Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Kona (en Ioniq) doet je ook realiseren dat voor lange afstanden, de effectieve km/uur laadsnelheid allesbepalend is, en niet puur kW. Hoge efficiency betaalt zich dan net zozeer terug als hoge laadsnelheid (en die natuurlijk zo lang mogelijk kunnen volhouden tot een hoge SoC). Indrukwekkend.

Benieuwd of die Kona-accu (plus het thermisch management) zijn weg nog gaat vinden naar de Ioniq. Heb het idee dat daar geen plek voor is (als je ziet hoe laag die uitsteekt bij de relatief hoge Kona) :).
 
Cookies op AD.nl | AD.nl
"De Duitse industriële productie is in juni steviger dan verwacht teruggevallen, blijkt uit cijfers van het Duitse federale statistiekbureau."

Cookies op AD.nl | AD.nl
"Elektronische hulpjes in auto's die bedoeld zijn om veiliger te rijden, kunnen juist ongevallen veroorzaken. Dat concluderen Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen na een uitgebreide test."

"Zodra de adaptive cruise control (die automatisch afstand houdt tot de voorganger) erbij werd ingeschakeld, remden de Tesla's eerder en krachtiger en raakten zij het obstakel niet."
Ah, ze zetten de veiligheidssoftware uit en zijn dan verbaast dat het niet werkt?

Went to iPace event tonight...
"Went to iPace event tonight..."
Tesla eigenaar lijkt niet echt onder de indruk

https://www.telegraaf.nl/financieel/2399055/recordaankopen-zonnepanelen
Recordaankopen in zonnepanelen door zowel particulieren als bedrijven
 
komt niet boven 67kW ? hmmmm

Komt tot 70kW. Ik heb van verschillende modellen de laadcurve (in kW) bijgehouden:
Screen Shot 2018-08-07 at 14.57.24.png
 
Komt tot 70kW. Ik heb van verschillende modellen de laadcurve (in kW) bijgehouden:
View attachment 323700
Mooie grafiek. Kun je de km/u laadvermogen eraan toevoegen? Op basis van typical.
Eigenlijk is dat een relevanter getal. Het geeft antwoord op de vraag: “als ik een half uur laad, hoever kan ik dan weer rijden?”.
De efficiënte Hyundais laten dan best mooie cijfers zien.
 
Mooie grafiek. Kun je de km/u laadvermogen eraan toevoegen? Op basis van typical.
Eigenlijk is dat een relevanter getal. Het geeft antwoord op de vraag: “als ik een half uur laad, hoever kan ik dan weer rijden?”.
De efficiënte Hyundais laten dan best mooie cijfers zien.

Hierbij de bijgeladen EPA highway * 0,75 kilometers. Paar voorbeelden van bereik bij 75% van EPA highway om beeld te geven van realisme van bereik:
Model S75D = 318 km
Model S100D = 407 km
Model X75D = 291 km
Model X100D = 383 km

Screen Shot 2018-08-07 at 17.51.02.png
Screen Shot 2018-08-07 at 17.51.20.png


Model 3 is heer en meester en gaat wellicht nog sneller laden met nieuwe SuC: You Think The Tesla Model 3 Supercharges Fast Now? Just Wait ...
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Carl
komt niet boven 67kW ? hmmmm
Op enig moment (rond 02:46 / 27:08:11) zag ik hem de 71kW aantikken.

