Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het momentum van Tesla is voorbij

This site may earn commission on affiliate links.
Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.

Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.

Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.

Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.

Het is voorbij. Jammer.

Ik zie het toch nog anders omwille van een hoop redenen. Er zijn eigenlijk maar 2 elektrische auto's "beter". De Mercedes EQXX, maar dat is een prototype en de Rimac, maar die kunnen wij niet betalen en net zoals Lucid Air worden die dingen niet op schaal gemaakt.

Wat de Chinezen betreft. Deze waren ook al auto's aan het bouwen voor de elektrische revolutie, maar ze zijn er nooit in geslaagd om de traditionele merken te verdrijven. Het zal hen nu misschien wel lukken de elektrische wagens, alhoewel ik dit betwijfel. De grootste reden waarom ik twijfel zijn de batterijen en dat is ook de hoofdreden waarom het momentum van Tesla nog niet voorbij is. Ook al vindt er iemand een batterij uit die 3 keer beter is dan die van Tesla, en die kans is op zich niet onbestaande, is er niemand die op korte termijn de productie ervan zo kan schalen om in de behoefte van de wereld te voorzien. Duitse automerken gaan het dus ook nog een tijdje kunnen uitzingen indien ze leveringen van batterijen kunnen afdwingen. Tesla gaat zelf grondstoffen beginnen mijnen voor een deel van de productie.

Kleine zijsprong. Ik vrees dat we hier in Europa keihard waterstof gaan pushen, zodat onze merken in hun eigen ecosysteem, naast Toyota, kunnen verder borduren op hun dealernetwerk en dergelijke.

De kwaliteit van Tesla blijft er ook op vooruit gaan. Ze gaan nog jaren zoet zijn met het opschalen van hun Semi en Cybertruck. Een goedkope auto zich ik ze nog niet direct maken wegens onvoldoende capaciteit. Misschien dat de Chinezen die markt wel gaan kunnen opvullen.

Wat autonoom rijden betreft heb je wel een beetje gelijk. Tesla gaat er nooit raken met hun huidige, nog vorige hardware. Ook heb ik mijn twijfels over de nieuwe radar. Eigenlijk is Waymo nog steeds het verst wat dat betreft, in die zin dat ze radar, lidar, camera's, gps en maps gebruiken om tot een besluitvorming te komen. Tesla zegt dat ze false positives hebben indien ze meer devices gebruiken. Ik ben niet overtuigd. Het weer is voor Waymo ook nog een probleem. Vandaar dat ze niet overal opereren. Mercedes zit aan level 3, maar heeft nog veel in te halen. Ik denk dat we level 5 de eerste 10 jaar nog kunnen vergeten. Tesla AP vision only is een handige assistent op de snelweg, maar werkt 's nachts enkel als je een andere auto kan volgen.

Gewoon door het gebrek aan batterijen is het momentum van Tesla nog zeker niet voorbij. Zij verkopen nog steeds het meeste pure BEVs.
 
Het schokeffect van een bruikbare EV in de markt zetten is inderdaad voorbij. Het momentum van marktuitbreiding is er nog steeds. 2 gigafactories moeten daarvoor nog op speed komen.
Tesla is echter meer dan EV. Er is energie, AI, FSD.
Het momentum voor de smartphone is al 10 jaar voorbij, maar producenten zijn al die tijd investeringswaardig gebleken.
Er komt nu wel een gigantisch effect door de koopkrachtdaling en stijging van de energieprijzen. Shorters zullen dat verkopen als het einde van Tesla, wees voorbereid.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Tja, drikus. Als ik nu opnieuw een nieuwe EV moet bestellen, dan wordt het gewoon weer een Tesla. Ik houd de markt goed in de gaten, en er is nog steeds niets wat, wat mij betreft, een beter product biedt dan Tesla voor een gelijke prijs. Waar is dat momentum dan heen gegaan?
Het is veelzeggend dat iedere nieuwkomer nog steeds met Tesla wordt vergeleken, en ik nog steeds wacht op de nieuwkomer die Tesla met vlag en wimpel ‘verslaat’.
Dat Tesla marktaandeel verliest, is meer dan logisch. Veel meer aanbod, en genoeg mensen die op basis van andere factoren hun keuze maken. En dan met droge ogen beweren dat je met een EV niet op vakantie kan. 🙈
Hoe zie jij dit verlies van momentum dan?
 
Wat autonoom rijden betreft heb je wel een beetje gelijk. Tesla gaat er nooit raken met hun huidige, nog vorige hardware. Ook heb ik mijn twijfels over de nieuwe radar. Eigenlijk is Waymo nog steeds het verst wat dat betreft, in die zin dat ze radar, lidar, camera's, gps en maps gebruiken om tot een besluitvorming te komen. Tesla zegt dat ze false positives hebben indien ze meer devices gebruiken. Ik ben niet overtuigd. Het weer is voor Waymo ook nog een probleem. Vandaar dat ze niet overal opereren. Mercedes zit aan level 3, maar heeft nog veel in te halen. Ik denk dat we level 5 de eerste 10 jaar nog kunnen vergeten. Tesla AP vision only is een handige assistent op de snelweg, maar werkt 's nachts enkel als je een andere auto kan volgen.
Vind ik dan ook weer gewaagd. Wat men in de US met Beta laat zien, geeft toch wel hoop en heeft niets of weinig te maken met (inderdaad) de assistant die wij in EU gebruiken en FSD noemen.

Wel denk ik dat je een punt hebt als je zegt dat de huidig geïnstalleerde hardware niet toereikend zal zijn.

De level 3 van MB is dan ook maar weer een gimmick vind ik. Level 3 op bepaalde autostrades (geo fenced), lage snelheid (37mph?!), geen lane changes (enkel collision avoidance, dach ik) etc is een pak simpeler te doen met een hoop sensors en camera’s enz. aangezien je veel minder parameters hebt om rekening mee te houden. Ik ben heel benieuwd hoe snel en goed dit systeem bijvoorbeeld kan en zal worden uitgebreid. Ik vermoed dat hier vooral veel old-school programmeerwerk aan te pas komt.

Dit is level 3……..enkel voor zelfgecreëerde omstandigheden die we met een leger aan hardware nog redelijk betrouwbaar kunnen managen.

Ik ben benieuwd naar de impact van Dojo en de optimalisatie van de modellen want er gebeuren nog teveel dingen waarvan ik soms grote ogen trek.
 
Vind ik dan ook weer gewaagd. Wat men in de US met Beta laat zien, geeft toch wel hoop en heeft niets of weinig te maken met (inderdaad) de assistant die wij in EU gebruiken en FSD noemen.

Wel denk ik dat je een punt hebt als je zegt dat de huidig geïnstalleerde hardware niet toereikend zal zijn.

De level 3 van MB is dan ook maar weer een gimmick vind ik. Level 3 op bepaalde autostrades (geo fenced), lage snelheid (37mph?!), geen lane changes (enkel collision avoidance, dach ik) etc is een pak simpeler te doen met een hoop sensors en camera’s enz. aangezien je veel minder parameters hebt om rekening mee te houden. Ik ben heel benieuwd hoe snel en goed dit systeem bijvoorbeeld kan en zal worden uitgebreid. Ik vermoed dat hier vooral veel old-school programmeerwerk aan te pas komt.

Dit is level 3……..enkel voor zelfgecreëerde omstandigheden die we met een leger aan hardware nog redelijk betrouwbaar kunnen managen.

Ik ben benieuwd naar de impact van Dojo en de optimalisatie van de modellen want er gebeuren nog teveel dingen waarvan ik soms grote ogen trek.

Level 3 wil zeggen dat je niet moet opletten. MB neemt de verantwoordelijkheid voor ongevallen. Dat gaat Tesla nooit kunnen zeggen, ondanks wat ze in de VS laten zien en zeker met de "law suits" die er in de VS zijn. Het is indrukwekkend. Ik zie de filmpjes ook, maar zodra ze zeggen dat het level 3, 4 of 5 is gaat er heel wat getest worden en indien er een paar ongevallen komen, zou er wel eens faillissement in kunnen zitten. Ik heb FSD genomen om minder beepjes te hebben en omdat ik misschien ooit hoop op een mogelijke hardware upgrade. De kans dat het backward compatible is en ze die gratis gaan geven is wel klein, maar bon.

In ieder geval heeft MB de betere hardware om verder te kunnen raken dan Tesla.
 
