Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het nieuwe berijderstopic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp wat je bedoelt en je hebt helemaal gelijk, het zou makkelijk kunnen. Enig probleem dat ik voorzie is dat de elektromotor tot 100 keer per seconde zich kan aanpassen aan omstandigheden. Ik voorzie dan ook dat de computer overuren draait om razendsnel het actuele verbruik te laten zien. Dat is niet erg voor de computer, maar de vraag is of het nog af te lezen is aangezien het nogal kan verschillen binnen 1 seconde tijd.

Ik begrijp wat je bedoelt en een aanpassing 100x per seconde is ook nergens voor nodig om nuttige informatie te zijn.
Dit doen ze in een ICE bij de L/km weergave ook niet 100x per sec. Ik verwacht niet sneller dan 4x sec als het al zo vaak is.

Maar goed de vraag was of iemand wist of het erop zat en dat is blijkbaar niet zo.
Prima het is niet anders.
 
Iemand hier die toevallig weet hoe ik de auto aan laat staan terwijl ik wegloop voor bijvoorbeeld een snelle boodschap?

Vb als er nog passagiers inzitten. Alles gaat uit op het moment dat er geen bestuurder in zit ook al ligt de keyfob in de auto.

Eenvoudigste oplossing: de deur niet volledig in het slot dichtdoen. Als je de chauffeursdeur 1 klik dicht doet, blijft alles aan zonder problemen en gaat ook geen alarm af. ;)
 
  • Like
Reactions: ePeter and Exiteer
Ik heb even een klein onderzoekje gedaan, wanneer je de Parkeerstand via de hendel ingedrukt houden doet gaat de auto in P stand, echter doe je het via het scherm dan gaat hij naar N met de handrem aan zeg maar. De laatste stand houdt de auto aan vooralsnog.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Vanochtend even bijgeladen. Viel me op dat vanaf het moment dat de accu wordt voorverwarmd het laden nog maar met 2 tot 3 km per uur gaat tegen normaal 47-51. Dan is de afweging, wat is het beste, voorverwarmen zonder bijladen of laden zonder voorverwarmen.
Enig idee?? Beste is natuurlijk om in de nachtelijke uren te laden maar dat was ik vergeten...
 
Vanochtend even bijgeladen. Viel me op dat vanaf het moment dat de accu wordt voorverwarmd het laden nog maar met 2 tot 3 km per uur gaat tegen normaal 47-51. Dan is de afweging, wat is het beste, voorverwarmen zonder bijladen of laden zonder voorverwarmen.
Enig idee?? Beste is natuurlijk om in de nachtelijke uren te laden maar dat was ik vergeten...
je kan toch niet kiezen of je de accu laat voorverwarmen? Bedoel je niet gewoon de auto voorverwarmen?

Alleen als het heel koud is geweest zal de auto heel even de accu voorverwarmen.
 
Vanochtend even bijgeladen. Viel me op dat vanaf het moment dat de accu wordt voorverwarmd het laden nog maar met 2 tot 3 km per uur gaat tegen normaal 47-51. Dan is de afweging, wat is het beste, voorverwarmen zonder bijladen of laden zonder voorverwarmen.
Enig idee?? Beste is natuurlijk om in de nachtelijke uren te laden maar dat was ik vergeten...

Volgens mij is je conclusie fout. Het probleem is niet dat er niet genoeg peut in de accu kan doordat deze te koud is, het probleem is dat het verwarmen energie kost en die energie wordt eerst verbruikt, en de rest gaat naar de accu (het laden). Omdat rekenen in "km/h" wat onduidelijk is, laten we even uitgaan van kW's. 50 km/h is ~11 kW. 3 km/h is minder dan 1 kW, laten we dit op 0 kW zetten.

De conclusie is dan dus dat het voorverwarmen van de auto 11 kW aan energie kost.

Wat gebeurt er dan:

Verwarmen + laden: 11 kW uit je lader gaat op aan verwarmen, met een klein restvermogen naar de accu (de 2/3 km/h). Accu blijft nagenoeg op hezelfde niveau en je auto is lekker warm. Zodra de auto meer is opgewarmt zal het vermogen voor verwarmen afnemen, en dus stijgt dan het vermogen dat naar je accu gaat. (laadsnelheid gaat omhoog).

Alleen verwarmen: De auto trekt 11 kW uit je accu. Je accu loopt nu dus leeg.

Laden zonder voorverwarmen: De accu laadt met ~11 kW. Echter, zodra je gaat rijden gaat de verwarming aan en trek je alsnog 11 kW aan verwarming uit je accu, naast het verbruk voor het rijden.

Ik denk dat laden zonder voorverwarmen het meest economisch is qua energie. Je bent niet aan het verwarmen op momenten dat je niet in de auto zit, wat toch grotendeels verloren energie is. Al die hitte gaat immers naar buiten.

Verwarmen + laden zal het meest gunstig zijn voor de accu: Enerzijds omdat deze op een prettige temperatuur is, je laadt relatief wenig bij en onttrekt geen energie voor het verwarmen tijdens het rijden, dus een lagere belasting op de accu tijdens het rijden en minder 'laad cyclus'.

Zeker wanneer het vriest/sneeuwt zou ik gaan voor verwarmen + laden, want alles is beter dan krabben!
 
Volgens mij is je conclusie fout. Het probleem is niet dat er niet genoeg peut in de accu kan doordat deze te koud is, het probleem is dat het verwarmen energie kost en die energie wordt eerst verbruikt, en de rest gaat naar de accu (het laden). Omdat rekenen in "km/h" wat onduidelijk is, laten we even uitgaan van kW's. 50 km/h is ~11 kW. 3 km/h is minder dan 1 kW, laten we dit op 0 kW zetten.

