Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lig er niet wakker van. Ik heb ervaring met Apple CarPlay in huurwagens en ben niet onder de indruk.

Op lange ritten gebruik ik soms Waze, en zelfs daar moet ik vaststellen dat sinds een paar jaar de Tesla navigatie het beter doet dan Waze zelf.

Dat dit nu beschikbaar wordt in de Polestar 2 en Volvo XC40 is 'logisch', maar typeert ook weer old auto om software in te kopen bij een externe partner die niet noodzakelijk alle nuances kent.

Ik zie overigens niet snel een andere autobouwer zich ook Google Auto inkopen. Alle andere groepen hebben hun eigen software, en niemand lijkt geïnteresseerd om in Google mee te stappen.

Ik vind het overigens grappig dat dat verticale scherm aan populariteit lijkt te winnen, net op het moment dat Tesla migreert naar horizontale schermindeling :).
Navigatie van A naar B is en blijft uiteraard de belangrijkste app, maar er is meer...
 
Google Maps toont EV's in Nederland nu oplaadstations op de route

Ik heb hier toch gemengde gevoelens - Zal Tesla met zijn propriety apps op termijn kunnen opboksen tegen Google’s Android Auto ?

Kunnen ze nu al niet :) op lange trips wil ik gebruik kunnen maken van multi point navigatie. Iets wat Google Maps al heel intuïtief ondersteund. Google Maps ondersteund ook alternatieve routes. Het probleem is dat Tesla nav beide niet ondersteund.
 
Kunnen ze nu al niet :) op lange trips wil ik gebruik kunnen maken van multi point navigatie. Iets wat Google Maps al heel intuïtief ondersteund. Google Maps ondersteund ook alternatieve routes. Het probleem is dat Tesla nav beide niet ondersteund.
En is het gemis van multipoint navigatie in je Tesla zo relevant dat je je Tesla gaat vervangen door een auto die Android Auto ondersteunt?

Nee, natuurlijk niet, want zo een feature is niet een make-or-break. Net zoals vele andere zal je ergens je smartphone sowieso in een houder hebben om Waze of Google Maps te gebruiken om zo een specifieke navigatie te doen.

Maar dan weet je ook dat je Google Maps geen integratie doet met je auto over hoeveel batterijlading je nog hebt, wat je rijbereik nog is en wanneer je moet gaan laden.

Dus heb je ook nog ABRP draaien, want die doet dat wel. En die doet ook multipoint navigatie. Maar is niet zo goed qua verkeer...

Maar multipoint navi is aangekondigd voor Tesla, dus de dag zal wel komen dat Google Maps, Waze en ABRP minder relevant worden.
 
Bijna 1 Eurocent per kWh. Ga er maar aan staan.

 
  • Like
Reactions: Cely
Bijna 1 Eurocent per kWh. Ga er maar aan staan.

Beetje veel verlengsnoer voor nodig (maar die kant gaat het natuurlijk wel een keer op: Wereldwijd High voltage DC netwerk en dan heb je ieder uur van de dag zonnestroom. Lijkt me voor veel armere landen rond de evenaar ook een interessante business-case.)
 
Onderzoeksburo PWC heeft gekeken of het haalbaar is om in 2030 in Nederland alleen nog de verkoop van elektrische auto's toe te staan.
Het korte antwoord is: Ja.

Het volledige verhaal (15 pagina's):

Wat punten uit hun onderzoek:
  • Er zijn geen onoverkomelijke hindernissen zijn voor elektrische auto’s, waardoor er tegen 2030 voldoende betaalbare modellen beschikbaar zijn, niet alleen voor leaserijder, maar ook de consument van de goedkopere en middenklasse modellen. Bovendien verwachten wij dat er een tweedehandsmarkt op gang komt.
  • Het afbouwen van de fiscale stimuleringsmaatregelen staat een verdere toename van het aantal elektrische auto’s niet in de weg, omdat tegen die tijd naar verwachting de gemiddelde kostprijs van een elektrische auto onder die van de brandstofauto is gedaald.
  • De verzwaring van het elektriciteitsnetwerk is voldoende om 1,9 miljoen auto’s te laten rijden. Deze conclusie wordt versterkt door dat deze voertuigen een beroep doen op slechts vier procent van de totale hoeveelheid elektrische stroom. Bovendien dragen elektrische auto’s bij aan het verbeteren van de businesscase voor het opwekken van duurzame stroom. Overtollig opgewekte stroom kan immers opgeslagen worden in de batterij van deze auto’s.
 
We hebben nog 10 jaar, maar momenteel zie ik nog wel een aantal problemen:
Range en maximaal trekgewicht met zware aanhanger.
Gewicht accupakket dat ten koste gaat van laadvermogen bij busjes en campers etc. Er zijn weinig leuke campers voor een B rijbewijs waar je nog 600 kg laadvermogen over hebt.
 
