Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
"Bemmelse familie gaat 'Tesla's van de binnenvaart' bouwen"

Voor de meesten is het al oud nieuws, maar er is gisteren toevallig weer wat over gepost, helaas weinig feiten en cijfers.
Ook ben ik verbaast over de nette pakjes e.d. maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.


Opzij Tesla, deze Helmondse zonne-auto wil de wereld veroveren | TROUW
Lightyear - Introducing the electric car that charges itself with sunlight (let op, zeeeeer langzame website)
Een Nederlandse elektrische auto op zonne energie? Hier komt hij!
Het klinkt in ieder geval zeeeeer veelbelovend, naar verluid tot wel 800km bereik en aan het einde van dit jaar rollen de eerste auto's al uit de fabriek!
Ze willen er zo'n 1000 per jaar maken op termijn met dezelfde auto strategie als Tesla (dus steeds goedkopere modellen).
Ik ben bang dat ze ten onder gaan aan de concurrentie, maar ik ben in ieder geval benieuwd.
Echt nieuwtje is dit niet meer. Vorig jaar was in Utrecht de onthulling.
 
Zoals ik al schreef inderdaad, ik hoop dat ze samen gaan werken met
Hyet Solar | Flexible lightweight solar modules

Elektriciteit in Nederland relatief goedkoop
Elektriciteit in Nederland relatief goedkoop
csm_20180405_TRM2017_EN_afbeelding1_b4d46c9508.jpg



Verder nog veel meer informatie over energieprijzen in de rest van Europa
Duitsland heeft maarliefst 38% groene elektriciteit! Indrukwekkend, dat wist ik niet en dat voor een land met een vergelijkbaar klimaat als Nederland.
 
Ik ben een beetje aan het rekenen geweest met de prijzen van verschillende zonnepanelen qua terugverdientijd e.d. om het aantal jaren te vinden waarin je beter de duurdere had kunnen kopen (aannemende dat de elektriciteitsprijzen stabiel blijven en er geen prijsverbetering plaatsvind in die jaren).
Ik heb per zonnepaneel 70 euro aan installatiekosten gerekend.
Ik heb elke keer de laagste prijs uitgekozen bij het inkopen (alsof ik er meer dan 105 of meer ging kopen).
Ik heb de volgende panelen toegevoegd aan het grafiek:
Polykristallijn 270 Wp zonnepaneel (270 watt 130 euro + 70 maakt 200)
LG NeON 2 - 320 Wp Black zonnepaneel (320 watt 250 euro + 70 maakt 320)
LG NeON 2 - 335 Wp zonnepaneel (335 watt 260 euro +70 maakt 330)
LG 360Q1C-A5 NeON R Black € 1,113W - Zonnepanelen PV - solar-nu.webshop.nl (360 watt 400 euro + 70 maakt 470)
LG 365Q1C-A5 NeON R Black € 1,113W - Zonnepanelen PV - solar-nu.webshop.nl (365 watt 406 euro + 70 maakt 476)

Ik heb per dag 2.41 keer de opbrengst van de piekwaarde gerekend.
Ik ben uitgegaan van 20 eurocent per kilowatt
Ik heb het grafiek gestopt op 30 jaar, dit is toevalligerwijs ook precies het punt waarop de duurste paneel voor het eerst het goedkoopste bleek te worden.
Dit was het resultaat:
terugverdienjaren.png



Iets korter samengevat, twee zonnepanelen waren vrij onzinnig om te kopen in welke situatie dan ook, vervolgens hield je deze over:
Polykristallijn 270 Wp zonnepaneel (270 watt 130 euro + 70 maakt 200)
LG NeON 2 - 335 Wp zonnepaneel (335 watt 260 euro +70 maakt 330)
LG 365Q1C-A5 NeON R Black € 1,113W - Zonnepanelen PV - solar-nu.webshop.nl (365 watt 406 euro + 70 maakt 476)

terugverdienjaren2.png


Hieruit blijkt dat bij stabiele cijfers de komende jaren:
Polykristallijn 270 Wp zonnepaneel zichzelf het snelst terug verdient heeft
LG NeON 2 - 335 Wp zonnepaneel over een termijn van net iets meer dan 11 jaar meer winst zal geven dan bovenstaande
en
LG 365Q1C-A5 NeON R Black € 1,113W - Zonnepanelen PV - solar-nu.webshop.nl over een termijn van 30 jaar meer winst zal geven dan bovenstaanden