Level 3 wil zeggen dat je niet moet opletten. MB neemt de verantwoordelijkheid voor ongevallen. Dat gaat Tesla nooit kunnen zeggen, ondanks wat ze in de VS laten zien en zeker met de "law suits" die er in de VS zijn.
Level 3 aan 60 per uur op bepaalde snelwegen zonder lane changes. Dat haalt Tesla met de vingers in de neus. Alleen vinden ze het niet nodig om die certificatie aan te vragen. En gelijk hebben ze. Hun doel ligt hoger. Moet je daar nu energie in steken?
Ik rij op de autoweg al 6 jaar in vertraagd verkeer op de autoweg alsof het level 3 is. En bij hogere snelheden en relatief rustig verkeer ook, gedurende honderden meters lang, na de situatie ingeschat te hebben, zo ver ik kan kijken.
Die officiële certificatie kan mij gestolen worden. Lijkt mij eerder een marketingdingetje. En het is nog geslaagd ook. Ze hebben overal de pers gehaald, met een nepsuccesje.
 
De grote innovaties van Tesla op dit moment zijn praktisch allemaal gericht op ‘scaling to insane size’ en ik neem dat tamelijk serieus.

Gigacastings, 4680 Structural Pack, factory AI worden op dit moment allemaal uitgerold en geoptimaliseerd om het doel van 20 miljoen auto’s te gaan halen in acht jaar tijd, en dan hebben we het alleen nog maar over de auto’s.

Wat we hebben mogen zien afgelopen vrijdag nacht maakt voor mij duidelijk dat Tesla denkt dat FSD vooral een software probleem is en dat ze het pad hebben uitgestippeld om dat probleem op te lossen.

TL, DR, IMO: Tesla is net begonnen 😉
 
Dat geldt ook voor jou Frank, dit soort flauwe foto's draagt niets bij aan een serieuze discussie.
Ik denk dat niemand vond dat dit een serieuze discussie was.

Post van TS zit vol met fouten, dus nee, kan je niet serieus nemen.

Verder is het gewoon Brandolini's wet. Iedereen heeft wel wat nuttigers te doen dan lijvige stukken gratis te schrijven om een trol post te corrigeren.

 
Level 3 wil zeggen dat je niet moet opletten. MB neemt de verantwoordelijkheid voor ongevallen. Dat gaat Tesla nooit kunnen zeggen, ondanks wat ze in de VS laten zien en zeker met de "law suits" die er in de VS zijn. Het is indrukwekkend. Ik zie de filmpjes ook, maar zodra ze zeggen dat het level 3, 4 of 5 is gaat er heel wat getest worden en indien er een paar ongevallen komen, zou er wel eens faillissement in kunnen zitten. Ik heb FSD genomen om minder beepjes te hebben en omdat ik misschien ooit hoop op een mogelijke hardware upgrade. De kans dat het backward compatible is en ze die gratis gaan geven is wel klein, maar bon.

In ieder geval heeft MB de betere hardware om verder te kunnen raken dan Tesla.
Kijk, dit bedoel ik dus.

Nee, er is geen reden waarom Tesla dit niet zou kunnen. Maar ze doen het gewoon niet. Ze hebben niet de interesse om een geofenced level 3 autopilot aan te bieden voor selecte locaties in Europa volgens Europese regels, tot een snelheid van 60 km/u.

En voor hetzelfde geld zit die functionaliteit wél in de volgende software update en rijden alle Europese HW2+ Tesla's met die functionaliteit (maar ik vermoed dat er weer ergens zo een EU regel is die zegt dat je zo een functionaliteit niet na de verkoop mag uitrollen maar dat die auto's weer een aparte keuring moeten krijgen).

MB koopt gewoon hun hardware en software in.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Het momentum van Tesla is helaas voorbij. Er wordt niets meer vernieuwd, men borduurt voort op wat er al tijden is.

Je ziet het ook aan het forum, steeds minder mensen die discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen.

Inmiddels worden er, oa door Chinese fabrikanten, betere auto’s gemaakt dan Tesla bouwt en is Mercedes-Benz verder met zelf-rijden.

Het enige waar Tesla nog écht in uitblinkt is ‘veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven’.