Op 0:06 in het filmpje zie ik:
50km bij 00:00:28:21
285km bij 00:30:28:21
Maakt 235km in 30 minuten, of 470km per uur tussen de 10% en de 59%

Hier een Tesla P100D, laat ik eerlijk wachten tot de accu 10% geladen is.
Op 0:20 in het filmpje zie ik:
00:07:00:09
laadsnelheid 378km per uur
Op 1:50 in het filmpje zie ik:
00:37:00:09
laadsnelheid 450km per uur
De Tesla doet 80% (van 10 naar 90%) in 56 minuten
De Kona doet 80% (van 10 naar 90%) in 68 minuten

Het hoogste laadsnelheid die ik in de tussentijd las bij de Tesla was 462km/h, de Kona haalde 470 gemiddeld verspreid over het eerste half uur. De Tesla is wel een model X, die natuurlijk minder range heeft dan de model S.
Volgens Tesla heeft de model S 335 mijlen range en de X 295 mijlen, een verschil van 13,5%.
378*1.13559322034=430 km/h
450*1.13559322034=511km/h
462*1.13559322034=525km/h piek

Ook vrij apart is dat in het filmpje tussen de 01:20 van het filmpje en de 1:41 het km/h nauwelijks omlaag gaat, maar het stroomgebruik wel van 110kW naar 90kW gaat, minimaal één van de cijfers lijkt dus niet helemaal te kloppen, dit terwijl de Kona wel van begin tot eind logische en verklaarbare cijfers laat zien. Ook is het niet makkelijk om laadcijfers altijd goed te voorspellen, ook in dat opzicht ben ik onder de indruk van de Kona.


Nou, laat ik het laden op zich op een gelijk spel houden en bij het aantal laadstations Tesla als winnaar uitroepen, dan nog vind ik de Kona bijzonder indrukwekkende cijfers geven voor de eerste in Europa beschikbare auto die meer dan 300 mijl kan rijden, zeker voor een prijs van 40k euro. Buiten Tesla om vind ik de Kona tot nu toe de beste puur elektrische auto die beschikbaar is, zeker voor 40k euro.


*Edit: Toegegeven, de model 3 schijnt nog een heel stuk sneller te kunnen laden en in de toekomst alleen nog maar sneller te kunnen laden:
 
Last edited:
Solar Magazine - China: 24,3 gigawattpiek zonnepanelen geïnstalleerd in eerste helft 2018
China installeerde 24,3gigawatt aan zonnepanelen in de eerste helft van dit jaar.
Niet slecht, ik kan niet wachten op de cijfers aan het einde van het jaar.

Solar Magazine - Vlaanderen op koers met zon en wind
Ook Vlaanderen is goed bezig rondom hernieuwbare energie en hun doelstellingen.

Solar Magazine - KiesZon: grootste single-roof-zonnedak van Nederland in bedrijf gesteld
28000 zonnepanelen op één dak in Nederland is in werking gesteld. Ja je leest het goed, 28000!

Solar Magazine - Grootste pv-project Amsterdamse haven: KiesZon plaatst 41.114 zonnepanelen bij CWT
Ook in Amsterdam gaan ze het serieus aanpakken, meer dan 40.000 zonnepanelen verspreid over 5 daken worden spoedig geïnstalleerd.

Solar Magazine - De 10 meest gelezen berichten van Solar Magazine in de eerste helft van 2018
Solarmagazine als website is ook sterk aan het groeien.
 
  • Informative
Reactions: Gtech and CO2CLEAN
Volgens sommigen de beste elektrische audi tot nu toe

Solar Magazine - Holland Solar: 2018 wordt recordjaar voor verkoop van zonnepanelen
Holland Solar: 2018 wordt recordjaar voor verkoop van zonnepanelen


Solar Magazine - Alliander: 327 megawattpiek zonnepanelen geïnstalleerd in eerste helft 2018
Het totale vermogen (noot: het betreft afgeronde getallen) in het werkgebied van Alliander heeft zich als volgt ontwikkeld:
  • 31 december 2013: 181 megawattpiek
  • 31 december 2014: 295 megawattpiek
  • 31 december 2015: 456 megawattpiek
  • 31 december 2016: 651 megawattpiek
  • 31 december 2017: 873 megawattpiek
  • 31 maart 2018: 1.037 megawattpiek
  • 30 juni 2018: 1.201 megawattpiek

