Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag dat de blauwe “camping” stekker niet bij mijn UMC gen 1 zat. Heeft iemand er 1 te koop of weet waar ze te krijgen zijn? Tesla lijkt ze niet meer aan te bieden.
Ik begin op Wooter te lijken. :D Ik heb kort geleden nog een blauwe 32Amp stekker voor een Gen 1 bij Tesla gekocht. Ze sturen niet op want ze zijn geen webwinkel en Gen 2 is €50,- maar Gen 1 is ietsje duurder ondanks dat er €50,- in de email stond was het toch €110,- Als ik het bijbehorend stopcontact nog niet had geïnstalleerd had ik hem waarschijnlijk nog niet gekocht.
 
Heeft iemand misschien zo'n adapter met 16A Blauwe CEE stekker voor op de mobile connector (Gen2, model3) die hij/zij niet gebruikt?
Of, alternatief: weet iemand het type van die connectoren op de mobile connector zodat ik hem zelf kan maken (of een link waar te koop)?
Alvast dank voor iedere input.
Bedoel je deze? Die zit standaard bij mijn Model 3 (2019) en ik heb hem nog nooit gebruikt.
20210614_110047.jpg
 
  • Like
Reactions: coolname
Ik begrijp die blauwe stekker niet zo goed. Je hebt er nauwelijks voordeel aan tov een klassieke Schuko stekker (16A vs 13A). Als je dan toch gek gaat stekkeren, zie ik liever een rooie 16A of 32A met drie fasen :).

Wij hebben 'm ook in de Model 3 en nog nooit gebruikt. Maar houden 'm wel voor de dag dat we wel eens zouden kamperen en zo een stekker zouden zien :)
 
Ik begrijp die blauwe stekker niet zo goed. Je hebt er nauwelijks voordeel aan tov een klassieke Schuko stekker (16A vs 13A). Als je dan toch gek gaat stekkeren, zie ik liever een rooie 16A of 32A met drie fasen :).

Wij hebben 'm ook in de Model 3 en nog nooit gebruikt. Maar houden 'm wel voor de dag dat we wel eens zouden kamperen en zo een stekker zouden zien :)
Als ik ergens de keuze heb dan liever de blauwe, grotere kans dat de bekabeling op orde is qua diameter en aansluiting. Verder ook liever een rode :)
 
Ik begrijp die blauwe stekker niet zo goed. Je hebt er nauwelijks voordeel aan tov een klassieke Schuko stekker (16A vs 13A). Als je dan toch gek gaat stekkeren, zie ik liever een rooie 16A of 32A met drie fasen :).

Wij hebben 'm ook in de Model 3 en nog nooit gebruikt. Maar houden 'm wel voor de dag dat we wel eens zouden kamperen en zo een stekker zouden zien :)

Niet mee eens, Schuko stekker is eigenlijk niet gemaakt voor een constant hoog vermogen te leveren. Gebruik voor mijn quad op te laden (constant ~1500-1800W) ook een Schuko stekker maar als ik die na 2-3 uur uit trek voelt die best heet aan op de beide contacten. De contacten van zo'n blauwe stekker zijn veel dikker en maken veel beter contact. Hierdoor is deze veel beter geschikt voor een constant hoog vermogen te leveren zonder dat deze echt te heet wordt. Zie op mijn werk ook regelmatig gesmolten Schuko stekkers op apparaten die constant veel vermogen trekken.

Maar je hebt wel gelijk met die rode krachtstroomstekker, die zie ik ook nog liever uiteraard. 😉
 
Niet mee eens, Schuko stekker is eigenlijk niet gemaakt voor een constant hoog vermogen te leveren. Gebruik voor mijn quad op te laden (constant ~1500-1800W) ook een Schuko stekker maar als ik die na 2-3 uur uit trek voelt die best heet aan op de beide contacten.
Contant 2000 watt is niks (9A)

Als dat al warmte genereerd check inderdaad hoe de bekabeling en wcd voorzien is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik begrijp die blauwe stekker niet zo goed. Je hebt er nauwelijks voordeel aan tov een klassieke Schuko stekker (16A vs 13A). Als je dan toch gek gaat stekkeren, zie ik liever een rooie 16A of 32A met drie fasen :).

