Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Datalek Tesla europa

Oei... dat lijkt me wel een issue

Meh.

Ten eerste is het gestolen data, door een (voormalig) Tesla medewerker. Ik weet niet exact hoe dit in overtreding is van de GDPR maar dit is lastig te voorkomen.

Ten tweede is ‘Sudden Unintended Acceleration’ recent weer door de NHTSA onderzocht en de conclusie was wederom dat het allemaal gevallen van ‘Pedal Misapplication’ waren, dus driver error.

Ten derde is ‘Phantom Breaking’ ook niet echt iets nieuws voor Tesla’s ADAS of willekeurig welk merk dan ook. Opvallend is dat het mijn indruk is dat dit fenomeen na de introductie van Vision nagenoeg verdwenen is.

Kortom, FUD.

 
  • Like
Reactions: RobsEV
Het is een behoorlijk lek. Uiteraard is wel de vraag hoe je die zou kunnen voorkomen, maar je gegevens liggen hierdoor wel op straat. Daar wordt je als bedrijf niet echt heel vrolijk van. Ik heb het met een vorig bedrijf ook meegemaakt, en toen stonden we ook meteen in meerdere afleveringen op nationale tv. Ook door inside informatie die gelekt werd en zelfs grotendeels verkeerd werd geïnterpreteerd. Maar je stond daarna wel 1-0 achter bij tenders.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Het is een behoorlijk lek. Uiteraard is wel de vraag hoe je die zou kunnen voorkomen, maar je gegevens liggen hierdoor wel op straat. Daar wordt je als bedrijf niet echt heel vrolijk van. Ik heb het met een vorig bedrijf ook meegemaakt, en toen stonden we ook meteen in meerdere afleveringen op nationale tv. Ook door inside informatie die gelekt werd en zelfs grotendeels verkeerd werd geïnterpreteerd. Maar je stond daarna wel 1-0 achter bij tenders.
Daarom denk ik ook dat Tesla hier zo in zal gaan dat deze ex-medewerker de rest van zijn leven spijt zal hebben.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Meh.


Ten derde is ‘Phantom Breaking’ ook niet echt iets nieuws voor Tesla’s ADAS of willekeurig welk merk dan ook. Opvallend is dat het mijn indruk is dat dit fenomeen na de introductie van Vision nagenoeg verdwenen is.
brokenphantom.jpg
 
Daar zijn oplossingen voor ...
Ik werk al meer dan 20 jaar in IT. Zeker al bij 50 klanten. Overal had ik toegang tot gevoelige gegevens.

Het waren niet de minste klanten. Seveso bedrijven, openbare diensten, voeding, pharma (inclusief toegang tot recepten), leasing high tech bedrijven…

Ik had die toegang ook nodig om mijn werk te kunnen doen. Ik zie daar dan ook niet direct een oplossing voor.
 
Klopt. Gebruikersrechten kun je nog wel redelijk inperken in een applicatie. Maar hoe ga je IT administrator beperken. Dat gaat gewoonweg niet of nauwelijks. Veel bedrijven hebben geen idee waar hun IT afdeling eigenlijk toegang toe heeft.

Ik werk al meer dan 20 jaar in IT. Zeker al bij 50 klanten. Overal had ik toegang tot gevoelige gegevens.

Het waren niet de minste klanten. Seveso bedrijven, openbare diensten, voeding, pharma (inclusief toegang tot recepten), leasing high tech bedrijven…

Ik had die toegang ook nodig om mijn werk te kunnen doen. Ik zie daar dan ook niet direct een oplossing voor.
 
  • Like
Reactions: Phil V
  • Helpful
Reactions: Dikkie Dik
Klopt. Gebruikersrechten kun je nog wel redelijk inperken in een applicatie. Maar hoe ga je IT administrator beperken. Dat gaat gewoonweg niet of nauwelijks. Veel bedrijven hebben geen idee waar hun IT afdeling eigenlijk toegang toe heeft.
Ik ben ooit eens bij een klant geroepen om hun hun productie-orders met 2 operaties op te splitsen in 2 orders met 1 operatie. Het moest ‘morgen’ al klaar zijn.
Er was een’papierlek’ geweest. Alle ingrediënten stonden op 1 blad dat naar het magazijn ging. Met de nieuwe setup hadden we 1 blad met het haffabrikaat en 1 blad met het finished product, die met een paar dagen verschil naar het magazijn gingen, wat het moeilijker maakt om de volledige samenstelling te zien van een eindproduct.
Diefstal van gegevens is dus niet nieuw en kwam in de analoge wereld ook voor.
 
Klopt. Gebruikersrechten kun je nog wel redelijk inperken in een applicatie. Maar hoe ga je IT administrator beperken. Dat gaat gewoonweg niet of nauwelijks. Veel bedrijven hebben geen idee waar hun IT afdeling eigenlijk toegang toe heeft.
Niet, maar heeft een admin altijd en overal die rechten nodig? Privilege elevation, user/app realtime session control, AI user behavior analysis, labeling,...

Omdat vele bedrijven niet weten waar hun data zit of deze ge-exfiltreerd wordt, wil niet zeggen dat je met huidige technologie, een serieus security beleid en budget dit niet grotendeels kan mitigeren.(100% kan je nooit beweren)

Bon, redelijk of topic
 
  • Like
Reactions: OttoR and Kiprich
Volgens verwachting, MY in Q1-23 best verkochte auto overall wereldwijd:


Ik wist dat ik mijn eigen bewering nog eens zou kunnen quoten, maar nooit gedacht dat ik dat zo snel zou kunnen doen:
De MY wordt de kever of golf van de toekomst (die eerste had ook een frunk).
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik