Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
’Populariteit elektrisch rijden gaat sneller groeien’

De titel is positief, maar verder klopt er maar weinig van de tekst.

Solar Magazine - Provincie Friesland verhoogt 2020-doelstelling zonneparken van 25 naar 150 megawattpiek
Friesland wil in 2025 zo'n 1300 megawattpiek aan zonnepanelen herbergen.

Solar Magazine - Audi breidt pv-systeem op fabriek Brussel uit met 7.920 zonnepanelen
"Eoluz is drukdoende om voor Audi de daken van de fabriek in Brussel van 7.920 zonnepanelen te voorzien. De autofabrikant beschikte op de locatie al over een zonnepanelensysteem."
Het vermogen van het systeem wordt bijna verdubbeld naar 6,55 megawattpiek.

Solar Magazine - Motie VVD en D66 aangenomen om zonnepanelen standaard buiten ozb-belasting te houden
"VVD-Kamerlid Helma Lodders en D66-Kamerlid Steven van Weyenburg hebben een motie ingediend om zonnepanelen standaard buiten beschouwing te laten bij het vaststellen van de ozb-belasting. De motie is aangenomen."

Solar Magazine - Solarfields opent zonnepark Marum (9 megawattpiek)
Zonnepark van 9 megawattpiek geopend

Solar Magazine - IHS verhoogt voorspellingen zonnepanelenverkoop China van 37 naar 40 gigawattpiek
Zoals altijd wordt wederom de groeicurve van de hoeveelheid zonne energie onderschat

Solar Magazine - Uitspraak Raad van State: omgevingsvergunning zonnepark Midden-Groningen (103 megawattpiek) onherroepelijk
Uitspraak raad van stage omgevingsvergunning zonnepark midden groningen van 103 megawattpiek onherroepelijk

Solar Magazine - Rooftop Energy mag zonnepark van 80.000 zonnepanelen bouwen op Bavelse Berg
Rooftop energy mag zonnepark van 80.000 panelen bouwen.

Solar Magazine - Twence neemt zonnepark Boeldershoek-West in gebruik: 61.000 zonnepanelen aangesloten
Zonnepark Boeldershoek West in gebruik, 61.000 zonnepanelen aangesloten.


Nieuwe ("hackers") beelden van Tesla autopilot:
Leuk detail aan dit filmpje, je kunt het filmpje vastpakken en 360 graden draaien. perfect is het niet, maar de verbetercurve lijkt extremer dan ik dacht.
 
Martien Visser on Twitter

Elektra in Nederland kost ongeveer 400 gram CO2 per kWh (en dan reken ik nog vrij soepel en vanaf nu):

DwIhKUhW0AA4SWo.jpg:large


Een liter diesel kost ongeveer 2640 gram CO2/liter
Een BMW X6 gebruikt ongeveer 1 liter diesel op 13.5km (fabrieksopgave goedkoopste model) maakt 195 gram CO2 per km (auto die ik qua uiterlijk redelijk in de buurt vind komen van een model X).
Een liter benzine kost ongeveer 2392 gram CO2/liter
Een Audi A7 gebruikt ongeveer 1 liter benzine op 10.5km (testresultaat) maakt 228 gram CO2 per km (auto die ik qua uiterlijk een beetje op een model S vind lijken). Fabrieksopgave geeft overigens 176 gram CO2 per km.
Een liter LPG kost ongeveer 1665 gram CO2/liter
Kan Renault Laguna gebruikt ongeveer 1 liter gas op 11km (schatting), maakt 151 gram CO2 per km (auto die ik van het formaat Model 3 vind zijn die nog op gas kan rijden).

Een BMW X6 rijdt ongeveer 13.5km op 1 liter diesel, oftewel 195 gram CO2 per km.
Een model X gebruikt ongeveer 0.27kWh per km, oftewel 108 gram CO2 per km.
Een diesel die 1 op 25 rijdt gebruikt minder CO2 dan een Model X in Nederland.

Een Audi A7 gebruikt volgens de fabrieksopgave ongeveer 176 gram CO2 per km.
Een model S gebruikt ongeveer 0.21kWh per km, oftewel 84 gram CO2 per km.
Een benzine die 1 op 28 rijdt gebruikt minder CO2 dan een Model S in Nederland.