Martien Visser (@BM_Visser) | Twitter

"Volgens @CBS reizen we jaarlijks 17,8 miljard kilometer met de trein. Daarvoor is 6,8 PJ nodig. Met 1 kWh kun je dus 9 km reizen. Hoeveel is dat bij #EVs en #auto's? Met een elektrische #fiets, maximale ondersteuning, haal je met 1 kWh overigens ruim 100 km. #grafiekvandedag"
DkOOhrvX4AAAwRb.jpg

Toch vind ik de auto (met slechts 1 persoon er in!) al verbazingwekkend competitief.
Hier moest eigenlijk wel bij vermeld worden dat met trein bij mijn weten ook al het goederenvervoer meegerekend is en bij de passagiers kilometers niet.


'Ex-topman Tesla gaat bij Apple aan zelfrijdende auto werken' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ex topman Tesla gaat bij apple aan zelfrijdende auto werken.
Zou het wel sneu vinden als hij kennis steelt, maar ergens wel begrijpelijk dat dit soort "topmannen" veel met geld bezig zijn.

https://www.telegraaf.nl/financieel/2416353/bijna-alle-gestolen-tesla-s-in-vs-teruggevonden
Bijna alle gestolen Tesla's in de VS teruggevonden
 
Monthly Plug-In Sales Scorecard
Over hoeveel EV's en hybrides er in America maandelijks worden verkocht

Tesla rival Porsche is starting to realize it's not easy to produce the Taycan
"Tesla killer" Porsche Taycan heeft productieproblemen.

Jaguar delays some I-Pace all-electric SUV deliveries, automaker says it is ‘prioritizing’
"Tesla killer" Jaguar I-pace heeft productieproblemen.

Tesla verkoopt op dit moment in Amerika al meer voertuigen dan Jaguar en land Rover bij elkaar en naar alle waarschijnlijkheid binnen twee jaar wereldwijd, mogelijk zelfs al in 1 jaar, dit ondanks dat Jaguar Land Rover zelf op dit moment in Amerika ook groeiende is.

Solar Magazine - Rechtbank Amsterdam verplicht Delta Lloyd pluimveehouder hagelschade aan zonnepanelen te betalen
"De rechtbank van Amsterdam heeft verzekeraar Delta Lloyd verplicht om een pluimveehouder alsnog de schade aan zijn zonnepanelen te vergoeden die ontstaan is tijdens de hagelstorm in juni 2016."


Dkdaa4UW0AAa510.jpg:large


U mag drie keer raden waar de meeste zonneparken (in de planning) staan.

Cookies op AD.nl | AD.nl
Professor toont aan weinig van economie te begrijpen, of bewust het laat lijken alsof Tesla slecht bezig is.
 
Bjorn merkt dat ze bij Jaguar geen idee hebben wat er in het elektrische auto wereldje gaande is.
Ze lijken te denken dat hij een random vlogger is en daar waar anderen wel de kans krijgen om de jaguar I-pace te rijden heeft Bjorn dat nog niet gekregen.
Voorlopig vind ik persoonlijk Bjorn de beste, eerlijkste en meest ervaren elektrische autotester die er is.
 
Bjorn merkt dat ze bij Jaguar geen idee hebben wat er in het elektrische auto wereldje gaande is.
Ze lijken te denken dat hij een random vlogger is en daar waar anderen wel de kans krijgen om de jaguar I-pace te rijden heeft Bjorn dat nog niet gekregen.
Voorlopig vind ik persoonlijk Bjorn de beste, eerlijkste en meest ervaren elektrische autotester die er is.
Hij heeft de Jaguar dealer verteld hoeveel viewers hij kreeg bij zijn Kona video (200k), dus ik denk niet dat het aan gebrek aan bekendheid ligt. Lijkt er naar mijn mening op dat hij iets te kritisch is met al zijn EV ervaring.
 
  • Like
Reactions: robertvg