan worden voor de Tesla model 3:
"Ook voor batterijen zou er de keuze zijn tussen een module van 71 kWh en een van 95 kWh. Een concurrent voor Tesla dus, zeker omdat Byton een prijs vooropstelt van minder dan 50.000 dollar, of 42.500 euro."

"CEO-to-worker pay ratio
AT&T: 366x
IBM: 341x
Intel: 211x
Netflix: 133x
Amazon: 59x
Facebook: 37x
Tesla: 0.9x (Bloomberg, 2018) #3usiness #CEO @ElonMusk "
Een tweet die ik op zich wel grappig vond, toch denk ik dat Elon de rijkste en machtigste is.



Elon Musk buys another $25 million worth of Tesla (TSLA) stock as he pushes for profit
Eerder kocht Elon Musk zo'n 10 miljoen dollar aan aandelen, nu koopt hij er nog eens 25 miljoen bij!


CHAdeMO is pushing for faster electric vehicle charging with new 400 kW protocol
Chademo maakt protecol voor 400kW laders!
Verder:
"The CHAdeMO Association just held its 2018 General Assembly in Tokyo’s Daiba district on 30 May 2018 and it noted “healthy growth” with “over 18 000 chargers installed across 71 countries.”"


Tesla will release a new Autopilot interface with version 9 software coming this summer, confirms Elon Musk
"Tesla will release a new Autopilot interface with version 9 software coming this summer, confirms Elon Musk"

TenneT en Vattenfall onderzoeken mogelijkheden voor verbinding tussen offshore-stations in Nederland en Verenigd Koninkrijk
Door Tennet en vattenfall wordt bekeken of er een rendabele stroomverbinding mogelijk is tussen Nederland en Engeland.
Ik heb begrepen dat Engeland in de toekomst graag (meer) elektra uit Nederland vandaan haalt, voor mijn gevoel lijken maar weinig politici te voorzien hoe hoog de energienood wordt in Nederland, alle buurlanden en ook Nederland zelf lijken te willen stoppen met kolen, kern- en gascentrales en tegelijkertijd willen ze meer elektrisch rijden en verwarmen "en als je energie tekort hebt, nou, dan haal je dat toch gewoon uit het buitenland?", nou nee dus. De groeicurve van hernieuwbare energie is groot en hoog, maar zo groot en hoog nou ook weer niet.


Cookiewall | Energeia
Kolencentrales sluiten heeft naar verluid weinig zin met betrekking tot het milieu.
 
https://fd.nl/economie-politiek/1258578/egypte-verhoogt-prijs-brandstof-met-50
https://www.telegraaf.nl/financieel/2179186/egypte-verhoogt-benzineprijzen-met-50
Egypte verhoogd zijn brandstofprijzen met 50%

https://www.gaslicht.com/nieuws/energiekosten-gaan-per-1-juli-2018-weer-omhoog
Energiekosten gaan per 1 juli 2018 wéér omhoog (wéér, gezien: https://www.gaslicht.com/nieuws/ad-energienota-volgend-jaar-bijna-190-euro-omhoog )

Interessante Nederlandse belastingtarieven over energie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/...lastingen/tabellen_tarieven_milieubelastingen

Voor zolang het nog duurt, Fernando Alonso in de Le mans 24 uursrace, hij doet mee als hybride met Toyota en staat eerste