Wij hebben 'm ook in de Model 3 en nog nooit gebruikt. Maar houden 'm wel voor de dag dat we wel eens zouden kamperen en zo een stekker zouden zien :)
Veel campings gebruiken de 16A blauwe stekkers en daarbij komt die extra 3 ampere is toch 23% meer.
Ik gebruik de 32 A blauwe stekker. Ik heb 1 fase thuis en dat geeft mij bijna 30 km/uur en dat is in de meeste gevallen wel genoeg. Normaal laad ik met 25 A zodat ik nergens rekening mee hoef te houden.
 
Contant 2000 watt is niks (9A)

Als dat al warmte genereerd check inderdaad hoe de bekabeling en wcd voorzien is.
En toch geeft het vaak genoeg problemen. Bekabeling en wcd zijn in orde in mijn geval, beide zelf aangesloten, zit ook aparte 16A groep. Ik blijf erbij dat Schuko eigenlijk niet geschikt is voor constant hoge vermogens. Normaal gezien voor de meeste apparaten is 2000W inderdaad niks, deze gebruiken dan ook niet constant die 2000W. Maar constant 2000W is toch heel wat anders en kan zeker warm worden met een Schuko stekker.
 
En toch geeft het vaak genoeg problemen. Bekabeling en wcd zijn in orde in mijn geval, beide zelf aangesloten, zit ook aparte 16A groep. Ik blijf erbij dat Schuko eigenlijk niet geschikt is voor constant hoge vermogens. Normaal gezien voor de meeste apparaten is 2000W inderdaad niks, deze gebruiken dan ook niet constant die 2000W. Maar constant 2000W is toch heel wat anders en kan zeker warm worden met een Schuko stekker.
Ik denk dat je de verbinding of de contactpunten in je stopcontact even moet gaan controleren. Ik heb een paar maanden mijn X thuis met de Gen 1 UMC met de Schuko geladen met 13A. Dat is rekening houden met 220 V toch ruim 2800 W. De stekker en wcd werden niet warmer dan handwarm, zeker niet heet. Ook niet na ruim 10 uur laden.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Veel campings gebruiken de 16A blauwe stekkers en daarbij komt die extra 3 ampere is toch 23% meer.
Ik gebruik de 32 A blauwe stekker. Ik heb 1 fase thuis en dat geeft mij bijna 30 km/uur en dat is in de meeste gevallen wel genoeg. Normaal laad ik met 25 A zodat ik nergens rekening mee hoef te houden.
Bij de camping waar ik vorig jaar zat mocht ik met hun blauwe infra de volle mep trekken, op regulier mocht ik maar 6A pakken.
 
Ik denk dat je de verbinding of de contactpunten in je stopcontact even moet gaan controleren. Ik heb een paar maanden mijn X thuis met de Gen 1 UMC met de Schuko geladen met 13A. Dat is rekening houden met 220 V toch ruim 2800 W. De stekker en wcd werden niet warmer dan handwarm, zeker niet heet. Ook niet na ruim 10 uur laden.
Ja, YMMV. Ik heb 2,5 jaar lang mijn TWC via een Schuko stopcontact geladen aan 16A en de kabel voelde wel warm maar dat is altijd goed gegaan.

In retrospect niet zo slim, maar je wil laden en niks klapte eruit bij 16A dus je doet maar 🤡.
 
Mee eens allemaal. Schuko is volgens mij ook gewoon officieel niet geschikt en getest voor 16A continu, maar voor 16A piek en 13A continue. Vandaar deze limieten die de UMC automatisch geeft afhankelijk van de adapter die je erin stop. En inderdaad, het verschil tussen 13A en 16A is nou ook weer niet zo belangrijk, geen wereld van verschil. (ik moet alleen vaak naar familie aan andere kant van het land, wat ik in de winter net niet haal op 1 accu, en bij mijn zus zit zo'n mooi blauw stopcontact in de garage, dus net wat netter daarmee).
Heb ik het trouwens goed dat die gen2 UMC's zelf nog maar 1-fase zijn? Dus dat het geen nut heeft hiervoor een verloop naar de rode CEE stekkers voor proberen te regelen? (anders dan dat je daar dan ook kan inpluggen, maar daarmee dan nog steeds 1-fase zult laden?).
En die UMC's gen2 zijn max. 16A, right? Of 32A? Het gaat bij mij om een Model 3 van 2020, dus die is tot max. 3x16A. Maar als het 1 fase is, is het dan ook max. 16A, of kan hij dan iets slims, waardoor je in theorie ook 1 fase naar 32A kan?
 