Het is voorbij. Jammer.
Je weet het in elk geval met stijl te brengen. Daarna maar naar de Q3 cijfers kijken.
Om de invulling van Krisja maar te gebruiken:
- Dat het voorbij is voor Tesla? Nee, ze maken twee fabrieken erbij om de vraag aan te kunnen.
- Dat er niets vernieuwd wordt? Tesla vernieuwt volgens het agile principe en daar zie je als consument niet altijd gelijk iets van. Single casting is toch een serieuze update net veiligste auto (MY) en de nieuwe type batterijen. Ja het zijn technische vernieuwingen maar wel heel goede. zo maar een paar vernieuwingen.
- Dat men verder borduurt op voorgaande? Nee hoor: Semi, Cybertruck bijvoorbeeld maar wat vond je van Optimus?
- Dat er minder? mensen discussiëren over steeds dezelfde onderwerpen. Hoe concludeer jij dat?
- Dat Chinezen betere autobouwers zijn? Is dat zo? Sandy Munro is duidelijk anders van mening.
- Dat we binnenkort verplicht worden om MB te rijden, wil je tenminste mee zijn met zelf-rijden? Wat sneu voor je.
- Dat Tesla alleen maar uitblinkt in veel beloven? Dat wil de media je doen geloven. In 15 jaar tijd heeft dit bedrijf ongekend veel vernieuwd, disrupt en verbeterd. Noem eens 1 bedrijf dat het beter deed, behalve SpaceX?
- Dat Tesla alleen maar uitblinkt in weinig geven? zie vorige vraag/ opmerking
- Dat de weinig overgebleven Tesla rijders gek zijn, maar wel plezier hebben in het leven? eeuh, bron?
- Dat het jammer is...? Dat ik nog niet genoeg Tesla aandelen heb.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Zou het niet kunnen dat het momentum nog moet komen maar dat tesla beetje tegengewerkt wordt in Europa ? Eens ze hun weg gevonden hebben zou het ook kunnen dat er weer andere zaken aankomen. Allez als we niet teveel gas gebruiken om elektriciteit te maken anders stopt het verhaal van elke elektrische wagen zoiezo
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat Chinezen betere autobouwers zijn? Is dat zo? Sandy Munro is duidelijk anders van mening.
Betere bouwers: in elk geval. Anders zaten zo goed als alle westerse bedrijven daar niet met hun productie.
Betere ontwerpers: zeker niet.
End to end commercialiseren:eek:ok niet.
Pogingen om westerse bedrijven volledig over te nemen en via china aan te sturen, lukken nog niet zo goed. Er in investeren wel.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Betere bouwers: in elk geval. Anders zaten zo goed als alle westerse bedrijven daar niet met hun productie.
Betere ontwerpers: zeker niet.
End to end commercialiseren:eek:ok niet.
Pogingen om westerse bedrijven volledig over te nemen en via china aan te sturen, lukken nog niet zo goed. Er in investeren wel.
Dat is wat je onder betere bouwers verstaat. China is echt top in productie en daar de kwaliteit van omhoog te brengen dat Zie je ook bij Giga Factory Changhai. Wat ik bedoel is dat Tesla kijkt waar ze het ontwerp kunnen verbeteren (wat jij aangeeft ;)) en dat dus ook echt bouwen, alias de beter bouwers.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Betere bouwers, of goedkopere bouwers.
Goedkoper bouwen kan voor een fabrikant ook beter zijn, maar dan niet voor de kwaliteit, maar voor de winst omdat de productiekosten lager zijn.
Beter en goedkoper. Ik hoor van de MiC Tesla’s zo goed als geen bouwklachten.
Als er al problemen zijn bij ontvangst, dan lijkt het altijd transportschade te zijn.
 
Betere bouwers, of goedkopere bouwers.
Goedkoper bouwen kan voor een fabrikant ook beter zijn, maar dan niet voor de kwaliteit, maar voor de winst omdat de productiekosten lager zijn.
Volgens Sandy dus betere bouwers en goedkoper omdat SIngle cast voordelen heeft in:
- Minder componenten is minder variatie en dus hogere kwaliteit (lees minder afwijkingen en dus afstellingen)
- Single cast is veel steviger qua frame
 
Honda in 2014 :)
Het verschil zit er in dat Asimo nog steeds niet bij jan modaal thuis helpt met bier halen uit de keuken. Dat moet vrouwlief (sorry voor de stereotypering) nog steeds doen. Asimo is te duur voor productie. Elon kijkt er heel anders tegen aan en maakt een robot die wel bier kan halen uit de keuken (en nog veel meer). Dan heb je een Asimo-nono en Opimus-gogo.

Nu moet dat nog wel waarheid worden :cool:
 
  • Like
Reactions: wooter