Doe ermee wat je wilt, hopelijk heeft iemand plezier van deze grafiek en nee, ik sta er niet garant voor dat mijn cijfers kloppen.
 
Last edited:
Start-up wil 2,2 miljard ophalen om Chinese Tesla te worden
Het Chinese bedrijf Xiaopeng Motors, dat de internetreus Alibaba en de elektronicafabrikant Foxconn onder zijn aandeelhouders telt, is van plan om dit jaar 17 miljard yuan (2,2 miljard euro) op te halen voor de ontwikkeling van elektrische wagens.


Siemens Gamesa to build a pioneering 194 MW wind farm in Australia that will incorporate a battery energy storage system
Siemens gaat een 194MW windpark maken met een 30MWh accu erbij.

Automakers rev up Thai battery plants as electric takes off
Germany's Daimler looks to open a 48,000-sq.-meter battery plant by early 2019 under its Mercedes-Benz unit.
Daimler is van plan om aan het begin van 2019 een accufabriek te openen van 48000 vierkante meter (220*220 meter ongeveer).
 
  • Informative
Reactions: nico180
Leuvenaars doen batterij langer meegaan

De Leuvense onderzoeksinstelling Imec pakt uit met een doorbraak in de batterijtechnologie die de capaciteit van smartphones en elektrische auto’s aanzienlijk kan opdrijven.

De capaciteit van de huidige herlaadbare lithium-ionbatterijen die onze mobiele toestellen aandrijven, van de smartphone tot de laptop en de auto, dreigt binnenkort tegen een plafond aan te botsen. De technologiewereld breekt zich het hoofd over opvolgers, en wereldwijd is een race aan de gang.

De Europese Commissie trekt 20 miljard dollar uit om van Europa een epicentrum in batterijtechnologie te maken. Overheden en bedrijven pushen de vooruitgang van de elektrische auto, maar consumenten knappen nog af op het beperkte bereik en de trage oplaadsnelheid. Voor een brede doorbraak zijn straffere batterijen cruciaal.

Imec beweert een veelbelovend stukje van de puzzel in petto te hebben. De Leuvense onderzoeksinstelling ontwikkelde een nieuw nanomateriaal voor een volgende generatie batterijen. ‘Dat maakt het mogelijk in lithium-ionbatterijen meer energie te verpakken, waardoor ze langer meegaan, sneller opladen en veiliger worden dan de batterijen van nu’, zegt Philippe Vereecken, de professor aan de KU Leuven die het onderzoek leidt. ‘Hiermee breken we door de muur waar we in de batterijtechnologie voor staan.’

Meer elektriciteit
Terwijl elektrische auto’s per laadbeurt nu een maximale autonomie van 300 à 400 kilometer hebben, hoopt Vereecken dat zijn batterij dat op termijn zal opdrijven tot 600 kilometer. De laadtijd van anderhalf à twee uur moet worden teruggedrongen tot een tiental minuten. ‘Daar zijn we nog niet, maar dat is het doel.’ Imec slaagde er al in de technologie te demonstreren op kleine schaal, in één batterijcel.

De innovatie van Imec schuilt in de ontwikkeling van een vaste elektrolyt. Dat is het centrale onderdeel van een batterij omdat het het transport van lithiumionen tussen de twee polen verzorgt. De huidige lithium-ionbatterijen zijn zogenaamde natte batterijen, omdat ze een vloeibare elektrolyt bevatten. Door in de plaats een vaste stof te nemen, groeit de geleidbaarheid. Hoe hoger de geleidbaarheid, hoe sneller energie in en uit de batterij kan stromen, hoe sneller ze kan opladen, en hoe meer elektriciteit ze kan vrijgeven.

Wereldwijd wordt koortsachtig gewerkt aan de vastestofbatterij, onder meer door autofabrikanten. Toyota verspreidde vorig jaar het nieuws dat het tegen 2020 vastestofbatterijen in zijn auto’s gaat steken. Ook techreuzen als Apple en Alphabet zijn ermee bezig. ‘Onze technologie is vijf keer sneller dan de bestaande prototypes van vastestofbatterijen. Terwijl die tien uur over een oplaadbeurt doen, is dat bij ons twee uur’, zegt Vereecken.

Snel toepassen
Volgens Vereecken is het grote voordeel van de technologie bovendien dat batterijproducenten ze in principe snel kunnen toepassen. Imec, dat voor het project samenwerkt met de Japanse gigant Panasonic, vertrekt van een vloeibare elektrolyt, die daarna in vaste stof wordt omgezet, waardoor productieprocessen grotendeels hetzelfde kunnen blijven. ‘Nog niet zo lang geleden was het ondenkbaar dat de geleidbaarheid van een droge batterij even goed en beter werd dan die van een natte.’

‘Dit klinkt wel degelijk als een veelbelovend concept’, zegt Erik Kelder van het batterijenlabo van de Technische Universiteit Delft in Nederland, dat met gelijkaardig onderzoek bezig is. ‘Dit geeft aan dat de omslag van vloeibare naar vaste batterijen vooruitgang maakt. We zijn allemaal op zoek naar een significant betere geleiding.’

Het is een evolutie, geen revolutie, zegt Vereecken zelf. ‘Natte batterijen bereiken stilaan hun maximum. Daarom gebeurt zoveel concreet onderzoek naar vastestofbatterijen. Maar het blijft lithium-ion. Je kan ze wel compacter maken, maar je blijft gelimiteerd door het materiaal van de batterij. Je kan niet beter doen dan het theoretische maximum. Om een echte exponentieel krachtigere batterij te maken, zullen we een doorbraak met nieuwe materialen moeten realiseren. Zoals dat met lithium gebeurde begin jaren 90, wat onze huidige draagbare elektronica mogelijk maakte.’

 
  • Informative
Reactions: nico180
Slecht nieuws:
Cookiewall | Energeia
Tennet kan de hoeveelheid geplande zonne energieparken rond Groningen/Drenthe helemaal niet aan.

Ach ja, ik voorspelde al tijden dat ze beter op daken van industriegebieden (waar de elektra vaak ter plekke gebruikt kan worden) kunnen plaatsen, maar het duurt waarschijnlijke behoorlijk lang voordat iedereen diezelfde gedachte heeft.

Goed nieuws:
The weekend read: China’s monocrystalline boom
Twee top zonne energiebedrijven in China gaan de aanmaak in hun hogere efficiënte zonnepanelen flink opschroeven.
 
Het CBS test een nieuwe telmethode om het aantal zonnepanelen per gebied te tellen:
Solar Magazine - CBS test nieuwe methode voor registratie statistieken van zonnepanelen


Da6K3oYXUAEIPGb.jpg


Zonne energie per provincie

Toch hebben de drie laagst scorende provincies best veel potentie, dit gezien de vele grote platte daken op de lokale industriegebieden.


Een interessant rapport over de nationale energievoorzieningsvoorspellingen tussen nu en 2035
https://www.ecn.nl/publicaties/PdfFetch.aspx?nr=ECN-O--17-018

Voor mijn gevoel lopen ze flink achter op schema, volgens mij haalt Nederland in 2025 al de 20GW aan zonne energie en niet pas in 2035.
 