Gen2 (Model 3) is inderdaad enkel eenfase max 16A. De Gen1 (Model S, X) zijn driefase 16A en daar is zo een rooie stekker natuurlijk handig.

Een Gen1 met rooie stekker kan dus driefase 16A geven aan een Model 3, maar dan moet je al een Gen1 vinden.

Terug naar cousinIT zijn vraag: hij zoekt een blauwe adapter voor zijn Gen2. Lijkt me gek dat Tesla die niet meegeleverd heeft. Al bij Tesla zelf gevraagd?
 
  • Like
Reactions: coolname
Gen2 (Model 3) is inderdaad enkel eenfase max 16A. De Gen1 (Model S, X) zijn driefase 16A en daar is zo een rooie stekker natuurlijk handig.

Een Gen1 met rooie stekker kan dus driefase 16A geven aan een Model 3, maar dan moet je al een Gen1 vinden.

Terug naar cousinIT zijn vraag: hij zoekt een blauwe adapter voor zijn Gen2. Lijkt me gek dat Tesla die niet meegeleverd heeft. Al bij Tesla zelf gevraagd?
Dank voor je snelle antwoord!

Die blauwe adapters worden bij mijn weten tegenwoordig niet meer standaard meegeleverd. Bij mij in ieder geval ook niet. Maar ik heb er ondertussen 1 (dankzij een aardige responder via dit forum hiervoor, waarvoor nogmaals dank). Gaat CousinIT ook vast wel lukken hoop ik.

Ja Gen1 zijn dus eigenlijk complete mobiele laadpalen. Nice. Maar die heb ik helaas dus niet inderdaad. Anyhow, en weet je of iemand toevallig of je een Model 3 zelf 1-fasig wel 32A kan geven?
 
Anyhow, en weet je of iemand toevallig of je een Model 3 zelf 1-fasig wel 32A kan geven?
Da's meer een vraag voor Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden).

Handicap is dat de Europese specificaties verschillen van de Amerikaanse. In de VS is enkelfase courant, terwijl in europa driefase courant is. Ik zie in de Nederlandstalige handleiding dat men wel spreekt over 40 en 30 ampere, maar ik vind nergens indicatie van een maximum van 7,4kW, wat typisch zou zijn voor 1x32A.

Tesla Model 3 Long Range: prijs & specificaties ([year]) | eGear.be maakt wel melding van 1x32A, terwijl ze aangeven dat 3x32A beperkt zou zijn tot 11kW, dus de kans is er wel.
 
Gen2 (Model 3) is inderdaad enkel eenfase max 16A. De Gen1 (Model S, X) zijn driefase 16A en daar is zo een rooie stekker natuurlijk handig.

Een Gen1 met rooie stekker kan dus driefase 16A geven aan een Model 3, maar dan moet je al een Gen1 vinden.

Terug naar cousinIT zijn vraag: hij zoekt een blauwe adapter voor zijn Gen2. Lijkt me gek dat Tesla die niet meegeleverd heeft. Al bij Tesla zelf gevraagd?
Ik denk dat de vorige eigenaar m ergens heeft achtergelaten. Vond er een aantal op eBay dus moet goedkomen (nou niet allemaal gaan overbieden 😉. Is trouwens voor een Gen 1 (anders had ik wel bij Tesla online besteld in de shop)
 
Da's meer een vraag voor Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden).

Handicap is dat de Europese specificaties verschillen van de Amerikaanse. In de VS is enkelfase courant, terwijl in europa driefase courant is. Ik zie in de Nederlandstalige handleiding dat men wel spreekt over 40 en 30 ampere, maar ik vind nergens indicatie van een maximum van 7,4kW, wat typisch zou zijn voor 1x32A.

Tesla Model 3 Long Range: prijs & specificaties ([year]) | eGear.be maakt wel melding van 1x32A, terwijl ze aangeven dat 3x32A beperkt zou zijn tot 11kW, dus de kans is er wel.
Check. Thx en ik heb even gerepost in dat thuis laden draadje.