We hebben nog 10 jaar, maar momenteel zie ik nog wel een aantal problemen:
Range en maximaal trekgewicht met zware aanhanger.
Gewicht accupakket dat ten koste gaat van laadvermogen bij busjes en campers etc. Er zijn weinig leuke campers voor een B rijbewijs waar je nog 600 kg laadvermogen over hebt.
Range: Ja, als je kiest voor een Dacia. Als ik een lange autorit moet doen, heb ik om de 300km een pause van 30 minuten nodig. Tijd genoeg dus om aan een SuC bij te tanken.
Trekgewicht met zware aanhanger: Hoeveel procent van alle bestuurders hebben dit nodig ? Neemt niet weg dat ook dit op korte termijn opgelost geraakt:
 
Range: Ja, als je kiest voor een Dacia. Als ik een lange autorit moet doen, heb ik om de 300km een pause van 30 minuten nodig. Tijd genoeg dus om aan een SuC bij te tanken.
Trekgewicht met zware aanhanger: Hoeveel procent van alle bestuurders hebben dit nodig ? Neemt niet weg dat ook dit op korte termijn opgelost geraakt:
Trekgewicht zware aanhanger, is vaker nodig dan je zo denkt, wat dacht je van de paardensport, marktverkopers etc.
Ik vind de 2250kg van de X eigenlijk ook te weinig. En ik bedoelde range in combinatie met de aanhanger.

Dat Mercedes busje zie ik ook nog geen camper worden en dan moet ie ook nog onder de 3500 kg blijven. Of rijden er volgens jouw ook weinig campers rond.

We hebben nog wat tijd en de ontwikkelingen gaan snel maar dat zie ik nog wel als een uitdaging.
 
Stilletjes aan in 40 landen. Iets doet me denken aan een schaakbord.

Heb zelf ook nog eens soortgelijke software geoptimaliseerd. Wat opviel bij analyse/discussie van de markt is dat de meeste bedrijven nogal simpele algoritmen gebruiken (als-dan regels en feedback-control) waardoor er o.a. veel geschommel is in de output. Dus het verbaast me niet dat Tesla (die niet vies is van wiskunde, control theory en AI) deze markt zo hard kan bestormen.
 
Stilletjes aan in 40 landen. Iets doet me denken aan een schaakbord.

Zeker aan het ene rijstkorreltje in het eerste vakje en dan bij elk volgend vakje het dubbele van het vorige vakje of wel constant Mag2?
 
Goed voorbeeld doet goed volgen?

Bedoel je de door SHELL ingediende testfracking aanvraag in het westen van Zuid- Afrika of de "duurzame" waterstof agenda van SHELL? Beide agenda´s welk meer energie verslinden en CO2 uitstoten dan uiteindelijk opleveren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bedoel je de door SHELL ingediende testfracking aanvraag in het westen van Zuid- Afrika of de "duurzame" waterstof agenda van SHELL? Beide agenda´s welk meer energie verslinden en CO2 uitstoten dan uiteindelijk opleveren.
Ja, we moeten ons vooral richten op de (liefst europese) politiek, opdat er een stokje wordt gestoken, in ieder geval, voor waterstof als energieopslag . Niemand snapt het , als zelfs een uitgebreide e-mail aan een partij als GroenLinks, niet tot een begripvolle reactie leidde maak ik mij ernstig zorgen. Werkelijk iedere politieke partij (ontdekte ik bij de verkiezingen) heeft iets met "onderzoek naar groene waterstof" in het programma staan, dus de lobby van Shell c.s. is heel erg goed gelukt de afgelopen jaren. Krijg het nu nog maar eens uit de haarvaten..
Shell heeft ook niet echt een alternatief, waarbij nog iets van de infrastructuur overeind blijft, dus versnelde afschrijvingen gaan de resultaten erg snel richting negatief sturen. Waterstof is hun enige hoop. Dus daar wordt alles op ingezet, gebruik makend van wetenschappers die doof zijn voor nieuwe en oude inzichten. De echte wetenschappers zijn helaas niet zo van de barricaden en hopen te lang dat wetenschappelijk bewijs op zich het schip zal keren. Dan is er heel veel subsidie gebruikt om shell c.s. nog even overeind te houden.
 
Gisteren was er op RTBF een super interessante docu over de desinformatie van de ICE industrie tegenover BEV:
Wie een beetje Frans begrijpt en een gratis account bij Auvio heeft, het is de moeite ! ;)
Update: er bestaat ook een YT-link
 
Last edited by a moderator:
  • Informative
  • Like
Reactions: Frank C and Cely