Last edited:
Het CBS test een nieuwe telmethode om het aantal zonnepanelen per gebied te tellen:
Solar Magazine - CBS test nieuwe methode voor registratie statistieken van zonnepanelen


Da6K3oYXUAEIPGb.jpg


Zonne energie per provincie

Toch hebben de drie laagst scorende provincies best veel potentie, dit gezien de vele grote platte daken op de lokale industriegebieden.
Wiskunde en statistieken zijn nooit mijn sterkste vakken geweest, maar het gaat om het aantal geproduceerde Wp per inwoner. Wordt dit cijfer dan niet beïnvloed door het aantal inwoners per provincie?

De provincies Utrecht, Noord en Zuid-Holland hebben samen ongeveer 7.6MIO inwoners, tegenover de 1.4MIO inwoners van de top-3 Groningen, Drenthe en Flevoland
 
Wiskunde en statistieken zijn nooit mijn sterkste vakken geweest, maar het gaat om het aantal geproduceerde Wp per inwoner. Wordt dit cijfer dan niet beïnvloed door het aantal inwoners per provincie?

De provincies Utrecht, Noord en Zuid-Holland hebben samen ongeveer 7.6MIO inwoners, tegenover de 1.4MIO inwoners van de top-3 Groningen, Drenthe en Flevoland
Dat weet ik en begrijp ik, het is in dit geval een combinatie van factoren, ten eerste omdat er in Groningen geld uitgedeeld is om je woning milieu neutraler te maken (als excuus voor het instorten van die huizen). Hoe besteed je dat geld? Inderdaad, zonnepanelen.
Verder worden veel boeren uitgekocht om hun land vervolgens vol te gooien met zonnepanelen, in die provincies is grond simpelweg goedkoper.
Verder inderdaad simpelweg meer inwoners in die provincies.
Wel blijf ik herhalen dat de grote platte daken op industriegebieden opvallend leeg zijn, terwijl een dergelijk bedrijf omkopen om hun dak te mogen gebruiken waarschijnlijk veel goedkoper is dan een boer uitkopen. Daarnaast wordt er veel meer elektra gebruikt op industrieterreinen, dus je kunt de elektra meteen weer kwijt, op een boerenland heb je er veel minder aan. Een bijkomend dingetje is dat in de toekomst ook de binnenvaart mogelijk op elektra gaat varen, wanneer ook dat het geval is zal er lokaal veel meer energie benodigd zijn. Pal om de grote rivieren heen liggen dan weer veel industriegebieden en zo is het cirkeltje weer rond.





"Onze NL finale energievraag (ruim 2000 PJ) bestaat uit ruim 20% uit #elektriciteit. 's Zomers kan dit percentage oplopen tot wel 30%; 's winters kan het dalen tot minder dan 15%. #grafiekvandedag"

Daga8skX0AAj9Mq.jpg:large
 
Last edited:
Energiepodium.nl - Niet productie maar kabels bepalen ontwikkeling stroomprijs
"Ik heb wel eens wat zitten rekenen met als resultaat dat mijn elektriciteitsrekening na 2030 nog voor 10-15 procent uit elektriciteit bestaat. De rest, 85-90 procent zijn infrakosten: kabels en opslag. Belastingen reken ik niet mee."

Naar mijn mening een zeer interessant artikel

Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.
"Succesvolste maand ooit voor elektrische auto in Nederland"

5736081017_Schermafbeelding_2018-04-17_om_13.48.43.jpg

Eindelijk neemt de blauwe lijn af!
 
  • Like
Reactions: ebullio
"Tesla wil productie van Model 3 opvoeren naar 6000 auto's per week"
Alsof 5000 per week nog niet genoeg was, Elon wil het in juli al werkend hebben!

Maar hij lijkt wel te leren van zijn fouten, door te spreken van 6000 per week als doel en 5000 per week met een marge voor fouten. Bij voorgaande uitspraken noemde hij enkel het hoogst haalbare doel en hield hij in zijn uitspraak geen rekening met tegenvallers.