De conclusie is dan dus dat het voorverwarmen van de auto 11 kW aan energie kost.

Wat gebeurt er dan:

Verwarmen + laden: 11 kW uit je lader gaat op aan verwarmen, met een klein restvermogen naar de accu (de 2/3 km/h). Accu blijft nagenoeg op hezelfde niveau en je auto is lekker warm. Zodra de auto meer is opgewarmt zal het vermogen voor verwarmen afnemen, en dus stijgt dan het vermogen dat naar je accu gaat. (laadsnelheid gaat omhoog).

Alleen verwarmen: De auto trekt 11 kW uit je accu. Je accu loopt nu dus leeg.

Laden zonder voorverwarmen: De accu laadt met ~11 kW. Echter, zodra je gaat rijden gaat de verwarming aan en trek je alsnog 11 kW aan verwarming uit je accu, naast het verbruk voor het rijden.

Ik denk dat laden zonder voorverwarmen het meest economisch is qua energie. Je bent niet aan het verwarmen op momenten dat je niet in de auto zit, wat toch grotendeels verloren energie is. Al die hitte gaat immers naar buiten.

Verwarmen + laden zal het meest gunstig zijn voor de accu: Enerzijds omdat deze op een prettige temperatuur is, je laadt relatief wenig bij en onttrekt geen energie voor het verwarmen tijdens het rijden, dus een lagere belasting op de accu tijdens het rijden en minder 'laad cyclus'.

Zeker wanneer het vriest/sneeuwt zou ik gaan voor verwarmen + laden, want alles is beter dan krabben!

Dank je. De app laat iets anders zien. Laden zonder activiteit: 51 km per uur.
Laden met voorverwarmen interieur: 30 km per uur. Laden met voorverwarmen interieur en accu: paar km per uur.
Nu jij.
 
Dank je. De app laat iets anders zien. Laden zonder activiteit: 51 km per uur.
Laden met voorverwarmen interieur: 30 km per uur. Laden met voorverwarmen interieur en accu: paar km per uur.
Nu jij.

Klopt toch?

Alleen laden: 11 kW (~50 kmh) naar accu
Laden + Interieur: ~6 kW aan verwarming + ~5 kW naar accu
Laden + Interieur en Accu: ~ 10 kW aan verwarming + ~1 kW naar accu

Als je het opgenomen uit je laadpaal kan inzien (bv. door een slimme meter) dan zou je dit wel ongeveer moeten terugzien. Als je dan namelijk de auto wel hebt ingeplugged, maar niet aan het laden bent dan zou je moeten zien:

Interieur verwarmen: ~ 6 kW uit de paal
Interieur + accu verwarmen: ~ 10 kW uit de paal
 
Klopt toch?

Alleen laden: 11 kW (~50 kmh) naar accu
Laden + Interieur: ~6 kW aan verwarming + ~5 kW naar accu
Laden + Interieur en Accu: ~ 10 kW aan verwarming + ~1 kW naar accu

Als je het opgenomen uit je laadpaal kan inzien (bv. door een slimme meter) dan zou je dit wel ongeveer moeten terugzien. Als je dan namelijk de auto wel hebt ingeplugged, maar niet aan het laden bent dan zou je moeten zien:

Interieur verwarmen: ~ 6 kW uit de paal
Interieur + accu verwarmen: ~ 10 kW uit de paal
Nou ja. Je zei dat mijn conclusie verkeerd was. Vandaar.
Ik heb een paal met een ingebouwde meter.
Fijne dagen @Tozz!
 
Nou ja. Je zei dat mijn conclusie verkeerd was. Vandaar.

Ik maakte uit je bericht op dat je het idee had dat het laden erg langzaam ging doordat de accu nog niet was opgewarmd. Ik wilde aangeven dat dat niet zozeer het geval is, maar dat er maar weinig vermogen over blijft om in de accu te drukken omdat de rest op gaat aan de verwarming.

Waarmee ik dus wil aangeven dat wanneer je een snellere laadvoorziening zou hebben (of bv. aan een Supercharger hangt) er hetzelfde zou spelen, maar dan zou er wel meer vermogen in de accu gaan.
 
Ik maakte uit je bericht op dat je het idee had dat het laden erg langzaam ging doordat de accu nog niet was opgewarmd. Ik wilde aangeven dat dat niet zozeer het geval is, maar dat er maar weinig vermogen over blijft om in de accu te drukken omdat de rest op gaat aan de verwarming.

Waarmee ik dus wil aangeven dat wanneer je een snellere laadvoorziening zou hebben (of bv. aan een Supercharger hangt) er hetzelfde zou spelen, maar dan zou er wel meer vermogen in de accu gaan.
Ik vroeg me hierboven af als je vergeten bent te laden en je hebt 's morgens nog een uur wat beter is: de auto laden zonder verwarming of de auto voorverwarmen zonder dan te laden. Of zou het lood om oud ijzer zijn?
 
De auto laden zonder verwarming. Stationair verwarmen is toch vooral energie (lees: warmte) weggooien. Als het bv. sneeuwt ben je de sneeuw buiten de auto aan het smelten.

Bovendien verwarmt de accu sneller op door hem 2 a 3x flink op z'n toeter te geven bij optrekken. Dan zijn de gele lijntjes vaak al weg. Dan worden de cellen van binnenuit warm, terwijl met verwarmen je vrij inefficient de cellen vanaf de buitenkant aan het verwarmen bent.