Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.
Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.
Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.
Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.
Het is voorbij. Jammer.
Ik zie het toch nog anders omwille van een hoop redenen. Er zijn eigenlijk maar 2 elektrische auto's "beter". De Mercedes EQXX, maar dat is een prototype en de Rimac, maar die kunnen wij niet betalen en net zoals Lucid Air worden die dingen niet op schaal gemaakt.
Wat de Chinezen betreft. Deze waren ook al auto's aan het bouwen voor de elektrische revolutie, maar ze zijn er nooit in geslaagd om de traditionele merken te verdrijven. Het zal hen nu misschien wel lukken de elektrische wagens, alhoewel ik dit betwijfel. De grootste reden waarom ik twijfel zijn de batterijen en dat is ook de hoofdreden waarom het momentum van Tesla nog niet voorbij is. Ook al vindt er iemand een batterij uit die 3 keer beter is dan die van Tesla, en die kans is op zich niet onbestaande, is er niemand die op korte termijn de productie ervan zo kan schalen om in de behoefte van de wereld te voorzien. Duitse automerken gaan het dus ook nog een tijdje kunnen uitzingen indien ze leveringen van batterijen kunnen afdwingen. Tesla gaat zelf grondstoffen beginnen mijnen voor een deel van de productie.
Kleine zijsprong. Ik vrees dat we hier in Europa keihard waterstof gaan pushen, zodat onze merken in hun eigen ecosysteem, naast Toyota, kunnen verder borduren op hun dealernetwerk en dergelijke.
De kwaliteit van Tesla blijft er ook op vooruit gaan. Ze gaan nog jaren zoet zijn met het opschalen van hun Semi en Cybertruck. Een goedkope auto zich ik ze nog niet direct maken wegens onvoldoende capaciteit. Misschien dat de Chinezen die markt wel gaan kunnen opvullen.
Wat autonoom rijden betreft heb je wel een beetje gelijk. Tesla gaat er nooit raken met hun huidige, nog vorige hardware. Ook heb ik mijn twijfels over de nieuwe radar. Eigenlijk is Waymo nog steeds het verst wat dat betreft, in die zin dat ze radar, lidar, camera's, gps en maps gebruiken om tot een besluitvorming te komen. Tesla zegt dat ze false positives hebben indien ze meer devices gebruiken. Ik ben niet overtuigd. Het weer is voor Waymo ook nog een probleem. Vandaar dat ze niet overal opereren. Mercedes zit aan level 3, maar heeft nog veel in te halen. Ik denk dat we level 5 de eerste 10 jaar nog kunnen vergeten. Tesla AP vision only is een handige assistent op de snelweg, maar werkt 's nachts enkel als je een andere auto kan volgen.
Gewoon door het gebrek aan batterijen is het momentum van Tesla nog zeker niet voorbij. Zij verkopen nog steeds het meeste pure BEVs.