Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het momentum van Tesla is voorbij

This site may earn commission on affiliate links.
Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.

Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.

Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.

Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.

Het is voorbij. Jammer.
 
Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.

Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.

Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.

Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.

Het is voorbij. Jammer.
Jij durft! Vloeken in de kerk!!😀
 
  • Funny
Reactions: djlorenz and Krisja
Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.

Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.

Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.

Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.

Het is voorbij. Jammer.
Dank voor je inzicht, ga meteen mijn tesla verkopen nu 👍
 
...een serieuze discussie.

En over wat moet deze serieuze discussie dan gaan Paul?

- Dat het voorbij is voor Tesla?
- Dat er niets vernieuwd wordt?
- Dat men verder borduurt op voorgaande?
- Dat er minder? mensen discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.
- Dat Chinezen betere autobouwers zijn?
- Dat we binnenkort verplicht worden om MB te rijden, wil je tenminste mee zijn met zelf-rijden?
- Dat Tesla alleen maar uitblinkt in veel beloven?
- Dat Tesla alleen maar uitblinkt in weinig geven?
- Dat de weinig overgebleven Tesla rijders gek zijn, maar wel plezier hebben in het leven?
- Dat het jammer is...?

Vertel jij het mij?
 
Morgen komen de Q3 '22 P&D cijfers uit.
Dat geeft een kwantitatieve indruk van het momentum. Gevolgd door kwartaalrapportage eind oktober, met mogelijk verdere guidance.

Drikus heeft gelijk in de zin dat er meerdere producenten zijn die heel goede EVs bouwen.

Maar ik verwacht dat het momentum ook sterk bepaald zal worden door opschalen van productie capaciteit van batterijen.
De afgeleide daarvan is schaalgrootte in productie capaciteit van energy storage, auto's, pick-ups, vrachtwagens en meer.
En die schaalgrootte ondersteunt weer efficiency in productie en kostprijsverlaging.

Samengevat: Ik denk dat als je momentum wil beoordelen het primair van belang is de positie en concrete plannen ten aanzien van productie capaciteit van batterijen in de gaten te houden.

En daarin lijkt Tesla het spel goed te spelen.

Disclaimer: Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ondersteun alles wat het mogelijk maakt fossiel uit te faseren.
 
Ik dacht nu verkopen die aandelen en die tesla en van het geld rustig gaan leven. Maar ja, waar moet je je geld insteken? Waar in automotive vind je de hoogste brutomarge? De hoogste groei? De hoogste solvabiliteit? Drikus, ik hoor het graag.
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst.
 
Denk er aan dat er ergens in de wereld (en deze keer zeer dichtbij) een oorlog gevoerd wordt en dat dit zijn weerslag heeft op alles wat we doen.
Aankopen worden uitgesteld, onderdelen kunnen niet geleverd worden, grondstoffen zijn er, maar dienen om oorlogstuig van te maken,...
 
Dat geldt ook voor jou Frank, dit soort flauwe foto's draagt niets bij aan een serieuze discussie.
Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden.
En in figuren met zulk een mening steek ik al lang mijn tijd niet meer in om zaken te verduidelijken.

Mij moet je niet vertellen wat ik nu wel of niet mag.
Je zal me moeten nemen zoals ik ben. Als ze de foto of andere posts niet gepast vinden, jammer dan, moeten ze die maar weg halen,
 
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst.
Ik weet niet op wiens verleden je doelt?
Groei duidt op acceptatie van producten. Solvabiliteit en brutomarges zijn indicatoren voor investeringsvermogen, toekomstgericht.
Ik veronderstel dat Drikus een onderzoek gedaan heeft alvorens hij zijn conclusies hier openbaarde. Ik ben benieuwd naar zijn resultaten.
 
Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.

Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.

Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.

Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.

Het is voorbij. Jammer.
Kijk ‘even’ de video van AI Day 2022 en vertel me welke andere autofabrikant dit allemaal ontwikkeld.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Volgens mij een kwestie van perspectief. Gaat het momentum op termijn (lees over bijvoorbeeld 3-5 jr) voorbij? Misschien. Is het nu voorbij? Volgens mij niet.
  • Snelheid van schalen: waar de traditionele automerken (vag/Mercedes/Kia/hyundai etc) veel aankondigen en bombari maken, kunnen ze in de praktijk beperkt schalen. levertijden lopen op tot ver in 2024, modellengamma’s worden uitgekleed tot beperkt aantal vooral dure versies (VW, BMW, Mercedes). De vraag is hoe snel de Chinese fabrikanten kunnen schalen. Musk heeft niet voor niets gezegd de meeste concurrentie uit china te verwachten
  • Marge: Tesla lijkt nu veruit de grootste marge op de auto’s te hebben en kunnen dat goed balanceren op vraag en aanbod. Zolang vraag hoger is dan aanbod hoeft de prijs niet omlaag. Mooi voorbeeld is de recente Y RWD. Dat is echt een goede aanbieding met nog meer dan voldoende marge, terwijl de traditionele concurrentie niet mee omlaag lijkt te kunnen. Wederom vooral concurrentie uit China die ook relatief laag inzetten qua prijs
  • Innovatie auto’s: de zichtbare innovatie lijkt inmiddels beperkt inderdaad en het is nog niet bekend of er überhaupt echt vernieuwende opvolging komt voor S3XY (en in hoeverre dat op korte termijn nodig is). De grote schaal met Cybertruck en semi moet nog komen, wat ook market makers kunnen worden zoals met name 3 en Y zijn. En misschien komt er nog een kleintje en / of een soort busje. En dan nog de roadster als halo car / ‘speeltje’.
  • Innovatie ecosysteem: Tesla is veel meer dan een autobouwer en daarmee onvergelijkbaar met andere fabrikanten die afhankelijk zijn van derden en daardoor niet alle grip hebben op de value chain. Dat gaat breed van energievoorziening (tesla solar, batteries/megapacks, autobidder software, energie retailer), laadnetwerk dat inmiddels open gaat voor anderen zodat elke verkoop van andere ev’s bijdraagt aan de bottom line van Tesla, software en AI (zie de nieuwe dojo supercomputer, volgens mij is nog niemand op basis van zoveel data AI modellen aan het trainen), productie paradigma en verregaande automatisering van fabrieken, humanoid robot die echt een gamechanger kan zijn op de future of work van miljoenen en misschien wel miljarden (!) mensen, beginnend bij het beperkte aantal fabrieksarbeiders bij Tesla
In de tussentijd lijkt MY de best verkochte auto ter wereld te worden (niet best verkochte EV, maar best verkochte auto (!)).

Tesla is nog maar net begonnen ;)

—-

Valt er dan niets tegenin te brengen? Natuurlijk wel. Ze zijn niet meer ‘alleenheerser’ en hebben door het brede ecosysteem concurrentie op meer vlakken. Maar niemand lijkt zo goed in integraal systeemdenken en praktisch toepassen zoals Musk dat kan. En daar ligt volgens mij grootste risico. En dan bedoel ik niet zijn ogenschijnlijke onvoorspelbaarheid en bijzondere en soms ongelukkige media-optredens. Hij is gewoon een genie met een visie. Maar waar zou Tesla zijn zonder hem? Dan houden ze het best nog wel even vol, maar pas dan stopt de echte breakthrough innovatie, kijk naar Apple.