Een model 3 gebruikt ongeveer 0.14kWh per km, oftewel 56 gram CO2 per km.
Een renault laguna rijdt ongeveer 11km op 1 liter gas, oftewel 151 gram CO2 per km.
Een LPG die 1 op 30 rijdt gebruikt minde CO2 dan een Model 3 in Nederland.

Het scheelt dus ongeveer 90 gram CO2 per km, ofwel een factor 2 tot 3 per gereden kilometer (in Nederland).

Als ik heel eerlijk ben vind ik het ergens nog wel meevallen, ik had eigenlijk nóg betere cijfers verwacht, al zal het Nederlandse grid ieder jaar steeds beter scoren vanaf 2015.


Oh, voor de volledigheid:
DwJdGLeXQAAhGEB.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: RobPet
DzeEwp6XcAA4NEq.jpg:large


In capaciteit gaat zonne energie in Nederland de kolencentrales al bijna voorbij, rond 15 maart is het waarschijnlijk zo ver.
In dit opzicht jammer dat de zon in Nederland nooit 24 uur per dag schijnt, zodat er ook daadwerkelijk meer zonne energie geproduceerd wordt door panelen dan door kolen, maar toch alvast een leuk feit.


Zie bijgaand de verwachte jaaropbrengst (in TWh) bij het geschetste productiepark.
DzeKWxFW0AIya8g.jpg




Cookies op AD.nl | AD.nl
Aantal Nederlandse supertrucks (25 meter lang) groeit gestaag met zo'n 10% per jaar.
Lijkt me ideaal om Tesla's truck voor in te zetten.

Canadese broker ziet beurskoers Tesla met 47% stijgen, obligatiekoers reageert positief | OBLIS

Afwerking Tesla Model 3 niet meer in haven Zeebrugge | Smart Business

Bestuurder Tesla negeert rood licht en crasht met 200 kilometer per uur tegen andere auto
Tesla crashed "met 200km per uur"

5.000 euro subsidie bij aanschaf van elektrische auto
"De regering wil een financiële hulp geven van ongeveer 5.000 euro mits de aanbieder of fabrikant van de personenwagens een korting geeft van minstens 1.000 euro op de factuur. Deze nieuwe subsidieregeling heeft dus twee onderdelen, een van de overheid (5.000 euro) en een van de bedrijfstak (1.000 euro)."

Ben wel benieuwd hoe ze met name dat laatste in gedachte hadden, maar oké. Helaas lees ik wel slechts 45 mil subsidie.


Elektrische auto’s? Klimaatambtenaren rijden niet bepaald voorop
Ambtenaren blijven voorlopig het slecht voorbeeld geven

Tegelijkertijd:
Elektrisch rijden wordt steeds toegankelijker

Solar Magazine - Zonne-Energie Op Maat plaatst 3.142 zonnepanelen op terrein Flora Holland
Weer een paar 1000 zonnepanelen. Toegegeven, volgens mij kunnen ze rustig 30 keer zoveel zonnepanelen plaatsen, maar dat ter zijde.

https://www.dagelijksestandaard.nl/...len-voor-burgers-zo-snel-mogelijk-onrendabel/
"Groenste kabinet ooit maakt zonnepanelen zo snel mogelijk onrendabel."

https://windenergiecourant.nl/onshore/windpark-slufterdam-2-0-geopend-met-dubbel-zoveel-vermogen/
Ook windenergie doet het steeds beter
"Het vermogen is bijna verdubbeld van 25,5 megawatt naar 50,4 megawatt."
 
Interessant filmpje, met ook Elon zelf aan het woord, waarin hij zegt dat autopilot volledig van locatie A, naar B kan rijden rond het einde van dit jaar en schat in dat een Tesla dit aan het einde van het jaar daarop dit waarschijnlijk even veilig, of veiliger kan doen dan een mens.

Cookies op AD.nl | AD.nl
Erik Kouwenhoven heeft ontdekt dat er ook een dodelijk stofjes bestaan die sommige diesels niet uitstoten.

Cookies op AD.nl | AD.nl
Leuk nieuws, wel jammer van de laatste zin.